سپاهان: از الاتحاد شکایت می‌کنیم؛ روزنامه سعودی: یا سه امتیاز، یا بازی در زمین بی‌طرف

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نصب مجسمه قاسم سلیمانی در ورزشگاه نقش جهان دلیل لغو بازی سپاهان-الاتحاد بوده استکمی پس از لغو بازی دو تیم باشگاهی سپاهان و الاتحاد، تیم سپاهان اعلام کرد که از الاتحاد شکایت می‌کند و یک روزنامه سعودی نیز نوشت احتمالاً کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا سه امتیاز این بازی لغو‌شده را به الاتحاد بدهد یا حکم دهد بازی در یک «زمین بی‌طرف» برگزار شود.

روزنامه سعودی شرق‌الاوسط چاپ لندن شامگاه دوشنبه به نقل از «منابع آگاه» خود که نامشان را فاش نکرده، نوشت که اسلاموف دولتمند، ناظر تاجیک مسابقه‌ای که قرار بود در ورزشگاه نقش جهان اصفهان میان دو تیم سپاهان و الاتحاد برگزار شود، «تمامی اتفاقاتی» را که در این ورزشگاه رخ داد، ثبت کرده است.


این بازی قرار بود در چارچوب مسابقات لیگ قهرمانی آسیا در شامگاه دوشنبه برگزار شود، اما به نوشته خبرگزاری فرانسه، جنجال بر سر نصب مجسمه‌ای از قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی برون‌مرزی سپاه، در ورزشگاه نقش جهان موجب ترک اعتراضی تیم الاتحاد پیش از آغاز بازی و بازگشت این تیم به عربستان سعودی شد.

هنوز مقام‌های دولتی دو کشور در این زمینه رسما موضع‌گیری نکرده‌اند.

شرق‌الاوسط نوشت که کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا منتظر دریافت همه گزارش‌های ناظر اداری و همچنین ناظر داوری است.
پیشتر کنفدراسیون آسیا با صدور بیانیه‌، بدون اشاره به نصب مجسمه سلیمانی اعلام کرده بود که این بازی به دلیل «اتفاقات غیرمنتظره» لغو شد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا بر تعهد خود «به تضمین امنیت بازیکنان، داوران، هواداران و همه افراد درگیر در مسابقات» تاکید و اضافه کرد: «موضوع به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع خواهد شد.»

از سال ۲۰۱۶ به دلیل قطعی روابط میان تهران و ریاض، بازی‌های فوتبال باشگاهی معمولا در مکان‌های بی‌طرف برگزار می‌شد اما پس از توافق تهران و ریاض در پکن، کنفدراسیون فوتبال آسیا اجازه داد که این بازی‌ها در دو کشور ایران و عربستان سعودی برگزار شود.

همزمان، باشگاه الاتحاد شهر جده عربستان نیز درباره لغو دیدارش با سپاهان بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت که پس از ورود بازیکنانش به ورزشگاه، ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد این بازی در این تاریخ مشخص برگزار نمی‌شود و الاتحاد می‌تواند ورزشگاه را ترک کند.
در مقابل، باشگاه سپاهان با دفاع تلویحی از نصب مجسمه قاسم سلیمانی در بیانیه‌ای تهدید کرد که «به دلیل ترک ورزشگاه از سوی تیم الاتحاد عربستان ادله خود را برای شکایت به کنفدراسیون فوتبال آسیا آماده کرده و در اسرع وقت اقدام قانونی لازم را انجام خواهد داد.»

یک مقام الاتحاد در دفاع از ترک ورزشگاه از سوی این تیم به خبرگزاری فرانسه گفته که وجود مجسمه نیم‌تنه قاسم سلیمانی در نزدیکی زمین «مسئولان باشگاه را شوکه کرد».

او که نامش فاش نشده ادامه داد: «این فقط یک مسابقه فوتبال است و وجود این نیم‌تنه کاملاً نامناسب است.»

به گفته این مقام الاتحاد، مسئولان این تیم قبل از ورود بازیکنان به زمین برای گرم کردن خود، از مسئولان ایرانی خواستند این مجسمه را بردارند، اما آنان این کار را نکردند و «بنابراین تیم به رختکن بازگشت».
همچنین بر اساس برخی گزارش‌های رسانه‌ای، تیم الاتحاد «یک روز پیش از مسابقه از مسئولان سپاهان درخواست کرده بود مجسمه قاسم سلیمانی را از کنار زمین بردارند و آنان نیز قول دادند که این اقدام صورت می‌گیرد.»

هنوز این ادعا از سوی مقام‌های دو تیم تایید نشده اما آن گونه که محمدرضا ساکت، مدیرعامل سپاهان مدعی شده، مسئولان الاتحاد در ورزشگاه چنین درخواستی را مطرح کردند.

آقای ساکت بدون اشاره مستقیم به مجسمه قاسم سلیمانی به رسانه‌های ایران گفت که برداشتن این مجسمه جلو چشم ده‌ها هزار تماشاگر برای سپاهان امکان‌پذیر نبود.

جمهوری اسلامی همواره از قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، به عنوان یکی از نمادهای خود یاد می‌کند.

این در حالی است که قاسم سلیمانی در مسلح کردن گروه‌های شبه‌نظامی منطقه و همچین سرکوب برخی اعتراضات مردمی در ایران نقش کلیدی داشته است.

سلیمانی همچنین یکی از امضاکنندگان نامه تهدیدآمیز به محمد خاتمی در سال ۱۳۷۸ بود که در آن به رئیس‌جمهور وقت جمهوری اسلامی هشدار داده شده بود که «کاسه‌ صبر» فرماندهان سپاه درباره شرایط آن زمان کشور «به پایان رسیده» است.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران پس از لغو بازی سپاهان-الاتحاد نوشت که مسئولان سعودی از سلیمانی «خوش‌شان نمی‌آید»، اما این خبرگزاری مدعی شد که سردیس سلیمانی «حاوی پیام اختصاصی برای تیم سعودی نبوده است.»

پیشتر وجود عکس قاسم سلیمانی در یک سالن وزارت خارجه ایران، موجب تغییر مکان نشست خبری وزیران خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی شده بود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

مردم ما هم نسبت به چنگیز و صدام و یزید الرژی دارند. به همین نسبت مردم هند از نادر متنفرند. یهودیان از هیتلر متنفرند. طبیعی است که اعراب سنی از قاسم کتلت متنفر باشند
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

مثل هیتلر قاسم اقا هم همه جا منفور است
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
۵۴
saeed scotland - لاس وگاس، ایالات متحده امریکا

قاتلی که زنده و مرده اش برای مملکت مصیبت است
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

اصولا قوانین فیفا هر نوع تبلیغ سیاسی مذهبی رو ممنوع کرده.هیچ شکایتی نمیتونید کنید.بعلاوه قاسم کتلت همه جای دنیا منفور و بعنوان یک تروریست شناخته میشه.یک شخصیت ضد ایرانی تروریست پرور که با افتخار از تجربه سپاه در سرکوب تظاهرات مردمی اسم میبرد.
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
کی از شر این قاتل دزد راحت میشیم؟ زنده و مرده اش برای ما دردسر بوده و هست. شانس آوردیم دختر لاشیش رفت لبنان دنبال دادن به غریبان که لیاقتش همین بود
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

لعنت به قاسم کتلت که چند سساله نتونستم یه کتلت سیر بخورم همش قیافه نحس این عنتر یادم میاد موقع کتلت خوردن. ...تو روحت
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
۷۴
Sasan 55 - پاریس، فرانسه
دم الاتحاد گرم که داغ داغ تو اصفهان نصف جهان تمام و کمال و نه نصفه نیمه سبیل مسئولین رژیم ملاها و خود رهبر را قهوه ای و تر کردن.نووووش جوووونتون
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
دادا!! زمین سفت نشاشیدی!! شما فعلا برین دنبال شکایت از خودتون که زنها رو توی استادیوم راه نمیدین
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
۴۵
Herzl - امستردام، هلند
فاطمه افغانی کجایی آن روز وزیر خارجه عربستان در ساختمان وزارت خارجه ایران زیر عکس سلیمانی نرفت و بیش از صد خبرنگار ایرانی مثل گوسفند دنبالش کشید رفت سالن دیگه و الان ورزشگاه میدان نرفتن بخاطر وجود تندیس سلیمانی برس که دست سلیمانی تو گور لرزید.
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.