خاطرات غزه: وقتی بمیریم، هیچکس با خبر نمی‌شود؛ دنیا برای همیشه شرمنده باشد که اجازه داد این اتفاق برای ما بیفتد

 عبدالحکیم در کنار ویرانه‌های خانه‌اش در اردوگاه آوارگان البریج در مرکز غزهبی بی سی: چهار نفر در غزه، زندگی زیر بمباران را برای سرویس جهانی بی‌بی‌سی ضبط کرده‌اند و می‌گویند چطور روزهای طولانی را در جستجوی غذا و آب سپری کرده‌اند و در شب‌های طولانی‌تر از حملات هوایی پناه گرفته‌اند و تا صبح دعا می‌کنند که زنده بمانند.

نیروهای اسرائیلی از ۷ اکتبر نوار غزه را بمباران کرده‌اند و به گفته وزارت بهداشت حماس در نتیجه آن بیش از ۱۰ هزار فلسطینی کشته شده‌اند. این حملات در پاسخ به حمله حماس به اسرائیل انجام شد که بیش از ۱۴۰۰ کشته بر جای گذاشت و حداقل ۲۴۲ نفر گروگان گرفته شدند.


شبکه‌های ناپایدار تلفن و قطع ارتباطات، تماس‌ها را دشوار کرده است، اما مخاطبین ما هر وقت توانسته‌اند پیام‌ها و ویدیوهایی را ارسال کرده‌اند.

هشدار: این مقاله شامل جزییاتی است که ممکن است برای بعضی از خوانندگان آزاردهنده باشد.
 
جمعه ۱۳ اکتبر
هواپیماهای اسرائیلی اعلامیه‌هایی را می‌ریزند که به ساکنان شمال غزه می‌گوید برای «سلامت و امنیت» خود، قبل از حمله زمینی قریب‌الوقوع به جنوب بروند.
فریده در شهر غزه زندگی می‌کند و خانه‌اش صدمه دیدهفریده:
فریده یک معلم انگلیسی ۲۶ ساله در شهر غزه است. او در اولین پیام خود می‌گوید: «سه تا از خانه‌های همسایه‌های من اکنون ویران شده‌اند. همه ما مجبور به تخلیه هستیم اما جایی برای رفتن نداریم. فقط منتظریم. چند نفر از دوستانم گم شده‌اند، احتمالاً مرده‌اند. از پدر و مادرم اطلاعی ندارم.»

او با خواهر و برادرش و شش فرزند خردسال آن‌ها پیاده به سمت جنوب می‌رود. آنها تقریباً یک هفته است که راه می‌روند و در خیابان می‌خوابند. هدف آنها گذشتن از رود وادی غزه و رفتن به منطقه‌ای است که اسرائیل می‌گوید امن خواهد بود.
آدم:
در همان روز، در شهر جنوبی خان یونس، آدم، یک کارگر جوان برای پنجمین بار در پنج روز گذشته آماده تخلیه می‌شود.

او می‌گوید: «از بیش از یک میلیون نفر از شمال غزه خواسته شد تا به سمت جنوب، به ویژه به خان یونس بروند. اما خان یونس زیر حملات هوایی است. یکی از حملات بسیار نزدیک به خانه من بود.»
آدم در مدارس و محوطه بیمارستان می‌خوابدپس از اینکه اسرائیل نوار غزه را محاصره کامل کرد ذخایر غذا، دارو و بنزین کاهش یافته است و آدم نمی‌تواند مراقبت‌های لازم را از پدر مسن خود که به بیماری پارکینسون مبتلا است، انجام دهد. در بیمارستان هم برایش تختی پیدا نمی‌کنند. آن‌ها شب گذشته در حیاط بیمارستان روی زمین خوابیدند.
خالد:
خالد که تأمین‌کننده تجهیزات پزشکی و ساکن جبالیا در شمال غزه است، با وجود اعلامیه‌هایی که به آن‌ها می‌گوید آن منطقه را تخلیه کنند، با خانواده‌اش جایی نمی‌روند.

او در یک پیام ویدئویی که صدای انفجار بمب‌ها در پس زمینه شنیده می‌شود می‌گوید: «کجا برویم؟ هیچ جا امن نیست، هیچ استثنایی نیست. ما در هر صورت می‌میریم». خالد از دو فرزند خردسال پسر عمویش مراقبت می‌کند که از حمله به بازاری در همسایگی او جان سالم به در بردند.

او می‌افزاید: «به دلیل تعداد زیاد مصدومان، کمبود شدید تجهیزات پزشکی وجود دارد. برخی از داروها باید در دمای پایین نگهداری شوند، اما به دلیل قطع برق فاسد و خراب شده‌اند. به این اقلام نیاز فوری است.»

او می‌گوید که از زمان شروع جنگ نتوانسته است تجهیزات پزشکی را تحویل دهد.
دوشنبه ۱۶ اکتبر
کاروانی از وسایل نقلیه حامل غیرنظامیان که به سمت جنوب در خیابان صلاح الدین، یکی از دو مسیر تعیین شده برای تخلیه، در حرکت بودند، مورد اصابت قرار گرفت. به گفته وزارت بهداشت فلسطینی، ۷۰ نفر که بیشتر آنها زن و کودک بودند، کشته شدند. ارتش اسرائیل هرگونه دخالت در این موضوع را رد می‌کنند. تا امروز ۲۷۸۵ فلسطینی کشته شده‌اند.
شهر غزه ۱۵ اکتبر ۲۰۲۳با وقوع حملات در جنوب، تعداد بیشتری از فلسطینی ها تصمیم می‌گیرند در خانه‌های خود در شمال بمانند. دیگرانی که به دنبال سرپناهی در جنوب بودند تصمیم به بازگشت می‌گیرند.

فریده: فریده پس از روزها خوابیدن در خیابان، بسیار پریشان و آشفته است. او می‌گوید: «من برای توصیف احساسم یا اتفاقی که در حال رخ دادن است کلمه‌ای ندارم. اطراف ما زیاد بمباران می‌شود و همه بچه‌ها گریه می‌کنند، نمی‌دانیم کجا برویم.»

«هر شب در غزه نمی‌دانی فردا صبح بیدار می‌شوی یا نه. من فقط کنار خانواده‌ام می‌نشینم و حجاب دارم. باید برای هر گونه حمله هوایی که ممکن است با آن مواجه شویم آماده باشم.»
سه‌شنبه ۱۷ اکتبر
انفجار در بیمارستان الاهلی شهر غزه ۴۷۱ کشته بر جای گذاشت. زنان و کودکانی که در حیاط بیمارستان پناه گرفته بودند در میان کشته‌شدگان هستند. اسرائیل می‌گوید که در آن دخالتی نداشته و این انفجار ناشی از شلیک اشتباه موشک جهاد اسلامی فلسطین بوده است.
عبدالحکیم:
چند ماه قبل از شروع جنگ، عبدالحکیم به عنوان مهندس نرم افزار فارغ التحصیل شد. او در اردوگاه آوارگان البریج در مرکز غزه زندگی می‌کند. او می‌گوید چند تن از دوستانش در محل وقوع انفجار بیمارستان بودند. یکی مجروح شد و دیگری تمام خانواده‌اش را از دست داد.
عبدالحکیم چند ماه قبل از شروع جنگ فارغ التحصیل شد و اکنون در توزیع کمک ها کمک می کنداو در ویدئویی که با نور فانوس فیلمبرداری شده است، می‌گوید: «من ۲۳ ساله‌ام و فعلا زنده هستم. نمی‌دانم تا زمانی که من زنده هستم داستان من گفته می‌شود یا نه. ممکن است توسط هواپیماهای بالای سرم کشته شوم.»

«ما نه آب داریم، نه دارو، نه برق، نه اقلام ضروری. من سه روز است که چیزی نخورده‌ام جز یک تکه نان که بین خودم و خواهر و برادرم تقسیم کردیم. من و خانواده ام در ۱۲ روز گذشته بیش از ۱۰ ساعت نخوابیده‌ایم. ما خیلی خسته‌ایم، نمی‌توانیم استراحت کنیم زیرا بسیار نگران هستیم.»

عبدالحکیم و سایر داوطلبان در حال توزیع کمک‌ها از خانه او هستند. او توضیح می‌دهد: «ما در حال آماده کردن بسته‌های کمک و پتو هستیم. حتی بچه‌ها هم کمک می‌کنند. ما تصمیم گرفتیم به جای اینکه منتظر کامیون‌های کمک از مصر باشیم، خودمان دست به کار شویم.»
جمعه ۲۰ اکتبر
خانه عبدالحکیم در حمله هوایی اسرائیل ویران شده است و او فیلمی از ساختمان فروریخته ارسال می‌کند. در حالی که خانواده در تلاش برای تخلیه هستند، در پس زمینه فریادهای سرآسیمه‌ای شنیده می‌شود.

عبدالحکیم: «ما دور هم نشسته بودیم و ناگهان موشک به خانه ما اصابت کرد. به سختی از خانه خارج شدیم. همسایه‌هایمان هنوز زیر آوار هستند. به دنبال آنها گشتیم اما کسی را پیدا نکردیم. ما هر دقیقه و هر ساعت در محاصره مرگ، زندگی می‌کنیم.»

«من و خانواده‌ام با معجزه زنده‌ایم. باید بخشی از خانه‌مان را تعمیر کنیم تا بتوانیم اینجا بمانیم و منتظر مرگ باشیم.»
چهارشنبه ۲۵ اکتبر
محله عبدالحکیم مورد حمله هوایی دیگری قرار گرفت. تا امروز ۶۹۷۲ فلسطینی کشته شده‌اند.

عبدالحکیم: این بار فقط می‌تواند یک پیام صوتی با صدای گریان و چند پیامک ارسال کند و می‌گوید: «من هیچ کمکی نمی‌توانستم انجام دهم، از دیدن اعضای بدن که در همه جا افتاده بودند فلج شدم. هیچ‌کس اینجا در امان نیست، ما همه در حال شهید شدن هستیم.»

به کامیون‌های کمک‌رسانی از طریق گذرگاه رفح با مصر اجازه ورود به غزه را داده‌اند، اما تدارکاتی که آنها آورده‌اند برای جمعیت آواره غزه کافی نیست - سازمان ملل تخمین می‌زند که بیش از ۱.۴ میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

آدم: تلاش و مشقت برای یافتن غذا برای خانواده‌اش دائماً ذهن او را مشغول کرده است: «برای تهیه غذا باید خیلی زود بیدار شوم تا مجبور به ایستادن در صفی طولانی نباشم. اوضاع دارد بدتر می‌شود.»

«وقتی در حیاط مدرسه می‌خوابی، چیزی درون‌ات می‌شکند. و وقتی در حیاط بیمارستان می‌خوابی، چیز دیگری در درون‌ات می‌شکند. وقتی در صف نان می‌ایستی و برای آب التماس می‌کنی، خیلی چیزها در درون‌ات می‌شکنند.»

خالد: «آنها ما را بمباران می‌کنند و ما نمی‌دانیم چگونه بیرون برویم و نان بگیریم. یخچالی برای نگهداری غذا وجود ندارد. غذای فاسد و گوجه‌فرنگی گندیده می‌خوریم، حشرات از داخل گل کلم بیرون می‌آیند. چاره‌ای جز خوردن آن نداریم، زیرا هیچ چیز دیگری وجود ندارد. ما باید کپک‌ها را جدا کنیم و آن‌چه داریم را بخوریم.»
خالد و خانواده‌اش در حال چیدن کپک و حشرات از روی غذا هستند تا آن را بخورندفریده: خانواده فریده تصمیم می‌گیرند به خانه خود در شمال بازگردند. او می‌گوید: «جایی برای ماندن در جنوب نداریم و هیچ لوازم ضروری‌ای نداشتیم. بمباران در جایی که ما بودیم بسیار سنگین بود. تصمیم گرفتیم به خانه برگردیم تا حداقل شأن و غرور خودمان را حفظ کنیم.»

«ما خیلی خوشحالیم که جایی برای نشستن و داریم و می‌توانیم با دوستان و خانواده‌مان تماس بگیریم، حتی اگر چهار یا پنج دقیقه در روز باشد.»

مدت کوتاهی پس از بازگشت، خیابان آنها بمباران می‌شود و بخشی از خانه او آسیب می‌بیند.
جمعه ۲۷ اکتبر
با افزایش عملیات زمینی اسرائیل، اینترنت و خدمات تلفنی در غزه به طور کامل قطع شده و باعث قطع کامل ارتباطات به مدت ۴۸ ساعت شده است. ما نمی‌توانیم با آدم، عبدالحکیم، فریده و خالد ارتباط برقرار کنیم. وقتی شبکه‌های ارتباطی دوباره وصل می‌شوند، آن‌ها روزهای تاریکی را توصیف می‌کنند.

عبدالحکیم: «دیشب بمباران شدیدی صورت گرفت. هیچ راه ارتباطی وجود ندارد و آمبولانس‌ها نمی‌توانند برای بردن مردم بیایند، بنابراین هرکسی که بمباران شود همان‌جا می‌میرد.»

آدم: «خدا را شکر من خوبم. اما زمانی که ارتباطات قطع شده بود، پدرم از دنیا رفت. روح‌اش شاد. من در آن لحظه اصلا نمی‌توانستم حتی با نزدیکترین کسانم تماس بگیرم، تا آنها بتوانند در کنار من باشند، یا حتی به آنها بگویم چه اتفاقی افتاده است.»

فریده: گریان می‌گوید: «دوستم را از دست دادم و خانه‌ام ویران شد. برادرم مجروح شد، غم دارد مرا می‌خورد، حالمان خوب نیست، کاملا نابود شده‌ایم.»

خالد: «به نظر می‌رسید روزی عادی باشد، اما وقتی اینترنت وصل شد، شروع به شنیدن خبرها کردیم. خانه‌ها و بلوک‌های ساختمانی ویران شده بودند. تمامی اعضای بعضی خانواده‌ها کشته شده بودند. وضعیت غم‌انگیز است. آنها ارتباط ما را با دنیا قطع کردند و بعد قتل عام‌ها شروع شد.»
دوشنبه ۳۰ اکتبر
تانک‌های اسرائیلی به شهر غزه نزدیک می‌شوند و در جاده صلاح الدین، مسیر اصلی تخلیه از شمال به جنوب غزه دیده می‌شوند.
خالد شمال غزه را ترک نکردخالد: «من نمی‌روم، حالا داریم فکر می‌کنیم: 'خدایا بمب بعدی کی می‌افتد که بمیریم و راحت شویم؟'»

این آخرین باری است که از خالد خبری می‌شنویم. پس از حمله هوایی اسرائیل به جبالیا، محل زندگی او، در ۳۱ اکتبر، ارتباط ما قطع شد. به گفته یک مقام بهداشت فلسطینی، دست کم ۱۰۱ نفر کشته و ۳۸۲ نفر زخمی شدند. اسرائیل می‌گوید که یک فرمانده ارشد حماس را هدف قرار داده است نه غیرنظامیان. حماس که توسط اسرائیل، ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا و دیگران به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود، به پنهان کردن اعضای خود در مناطق غیرنظامی متهم است.

فریده: «من رویاهایی دارم. خانواده و دوستان خوبی دارم. زندگی خوبی داشتم. مدام فکر می‌کنم: 'وقتی بمیریم، هیچ کس از آنچه در حال رخ دادن است مطلع نخواهد شد'. لطفا هر چه می‌گویم بنویسید، من می‌خواهم داستانم را به گوش دنیا برسانم چون تنها یک عدد نیستم.»

آدم: «از شما می‌خواهم که کل این داستان را بگویی، این داستان مستند است، تا دنیا برای همیشه شرمنده باشد که اجازه داد این اتفاق برای ما بیفتد.»

کارشناسان سازمان ملل هشدار داده‌اند که زمان برای جلوگیری از «نسل‌کشی» در غزه رو به اتمام است.

در چهار هفته اول جنگ، بیش از ۱۰ هزار فلسطینی که اکثریت آنها غیرنظامی بودند، کشته شدند. بیش از ۴۰۰۰ نفر از آنها کودک هستند.

*تعداد افراد کشته شده در غزه از وزارت بهداشت حماس تهیه شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۴
به امید فردایی بهتر - تهران، ایران

ناراحتی که نان گیرتان نیامده، زیر آوار و بمب مانده اید، به درک، شماها کجا بودید، در خواب خوش بودید وقتی ۱۴۰۰ نفر دختر، بچه، پسر، زن، زن پیر، شوهر، پدر دیر، پدر، زن و شوهر را قتل عام کردید، حتی تجاوز کردید؟؟؟؟؟. فکر نکنم حقتون حتی یه تکه نان باشه، نسل شما باید از روی زمین و زمان برداشته بشود تا دنیا نفس راحتی بکشه، مگر شماها فقط عرب هستید!!!! هر عربی که مثل شماها باشه از حیوان هم بد تر هست. مگر دبی عرب نداره، نگاه کرذین چه با نظم دارند زندگی میکنند. این مردم هستند که حاکمان خودشان را بالا و پائین میبرند، مطمعن باشید اگر حاکم دبی بد بود، مردمش میکشیدنش پائین. کویت، بحرین، حتی قطر که به قاتل و‌مفعول بزرگ شما پناه داده، اونها عربند و شما ها هم عربید!!! خود کرده را تدبیر نیست، شماها به دردی گرفتار شدید بنام نا سپاسی و نادانی، درست مثل ما ایرانیها، همه چی داشتیم اما به نادانی دچار شدیم و این است حال و روز ما، ما هم دست کمی از شماها نداریم، حکومت ما خودی را میکشد بکمک مزدوران شما، حکومت مفعولین بچه کش. پس بکشید که حقتان‌است. هر کی هم‌کنفی میخواد بده بده، این متن نپشته شده، تمااااااام
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
۶۳
mina minavand - هانور، آلمان

جنگ خیلی وحشتناکه اما همه اینها کسانی بودند که حمله حماس به غزه رو جشن گرفتند.متاسفم برای کسانی که کشته میشن.
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
۵۰
dariush-alman - فرانکفورت، آلمان

خفه بابا هراملقمه،،، اون موقع که واسه حماس تونل میکندی باید فکر این موقع رو هم میکردی، نسل شما باید نابود بشه تا صلح و آرامش‌به اون منطقه برگرده.
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
۵۴
زنده باد رضاشاه دوم‌ پهلوی - پاریس، فرانسه

به جهنم، به درک! مسلمونهای تروریست متجاوز! تا احساس خطر می کنند خودشون را به موش مردگی می زنند و ننه من غریبم بازی! نسلتون منقرض بشه مردم ایران نفس راحتی بکشند. اینها عاشقان جمهوری اسلامی هستند و دشمنان مردم ایران!
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
۳۵
شکارچی - یالقوزآباد، سومالی

اینکه ایران بدست عربها مسلمون شده یه داستانه، اینکه فلسطین زیر چکمه اسرائیل هست یه داستان دیگه ست. حالا ما بخاطر نفرتمون از اعراب از اسرائیل جانبداری می کنیم. اینکه حماس ساخته اسرائیل هست تا خودشون رو موجه جلوه بدن یه داستانه و اینکه آخوندا میگن مرگ بر اسرائیل و به حماس کمک میکنن یه داستان دیگه ست. حالا شما خودت رو وسط این همه وسط پیدا کن.
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۹
۱۰۰
تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
خود کرده را تدبیر نیست
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲
۶۲
lehrte - هانوفر، آلمان
باز پروپاگاندای بی بی سی برای مظلوم نمایی دست بکار شد
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
۳۴
ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا
اره ایجوریه دیگه، از قدیم گفتن اونروزی که جیک جیک مستونتن بود فکر زمستونتون نبود، اونروزی که شربت و شیرنی پخش میکردین باید فکر امروزو می کردین که دیگه نونم برای خوردن پیدا نکنید.
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +561شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +445پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +343یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +254سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +243نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +239ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +236وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +194حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +168نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند