زهرا رهنورد: گفتند برای سبزی‌ خریدن و زیارت آزادید، آزادی پیش‌کش خودشان

 زهرا رهنورد در کنار میرحسین موسویرادیو فردا: زهرا رهنورد، از رهبران «جنبش سبز» ایران، فاش کرد که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به او گفته بودند می‌تواند آزادی «فردی» داشته باشد و مثلاً به «زیارت» برود یا «سبزی بخرد»، اما حق فعالیت اجتماعی ندارد.

خانم رهنورد که همراه با همسرش میرحسین موسوی و دیگر رهبر جنبش سبز، مهدی کروبی، ۱۳ سال است در حصر خانگی به‌سر می‌برد، به فشارها بر ۵۷۰ فعال سیاسی، مدنی و فرهنگی که با امضای بیانیه‌ای خواستار آزادی آنها شده بودند، واکنش نشان داد.


او در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی «کلمه»، نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شده، تاکید کرد که «البته این آزادی پیش‌کش خودشان. آزادی من، در گرو آزادی کشورمان ایران است.»

خانم رهنورد درباره افرادی که خواستار آزادی این سه تن از ۱۳ سال حصر خانگی و «انزوای بی‌امان» شده‌اند، اضافه کرده: «ماموران آنان را تهدید و گاه اهانت کرده‌اند و برای‌شان خط و نشان کشیده‌اند. حتی به دروغ گفته‌اند که «محصوران یا آزادی‌هایی دارند یا خود ‌حصرخواه هستند مثل رهنورد که خودش نمی‌خواهد آزاد باشد!… و البته این ادعا قصه‌ایست که سر دراز دارد.»

او در توضیح این «قصه طولانی» نوشته که ماموران در سال ۱۳۹۷ به او گفتند می‌تواند به قم یا مشهد به زیارت برود، اما حق سخنرانی و فعالیت در امور زنان و فعالیت تحقیقاتی را ندارد.

به نوشته رهنورد، ماموران حتی از نشان دادن حکم در این زمینه به وی خودداری کردند و به همین دلیل این فعال سیاسی نوشته: «می‌دانستم که حکومت همیشه در پی ادعاهای کم‌هزینه است به‌خصوص در مورد قتل زندانی‌ها و معترضان خیابانی مبنی بر این که: خودشان نمی‌خواهند آزاد باشند، خودکشی کردند، از بلندی پرت شدند، مریض بودند… پیر شدند و مردند.»
در روزهای اخیر، بیش از ۵۷۰ فعال سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مدنی در نامه سرگشاده‌ای ضمن اعتراض به «حصر ۱۳ ساله‌ مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد»، ادامه آن را «قتل تدریجی» خوانده و خواهان پایان حصر آنها شدند.

این نامه سرگشاده پس از آن منتشر شد که وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روز ۱۴ شهریور در اطلاعیه‌ای نسبت به شرایط سلامت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حصر خانگی هشدار داد و از «تغییرات واضح در وضعیت سلامتی» آنها گزارش داد.

در نامه سرگشاده ۵۷۰ تن از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی که روز شنبه اول مهرماه منتشر شد، به سالگرد اعتراضات زن، زندگی، آزادی اشاره شده و آمده است که با گذشت یک سال از آغاز این اعتراضات هم‌چنان «شاهد استمرار اسارت‌ها، مرگ‌های ناگهانی و اعتصاب غذای زندانیان سیاسی‌عقیدتی هستیم و سوءِ‌ مدیریت بحران‌ها و سیاست سرکوب اعتراض‌ها هم‌چنان از سوی حاکمیت ادامه دارد.»

پس از این نامه سرگشاده، شماری از امضاکنندگان آن اعلام کردند نیروهای وزارت اطلاعات آنها را تهدید کرده‌اند که باید امضای خود را از پای این نامه پس بگیرند.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این اذعان کرده‌اند که حصر رهبران جنبش سبز به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته اما با این حال پرونده حصر در دست شورای عالی امنیت ملی است.

میرحسین موسوی که از ۲۵ بهمن سال ۱۳۸۹ تاکنون در حصر است، بهمن‌ماه سال گذشته در بیانیه‌ای خواستار «برگزاری همه‌پرسی آزاد و سالم» برای «تدوین قانون اساسی جدید، تشکیل مجلس موسسان و استقرار نظامی مبتنی بر حاکمیت قانون» شد.

این بیانیه آقای موسوی با استقبال فعالان و حتی زندانیان سیاسی در ایران قرار گرفت، اما فشارها و محدودیت‌ها علیه آخرین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی بیش از پیش شد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۶
حاج مهدی مین روب - تهران، ایران

اون روز که میلیون آدم تو خیابونای تهران برای همسر محترمت جمع شده بودن باید ایران رو آزاد میکردین ، وقتی از جلوی صدا و سیما با اون خیل عظیم جمعیت رد شدین باید وارد صدا و سیما میشدین و بلندگوی نظام و صدای اونهارو خاموش میکردین ، ولی خودت و همسر محترمت در دوران طلایی امام صاحب موقعیت خوبی بودین و امکان نبش قبر براتون فراهم نبود که خیلی از اتفاقات طلایی امام و شما برای مردم آشکار می‌شد
‌پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
۴۴
خشایار1980 - شیراز، ایران

آفرین به این شهامت و استقامت.یک تار موی تو را با اکثر اپوزیسیون خارجی عوض نمی کنیم. اون مردک بی عرضه و زنش چهل ساله خارج از کشور هیچ کاری نکردند حالا که دیدند بوی آزادی میاد دم از وکالت مردم می زنند. همین حکومت با این همه فساد و پلیدی باز هم از این سلطنت طلبها بهتر هست
‌پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

همینکه مفعول ، مثل بهشتی و مطهری و احمد شُلی و کوسه و خیلیای دیگه سرتونو نکرده زیر آب ، باید شُکرگذار باشید ! الان همین زیارت و خرید سبزی کافی به نظر میرسه ، تا بوقتش عمو عِضی بیاد قبضه روحتون بکنه !
‌پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
خدا ادم تا این حد بی ا رو نکنه
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +569شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +485پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +357یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +272ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +253نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +249وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +213کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +204حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +201عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم
  • +172نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند