قصد رئیس‌جمهور جدید آرژانتین برای جایگزینی پول ملی کشورش با دلار آمریکا

العربیه: خاویر میلی، که با پیروزی در انتخابات روز یکشنبه به رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین تبدیل شد، اعلام کرد قصد دارد «پزو» را کنار بگذارد و دلار آمریکا را به واحد پول ملی کشورش تبدیل کند.

به گزارش «وال استریت ژورنال»، شعار انتخاباتی اصلی میلی ریشه‌کن کردن تورم افسارگسیخته‌ای است که برای چندین دهه دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی را گرفتار خود کرده است.


اقتصاددانان می‌گویند که چاپ بی‌رویه اسکناس برای پوشش دادن مخارج عمومی باعث افزایش 143 درصدی نرخ تورم در آرژانتین شده است، که یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان است.

میلی، که در جریان کارزار انتخاباتی خود مدام وعده تعطیلی بانک مرکزی و جلوگیری از چاپ اسکناس در صورت انتخاب شدن خود را داده بود، روز یکشنبه پس از پیروزی خود، تعطیلی بانک مرکزی را یک «تعهد اخلاقی» اعلام کرد.

با این حال، به گفته وال استریت ژورنال، کارشناسان بر این باورند که تعطیل کردن بانک مرکزی و تبدیل واحد پول ملی آرژانتین از پزو به دلار، چالش‌های بسیاری برای رئیس‌جمهوری جدید ایجاد خواهد کرد.

یکی از موانع اصلی بر سر راه برنامه‌های مالی میلی، عدم اکثریت هواداران وی در کنگره است. در کنگره فعلی آرژانتین هیچ حزبی اکثریت ندارد. میلی در سخنرانی پیروزی خود از ائتلاف راست میانه تشکر کرد. اما باید منتظر ماند و دید مستقلین و اعتدالیون که دیگر کرسی‌های کنگره را در اختیار دارند، به برنامه‌های میلی چه واکنشی نشان می‌دهند.

قوه قضاییه دیگر چالش مهم میلی است. هوراسیو روساتی، رئیس دادگاه عالی آرژانتین، در ماه سپتامبر به روزنامه اسپانیایی «اِل پائیس» گفت که جایگزینی پزو با یک ارز خارجی خلاف قانون اساسی و نقض حاکمیت ملی آرژانتین است.

به گفته وال استریت ژورنال، اگر آرژانتین دلار را جایگزین پزو کند، به جمع کوچکی از کشورهای آمریکای لاتین، شامل اکوادور، السالوادور و پاناما پیوسته است که پیشتر به این امر مبادرت ورزیدند.

«دلاری شدن» اقتصاد این کشورها، با وجودی که امکان چاپ کردن اسکناس اضافی را از بانک‌های مرکزی آنها گرفت، اما به این کشورها کمک کرد تا با تحت کنترل درآوردن تورم و کاهش نرخ بهره، به ثبات اقتصادی برسند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
درود بر شرف پاک آرژانتینی‌ش با این تصمیمی که گرفته. / الان سال‌های سال است که بجز کانادا، انگلستان، ژاپن و کشورهای اتحادیه اروپا، در اکثر کشورهای جهان، این دلار امریکا هست که نرخ همه چیز را تعیین می‌کند، و واحد پول هر کشوری -به‌جز کشورهای معدود یادشده-، در اصل عروسکی هست در دستان دلار امریکا. اینجا در اکراین، نرخ مسکن و اجاره‌بها، همیشه به دلار بوده و خریدار و یا مستاجر، باید دلار بخرد بدهد به فروشنده‌ی ملک یا موجر خود. یازده سال پیش که سری به ایران رفتم، دیدم که همه‌جا پر از صرافی با تابلوهای الکترونیکی شده، در صورتی‌که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، یا دلال‌های خیابان استامبول -به‌گونه‌ای نه‌چندان قانونی- دلار خرید و فروش می‌کردند، و یا معدود مغازه‌هایی‌ که جنس عتیقه می‌فروختند، پس حال دلار همه‌جا تصمیم می‌گیرد که واحد پول کشورها تا چه حد بی‌ارزش شوند. ۲۱ سال پیش که آمدم اینجا، دلار ایران بود ۷۰۰ یا ۸۰۰ تومان! حال چقدر شده؟!. اینجا ۲۱ سال پیش دلار بود ۵ گریونا، حال شده ۳۶ گریونا. / رییس‌جمهور جدید آرژانتین، با این تصمیم‌اش، قصد ایجاد رفاه معیشیتی برای مردم‌اش دارد.
‌سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
۵۰
Tony Arzenta - کی‌یف، اوکراین
یادمه ۵ گریو،بعد شد ۴ و . الان ۳۷.۵ خریدشونه آبمنیک!
‌سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
۵۴
Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه
شما دیگه چرا؟ژاک شیراک زمانیکه شما احتمالا خردسال بودید از این امتیازبناحق آمریکا گلایه کردو گفت:آمریکا با داشتن چنین امتیاز ویژه ای-یعنی برتری دلار در برابر سایر ارزها- میخواهد هژمونی خود را به اروپا بویژه فرانسه همیشه حفظ کندواین برای فرانسه قابل تحمل نیست.میدانیم که همان حرفها باعث ایجاد سد یورو در برابر دلارشد.اگر کشوری تورم بالایی داردفقط یک راه سیاسی وبانکی خاص برای کاهش آن وجود دارد.هرسیاست مالی دیگرباعث افزایش تورم میشود.همین الان در اروپا-همان اوکراین- تورم چه قدراست؟
‌سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
۵۴
Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه
بااینکار آرژانتین هم به زیرسلطه آمریکا خواهدرفت.
‌سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
۵۴
Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه
اگر شاه سابق ازقایم باشک بازی وفرارهای ناگهانی دست برمیداشت وپس ازاو پسرشاخ شمشادش در ایران حکمرانی میکردشک ندارم این بلا را به سر ایران می آوردندو دلار را جایگزین ریال میکردند.
‌سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
بله درست می‌فرمایید. سپاس. / بهتر می‌‌دونید که الان در این چند ماه اخیر در اکراین، نرخ صرافی‌ها با نرخ پریوات‌بانک، حداقل ۹۵درصد یکی‌ هست، اما قبل‌ها صرافی‌ها نرخ‌شون بالاتر بود (چون بهتر می‌‌دونید که "پریوات‌بانک" چند سالی‌ هست که دیگه برای "ایگار کالامویسکی" نیست، و دولت اکراین اون‌رو از برای خودش کرده - پس نرخ ارز رو هم ثابت کرده. / همونطور که اشاره داشتید، بهتر یادتون هست که پارسال این‌موقع و چند ماه قبل‌ش، نرخ چنج دلار در صرافی‌های اکراین، به ۴۰ گریونا هم رسیده بود، و نرخ خریدش به ۴۲ گریونا، اما بعد در طی‌ این یک‌سال ده‌ ماه اخیر، دلار و به‌همان نسبت یورو کمی‌ ارزون شدن، و بازهم هر چند روز یک‌بار، فعلا چند کوپک‌ چند کویک ارزون می‌شن. این‌ها همش فرمالیته هست، چون بهتر می‌‌دونید که تورم و گرانی روزانه، در اوکراین بیداد می‌کنه. / اینجا خارکف پر شده از آگهی فروش آپارتمان، یعنی همون‌هایی که هنوز خالی‌ هستن و صاحبان‌شون نمی‌خوان برگردن اینجا. / از دیدن کامنت‌هاتون بسیار خوش‌حال می‌شم ~ سلامت باشید ~ وقت خوش ~
‌سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶
۵۴
shirzan - برلین، آلمان
چرا خودمون رو گول میزنیم در ایران هم عملا نرخ ها با دلار تنظیم و حساب میشه حتی بعضی معاملات که کلا با دلار انجام میشه
‌سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۹
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
گرامی‌، شما کشور "فرانسه" را با "اکراین پا در هوا" یک‌سان ندانید - این‌ها دو مفهوم کاملا جداگانه هستند. / اکراین از جهت جغرافیایی، و از همه‌جهت مادی و حقوق و مزایا، در "باسن اروپا" جای دارد، و به همان نسبت از هر جهت، هیچ سنخیتی با "اروپا" ندارد. / ۴ سال پیش، وزیر اقتصاد اکراین می‌گفت که ما در اکراین، سالی‌ نهایت بین ۸ تا ۱۱ درصد، تورم سالانه داریم، که اما در واقع، همان سال‌ها تا قبل از کارانا-ویروس، نرخ تورم اکراین، ۵۰ درصد سالانه بود. سپس از سه سال پیش -و به‌ویژه از بیست ماه اخیر- که این کارزار اینجا ایجاد شد، همه چیز (مواد غذایی) حداقل بازهم بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد از آن‌چه که بودند گران‌تر شدند، و هر چند روز یک‌بار، گران‌تر هم می‌شوند. تنها چیزی که اینجا در این مدت ارزان شد، قیمت فروش خانه و اجاره‌بها بود که ۵۰ درصد افت کرد، چون همه می‌فروشند (در کامنت بالا برای جناب "تونی آرزنتا" مفصل‌ توضیح دادم). / --- آمار رسمی‌ دولت اکراین در تمام مناسبات، فیک است. اصل آن چیزی هست که ما مقیمان اینجا می‌بینیم. / سلامت باشید ~ وقت خوش ~
‌سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
۳۴
پیر خردمند - تورونتو، کانادا
سد علی گدا خامنه ای یکی از دکان های دزدی اش تعطیل میشه. تکلیف دلار دولتی و ازاد چی میشه. سد علی گدا نفتی روکه به دلارمیفروشه ۵۰ هزار تومن فروش میکنه به ملت ایران و خرج دستمال چی ها و پاچه خوارهاشو میسازه.
‌سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱
۵۰
Tony Arzenta - کی‌یف، اوکراین
خواهش میکنم من هم خوشحال میشم، بله درسته، تورم با حقوق پایین و بنزین ۵۵ گریوی. و فروش اپارتمان شهر شما طبیعیه ، فرار میکنن مردم از اونجا که اگه دوباره راکت پرونی ها شروع بشه ، کی یف هم اپارتمان های نوساز خالی هستند، کسی نمیخره با قیمت گرون. مخصوصا ۲۶ طبقه ها. چون راکت بیشتر احتمال افتادن روشون میره! بعد هم اصلا تکلیف مملکت هم مشخص نیست، در این لحظه همه چی رو هواس.
‌چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
۵۰
Tony Arzenta - کی‌یف، اوکراین
واقعیت محض! دوباره قسمت های مهم رو کپی کردم برای دوستان: اکراین از جهت جغرافیایی، و از همه‌جهت مادی و حقوق و مزایا، در "باسن اروپا" جای دارد، و به همان نسبت از هر جهت، هیچ سنخیتی با "اروپا" ندارد. به‌ویژه از بیست ماه اخیر- که این کارزار اینجا ایجاد شد، همه چیز (مواد غذایی) حداقل بازهم بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد از آن‌چه که بودند گران‌تر شدند، و هر چند روز یک‌بار، گران‌تر هم می‌شوند. تنها چیزی که اینجا در این مدت ارزان شد، قیمت فروش خانه و اجاره‌بها بود که ۵۰ درصد افت کرد، چون همه می‌فروشند. آمار رسمی‌ دولت اکراین در تمام مناسبات، فیک است. اصل آن چیزی هست که ما مقیمان اینجا می‌بینیم.
‌چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
۱) خواهش می‌کنم. سپاس برای هر دو کامنت اخیر که نوشتید. / من آخرین‌بار، ماه آوریل ۲۰۱۷ کی‌یف بودم - از خارکف با اتوبوس شب اومدم، صبح سحر رسیدم، کمی‌ در کرشاتیک قدم زدم، بعد رفتم سفارت ایران تا گذرنامه‌ی ایرانی جدید بگیرم (که البته، آوریل ۲۰۲۲ باز اعتبارش تموم شد و سفید هم هست، چون آخرین‌بار سال ۲۰۱۳ از اکراین به‌مدت ۴۱ روز رفتم ایران و برگشتم اینجا - الان هم چون جایی‌ نمی‌رم، همچنان برای تعویض گذرنامه نیامدم کی‌یف - از خارج شدن از خارکف می‌ترسم). حال حرفم این هست که سال ۲۰۱۷ که سر زدم کی‌یف، به نسبت سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ که کی‌یف زندگی‌ می‌کردم، در کی‌یف خیلی‌ برج مسکونی ساخته شده، که ما در خارکف چنین چیزی نداریم. اما جای ناراحتی‌ این هست که اکراین، هروقت خواست رنگ نوین‌شدن به‌خودش ببینه، دست‌های پشت پرده، گند زدن بهش!. این رگرس و پسرفتی که در اکراین هست، هیچ‌جا وجود نداره، پس این کشور هیچ‌وقت نمی‌تونه اپتدا روی ثبات و سپس مدرن‌شدن رو ببینه. اکراین همیشه محل پالیگون و مشق سیاسی و نظامی دیگران و امثال آن بوده. (خودتون بهتر می‌دونید) ~
‌پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
۲) لهستان با اون وضع افتضاحی که پس از فروپاشی شوروی داشت، از چندین سال پیش، خودش رو کشیده بالا و مدرن شده. حتا شهرهای اصلی‌ روسیه هم، نسبت به همین حال‌و‌هوای روسی، خودشون رو حفظ کردن و پسرفتی ندارن، و حداقل اگر جلو نرفتن، اما ثبات وضع اجتماعی دارن!، اما اکراین دایم در پسرفت هست. --- هیتلر گفته بوده؛ "بدون اکراین، دیگه روسیه‌ای هم در کار نخواهد بود" (که حرف‌ش درست بوده). [شما تمام این‌ها رو بهتر می‌دونی] که در سینمای شوروی و سپس روسیه پس از فروپاشی، تعداد قابل توجهی‌ بازیگر و نویسنده و هنرمند اهل اکراین همیشه حضور دارن، که چون در اکراین خاخول‌بازی همیشه مد هست، نمی‌تونن اینجا خودشون رو به‌تحقق برسونن. --- هنرمند بازیگر و دوبلور قهار، جناب "الکسی کالگان" - که صدای شرک در دوبله‌ی روسی هست، زاده‌ی غرب اکراین شهر شیران-(Lvof) هست، یعنی یک اکراینی صد درصد اکراینی هست، اما در روسیه کار می‌کنه و گویش صد درصد روسی داره، چون در اکراین قدرش رو نمی‌دونن و کاری براش نخواهد بود. ~
‌پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
۳) این‌ها رو که شما و بنده می‌گیم، همه از روی دلسوزی هست، چون اکراین کشور غنی هست، با این خاک مرغوب و حاصلخیز "چرنازوم" که به‌رنگ قهوه هست. --- وقتی‌ زمستون سخت اینجا تموم می‌شه، ظرف سه روز زمین‌ها می‌شن پر از سبزه!. مردم اکراین، از جهت جسمی‌، استقامت بالایی‌ دارن، چون یک رگه از وایکینگ‌ها خون در رگ دارن - وایکینگ‌هایی‌ که قرن‌ها پیش از برای کشورگشایی و معاملات و سایر مناسبات زندگی‌ و کمی‌ کانفلیکت، به‌سراغ اقوام خزر‌ها می‌رفتن!، و مردم اکراین، تا حد قابل توجهی‌، نواده‌ی "وایکینگ‌ها و اقوام خزر‌ها" محسوب می‌شن. اینجا در اکراین، بچه‌ها ۶ ماه زودتر از بچه‌های سایر کشورها، هم راه رفتن رو شروع می‌کنن (و از دیوار راست بالا می‌رن - به‌ویژه دختر بچه‌ها) و هم ۶ ماه زودتر از بچه‌های سایر ملل، حرف زدن رو شروع می‌کنن (خودتون بهتر می‌دونید). --- حال با این اوصاف، آدم دلش برای این وطن دوم ما که اکراین هست می‌سوزه، که بخاطر حماقت و ندانم‌بکاری داخلی‌، اکراین هیچ‌وقت نمی‌تونه شکوفا بشه و دایم هرز می‌ره. / سلامت باشید، وقت خوش ~
‌پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
۵۰
Tony Arzenta - کی‌یف، اوکراین
مرسی! متاسفانه اوکراین قدر هیچی رو نمیدونه. هر چی اشغال کارنا بلد در تمام قسمت های اساسی و غیر اساسی کشور جا دارن، همه چی خودتون میدونید چریز کوماویا و زوات، بخاطر حماقت و ندانم‌بکاری داخلی‌، اکراین هیچ‌وقت نمی‌تونه شکوفا بشه و دایم هرز می‌ره. حیف! من در زمان جنگ ۵ ماه از دکابر ۲۲ تا مای ۲۳ رفتیم هلند، واسه کارانقد که گند زدن اسم اوکراین رو میاری در میرن. و هییییچ سنخیت با اروپا نداره. صفر.
‌پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +471شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +325پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +292یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +288رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +238سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +227‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +202کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +201نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +188پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +168«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد