یک میلیون افغانستانی در راه ایران؟؛ خطر اعطای تابعیت سیاسی به مهاجران افغان

روزنامه هم میهن در گزارشی نوشت: معضل ورود افغانستانی‌ها به‌صورت غیرقانونی به ایران مسئله جدیدی نیست، عبور بی‌حد و حصر افغانستانی‌ها به‌صورت غیرقانونی در یکی دو سال اخیر از مرز‌های ایران شدت گرفته و آژیر خطر را به صدا درآورده است.

 در بخشی از این گزارش آمده است.


وزیر کشور روز گذشته بار دیگر تعداد اتباع خارجی افغانستانی را ۵ میلیون نفر اعلام کرد؛ آماری که در فروردین‌ماه سال گذشته (۱۴۰۱) توسط وزیر امور خارجه نیز اعلام شده بود. اگرچه پیش از این وحیدی اعلام کرده بود که نمی‌توان به‌طور دقیق آماری از میزان حضور اتباع افغانی اعلام کرد، اما برخی از منابع غیررسمی این آمار را بیش از آمار اعلامی می‌دانند.

با این حال وزارت کشور مجدداً به تکاپو افتاده است با توجه به نگرانی‌های موجود، اتباع غیرمجاز را اخراج کند، اما با توجه به جمعیت بالایی که در پشت مرز‌های مشترک ایران و افغانستان وجود دارد، نمی‌توان امیدوار بود که وزارت کشور در اجرای این سیاست موفق عمل کند.

معضل ورود افغانستانی‌ها به‌صورت غیرقانونی به ایران مسئله جدیدی نیست، عبور بی‌حد و حصر افغانستانی‌ها به‌صورت غیرقانونی در یکی دو سال اخیر از مرز‌های ایران شدت گرفته و آژیر خطر را به صدا درآورده است تا جایی که وزیر کشور دولت سیزدهم هم مجبور شد به آن واکنش نشان دهد و با توجه به نگرانی‌های ایجادشده ضمن تضمین اینکه این اتباع چالش امنیتی برای ایران ندارند، از بازگشت اتباع غیرمجاز سخن بگوید. بدون تردید آمار‌های اعلامی با حقیقت موجود از حضور اتباع افغانی در تعارض است.
یک میلیون افغانستانی در راه ایران؟
در این میان موضوعی که باعث افزایش دلواپسی بیشتر در ایران می‌شود خبر اخراج یک میلیون افغانستانی از پاکستان است؛ دستور اخراجی که ایران را با چالش حتمی روبه‌رو می‌کند و بیم آن می‌رود که این یک میلیون نفر نیز از ایران سر در بیاورند. پاکستان شاید با اخراج این تعداد از افغانستانی‌ها بتواند امنیت داخلی کشور خود را کنترل کند، اما این اقدام، برای کشور‌های منطقه به‌ویژه ایران خطری بزرگ محسوب می‌شود و اگر مسائل ربودن اشتغال از دست کارگران ایرانی در کشورمان را فاکتور بگیریم و کنار بگذاریم، نمی‌توانیم از این موضوع بگذریم که ورود غیرقانونی این مهاجران، رصد و ردیابی آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند و هزینه‌های کشور را افزایش می‌دهد.
اعطای تابعیت سیاسی به افغانستانی‌ها؟
محمود احمدی‌بیغش، نماینده شازند در مجلس، اما از موضوع بسیار مهمی پرده برداشته است. او درباره موضوع مهاجرت در ایران گفت: «طرح سازمان ملی مهاجرت با دادن تابعیت سیاسی به افغانستانی‌های مقیم ایران، تنها به‌دنبال انتقال جمعیت و قانونی کردن حضور میلیون‌ها تبعه افغان در ایران بدون هرگونه نگرانی در خصوص مهاجرت سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار ایرانی متخصص و وضعیت میلیون‌ها ایرانی خارج از کشور است.»

او افزود: «رصد فضای سیاستگذاری و اجرایی کشور در برابر بالا رفتن بی‌قاعده و غیرطبیعی اتباع افغانستان در ایران مؤید این موضوع است که نه‌تن‌ها اراده جدی در دستگاه‌های اجرایی متولی برای کنترل و مقابله با ورود بی‎قاعده و غیرقانونی افغان‌ها به ایران وجود ندارد که با نادیده انگاشتن تعمدی آسیب‌های گسترده اجتماعی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ناشی از حضور بیش از ۸ تا ۱۰ میلیون تبعه افغانستان در ایران، به سمت تسهیل ورود و اقامت آن‌ها در کشور هستند به‌گونه‌ای‌که مجلس شورای اسلامی یازدهم در آبان ۱۴۰۱ کلیات طرح سازمان ملی مهاجرت را تصویب کرد.» حتی یکی از کارشناس مذهبی در یک برنامه تلویزیونی پیشنهاد کرد به مهاجرین افغانستانی مؤمن و متدین پیرو اهل بیت شناسنامه ایرانی داده شود تا حق رای داشته باشند و خواست که قانون اعطای شناسنامه به این دسته از افغانستانی‌ها در مجلس تصویب شود.

اما به نظر می‌رسد این پیشنهاد به مذاق بهارستان‌نشینان خوش نیامده و برخی از نمایندگان به عمق فاجعه ورود غیرقانونی برخی از افغانستانی‌ها اشاره کردند. جلال رشیدی‌کوچی نماینده مرودشت در مجلس، اول مهر امسال درباره معضل ورود غیرقانونی اتباع خارجی هشدار داده و در توئیت خود نوشت: «با احترام به اتباع قانونی، معتقدم تا دیر نشده باید هزینه‌ها برای مهاجرین غیرقانونی و کسانی که امکانات در اختیار این افراد می‌گذارند چنان افزایش یابد که ماندن در ایران برایشان به‌صرفه نباشد. اگر دولت فکر عاجلی نکند به زودی با چالش‌های امنیتی و اجتماعی ناگواری روبه‌رو خواهیم شد.» هرچند که این آژیر خطر قبل‌تر هم به صدا درآمده بود. اتباع خارجی که مهارت یا تخصصی داشتند ایران را پلی برای رسیدن به کشور‌های اروپایی و توسعه‌یافته کردند، اما آن‌هایی که نه مهارتی داشتند نه تخصص، در ایران باقی ماندند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

دقت کنید،خلاصه و مهمترین قسمت این ماجرا این قسمت هست : "کارشناس مذهبی در یک برنامه تلویزیونی پیشنهاد کرد به مهاجرین افغانستانی مؤمن و متدین پیرو اهل بیت شناسنامه ایرانی داده شود تا حق رای داشته باشند". این دقیقا برنامه جدید این رژیم اشغالگر ضد ایرانی هست،فراری دادن جوانان،متخصصان،استادان،رتبه های برتر دانشگاهها از ایران و جایگزینی جمعیت فرهیخته و معترض با اراذل بسیجی و افغنه متعصب و مذهبی تا برای رژیم رای و حامی جایگزین پیدا کنند. متاسفانه وضعیت بسیار خطرناک و حساسی است.
‌پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۳
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

چه بلایی سر ایران دارند میارند ؟ ایرانو دارند میبخشند به روسی چینی و افغانی وحشیتر از داعش
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۸
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا

۹ میلیون ایرانی مهاجر وجود داره که نزدیک ۱/۵ میلیون تو کشور من هستن.جالبه وقتی از کشورشون بیرون میان موضوع فرار مغزها داغ میشه و برکت و نعمت و علم و دانش و....هست که تو کوله بارشون گذاشتن که بیان و به ما نمک نشناسهای غربی به صورت مجانی ارائه کنن و وقتی یه مشت مسلمون فارس زبون مثل خودشون وارد کشورشون میشن زنگ خطر تسخیر شهرها و دزدیده شدن مشاغل و پایین آمدن امنیت وبالا رفتن هزینه ها و ....
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۳
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

تالبانیسم جدید با رهبریت علیل وقیح ! با تکمیل این پروژه ضد ملی و میهنی ، از این به بعد رژیم نگران سوت و کور بودن مراکز اخذ آراء در انتصابات رو نداره ، همینطور نگران ریزش ‌وحوش سرکوبگر هم از بین میره !!
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
۴۵
Herzl - امستردام، هلند

از مهاجران بس سابقه افغان برای اعطای تابعیت ایرانی و بهره برداری سیاسی برای انتخابات استفاده می شوند چون نظام احتیاج به رأی داره در ایران کم دارند و برادران افغان هوشیار باشند گول قول و قرارهای نظام نخورند.
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
۵۴
ایرانی دبش - تهران، ایران

قبلا افغانها سعی میکردن تو چشم نباشند اما الان حرفی بزنی میان تو سینه طرف برای دعوا بدون ترس همشون هم چاقو دارن و راحت چاقو میکشن
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
۱) گرامی‌، متوجه صحبت شما هستم، اما نکته اینکه، انسان‌ها از ملیت‌های گوناگون، جدای از موقعیت جغرافیایی که در نقشه‌ها -انگار که کشورهاشان از جهت هم‌مرز‌بودن، در کنار یکدیگر قرار دارند-، اما دارای ریشه‌های متفاوت بیولوژیک هستند. اگر اشتباه نکنم، شما که از امریکا باعنوان "کشور خودتان" یاد می‌کنید، پس به‌احتمال زیاد، امریکایی هستید، و اگر اینگونه است، تبریک فراوان به‌شما که اینقدر زبان پارسی را خوب و سلیس نگارش -و به‌همان نسبت هم، توان در گویش- آن دارید. حال سوال؛ آیا شما -که امریکایی هستید و ساکن شمال شرقی‌ امریکا- را می‌توان با ساکنان بخش دیگر امریکا(مکزیک) از یک زبان و نژاد دانست؟. / در همین سایت، هستند اعضای محترمی که زادگان کشور افقانستان می‌باشند. چند تک نفر از ایشان، به زبان پارسی -که گویشوران ایرانی دارند- تسلط دارند>(برای نمونه؛ کابر "یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک")، ------- اما بسیاری دیگر از ایشان، در "درک مطلب پارسی -یعنی فارسی‌ رایج بین ایرانیان-،" دچار ضعف شدید و متوجه نشدن منظور مخاطب ایرانی هستند. ~ (ادامه...)
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
۲) کامنت بالا را به دلیل این نوشتم که شما فرموده بودید؛ "وقتی یه مشت مسلمون فارس زبون مثل خودشون وارد کشورشون میشن". / ------- بنده اینجا -تا چندین سال پیش- می‌دیدم اتباع افغانستان را، که به تحصیل و تجارت مشغول بودند - ایشان هنگام صحبت با یکدیگر، دیالوگی که به زبان خود داشتند را من اصلا متوجه نمی‌شدم، و حتا آن افرادی که بین ایشان، با زبان پارسی نیز آشنا هستند، در نوع صحبت به فارسی‌ ایرانی، سیستم گویش ایشان، زمین تا آسمان با سیستم گویش پارسی ایرانی ما فرق دارد. برای نمونه، آن زادگان افغانستان -که حتا با زبان پارسی ایرانی آشنا هستند-، به‌جای‌های گفتن "تو اشتباه کردی"، می‌گویند؛ "تو غلط کردی!"، - که در زبان ما ایرنی‌ها، این دو سبک گفتاری، زمین تا آسمان از جهت سبک گویشی، باهم متفاوت است (از این نمونه‌ها فراوان است، که در کل که بگوییم، بسیاری از زادگان افغانستان -که حتا با زبان پارسی‌ایرانی آشنا هستند-، وقتی‌ صحبت می‌کنند، از دید یک گویشور ایرانی، انسانی‌ "بد‌-دهان و فحاش" تلقی‌ می‌شوند. / انسان‌ها یک‌سان نیستند.
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
۸۰
واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان
تاریخ تکرار میشود . اشرف افغان هم با چهره ظاهرا مذهبی وارد کاخ شاه سلطان جسین شد . محمود افغان زن سلطان حسین را در اغوش گرفت . البته با خواهش و تمنای سلطان وقت . تاریخ تکرار میشوذ . قدری صبر کنید.
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

تو هم اگر بابا جونت رو نمی شناختی ادعا می‌کردی پسر عمو سام هستی و شجره ات میخوره به آبراهام لینکلن ! تو کشور تتتتتو یکمیلیون و نیم ایرانی زندگی میکنه !!؟😂😂 تو کشور تو !!! مسخره .🤣🤣
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

قابل توجه هموطنان خواب یا بقولی قشر خاکتوسری ! با این نقشه اهریمنی رژیم استبدادی ، داشته باشید که ما ایرانی‌ها ، با وجود این رژیم ضد ایران و ایرانی ، برای چند سال آینده در کشور خودمون شهروند درجه دو بحساب میائیم و افاعنه و عربهای وارداتی شهروند درجه یک ! پس آسوده بخوابید که آخوند و عُمال عرب و افغانیش مملکت رو مال خود کرده اند !!
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاک ، دانمارک
یکی برای همه، همه برای یکی. هیچ فرقی بین ما و شماها نیست. این نجادپرستی پرستی را فراموش کنید.
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
حداقل افغانها فرهنگ و زبان مشترک با ایرانی دارند برخلاف صیغهزاده های وارداتی از جبلامل و نجف و سامرا و کربلا و کلکته
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا
من پسر یک ژنرال اصیل زاده آمریکایی هستم که دو دهه تو کشور تو ماموریت انجام میداد و الان هم جنازه ش دور و بر آستان اصفهان دفن شده و محل دقیقش رو هم میدونیم.شجره ما خیلی قدیمی تر از پرزیدنت لینکلن هست بچه فراری
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا
واقغآ؟؟ فرق شما با افغانیا همینقدره؟شما و تهرانی‌ها و کاشانیها و انزلی ها و خوزستانی‌ها و....همه یک گویش و فرهنگ داریوگد؟؟
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا
حالا هم دست و پاتو گم نکن.بده گوشه ی چشاتو دکتر برات بکشه و بادومی کنه و ریشات رو هم از ریشه بکش بیرون تا لااقل از ژاپن پرتت نکن بیرون
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن
خودمونیم خیلی مسخره ای ! حالا گیریم که پسر یک ژنرال اسیر زاده آمریکایی باشی ، چی بارِت هست ؟ تحصیلاتی ، هنری ، اسم و رسمی ؟ تافته جدا بافته ای ، تربچه نقلی ، خخخخ . شخصیت تو بیشتر به شخصیت دون کیشوت اثر نویسنده اسپانیایی سروانتس ، میخوره ! در ضمن من اینجا تابعیت و پاسپورت ژاپنی دارم که از پاسپورت آمریکایی خیلی معتبرتره و نیازی به چشم و ابرو درست کردن ندارم کوکلوس کلان جان ! برو با رویاهات حال کن پسر ژنرال !!
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا
از علم و دانش اینقدر بارم هست که ۸ میلیارد آدم دو دهه هست شبانه روز از تو و بیرون نگاهم کنن و زناشونو سر خیابون به صف کنن امام غایبت ظهور کرد شیعه ۱۲ امامی؟؟!! هاهاهافراری بد بخت در ثانی داشتن پاسپورت یه کشور ۸۰۰۰‌هزار کیلومتر دورتر از خونه نشونه اینه که تو اون خراب شده یکی نبوده این بچه رو از گرسنگی رو زمین جمعش کنه.فکر میکنی نشونه افتخاره؟؟؟!!....دوره گرد
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
من فقط یک مثال کوچک زدم - چراکه فرق‌ها و تفاوت‌های نژادی‌ و فرهنگی‌ فراوان است. منظورم این بود که هر ملیتی دارای ویژه‌گی‌های‌ خودش هست، و نباید ملیت‌های گوناگون که بخاطر "جبر جغرافیایی" در نقشه‌ کنار یکدیگر هستند را باهم یکسان تلقی‌ کرد. در خود ایران هم، زادگان شهر‌های مختلف، باهم فرق دارند. ایران جزو معدود کشورهایی‌ست که در طول تاریخ، در طی‌ ۱۳۰۰ سال، چندین بار مورد حمله‌ی اجنبی‌ها -و به‌همان نسبت، "زاد و ولد" آن افراد غیر-ایرانی با ایرانی‌های اصیل(پارسیان) و یا مهاجرت خارجی‌ها به ایران و سپس ازدواج با پارسیان- قرار گرفته است، از‌این‌رو در دوران معاصر، "ایرانی‌جماعت" یعنی یک مخلوطی از بسیاری نژاد‌های دیگر -بویژه مهاجم-. / همسر سابق‌ام روس بودند -که اگر بچه‌دار شده بودم، فرزند من هم می‌شد "دو رگه"- پس جسارتی به اقوام ایرانی که صد‌-رگه هستند ندارم، فقط حرف‌م این‌ است که ما ایرانی‌ها، همین‌جوری‌ش خیلی‌ قر‌و‌قاطی هستیم، پس احتیاجی به اینکه ملیت‌های دیگر را با ما یک‌سان بدانند نداریم ~ همین‌جوری‌ش یک پیتزای مخلوط هستیم ؛) - وقت خوش ~
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
۴۲
Chokam - ری، ایران
احتمالا پشیمان میشن و کمک خرجشون بشن ، سال پیش یک میلیارددلار در مجموع فرستادن داخل، در نتیجه خودبخود ارزش افغان در برابر دلار بالا رفت
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹
۴۲
Chokam - ری، ایران
معلوم نیست چه هدفی دارن ، چون جمال و کارگر افغان هرجای دنیا میره چون دلار میفرسته به وطنش برای کمک خرج خانواده ، اما براش ایران صرف نمیکنه چون ریال دربرابر دلار بی ارزش شده، برای همین از ایران می رفتن اروپا پناهنده میشدن، خیلی لز پناهنده های افغان توی اروپا از ایران رفتن، ایران سکوی پرتابشونه. باید دید چه میکنن
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵
۷۶
loganiran - پاریس، فرانسه
خود مسئولان نظام همگی افغانی هستن غیر از این بود این همه بلا سر مردم ایران نمیااوردن.
یکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاک ، دانمارک
از این باب که ما شیعیان ایمان داریم که در عصر ظهور و برای مقدمه‌ سازی آن ملزم به حضور هر چه بیشتر مؤمنان پا در رکاب آقا عج در ولایت او میباشد.
یکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۱
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
با احترام:آقای GORG از اینکه فارسی را روان می نویسید به شما آفرین می گویم. فرموده اید: پسر یک ژنرال اصیل زاده امریکایی هستید. پرسش بنده این است: آیا خانواده شما از نژاد سرخپوستان امریکایی هستند؟موفق باشید
یکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
۴۲
Chokam - ری، ایران
عزیزم اکثریت سنی هستن. ۹۰ درصد . As much as 90% of the afghan population follows Sunni Islam
یکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاک ، دانمارک
کلام و برهان شما جامع نمی‌باشد. فرض کنید در یک گونی لوبیا نه عدد نخود هم هست. حال من نخودها را جدا و بیرون آورده میکنم. حال می‌شود صددرصد نخود.
یکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
۴۲
Chokam - ری، ایران
عزیزم شما اصلا انگلیسی بلد نیستی، آمار و علم جهان توی انگلیسیه، بدون انگلیسی چه جوری آمار علم کسب می‌کنی مگه مسلمان نیستی: اطلبو العلم بالسین
یکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا
بله ما بومیهای آمریکایی هستیم ولی تنها نژاد بومی آمریکایی هم سرخپوستان نیستند.در مورد زبان هم من به کشورهای زیادی سفر کردم و هر جا اقامتم بیشتر از یکسال شد زبانشان را آموخته ام
یکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا
جوابتو گرفتی یا نه؟
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
۱- خیر! --- ۲- نه!
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا
دامنه تحقیقات بین المللی ت رو وسیعتر کن شاید دو سه دهه دیگه بفهمی پس
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
گرامی:زبان تندخویی با حرارت بالا نشان از شخصیت هرفرد است.شما میتوانید اینطورباشید. ولی اگرکسی که به شما احترام میگذارد ومحترمانه شما را خطاب قرار می دهد،عقل و شعور حکم میکند که با ادب جواب بدهید نه با ادبیات دستوری وامری!نظرات وحرفهای شما محترم!ولی به من هم اجازه بدهید تا حرفهایتان را باور نکنم. توصیه میکنم که اخلاق مدار و با پرنسیپ باشید.بنده گرچه زبان بی ادبی را خوب بلدم،ولی این بار با شما صبر و مدارا را پیشه میکنم. سالم باشی
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۴
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا
ادب برای زمانیکه تو حمایت انسانها داریم بحث میکنیم نه داخل اصطبل با احشام
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
بنده فقط راجع به خودم صحبت می کنم و مبصر دیگران هم نیستم.تاکید میکنم دوست ندارم مثل جنابعالی بنویسم . چون زبان ادب و شعور را بر بی ادبی و خودستایی ترجیح میدهم. بنده کلاس های دوره گردی وجار وجنجالی و مَنم مَنم را خیلی وقتها پیش گذرانده ام.دوست ندارم به عقب برگردم، ولی شما میتوانید ادامه بدهید.وقت گران بهاست ،امیدوارم سالم باشید.
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا
خوشم میاد وقتی بچه ایرانی کم‌میاره شروع میکنه لفظ قلم صحبت‌های پهن و کلفت ایراد کنه و ادای آدمای با فرهنگ و تمدن رو از خودش در بیاره.فکر میکنی من هم مثل بقیه دنیا نمیشناسمتون؟؟؟
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
سلامتی شما را آرزومندم.
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +499شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +355پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +312یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +295رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +243سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +218نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +207کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +194پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +175«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد