چهارهزار پناهنده اوکراینی بازگشت به اوکراین جنگ‌زده را به ماندن در اسرائیل ترجیح دادند

یورونیوز: چند هزار اوکراینی که با آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک کشورشان اسرائیل را به عنوان مقصد پناهندگی انتخاب کرده بودند، طی یک ماه گذشته تصمیم به بازگشت به وطنشان گرفته‌اند و زندگی زیر سایه جنگ در اوکراین را به حضور در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس ترجیح می‌دهند.

تتیانا کوچوا یکی از چند هزار اوکراینی است که پس از تهاجم روسیه از خانه خود در شهر خارکیف در شمال شرقی اوکراین گریخت و به شهر ساحلی اشکلون اسرائیل در نزدیکی غزه پناه برد.


هنگامی که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد، خانم کوچوا به همراه همسر و فرزندانش، ده روز را در زیرزمینی در خارکیف پنهان شد، شهری که بالاخره به دست ارتش روسیه افتاد تا او و اعضای خانواده‌اش پنج ماه پس از تهاجم نظامی روسیه، عازم اسرائیل شوند.

خانم کوچوا به این دلیل اسرائیل را انتخاب کرده بود که همسرش در این کشور سابقه کار داشت و او فکر می‌کرد که می‌تواند همراه با همسر و سه فرزندشان در اسرائیل و دور از حملات روسیه در صلح و آرامش زندگی کنند.

اما پس از آن که ۷ اکتبر فرا رسید و جنگی مرگبار پس از حملات موشکی حماس به خاک اسرائیل میان دو طرف آغاز شد، خانم کوچوا همانند چند هزار پناهنده اوکراینی دیگر به فکر فرار دوباره از جنگ‌ افتادند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ترجیح دادم برگردم اوکراین تا این که در این شرایط در اسرائیل بمانم چون اگر قرار باشد در جنگ کشته شوم ترجیح می‌دهم در سرزمین مادری خودم کشته شوم.»

او احساس خود را در زمان رخداد حمله غافلگیرانه حماس این گونه روایت کرد: «دست‌هایم شروع به لرزیدن کرد و همان احساسی را داشتم که وقتی همه چیز در کشور ما شروع شد. دوباره در یک پناهگاه خوابیدیم و آژیرها و انفجارهایی که بی‌پایان به نظر می‌رسید، شروع شد.»

خانم کوچوا افزود: «وقتی جنگ شدت بیشتری گرفت چنان دوباره ترس و وحشت به سراغ من آمد که تصمیم گرفتم از آنجا (اسرائیل) فرار کنم.»

خانواده خانم کوچوا پیش از بازگشت به خارکیف، به تل‌آویو منتقل شدند، جایی که چندین روز در آنجا ماندند و سپس عازم اوکراین شدند.

با وجود این که این شهر کاملا تحت کنترل اوکراین است، اما مرتبا مورد حمله روسیه قرار می‌گیرد. جنگ و آژیر قرمز هنوز هم بخش ثابتی از زندگی در خارکیف است.

اما خانم کوچوا احساس می‌کند که با بازگشت به وطن و شهرش، به آرامشی دوباره دست یافته که در اسرائیل دیگر از دست رفته بود.

او احساس خود را این‌گونه توضیح داد: «همین که من اینجا در سرزمین مادری‌ام قدم می‌زنم، پرچم افراشته کشورم را می‌بینم، چنان خوشحالم که اندازه‌اش قابل بیان نیست.»

اما این حس خوب و خوشحالی تنها مختص خانم کوچوا نیست. آنا لیاشکو هم که همراه با دختر هشت ساله‌اش، دیانا، به تازگی از اسرائیل به کی‌یف بازگشته‌، گفت: «ما در نزدیکی مناطقی از کی‌یف که در اوایل حمله به دست نیروهای روسی افتاد، زندگی می‌کردیم. نه برق و آب داشتیم و نه ارتباطات. دخترم خیلی ترسیده بود و به همین دلیل تصمیم گرفتم به پیش یکی از اقواممان که در اسرائیل زندگی می‌کرد، برویم.»

او افزود: «همین یک ماه پیش بود که صبح یکی از دوستان با من تماس گرفت و گفت آنا، جنگ شروع شده است، دقیقا همان حسی بهم دست داد که در اوکراین داشتم. چشمانش نگران دخترم را که دیدم تصمیم به بازگشت گرفتم. یک هفته بعد با کمک سفارت اوکراین از تل‌آویو خارج شدیم.»

اوکسانا سوکولوسکا، وکیلی که این روزها در دفتر کار خود در کی‌یف نشسته نیز به خبرگزاری فرانسه گفت:« فکر می‌کردم اسرائیل امن‌ترین کشور جهان است و به همین خاطر پس از تهاجم روسیه به آنجا فرار کردم. اما موشک‌باران که شروع شد، فورا اسرائیل را ترک کردم. فرار از یک جنگ به جنگ دیگر واقعا دشوار است. اما از این که به خانه خودم بازگشته‌ام خوشحالم هر چند که این روزها وضعیت کی‌یف واقعا از اسرائیل آرام‌تر هم هست.»

مطابق اعلام مقام‌های اوکراین از زمان حمله حماس به اسرائیل حدود ۴ هزار اوکراینی خاک این کشور را ترک کرده‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین

اینجا در خارکف باز دوباره از یک‌هفته ده روز پیش، صدای انفجار از دور و نزدیک شنیده می‌شه، به‌ویژه در طی‌ سه شبانه‌روز گذشته که روزی حداقل دو سه نوبت، هر بار دو انفجار پی در پی شنیده می‌شه، باز پنجره‌ها می‌لرزن. البته خیالی نیست، از این بدترش رو در طی‌ ۲۰ ماه گذشته تجربه داشتیم. هفته پیش همین موقع ساعت نزدیک ۱۰ شب بود که صدای انفجار شدیدی همراه با شلیک‌هایی‌ مسلسل‌وار شنیده شد. فرداش گفتن که بهپاد بوده که به کالجی در مرکز شهر اصابت کرده. ساختمان کالج یاد‌شده، خیلی‌ قدیمی‌ بود و از ۳-۴ سال پیش خالی‌ بود و مورد استفاده نبود، چون خطر ریزش دیوار و سقف داشت. بهپاد خورده بود به یکی‌ از دیوارهاش و اون قسمت کمی‌ تخریب و آتش گرفته بود. کلا در طی‌ این ۲۰ ماه، ۹۰ درصد از اماکن‌ صنعتی زیرساختی یا جاهای آموزشی یا نظامی که با موشک یا بهپاد هدف قرار گرفتن، همگی‌شون اماکن و ساختمان‌هایی‌ بسیار قدیمی‌ و کلنگی بودند. جالب این‌جاست که اینجا در خارکف دایم هر روز همچنان آژیر خطر می‌کشن، اما وقتی‌ صدای انفجار می‌یاد، قبل‌ش آژیر نمی‌کشن!.
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
۲۴
varied - ریزه، ترکیه
من سه بار به اسرائیل رفته ام بهترین کشور خاورمیانه است
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
۵۰
Tony Arzenta - کی‌یف، اوکراین
جمعه صبح دقیقا راکت از بالای خونه ما رد شد. ۵۲ روز کیف خبری نبود.الان چند روزه دوباره شروع شده. در مورد جمعه صبح بعد این که راکت افتاد صدای اژیر شهر در اومد
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
۴۷
سرزمین اریا - کویت ، کویت
این سرنوشت ملتی است که آینده خود رو به یه دلقک صهیونیست سپرد .کشورش ویران و خود آواره دنیا شد .خود کرده را تدبیر نیست
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
گرامی‌ با درود. از دیدن کامنت شما -از جهت اینکه همچنان سنگر را حفظ کردید- خوش‌حال شدم. / بله در جریان وضعیت مشابهی‌ که کی‌یف همچون خارکف از چند روز پیش دوباره پیدا کرده هستم. / البته فعلا که آنتن ماجرا، از اکراین افتاده در محل اختلاف دیرین بین اعراب و اسرائیل. / امروز با یکی‌ از همسایه‌هام صحبت بود، به‌حالت شکایت و ناراحتی‌ گفت، می‌بینی‌ چه‌جوری در این چند هفته، اکراین از سرتیتر اخبار جهان برداشته، و به‌جاش ماجرای غزه جایگزین شد!. / در جواب بهش گفتم، الکساندر، دعا کنید که نه اکراین نه هیچ جای دیگه، نامش به‌بهانه‌ی اختلافات و نزاع و کشمکش، در اخبار قرار نگیره. / شما جناب Tony Arzenta که مقیم اکراین هستید بهتر می‌دونید، که مینتالیتت و سبک فکری اکراینی‌ها، در بسیاری مسایل، می‌یاد و بخشی از ماجرا رو مهم می‌بینه، که در اصل بخش منفی‌ هست و باید حذف بشه، اما اکراینی‌جماعت، اون منفی‌ رو مثبت می‌بینه و بهش می‌نازه، و از سوی دیگر قضیه، خوب رو بد می‌بینه و بهش لگد میزنه!، بعدش هم هی‌ میگن که چرا بقیه ملت‌ها ما رو درک نمیکنن؟!./ بگذریم قربان. سلامت باشید ~
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
۵۰
Tony Arzenta - کی‌یف، اوکراین
با درود دوست عزیز، کاملا با توضیحاتون موافقم، متاسفانه این منتالیته غلط وجود داره، انگار تمام دنیا تا اخر زمان باید تمام زندگی و بودجه کشورشون رو بزارن تا ما رو نجات بدن. وقتی مردای خودشون نمیخان بجنگن وفرارمیکنن و دم از دفاع میزنن،صدوپنجاه هزار مخصوصا دانشگاه ثبت نام کردن که نرن جنگ، پسفردا که روسیه بیاد داخل دیگه غر نزنن، ای عل شد بل شد، از طرف دیگه میخان برن اتحادیه با این فساد و دزدی های کلان. سیستم اداری ضعیف و بیشعور. بعدش هم هی‌ میگن که چرا بقیه ملت‌ها ما رو درک نمیکنن؟!(عالی بود) حتما شما اخبار داخل اوکراین رو دنبال میکنید، وقتی مستقیما رییس جمهور به وزیر دفاع علنا بی احترامی میکنه، ینی چیزی به نام فهم متقابل وجود نداره. الانم که آریستوویچ اونم داره میاد واسه انتخابات. بگذریم اوضاع بد بهم ریخته. بچه های کشورای دیگه اینجا نیستن نمیدونن چه خبره اینجا. خوشحال شدم و سلامت باشی!
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.