تداوم مسمومیت سریالی دانش‌آموزان؛ «حمله شیمیایی» به یک مدرسه دخترانه در ایرانشهر

تصویری از انتقال دانش‌آموزان مسموم‌شده با آمبولانس به مراکز درمانی ـ آرشیوصدای آمریکا: منابع خبری از تکرار مسمومیت دختران دانش‌آموز، این بار در روستایی در استان سیستان و بلوچستان، خبر دادند.

بنا بر ویدئوی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی در روز چهارشنبه ۱۰ آبان، شماری از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه روستای «رسول‌آباد بغدانیه» در شهرستان ایرانشهر، بر اثر استنشاق گازهای سمی دچار مسمومیت شدند.


گزارش شده است که عده‌ای از دانش‌آموزان با چند آمبولانس به مراکز درمانی انتقال داده شده‌اند.
برخی منابع این واقعه را «حمله شیمیایی» به مدارس توصیف کرده و گفته‌اند که «نیروهای نظامی اجازه نزدیک شدن پدر و مادر بچه‌ها و اهالی روستا را بعد از حمله شیمیایی به مدرسه ندادند.»

مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان که اغلب در مدارس دخترانه رخ می‌دهد، پاییز ۱۴۰۱ از قم آغاز شد و پس از آن در استان‌های مختلف جریان یافت.

روز یک‌شنبه هفتم آبان نیز ده‌ها دانش‌آموز هنرستان دخترانه کوثر در زنجان به علت مسمومیت در بیمارستان بستری شدند.

حسن اسم‌خانی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با تأیید این که ۶۷ دانش‌آموز به چهار بیمارستان این شهر منتقل شده‌اند، ادعا کرد که مشکل عمده‌ دانش‌آموزان بستری‌شده «بار روانی و اضطراب» ناشی از این رویداد بوده است.

گسترش مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز در ایران اعتراض‌های عمومی را در پی داشت. از جمله، گروهی از معترضان ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ در مقابل ساختمان‌های آموزش و پرورش تجمع کردند و شعار «دشمن ما همین جاست دروغ می‌گن آمریکاست» دادند.

همچنین، با ادامه آن چه بسیاری حملات شیمیایی به مدارس توصیف می‌کردند، فرهنگیان در ۲۴ شهر ایران در اعتراض به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان و بی‌عملی مقامات جمهوری اسلامی در قبال حملات شیمیایی با گازهای ناشناخته به مدرسه‌ها تجمعات گسترده‌ای را در روز ۱۹ اردیبهشت برگزار کردند که با بازداشت شماری از فعالان صنفی معلمان همراه شد.

از سویی، اظهارات و واکنش‌های مقامات جمهوری اسلامی در قبال حملات با گازهای سمی به دانش‌آموزان متناقض بوده است.

در حالی که «کمیته حقیقت‌یاب مسمومیت دانش‌آموزان» در مجلس شورای اسلامی خرداد سال جاری در گزارش نهایی خود با تکذیب هرگونه «مسموم‌سازی»‌ این مسمومیت‌ها را به «تمارض»، «اضطراب» و «بمبک بدبو» نسبت داده، شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفته که این اقدام یک «حرکت کاملاً سازمان‌یافته» است.

همچنین، در اسفند سال گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان را «یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض» خواند و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، مدعی شد که مسموم‌سازی‌ها «توطئه جدید دشمن برای ایجاد دلهره در دل دانش‌آموزان و والدین آنها و جنایتی ضدبشری» با هدف «التهاب‌آفرینی در جامعه و تشویش اذهان عمومی و هراس‌افکنی» است.

تداوم مسمومیت‌های دانش‌آموزان پس از چند ماه وقفه در حالی است که غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در ماه‌های گذشته وعده داده بود که در صورت «دستگیر شدن» عوامل مسمومیت دانش‌آموزان، پرونده عوامل آن «به صورت ویژه و خارج از نوبت» رسیدگی خواهد شد.

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی گزارشی از عاملان و آمران احتمالی حمله‌ها با گازهای شیمیایی به مدرسه‌ها به مردم نداده‌اند، وزارت کشور پیش از این کسانی را که اطلاع‌رسانی‌ کنند به برخورد قضایی تهدید کرده است.

سال گذشته یک روزنامه‌نگار در قم به دلیل انتشار گزارش‌ها درباره مسمومیت‌ها بازداشت شد و همچنین مریم عباسی نیکو، مادر بیتا شفیعی‌راد دختر دانش‌آموزی که به این مسمومیت‌ها اعتراض کرده بود، در شاهین‌شهر بازداشت و به «سب‌النبی» متهم شد.

مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در ماه‌های گذشته واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی را در پی داشت. از جمله، ابوالفضل قدیانی آن را «حمله بیولوژیکی» و سرمنشأ آن را «بیت» خامنه‌ای دانسته و شهبانو فرح پهلوی آن را گوشه‌ای از «سرشت ناپاک رژیم» جمهوری اسلامی برشمرده بود.

همچنین عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، خواستار تعطیلی مدرسه‌ها شده و با «جنایت» نامیدن مسمومیت‌ها گفته بود که عوامل آن از «درون سیستم» جمهوری اسلامی هستند
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +565شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +459پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +344یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +254سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +246ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +245نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +237وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +195حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +171عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم