آمریکا ارتباط میان حمله حماس به اسرائیل در پی آزادسازی میلیاردها دلار ایران را رد کرد

رادیو فردا: در پی انتقادها و گمانه‌زنی‌ها از حمله حماس به اسرائیل در پی آزادسازی میلیاردها دلار منابع مالی مسدود شده جمهوری اسلامی، دولت جو بایدن می‌گوید حتی یک سِنت از این مبالغ به داخل ایران انتقال نیافته است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه ۱۵ مهرماه به رادیو فردا گفت منابع آزاد شده ایران در حساب‌های محدود شده‌ای در دوحه، پایتخت قطر، قرار دارد.


به گفته او، «حتی یک پِنی از آن مصرف نشده و هرگز به ایران منتقل نخواهد شد. این مبالغ تنها برای خرید اقلام بشردوستانه در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت».

این سخنگو در ادامه تصریح کرد هر اظهار نظری در تضاد با این واقعیت، «اشتباه و گمراه‌کننده» است.

حدود شش میلیارد دلار از منابع مسدود شده جمهوری اسلامی در کره جنوبی بر اساس توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، طی ماه گذشته به قطر منتقل شد.

حمله گسترده حماس، گروه فلسطینی مورد حمایت جمهوری اسلامی، به اسرائیل درست چند هفته بعد از انتقال این منابع، موجی از انتقادها را برانگیخته است؛ خصوصا اینکه مقامات جمهوری اسلامی طی هفته‌های گذشته بارها مدعی شده‌اند که این منابع در «تملک کامل» جمهوری اسلامی است.

سناتور ران دسنتیس که از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است، روز شنبه با انتقاد از آزادسازی منابع مسدود شده جمهوری اسلامی در چهارچوب توافق تبادل زندانیان با آمریکا گفت ایران به «تأمین مالی» تهاجم حماس به اسرائیل یاری رسانده و سیاست‌های «آسان‌گیرانه جو بایدن به پر کردن خزانه» جمهوری اسلامی کمک کرده است.

او در ادامه گفت اسرائیل اکنون بهای این سیاست‌ها را می پردازد.

در همین زمینه برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی نیز روز شنبه با انتشار پیامی در شبکه ایکس، (توئیتر سابق)، گفت «تمامی دارایی‌های آزاد شده ایران در حساب‌های محدود شده در دوحه به عنوان بخشی از ترتیبات آزادی پنج آمریکایی نگهداری می‌شود. این مبالغ در دوحه باقی می‌ماند و تاکنون یک سِنت هم خرج نشده است».

او در ادامه تصریح کرد این منابع مالی محدود شده، نمی‌تواند به ایران منتقل شود و فقط برای اهداف مرتبط با خرید اقلام بشردوستانه در آینده استفاده خواهد شد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، نیز هم‌زمان با انتشار پیامی در شبکه ایکس گفته است منابع یاد شده «مطلقاً هیچ ارتباطی» با حملات هولناک روز جاری حماس به اسرائیل ندارد.

واتسون اضافه کرده که «اکنون زمان انتشار اطلاعات نادرست نیست. حتی یک سنت از این مبالغ هزینه نشده و فقط می‌توان آن را صرف اموری مانند خرید غذا و دارو برای مردم ایران کرد».

حملات خونین حماس به اسرائیل در روز شنبه موجی از انتقادات بین‌المللی را برانگیخته است.

شبکه‌های کان، ۱۲ و ۱۳ تلویزیون اسرائیل (در ساعت ۲۳ به وقت ایران) اعلام کردند شمار کشته‌های اسرائیلی به ۲۵۰ تن رسیده و شمار زخمی‌ها حدود یک هزار و ۵۰۰ تن است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۱۰۱
تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک

تو گفتی ما هم باور کردیم. پس نکنه به خاطر سقوط قیمت نفت این کا رو کردید
یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
۲۴
varied - ریزه، ترکیه

معلومه که دمکراتهای خائن باید انکار بکنند والا نمیتونن هم برای اسرائیل تسلیت بگویند و هم خودشان توسط تروریستهای حماس عامل قتل عام مردم اسرائیل باشند و این کاملا درسته که حتی یک سِنت از این مبالغ به داخل ایران انتقال نیافته است زیرا قطر هم با تروریستهای حماس رابطه دوستانه دارد و هم با ایران و این پولها مستقیما از دوحه به غزه منتقل شده است
یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
۵۴
shirzan - برلین، آلمان

آره مرگ عمه ات تو داری دست و پا میزنی برای رای آوردن دور بعدی وگرنه خود همتی لو داد که این پولها از قبل خرج شده یعنی سفارش اسلحه و همه مهمات داده شده بود و پیش پرداخت شده بود و حتی یک سنت اش هم به مردم ایران نمیرسه اینها چهل ساله که دارند تحریم ها رو دور میزنند یعنی این رو سیاستمداران شماها نمیدونند
یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
۴۴
Ary@mard - ما لاگا، اسپانیا

خوب مردک بیشعور جمهوری اسلامی احتاج نیست که مستقیم پول رو خرج کنه،مثلان بودجهای که برای وارد کردن دارو در نظر داره را صرف تروریستها میکنه و از پولی که آمریکایی ها به قطر دادند برای دارو‌استفاده میکنه، اینها فکر میکنند همه مثل خودشون خرند.
یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
۶۳
mina minavand - هانور، آلمان

آقای بایدن تمام رئیس جمهوریها دروغگو هستند اما شما سرآمد همه هستید و در کشته شدن انسانها شراکت دارید.
یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
۴۲
paksan - ایران، ایران

احمق پس چرا اصلا به بانکهای قطر واریز شد؟ خودت رو به حماقت زدی. خیلی واضح هستش اگر در سویس می ماند ج.ا روابط خارج از عرف با اونا نداشت که بخواد جلوجلو پول ازشون بگیره ولی در قطر حتی اگر در بانکی که آمریکا میدونه مسدود باشه بازم به راحتی رژیم در عوض اون پول بصورت توافقی میتونه راحت از رژیم قطر دلار نقد بجاش بگیره و اصلا اون مبالغ دست نخورده بمانه واسه خود قطر…
یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
۴۴
antifascism - تهران، ایران
خاک بر سر آمریکایی ها که این دموکراتهای مادر به خطا رو آوردن رو کار. به آمریکا.
یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
۴۶
Omide por jalal - تبریز، ایالات متحده امریکا
قطر ! جمهوری الزامی! شیب ؟ بام ؟؟؟؟ بایدن ! الاق ! گاو !!!!
یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +567شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +477پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +353یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +266ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +257سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +248نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +245وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +199حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +195عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم