امانوئل ماکرون دست داشتن ایران در حمله حماس را ممکن دانست

 امانوئل ماکرون (سمت چپ عکس) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتس صدراعظم آلمانرادیو فرانسه: امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه که در شهر هامبورگ با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان دیدار داشت، در ارتباط با حمله حماس به اسرائیل گفت که در مورد مداخله مستقیم ایران در این رویدادها مدرک رسمی در اختیار ندارد، اما مطمئن است که حماس کمک‌هایی دریافت کرده است.

روز سه‌شنبه ۱٨ مهر، امانوئل ماکرون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتس گفت: «به احتمال زیاد کمک‌هایی به سازمان حماس داده شده و همکاری‌هایی صورت گرفته است.»


او ادامه داد که در شرایط کنونی، «در باره احتمال مداخله مستقیم جمهوری اسلامی نظر نمی‌دهم چون به طور رسمی نشانه و مدرکی در دست نداریم.»

ماکرون افزود: «تا زمانی که اطلاعات خود را با اطمینان تثبیت نکرده‌ایم، در این زمینه محتاط خواهم بود.»

تقریباً بلافاصله بعد از حمله حماس به اسرائیل، مقامات آمریکایی نیز گفتند که قضاوت در مورد مداخله ایران «هنوز زود است»، هر چند تردید نیست که «حماس از سوی جمهوری اسلامی کمک‌های مالی و تسلیحاتی دریافت کرده است.»
بیانیه‌ای که تصحیح شد
شب گذشته – دوشنبه ۱۷ مهر – جو بایدن، امانوئل ماکرون، اولاف شولتس و همچنین نخست‌وزیران بریتانیا و ایتالیا مشترکاً بر این نکته تأکید کردند که «هیچیک از دشمنان اسرائیل نباید به دنبال بهره‌برداری از حمله حماس باشند.»

متن این بیانیه مشترک ابتدا از سوی دفتر ریاست جمهوری فرانسه در شبکه ایکس (توئیتر سابق) منتشر شد. در این متن که حوالی نیم شب گذشته انتشار یافت مستقیماً از ایران اسم برده، و تأکید شده بود که ایران نباید کاری کند که درگیری‌ها از غزه فراتر برود. اما دقایقی بعد، این متن تغییر یافت و ذکر مستقیم ایران حذف شد.

با اینحال ماکرون در هامبورگ گفت: «ما همه کشورهایی را که اعمال وحشت‌بار حماس را تبریک گفته‌اند قاطعانه محکوم می‌کنیم، و ایران هم یکی از این کشورهاست.» او تأکید کرد که «بدون شک اظهارات مقامات ایرانی غیرقابل قبول است و با ارزش‌ها و منافع ما تطبیق نمی‌کند.»

در تهران، علی خامنه‌ای گفته است: «بازوی طراحان مدبر و هوشمند (حمله حماس) و جوانان فلسطینی را می‌بوسیم، اما آنها که می‌گویند حماسه اخیر، کار غیرفلسطینی‌ها است دچار محاسبه غلط شده‌اند.»

این در حالی است که عملیات تلافی‌جویانه ارتش اسرائیل در نوار غزه ادامه دارد و در مقابل، حماس تهدید کرده است که گروگان‌های اسرائیل را خواهد کشت. رئیس‌جمهوری فرانسه این تهدیدها را «اخاذی غیرقابل تحمل» حماس توصیف کرده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
قورپه - بروکسل، بلژیک
تو یکی خفه شو دشمنی فرانسه با مردم ایران از دیر باز مشهود بوده ابتدا خمینی را برای نابودی ایران در حال پیشرفت پروار کرد و درجنگ با دادن انواع و اقسام هواپیما و سلاح به صدام به جنگ مردم ایران رفت و این دشمنی سیری ناپذیر فرانسه برعلیه ایران و مردم ایران باعث شده برای نابودی ایران مقرون دست و پا بزند اما باید بگوییم کور خواندی ایران ناملایمات بسیاری را تا به امروز پشت سر گذاشته و تو عددی نیستی که بخواهی برای ایران شاخ و شانه بکشید
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
ببند در خلا را که باعث و بانی 4 دهه بدبختی ما شماها هستید. یه خوبی که داره مسلمونها و اعراب مثل سوسک در اروپا رو به افزایش هستند و بزودی اونجا را از کشور خودشون خرابتر و فاسدتر میکنند.
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +567شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +477پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +353یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +266ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +257سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +248نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +245وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +199حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +195عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم