درباره اتهام «بریدن سر نوزادان اسرائیلی توسط حماس» چه می‌دانیم؟

ادعا شد که حماس در حمله به شهرک «کفار عزه» سر نوزادان را بریده استبی بی سی: خبر «سر بریدن نوزادان اسرائیلی توسط شبه‌نظامیان حماس» در یک هفته گذشته در ابعادی گسترده منتشر شد، تا جایی که حتی به سخنان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز راه پیدا کرد؛ اظهارنظری که کاخ سفید اندکی بعد مجبور شد آن را تکذیب کند.

در حال حاضر، هیچ سند معتبری وجود ندارد که نشان دهد شبه‌نظامیان حماس، سر کودکی را در اسرائیل بریده‌اند. ارتش اسرائیل هم در آخرین اظهارنظر رسمی اعلام کرده که نمی‌تواند این اخبار را تایید کند.


حتی در اظهارنظرهای روز پنج‌شنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که جزییات «جنایات» حماس شرح داده شده بود نیز، او از بریده شدن سر نوزادان اسرائیلی صحبتی به میان نیاورد.

نخست وزیر اسرائیل در عین حال گفت: «ما دخترها و پسرهایی را دیدیم که به هم بسته شده بودند و به سرشان شلیک شده بود. مردها و زن‌ها که زنده سوزانده شده بودند. زنان جوانی که به آن‌ها تجاوز شده بود و قصابی شده بودند. سربازانی که سرشان بریده شده بود.»

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل حتی برای نشان دادن ابعاد «جنایات حماس» سه عکس بسیار دلخراش از سه نوزاد منتشر کرد که در دو عکس، اینطور به نظر می‌رسد که نوزادی کاملا سوخته است.

سازمان حماس، نه فقط سربریدن نوزدان، بلکه باقی اتهامات - به ویژه تجاوز به زنان - را نیز تکذیب کرده است و این اظهارنظرها را «تبلیغات اشغالگران» برای بدنام کردن «مقاومت فلسطین» توصیف کرده است.

با این همه در میان خبرهایی که درباره «جنایات حماس» منتشر شد، کمتر خبری به اندازه «بریدن سر نوزادان» در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد.
خبر سر بریدن نوزادان از کجا آمد؟سربازان اسرائیلی با تاخیری طولانی به شهرک «کفار عزه» رسیدندماجرا مربوط به حمله اعضای حماس به یک کیبوتص یا شهرک اشتراک سوسیالیستی به نام «کفارعزه» است که در جنوب اسرائیل و در نزدیکی مرز این کشور با غزه قرار دارد. این شهرک یکی از نخستین محل‌هایی بود که شبه‌نظامیان حماس به آن رسیدند.

بعد از این‌که ارتش اسرائیل موفق شد کنترل این منطقه را دوباره به دست بگیرد و امنیت آن‌ را تامین کند، در روز سه‌شنبه از خبرنگاران رسانه‌های مختلف - اسرائیلی و بین‌المللی - دعوت کرد تا به آن‌جا بروند و از نزدیک، «جنایات حماس» را مشاهده کنند.

این مساله موجب شد تا خیلی زود، نام «کفار عزه» به رسانه‌های معتبر بین‌المللی راه پیدا کند و گزارش‌های بسیاری درباره خشونت شبه‌نظامیان حماس علیه شهروندان غیرنظامی اسرائیلی منتشر شود.

در میان این گزارش‌ها، ناگهان گزارشی از خبرنگار یک تلویزیون انگلیسی‌زبان اسرائیلی به نام «آی‌۲۴نیوز» (i24NEWS) بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. خبرنگاری به نام نیکول زدک مدعی شد که یک سرباز اسرائیلی به او گفته که شبه‌نظامیان حماس «سر نوزادان را بریده‌اند».

او در پخش زنده این شبکه همچنین با دیوید بن زایون، فرمانده یکی از واحدهای ارتش اسرائیل مصاحبه کرد که در جریان مصاحبه، این نظامی اسرائیلی در اظهارنظری مبهم گفت: «آنها سر بریدند ... کودکان، زنان.»

خانم زدک همچنین در یکی دیگر از گزارش‌های زنده‌اش گفت که در این شهرک، ۴۰ کودک کشته شده‌اند؛ رقمی که آن نیز بعد از این گزارش در اخبار دیگر تکرار شد.

در میان گزارش‌های نیکول زدک، آن گزارشی که او به نقل از یک سرباز اسرائیلی گفت سر نوزادان بریده شده، به شکل گسترده‌ای در همه شبکه‌های اجتماعی با زیرنویس به زبان‌های گوناگون بازنشر شد.
برخی از خانه‌های شهرک کفار غزه به آتش کشیده شدندساعتی بعد در همان روز سه‌شنبه، نیر برکت، وزیر اقتصاد اسرائیل، اطلاعات همین گزارش را تکرار کرد و گفت: «ما همین حالا از ماجرای ۴۰ پسربچه با خبر شدیم. بعضی‌هایشان زنده سوزانده شده‌اند. بعضی‌هایشان گردن زده شده‌اند. بعضی‌هایشان هم به سرشان شلیک شده است.»

روز چهارشنبه، شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» آمریکا گزارش داد که یوسی لندائو، فرمانده «زاکا» (نیروهای امدادرسانی داوطلبانه اسرائیل) گفته است که شخصا دیده که «کودکان در کنار بزرگسالان گردن زده شده‌اند».

بعد از اظهار نظر فرمانده «زاکا» بود که جاناتان کانریکاس، از سخنگویان ارتش اسرائیل که به شکل روزانه در شبکه‌های اجتماعی، ویدئوهایی منتشر می‌کند، گفت به رغم ناباورانه بودن این خبر، «حالا ما با درجه‌ای از اعتماد می‌توانیم بگوییم که این اتفاق رخ داده‌ است».

در یک مورد دیگر، تایل هانریش، روزنامه‌نگار اسرائیلی که از ابتدای این حمله به عنوان رابط روابط عمومی دفتر بنیامین نتانیاهو و رسانه‌های غربی معرفی شده، در مصاحبه‌ای با یکی از رادیوهای بریتانیا گفت که از سخنگوی بنیامین نتانیاهو شنیده که آن‌ها از سربازان اسرائیلی شنیده‌اند که سر نوزادان بریده شده‌اند.

او بعد از مصاحبه در شبکه ایکس تاکید کرد، آن‌چه که گفته تنها بر اساس «شهادت سربازان» بوده است و به معنای تایید قطعی نیست.

کمی بعد حتی رقم ۴۰ کودک نیز از سوی برخی رسانه‌ها با پرسش‌هایی روبه‌رو شد و این‌بار نیز ارتش اسرائیل به شکل رسمی حاضر نشد تایید کند که ۴۰ کودک کشته شده‌‌اند.

مهم‌تر اینکه، بسیاری از خبرنگاران رسانه‌های مختلف غربی که در روز سه‌شنبه در جریان بازدید از شهرک «کفار عزه» حضور داشتند، یکی پس از دیگری به اشکال مختلف یادآوری کردند که در جریان بازدید آن‌ها، نه تنها از نوزادان سربریده شده خبری نبود، بلکه هیچ یک از سربازان و نیروهای نظامی اسرائیلی نیز چنین چیزی به آن‌ها نگفتند.

به بیان دیگر در میان رسانه‌های اسرائیلی و غیراسرائیلی نیز، ظاهرا تنها یک خبرنگار مدعی شد که از یک سرباز اسرائیلی چنین چیزی شنیده است.
یکی از تصاویری که روز سه‌شنبه از شهرک کفار عزه منتشر شددر روز چهارشنبه، عزت الرشق یکی از مقام‌های عالی‌رتبه و سخنگوی سازمان حماس، این اتهام را با قاطعیت رد کرد. او حتی اخبار مربوط به حمله حماس به زنان را نیز سوال برد.

با این همه، وقتی جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، عصر روز چهارشنبه گفت که عکس‌های نوزادانی را دیده که سرشان بریده شده، و این موضوع «تایید» شده است، ناگهان بار دیگر این خبر در صدر خبرهای جهان قرار گرفت.

او که در جمع یهودیان در حال انجام یک سخنرانی تلویزیونی بود، گفت: «من هیچ وقت فکر نمی‌کردم در عمرم تصاویر تایید شده‌ای را ببینم که در آن‌ها، تروریست‌ها سر کودکان را بریده باشند. هرگز فکر نمی‌کردم چنین چیزی ببینم.»

اما این جملات هم خیلی زود توسط کاخ سفید رد شد و مقام‌های دفتر رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی گفتند که چنین عکس‌هایی به دست مقام‌های آمریکایی نرسیده، بایدن چنین عکس‌هایی را ندیده است و اصولا اتهام بریدن سر کودکان توسط حماس، تایید شده نیست.

در نهایت در روز پنج‌شنبه، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از ارتش اسرائیل گزارش داد که آن‌ها نمی‌توانند خبر سر بریدن نوزادان و کودکان را تایید کنند.

در آخرین موضع‌گیری رسمی اسرائیل آمده است: «مواردی بوده که شبه‌نظامیان حماس، به گردن زدن و دیگر فجایعی سبک داعش دست زده‌اند. اما ما نمی‌توانیم تایید کنیم که قربانیان، زن یا مرد بودند، سرباز یا غیرنظامی بودند، بالغ یا کودک بودند.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

همون که جو بایدن و سران ناتو و پارلمان اروپا دیدند کافیه و دنیا هم بی چون و چرا باید تأئید کُنه ! مثل تمام داستان‌های ساختگی بجا مانده از جنگ جهانی دوم با هدف مظلوم نمایی یک طرف خاص و نهایتاً توجیه کشتار و جنایات بعدی از سوی همان طرف خاص ، به اسم حق دفاع برای حیات !! واقعاً که دنیای کثیفیست ، دنیایی که در اون زندگی میکنیم !
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
۱۰۳
خداوند - آسمان، ایران
از اولش معلوم بود دروغ و پرو پگاندا و مظلوم نمایی رامبوی سوراخ خاورمیانه هستش :)
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

خبر توسط یک خبرنگار هندی لایک شد. هندی‌ها ناسیونالسیت در میان از پان ترکیست‌ها خودمان بدتر شده.عقیده که تمام مسلمان‌ها باید قتل عام شوند. کسی این خبر را تعید نکرد. ولی شاید این خبر بیچارگی و فلاکت قشر ۵۷ تی مرید خلق فلسطین را در نزد ما نشان دهد. چیزی که دیده شده.تجاوز. کشتن کودکان و آتش زدن آنها.حمله به کنسرت موسیقی طرفداران صلح میان اسراهیل و فلسطین و سلاخی آنها. حمله به خانواده سالمندان و قتل عام پیرزن ‌ها و پیر مردان .بریدن سر کودکان ولی نبود. می دانید سایت‌ها ۵۷‌ تی ما چه کردند؟ "دیدید دیدید .این خبرنگار‌ها غربی فقط دروغ می گویند.حماس اصلا سر بچه نبریدند". انگار مثلا بقیه جنایتی که حماس انجام داد. بشر دوستانه و در خدمت خلق اسراهیل بود. خاک بر سرتان که با همین افکار مملکت را نابود کردید
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک

اسم شهر روشه، شهرک کفار. آل عمران ۳: کفار هرگز نمیتوانند در پناه اموال و فرزندانشان از مجازات خدا در امان بمانند و آنها اصحاب دوزخند و جاودانه در آن خواهند ماند.
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
۶۲
lehrte - هانوفر، آلمان

باز شبکه دروغ پراکنی الت الله بی بی سی سروکلش پیدا شد
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
۳۴
ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا

تو چه پفیوزی هستی که این مقاله رو نوشتی، عوضی فیلمهاشرو حالا خوبه که خود وحشیای حماس
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷
۱۰۱
تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک

انگاری چند وقت دیگه به خاطر سوء تفاهم باید از حماس عذر خواهی هم کرد. مگه نه چلی
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
۴۴
antifascism - تهران، ایران

رژیم کودک کش در جهان فقط جمهوری اسلامیه. این کارها سند قطعی عملیات مستقیم این حکومت فاشیست فارسیسم ظاهرا شیعه هست. خاک بر سر اسرائیل که برای کوبیدن اینها موس موس میکنه. تو دعوا نزنی هم میخوری هم تحقیر میشی. به جامعه جهانی که کلا همه رد دادن و از انسانهای اولیه هم وحشی تر شدن. انسان کثیفترین موجود زنده که باید از کره زمین حذف بشه. به امید ویروسهایی که ده برابر از کرونا بدتر باشن و انسانها رو بیشتر تحقیر کنن. بدبختا یه انفولانزا اومد همه زرد کرده بودن حالا برای ما دوره افتادن گردنکشی میکنن.
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴
۴۴
antifascism - تهران، ایران
به نظر من یکی از ابعاد این حمله جمهوری اسلامی در انتقام گیری از اسرائیل به جهت کمک به آزربایجان و آزادسازی مناطق قصب شده توسط ارامنه هست. تمام کشورهای بزرگ دنیا باید تجزیه بشن و تحت نظارت یه سنا و ارتش جهانی در بعد دولتهای کوچک بر اساس قوم یا مذهب طبق رای خودشون تشکیل بدن. هر بخشی هم به بخشی دیگری تجاوز یا تعدی کرد یک اخطار و بعد نابودی اون بخش انجام بشه. هیچ حکومت و مرز سیاسی نباید در دنیا باشه. نام کشورها تبدیل بشه به ناحیه جغرافیایی. اینکار لازمه و اگر نشده تا ابد ظلم به جانداران و طبیعت ادامه پیدا میکنه تا نابودی زمین.
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
۴۷
فرهاد۱۹۷۷ - لوس‌انجلس، ایالات متحده امریکا
متاسفانه یهودیان معرف هستنند به اینطور دروغ گفتن‌ها. از قدیم هم مثلی بود که میگفتنند طرف داره جهود‌بازی در می‌اورد. ایندفعه همان مثل صدق میکند. اول فکر مردم را با دروغشان آلوده میکنند بعد کنار مینشینند که نتچه انرا ببینند.
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۳
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
در خشونت و بربریت تروریست های حماس شکی نیست ، اما نباید شایعات گاهی بی پایه را بخاطر تنفرمان از اسلام سیاسی را کورکورانه قبول کنیم ، چرا که اگه ثابت بشه که خبر جعلی است ، سایر جنایات حماس که واقعا اعمال شده زیر سوال میره . نمونه دیگر جنایات رژیم در سال ۶۷ بود ، مجاهدین رقم اعدام را نجومی به حتی ۵۰ هزار کشاندند ، که البته بمراتب کمتر بود ، چرا باید اغراق بی پایه کرد ، حماس جنایات و‌نجاوز کرده ، آدم ربایی کرده ، اما لینکه ۴۰ کودک را همزمان سر بریده جای شک داره ،
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۴
۱۰۱
تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
فاطی افغانی تو دهاتت زلزله اومده برو بیل دست بگیر ، تو روم ایرانیان الاف نچرخ ما برای افکار پوسیده تو و امثال تو پشیزی به هوا ول نمی‌کنیم
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
از همان اولین درج این خبر گفته کردیم که...
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
عجبا که باز در مورد بارزترین ماهیت اسلام ماله کشی شروع شد. تاریخ اسلام را باز کنید. از همان شروع می بینید این سر آن و آن سر دیگری را بریده است. مطابق تاریخ های خودشان علی به تنهائی سر بیش از 20000 انسان اغلب بیگناه را بریده است. سر بریدن در اسلام افتخار است. این ها کی به بچه ها رحم کرده اند که حالا باشد. این ها صدهزاران کودک ایرانی را غلامبچه کرده اند. محمد در درآویختن به عایشه واقعا بچه بازی میکند. این صورت مثلا زیبایش هست وگرنه که وای به حال غلام ها و کنیزها. تمام قوانین اسلامی پر از زشتی است. تعرض به زن اسیر و کافر به دفعات ازاد است. مگر بعد از کشتن 700 نفر در بنی قریظه محمد جلوی چشم تمام سربازان با بیوه ی رئیس یهودی قبیله که او را زیر شکنجه کشت جماع نکرد که ابوبکر بعلت شاید خجالت چادری رویش انداخت!؟ در لجن به دنبال چی میگردید؟
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
۶۴
zavareh - رودسر، ایران
اتهام؟ چه استفاده رندانه ایی از واژه ها میفرمایید؟ این به هیچوجه یک تهمت نیست. تاریخ اسلام از آغاز تا کنون سرشار است از کشتار بی رحمانه دگراندیشان و تازینامه پر است که از آیه هایی که ریختن خون مخالفین را مباح دانسته و مومنین را به این کار فرا میخواند و برای اینکار به آنها همه گونه وعده های شکم و زیر شکمی نیز داده است و در آنجا از مستثنا بودن کودکان، سالمندان و بیمارها هیچگونه اشاره ای نشده است. کوتاه اینکه دستهای بیرحم مومنین برای هرگونه جنایتی در مورد کفار، مرتدین و دگراندیشان باز گذاشته شده است.
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸
۴۴
babak.iraniii - تهران، ایران
من در اهواز بار ها شنیدم که اگر دختری با پسری دوست میشد فقط دوست والدین دختره سر دختر را میبریدن
یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +492شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +342پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +307یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +293رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +242سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +231‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +215نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +207کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +192پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +172«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد