حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل؛ از عملیات طوفان الاقصی چه می‌دانیم؟

یورونیوز: شبه‌نظامیان حماس در باریکه غزه سحرگاه روز شنبه حمله‌ای غافلگیرکننده به نام طوفان الاقصی را علیه اسرائیل غاز کردند.

در مقابل ارتش اسرائیل در واکنش به پرتاب صدها راکت از نوار غزه حملات هوایی به مواضع حماس را آغاز کرده است. گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی گروه حماس عملیات نظامی خود علیه اسرائیل را «طوفان الاقصی» نام‌گذاری کرده‌اند.


بیش از ۲۵۰۰ راکت به شهرهای مرکزی و جنوب اسرائیل پرتاب شده و شهر بیت‌المقدس هم هدف قرار گرفته است. بنا به گزارش‌ها پرتاب‌های راکتی از چند نقطه مختلف باریکه غزه انجام می‌شود.

گردان‌های عزالدین قسام اعلام کرده‌اند که هدف از این عملیات «پایان دادن به همه جنایت‌های اشغالگری» است. گروه حماس از ۱۶ سال پیش تاکنون کنترل نوار غزه را در دست دارد.

اسرائیل گروه حماس را متهم کرده که عملیاتی «ترکیبی» همراه با پرتاب راکت و نفوذ به داخل خاک این کشور را آغاز کرده است.

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان فلسطینی از طریق یک تونل مرزی موفق شده‌اند به شهرک‌های اسرائیلی نزدیک مرز با غزه نفوذ کنند.

از تلفات اسرائیلی‌ها در پی حمله غافلگیرکننده حماس چه می‌دانیم؟
اداره امداد و نجات اسرائیل گزارش داده است که ۲۲ نفر در این کشور به ضرب گلوله کشته شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از شهروندان اسرائیلی از آنچه از ساعات اولیه روز شنبه در کشورشان می‌گذرد در بهت فرو رفته‌اند. صدای آژیر خطر در بسیاری از شهرهای مرکزی و جنوب اسرائیل به دفعات به صدا در آمده است.

ارتش اسرائیل از مردم خواسته است تا به پناهگاه‌ها بروند. صدای آژیر خطر دستکم دو بار صبح روز شنبه در بیت‌المقدس شنیده شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دستکم دو راکت پرتاب شده از نوار غزه در آسمان بیت‌المقدس رهگیری و منهدم شده است. این در حالی است که صدای چند انفجار هم حدود ساعت ۹ صبح در شهر شنیده شد.

بنا به گزارش‌ها یکی از مقامات محلی در جنوب اسرائیل در جریان تبادل آتش با شبه‌نظامیانی که از نوار غزه وارد خاک اسرائیل شده بودند کشته شد.

تصاویری از شهروندان اسرائیلی که از سوی شبه‌نظامیان فلسطینی به گروگان گرفته شده‌اند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. این در حالی است که حماس و ارتش اسرائیل تاکنون در این باره اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

وضعیت محله‌های یهودی‌نشین بیت‌المقدس خلوت و آرام گزارش می‌شود. این در حالی است که در محله‌های فلسطینی‌نشین صدای بوق خودروها به نشانه شادی شنیده می‌شود.

برخی از ساکنان از بیم طولانی شدن درگیری‌ها به ذخیره مواد غذایی روی آورده‌اند.
اسرائیل چه واکنشی نشان داد؟
ارتش اسرائیل از حدود ساعت ۱۰ صبح روز شنبه به وقت محلی حملات هوایی به نوار غزه را آغاز کرد. بنا به اعلام ستاد فرماندهی ارتش اسرائیل دهها جنگنده مواضع حماس در باریکه غزه را هدف گرفتند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که کشورش در «جنگ» به سر می‌برد. او وعده داد که گروه حماس برای حملات روز شنبه «بهایی بی‌سابقه» پرداخت خواهد کرد.

وزیر دفاع اسرائیل نیز تاکید کرد که حماس با آغاز عملیات نظامی علیه اسرائیل «اشتباهی جدی» مرتکب شده است. بنا به گزارش‌ها وزارت دفاع اسرائیل نیروهای ذخیره ارتش را برای خدمت فراخوانده است.

تحلیلگران سیاسی در شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل از کاستی‌های نظامی و اطلاعاتی در رویدادهای روز شنبه انتقاد کرده‌اند. این در حالی است که به گفته آنها برنامه‌ریزی برای عملیات حماس احتمالا از چند ماه پیش آغاز شده بود.
پیش‌زمینه حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل چه بود؟
حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل در حالی آغاز شد که توجه‌ها در منطقه خاورمیانه طی هفته‌های گذشته به احتمال عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل منعطف شده بود.

سفیر عربستان در اردن دو ماه پیش ضمن حفظ سمت به عنوان نماینده ریاض برای سرزمین‌های فلسطینی و کنسولگری بیت‌المقدس معرفی شده بود. او که از بستگان نزدیک محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است اخیرا به رام‌الله در کرانه باختری سفر کرد تا با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی دیدار کند.

مقام‌های عربستان مدعی هستند که عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌تواند زندگی فلسطینی‌ها را «تسهیل» کند.

از سوی دیگر اسرائیل بهار امسال جنگی پنج روزه با گروه جهاد اسلامی در نوار غزه را تجربه کرده بود. ۳۴ فلسطینی و یک اسرائیلی در جریان این درگیری‌ها کشته شده بودند. این در حالی است که گروه حماس خود را از درگیری‌های چند ماه پیش دور نگه داشته بود.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه از آغاز سال جاری میلادی تا کنون ۲۴۷ فلسطینی، ۳۳ اسرائیلی، یک اوکراینی و یک ایتالیایی در جریان درگیری‌ها بین فلسطینی‌ها و اسرائیل کشته شده‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان

کلیپ هاش تو تلگرام هست یعنی دهن اسرائیل ها رو زدن سرویس کردن، لبنان الان از شمال حمله کنه نیروهای ایرانی از جنوب سوریه و خود فلسطینی ها هم به اینها اصافه بشن کار اسرائیل تموم هست
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
۲۴
varied - ریزه، ترکیه

به همین خیال بمیر مزدور سایبری طویله اسلامی
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

یک مشت وحشی که هیچ دانشی از توان نظامی اسراییل ندارند ، نوار غزه را تبدیل به نوار بهداشتی خواهند کرد ، شک نکنید
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
۵۰
samamos - میدلزبرو، انگلستان

گور بابای اسرائیل و فلسطین و لبنان و جمهوری شیطانی بالاتر از همه، رژیمی که حیاتش به جنگ و خونریزی پیوند زده شده.
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

اره فیلم‌ها را داریم در تلگرام می‌‌بینیم. بزدل از وسط بیمارستان .کودکستان موشک پرتاب و در خیابان افتاده به جان بچه .زن. پیرمرد. حساب شما که مشخص است. استاد شما شیخ علی‌ است.حمله به کودک و بچه .پیر مرد در خون شما است. روی سخن با طرفداران خلق فلسطین و طرفداران حقوق بشر. اگر فردا اسراهیل با بلدوزر این‌ها به دریا ریخت .اشگ تمساح در اینجا نریزید. خلق فلسطین خلق فلسطین. آنکه که خربزه زیاد می‌‌خود باید پای لرز آن هم بشیند. ضمنا اون موشکی که پرتاب می‌‌شود. همان پول ایرانی‌‌ها است. خاک بر سرت بایدن
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
۱۰۳
خداوند - آسمان، ایران

ای بابا! اینم که سوراخ از آب درومد!. بازی برد برد برا فلسطین ! الان اسراییل یه عالمه میکشه و خرابی میکنه و به خاطر این کشتار زیر فشار افکار عمومی عربستان نمیتونه باهاش صلح کنه!
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
۵۴
به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
آهای خامنه ای مفعول، من یک ایرانی اصیل زاده ام و نه یک مفعول باده مثل تو و دار و دسته مفعولانت، این را بدان که ما این را بلند میگوئیم، زنده باد یهود و جاوید باد اسرائیل. به کوری چشم تمام شماها و شیعیان در اقصی نقاط جهان، پسا حکومت نمگین مفعولین شما، نه تنها با اسرائیل رابطه ای صمیمی برقرار میکنیم بلکه عوض یک سفارتخانه اجازه باز کردن دو سفارتخانه، یکی در قم و دیگری در مشهد را به دولت وقت اسرائیل میدهیم و با تمام دنیا رابطه برقرار میکنیم. چشمتان کور و دندتان هم نرم. شماها فعلا ثروت ما مردم را به باد میدهید، ولی ما دین و آئینتان را به فنا و‌نابودی داده ایم، از سوراخی که چپیده ای در آن بیا بیرون و ببین، در ایران نه تنها کسی بدنبال دین، بلکه حتی بدنبال خدا هم‌دگر نیست، و‌این کاری هست که مفعول بزرگ آفتابه بدست انجام داد، باز هم بخاطر مغز پوسیده و کپک زده اش. نابود باد خودت، خاندانت و رهروانت. زنده باد ایران و ایرانی. به کوری چشمتان، جاوید شاه، رضا شاه، روحت شاد، محمد رضا شاه پهلوی روحت شاد
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
تظاهرات مادران فلسطینی وا سراییلی را با شعار زن ندگی آزادی در چندروز پیش یادمان هست؟ میتوان گفت که خواست مردم فلسطینی و اسراییلی کشت وکشتار نیست. به تجربه ثابت شده است که سیاست زور و قلدری درهر مناقشه راندمان منفی دارد..افراطیون در هر دو سمت عامل تداوم جنگ و خونریزی هستند.تا وقتی که حدود و مرزها مشخص نشود،حقوق شهروندی نادیده گرفته بشود این جنگ خانمانسوز ادامه خواهد داشت. تندروان حماسی با محمود عباس مشکل دارند دوست دارند خلاف نظر او عمل بکنند. در تندروی بنیامین نتانیاهو جفت حماسی ها است. .تظاهرات و نارضایتی میلیونی اسراییلی ها گواه این امراست. مردم بیگناه شوربختانه درهر دوطرف کشته میشوند. ج.ا.هم آتش بیار معرکه است و اکنون به تلافی حملات به ایران احساس خوشحالی میکند. من نمیدانم پس کاربرد گنبد آهنین که اسراییل دارد درکجاست.به امید پایان جنگ و خونریزی!
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

ای نوچه رژیم کودک کش و دیکتاتوری جمهوری اسلامی،تمام جهان متمدن پشتیبان اسرائیل هست،اگر نقش رژیم ضد ایرانی جمهوری اسلامی ثابت بشه،همین روزها خبر کتلت شدن یک چهره دیگر سپاه در خود خاک ایران رو خواهیم شنید.
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا

در ابتدای تاسیس اسرائیل زمانی که تنها ۷۰۰هزار نفر جمعیت داشت و در تعطیلات عید یهودی که همه ارگانها و مردم توی تعطیلات و مشغول عبادت بودن ۴ شور عربی مصر و اردن و سوریه و لبنان با یک ائتلاف نظامی حمله همه جانبه نظامی رو به اسرائیل شروع کردن.اسراییل اونروز نه ۱۲میلیون جمعیت داشت نه کلاهک‌های بیشمار اتمی و نه ناوگان جنگنده های رادارگریز اف ۳۵.فقط چند روز بعد از حمله با وساطت آمریکا و سازمان ملل و دهها کشور دیگر اسرائیل به ارتشش که در نزدیکی پایتخت‌های ۴ کشور و کاملا آماده فتح پایتخت‌های بودن دستور بازگشت داد و بلندیهای جولان سوریه.کرانه باختری رود اردن.نوار غزه.صحرای سینای مصر و دو جزیره که متعلق به مصر بود و دهها‌ منطقه دیگر که متعلق به این ۴ کشور بود را تسخیر و ضمیمه اسرائیل کرد و با کلیه ناوگان هوایی و دریایی ۴ کشور را در حد ۱۰۰٪ نابود کرد و با وساطت و فشار آمریکا پایتخت‌های شون رو بهشون بخشید و از تسخیر منصرف شد.دلتو به یه مشت دله دز تروریست خوش کردی بیچاره؟؟!!
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
۳۹
انسان باش - لندن، انگلستان

به انسان نبودن خودت اصلا شک هم نکن، شما سایبریها بی وجدانترین آدم (مجبورم بگم آدم)روی زمین هستین،
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
۶۴
asopas11 - کارلسکرونا ، سوئد

دوره ی بزن و در رو تموم شد , سگ های عرب فلسطینی که با پول ملا های ایران هار شدن , یه ضربه به اسرائیل زدن , اسراییل دودمانشون رو نابود میکنه , باش تا ببینیم
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
۴۶
Omide por jalal - تبریز، ایالات متحده امریکا
با درود به خاندان پهلوی ! هرکی بگه این حمله به دستور خامنه ای برای منحرف کردن افکار عمومی جهان از موضوع “ آرمیتا “ نبوده الاق است ! خبر داریم که متاسفانه آرمینای عزیز پرواز کرده 😢!.. تو روح اون بایدن احمق !
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
1-خانمها وآقایان:درطی این ۲۴ ساعت چه آرزوهایی وچه پیر و جوان وکودک و مادرانی خاموش نشدند.فرقی ندارد حال فلسطینی باشد یا اسراییلی یا اتیوپیایی.نفع جنگ طلبان در این است که همیشه دستی به ضامن داشته باشند.باید با مدارا و درایت وهمکاری جامعه جهانی تبلیغ صلح راکرد.آتش به اختیاران را مجاب به عقب نشینی کرد.حسن نیت و همدردی برای همه انسانها اصولی است اخلاقی. بله! کسی که رفته دیگر برنمی گردد. کسی هم که شکنجه شده بنوعی مرده است. ولی یک گلایه محترمانه دارم: دوستان احتمال زیاد شکنجه نوجوان بلوچ را با شوکر برقی دیدید.بی شک جنبش اعتراضی زاهدان را در طی یکسال می بینید.
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
۲-آیا شکنجه جوان بلوچ آن هم توسط سرباز سیستانی(زابلی) روح شما را نخراشید?بنده به موضع دوستانی چون آقای کوروش واقفم. حرفی نیست.نظرش را میدانم. ولی همان دوستانی که در کوچکترین فحاشی مثلا به خانم یاسمین پهلوی میشد, فوراً گله مند بودند که چرا بقیه محکوم نمی کنند? ولی چرا اینجا شکنجه را نمی بینند? مگر خون فلسطینی و اسراییلی از خون جوان بلوچ رنگین تر است? عرض کردم با یک تحلیل ساده هیچ خون ریخته شده ای برنمی گردد.ولی مگر مرغ همسایه غاز است؟ چرا از خودمان را نمی بینیم?.سعی بکنیم خشونت و ظلم را در همه ابعادش ببینیم.(دوستان طلبکار فقط مخاطب بنده هستند).جانتان جور
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۴
۴۴
antifascism - تهران، ایران
سیرک دموکراتهای آمریکا و حاکمان گلوبالیستی! مشخص نیست چرا دموکراتهای آریکا قصد گوشمالی اسراییل رو دارند. من جای اسراییل باشم تمام زیرساختهای نظامی ایران و مراکز هسته ای رو شخم میزنم. در ضمن اسرائیل تنها کشوری هست که مجوز داره در صورت احساس خطر از نابودی کشورش بمب اتم به کشور متخاصم بزنه. همین الانش هم خامنه ای و فرماندهان نظام بیرون شهر دارن میچرن و بلایی بیاد سر ما میاد. لعنت به سیاستهای جهانی و گلوبالیسم حکومتها که زنجیره ای مردم رو به فنا دادن و فقط توله های خودشون و بخشی بدنه نظامشون و سرماییه دارها دارن راحت زندگی میکنن
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱
۴۳
fdsa60 - تهران، ایران
آدم نادان هیچ فکر کردی که اسرائیل چه بلایی به سر مردم غزه میاره؟ زیر لحاف خوابیدی اُرد ناشتا میدی؟ از امروز نگاه کن ببین اسرائیل چجوری چپق مردم رو چاق میکنه. چندتا احمق کاری میکنن که تاوانش رو باید مردم عادی و بیگناه بدن
یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۱
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
گرامی ، در مورد عزیزان بلوچ سال هاست که ظلم شده ، و انعکاس محدود آن در بین سایر مردم کشور قابل سرزنش و انتقاد است ، از طرفی بردباری بلوچ ها در مواجه با خشونت و تبعیض داستان خودش را دارد ، اما در رابطه با وقایع اخیر ، در مجموع از لحاظ تاریخی فلسطینی ها هم همیشه مظلوم بودند ، اما نسل رادیکال شده آن روش خطرناکی را گزینه کرده اند ، حتی در جنایت و ترور هم می‌توان تا حدی اخلاقیت را رعایت کرد ، اینها تمامی مرزها را از بین بردند ، مردم فلسطین یا باید فاصله بگیرند و یا مورد انزجار مردم دنیا قرار بگیرند ، زمانی بهترین روشنفکران عرب فلسطینی بودند ، اما اکنون دهانشان بسته است
‌سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +495شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +351پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +310یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +294رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +243سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +218نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +207کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +194پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +174«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد