تبلیغ فروش سیم‌کارت مختص گردشگران از سوی اپراتورهای تلفن همراه در ایران

سیم کارت گردشگری- عکس فراروایندیپندنت فارسی، داریوش معمار:
هم‌زمان با اظهارات وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی مبنی بر تکذیب هرگونه عرضه سیم‌کارت حاوی اینترنت بدون فیلتر مختص گردشگران، درج برخی توضیحات و آگهی‌های فروش سیم‌کارت ویژه گردشگران خارجی در صفحه اپراتورهای خدمات تلفن همراه در ایران، به انتشار اخبار غیررسمی از آغاز این طرح دامن زده است.

اپراتورهایی همراه اول، ایرانسل و‌ شاتل، در سایت خود از عرضه سیم‌کارت‌های مختص گردشگران با بسته‌ها و خدمات خاص خبر داده‌اند. هرچند بخش پشتیبانی این اپراتورها با رد تفاوت در فیلترینگ اینترنت این بسته‌ها، مدعی‌اند ارائه خدمات سیم‌کارت گردشگری صرفا محدود به میزان اعتبار، تسهیل در نحوه فعال‌سازی و میزان اینترنت است.


آنچه سبب شده است تبلیغات سیم‌کارت‌های گردشگری که پیش‌ازاین نیز در سایت  دو اپراتور همراه اول و ایرانسل موجود بوده، موردتوجه قرار بگیرد، سخنان اخیر «علی‌اصغر شالبافیان»، معاون گردشگری وزارت میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که از تصویب طرح فروش سیم‌کارت‌های بدون فیلتر به گردشگران خارجی از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خبر داده بود.

در زمان دیدار تیم فوتبال النصر عربستان با پرسپولیس نیز مدیرعامل پرسپولیس مدعی شد با شرکت ایرانسل به توافق رسیده است که سیم‌کارت‌های ویژه بدون فیلتر به تعداد اعضای کاروان تیم فوتبال النصر تهیه و در اختیار آن‌ها گذاشته شود.

اما شرکت ایرانسل در بیانیه‌ای با تکذیب این خبر اعلام کرد: «هیچ‌یک از سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام باشگاه پرسپولیس، از نظر دسترسی به شبکه و اینترنت، تفاوتی با سیم‌کارت‌های دیگر این شرکت ندارند و این باشگاه در صورت تمایل، لازم بوده تا این دسترسی را از مراجع ذی‌ربط، پیگیری و اخذ کند.»

وزیر ارتباطات هم‌، ۱۲ مهرماه، با رد مصوبه ارائه سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی اعلام کرد: «سیم‌کارت گردشگری وجود خارجی ندارد و توریست‌ها می‌توانند از طریق رومینگ، اینترنت با قوانین فیلترینگ کشور خود را در ایران فعال کنند.»

زارع‌پور در شرایطی سیم‌کارت بدون فیلتر مختص گردشگران را غیرضروری خواند که اسفندماه سال ۱۴۰۱، خود او از ضرورت ارائه چنین خدماتی سخن گفته بود.

زارع‌پور در تغییر موضعی آشکار درحالی‌که اسفند سال گذشته از نارضایتی گردشگران به دلیل فیلتر بودن رسانه‌های اجتماعی خبر داده بود، در سخنان اخیر خود مدعی شد گردشگران مشکلی ندارند، چرا که اپراتورهای ما با بیش از ۲۵۰ اپراتور قرارداد رومینگ دارند و هرکس که وارد خاک ما شود می‌تواند اینترنت کشور خود را فعال کند.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری و میراث‌فرهنگی، مهم‌ترین حامی ایده سیم‌کارت‌های بدون فیلتر خاص گردشگران است که گفته بود ارتباطات بین‌المللی مثل نان شب و هوا برای گردشگر بین‌المللی واجب است.

شایعه آغاز طرح فروش سیم‌کارت بدون فیلتر گردشگری در روزهای گذشته، واکنش محمد احسان خرامید، مدیر روابط‌ عمومی وزارت ارتباطات را نیز به‌ همراه داشته است. خرامید در صفحه «ایکس» خود تبلیغات فروش سیم‌کارت‌های گردشگری را بی‌سلیقگی دانسته و تاکید کرده است این خدمات هیچ ویژگی متمایزی در بحث فیلترینگ با سیم‌کارت‌های عادی ندارند.

 بااین‌وجود، ظاهرا همین شایعه برای افزایش چشمگیر تبلیغات فروش سیم‌کارت بدون فیلتر ظرف روزهای اخیر کافی بوده است. برخی افراد در ایران مدعی‌اند باتوجه‌ به پیش‌شرط ارائه گذرنامه و مدت‌زمان محدود اعتبار، در ازای پرداخت مبالغی بیشتر از قیمت معمول سیم‌کارت‌های رایج، این خطوط «خاص» با اینترنت بدون فیلتر را به گردشگران عرضه می‌کنند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۳
vg2000 - اسلو، نروژ
هر کاری دلشون می‌خواد می‌کنن هیچکسم صداش در نمیاد
یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.