روزنامه «شرق»: کاهش تورم در ایران ناشی از کاهش قدرت خرید شهروندان است

العربیه: روزنامه «شرق»، چاپ تهران، دوشنبه 8 آبان در مقاله‌ای با عنوان «جیب‌های کوچک، قیمت‌های بزرگ»، نسبت به تورم سه رقمی اقلام خوراکی و کاهش نرخ تورم اعلامی به‌دلیل سقوط توان خرید شهروندان پرداخته است.

به گزارش «شرق»، در حالی‌که مرکز آمار ایران اعلام کرده است که نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه در مهر 1402 کاهشی شده و نهادهایی چون بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه معتقدند که رشد اقتصادی در چهارماهه نخست سال جاری، شش تا هشت درصد رشد داشته، «بسیاری از مردم کشور معتقد هستند که این اعداد و ارقام روی کاغذ، نمودی در زندگی واقعی آنها نداشته است.»


شرق همچنین نوشت: «نگاهی به گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم اقلام غذایی هشداردهنده است.»

این روزنامه، با مقایسه قیمت سه کالای گوشت گوسفند، گوشت گوساله و کنسرو ماهی در مهرماه سال جاری با مهر سال قبل از افزایش سه رقمی قیمت‌های این مواد غذایی و به ترتیب تورم 151، 132 و 110 درصدی قیمت آن‌ها در یک سال اخیر خبر داده است.

بر اساس این گزارش، از 53 کالای خوراکی مورد بررسی در این بخش، تنها چهار قلم با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند که شامل «سیب‌زمینی، روغن‌نباتی جامد، روغن مایع و ماکارونی» است.

«شرق» همچنین از تغییر ماهیت هزینه‌کرد خانواده‌های ایرانی خبر داده و نوشته است که «کاهش تورم ناشی از کاهش قدرت خرید است.»

در این گزارش همچنین گفته شده که برخلاف ادعای دولت رئیسی مبنی بر افزایش فروش نفت و حصول درآمدهای آن، «در چهار ماه ابتدایی امسال، 85 درصد از میزان مصوب درآمدهای مالیاتی در بودجه 1402، یعنی رقم 216 هزار میلیارد تومان تأمین شده، اما نیمی از منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی یعنی رقم 101 هزار میلیارد تومان تحقق پیدا نکرده است.»

در سال‌های گذشته، گزارش‌های متعددی از کاهش شدید قدرت خرید مردم ایران و گسترش فقر در این کشور، منتشر شده است. مقامات ایران، تحریم‌های ایالات متحده و غرب علیه فروش نفت این کشور را عامل اصلی بحران‌ اقتصادی و فقر فزاینده در ایران می‌دانند.

پیش‌تر، وزارت کار جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که خط فقر یک خانوار 4 نفره در سال 1400 برابر 4 میلیون و 541 هزار تومان و در سال 1401 برای کل کشور و تهران به ترتیب برابر 7.7 و 14.7 میلیون تومان است.

گزارش‌ها حاکی از این است که به دلیل تورم در هزینه‌های مسکن و خورد و خوراک، خط فقر در سال 1402 در تهران به 30 میلیون تومان رسیده است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +565شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +464پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +346یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +256سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +249ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +247نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +241وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +197حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +179عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم