شهبانو فرح پهلوی: شادروان ابراهیم گلستان نویسنده و کارگردانی توانا بود

 پیام شهبانو فرح پهلوی به مناسبت درگذشت ابراهیم گلستانصدای آمریکا: شهبانو فرح پهلوی با انتشار پیامی درگذشت ابراهیم گلستان را تسلیت گفت. او در این پیام نوشته است: «با کمال تاسف از درگذشت ابراهیم گلستان آگاه شدم. شادروان ابراهیم گلستان نویسنده و کارگردانی توانا بود و در سیر تحولات ادبی و هنری و شکوفایی و گسترش سینمای ایران نقش موثری داشت.»

شهبانو فرح پهلوی افزود: «ابراهیم گلستان آن چه را در دهه‌های اخیر بر ایران می‌گذشت تاب نمی‌آورد و دور از ایران در جغرافیای دیگری می‌زیست. اما در این سال‌ها، که من هم با او در تماس بودم، بیشتر از همیشه در فرهنگ و هنر و ادب ایران خانه داشت.»


او در پایان درگذشت این نویسنده و هنرمند را به همسر ابراهیم گلستان، خانواده گلستان و همه دوستداران هنر ایران تسلیت گفته است.

ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلم‌ساز شهیر ایرانی سه‌شنبه ۳۱ مرداد در خانه‌اش در بریتانیا درگذشت.

ابراهیم تقوی شیرازی که با نام ابراهیم گلستان شناخته می‌شود، متولد شیراز بود و پیش از انقلاب ۵۷ از ایران مهاجرت کرد. او در زمان مرگ ۱۰۱ ساله بود.

دختر او لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان در تهران و یکی از مترجمان شناخته‌شده ایرانی خبر درگذشت آقای گلستان را تایید کرده است.

فیلم‌هایی از جمله «تپه‌های مارلیک»، خشت و آینه»، «اسرار گنج دره جنی»، «موج و مرجان و خارا»، «و «از قطره تا دریا» از ساخته‌های او است.

ابراهیم گلستان همچنین تهیه‌کنندگی فیلم «خانه سیاه است» به کارگردانی فروغ فرخزاد را به عهده داشته است.
 ابراهیم گلستان، روشنفکر بزرگی که هم طرفدار زیاد داشت هم منتقد؛ گزارش ارین ریسباف
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۰
آریتما - استکهلم، سوئد

خاندان فاسد پالانی!
دوشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
۴۵
سیمرغ ایران - برلین، آلمان
باز هم یاد پالونت افتادی .... پالان یعنی پهلوان اما چهار پا هم هر وقت میگن سبزه یاد یونجه میفته
دوشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
۲۶
elnazpishu - لندن، انگلستان
از دید این بررگواران هرکس جفتکاش رو تو ایران انداخته بعد پولارو برداشته رفته اونطرف توی کاخ سپری میکنه فرد موفق و توانایی است
دوشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
پالانی که برازنده شما نبود. شما ترجیحاً بدون زین سوار الاغ میشدید. شاید هم الاغ سوار شما میشد! به جای باجناق!
دوشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران
ابراهیم گلستان در فیلم "اسرار گنج دره جنی" عوارض رسیدن به ثروت باد آورده نفت و داریوش مهرجویی در فیلم "گاو" عوارض اقتصاد تک محصولی رو با زبان تمثیل و استعاره به حکومت وقت گوشزد کردند ولی یاسین خوندن اونها به گوش ممرضا پالانی اثر نکرد.
دوشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
۳۹
kalo palang - لندن، انگلستان
شما به آثار این آدم نگاه کنید. همش داره نا امیدی و نا فرجامی رو ترویج میده. یک نوع مغز شویی ، جوری که ایرانی نتونه برای سرنوشت خودش ، خانوادش و جامعه تصمیمات درست بگیره و در تلاش هست مردمی گیج و منگل درست کنه. اینها قهرمانان ساختگی روس و انگلیس برای ماها هستن. شناختن امثال این آدم ها زیاد سخت نیست. فقط باید پنبه هایی که تو گوشمان فرو کردن بیرون بیاریم
دوشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷
۳۹
kalo palang - لندن، انگلستان
فرح دیبا شاید زمانش رسیده که بیای از مردم به خاطر اشتباهاتت ( حالا ما اسمش رو‌میزاریم اشتباه و اینکه فریب خوردی) عزر خواهی کنی. این مردم انسان های بخشنده ای هستن و از گناهت در میگزرن. اما سکوتت تنها مهر تاییدی‌هست بر تمام آنچه در‌موردت گفته میشه
دوشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
فقط آدمهای احمق هستند که هرچه را میشنوند باور میکنند.
دوشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۹
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
منظور شما اعلیحضرت فقید محمدرضا شاه پهلوی شاهنشاه ایران هست؟ فراموش کردید که معبود شما مصدق را ایشان برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کرد و بعدها بنا به ضرورت با یک تیپا از صدارت عزل کرد؟ لااقل اسمی برای خود انتخاب میکردید که کمی اعتبار برای مهملاتی که مینویسید جلب میکرد!
دوشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۳
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران
بله منظورم دقیقا الضرت (طبق تلفظ خود فرح) ممرضا پالانی پالانشاه ایرانه. کسی که خودش و پدر قزاق خونخوار زمینخوارش به دستور انگلستان تمام دستاوردهای انقلاب مشروطه رو به باد دادند و دوباره رژیم ایران رو به سلطنت مطلقه تبدیل کردند. ممرضا پالانی اگه به حرف مرحوم مصدق که " طبق قوانین مشروطه شاه باید فقط سلطنت کنه نه حکومت" عمل میکردند و عین بچه آدم یه گوشه مینشستن و نو و بوقلمونشون رو میخوردن و شاید الان شاخزاده شاه ایران بود! هرچند در اون صورت تمام هزینه و زحمتی که انگلستان برای روی کار آوردن پالانیها کشیده بود به هدر می رفت! تیپا رو هم خود ممرضا تو سال ۵۷ از مردم خورد.
‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۵
۴۵
Azadi@Iran - برمینگام ، انگلستان
دلبستگی خانم فرح دیبا به روشنفکران چپگرا یک اشتباه عمده و از عوامل موثر در وضع کنونی بود و ظاهرا هنوز هم ادامه دارد. پیش از انقلاب بخش وسیعی از امکانات رسانه ایی حکومت در اختیار این روشنفکران بود و در نتیجه پیشرفتها به خوبی معرفی و اطلاع رسانی نشد و شد آنچه نباید میشد.
‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
گرامی‌، بهتر می‌دانید که فیلمنامه‌ی فیلم گاو، بر اساس *قصه‌ی گاو از کتاب عزاداران بَیَل به‌نویسندگی زنده‌یاد دکتر حسین‌غلام ساعدی* نوشته شده‌بود، که حتا در نگارش فیلمنامه آن -یعنی در تبدیل قصه به فیلمنامه، خود دکتر ساعدی در کنار مهرجویی، نقش اصلی‌ را داشته است- به بیان دیگر، مهرجویی فقط در جایگاه یک کارگردان، قصه‌ی کتاب دکتر ساعدی را به فیلم تبدیل کرد، و خودش هیچ جایگاه مینوی در سوژه و محتوای پیام‌گونه‌ی فیلم ندارد. با این‌حال، از دید نگارنده، آنچه‌که مربوط به ساختار سینمایی و جایگاه مهرجویی به‌عنوان کارگردان است، فیلم گاو از جهت تصویری، ضعیف و بسیار خسته‌کننده ساخته‌شده. البته این مهم را نیز نباید نادیده گرفت، که برخی‌ آثار مکتوب، باید در همان قالب قصه و کتاب خوانده شوند، چراکه پتانسیل تبدیل به فیلم‌شدن را ندارند، و یا باید کارگردانی بسیار ماهر، کتاب را به فیلم تبدیل کند. از دیگر نمونه‌های مشابه، می‌توان به فیلم بسیار خسته‌کننده‌ی *بوف کور - ۱۳۵۴* اشاره کرد، که نتوانست داستان جذاب بوف کور صادق هدایت را، از نوشتار به فیلمی درخور تبدیل کند.
‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران
من یه منتقد حرفه ای نیستم ولی شاید انتخاب ساختار بقول شما خسته کننده فیلم عمدی و در خدمت رسوندن پیام تلخ و هشدار دهنده اون باشه. ضمن اینکه گاو اساسا یه فیلم سرگرم کننده برای لذت بردن با خانواده نیست و هدف از ساخت اون، نقد شرایط اجتماعی، اقتصادی و حتی روانی افراد یک جامعه است.
‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
۱) سپاس از توجه شما. بله، متوجه صحبت شما هستم. منظورم این بود که پیام مینوی فیلم گاو، به‌برکت داستانی‌ بود که دکتر ساعدی نوشته بودند. / البته اونچه‌که مربوط به هنر کارگردانی هست، مهرجویی، هامون رو -که فیلم تجاری یا سرگرم‌کننده نبود را- خوب ساخت. همچنین در تبدیل کتاب مهمان مامان اثر استاد هوشنگ مرادی کرمانی به فیلم مهمان مامان نیز، مهرجویی موفق کار کرد. جالب هست که عنوان‌شود، که خانم گلاب آدینه، نقش مادر در فیلم مهمان مامان را، رایگان بازی کردند. / کلا مهرجویی، کارنامه‌ی پر‌دست‌انداز و بسیار ضد‌و‌نقیضی دارد. در میان فیلم‌های قبل از ۵۷ او -از دید کوچک من-، فقط *آقای هالو-۱۳۴۹* را خوب ساخت، در بین خیل عظیم فیلم‌های پس از ۵۷تی‌اش نیز، فیلم‌های؛ *اجاره‌نشین‌ها - ۱۳۶۵ / پخش در سینما، تابستان ۱۳۶۶ - که همراه با پدر و عمه، آن‌را در سینما فرهنگ تهران دیدم* و همچنین فیلم‌های؛ *هامون-۱۳۶۸*، *سارا-۱۳۷۱*، *میکس-۱۳۷۸* و *مهمان مامان-۱۳۸۲* را عالی‌ ساخت، اما مابقی کارهای او، یا متوسط، و یا برخی‌شان بسیار ضعیف هستند. / حالا پس یک خاطره هم بگم ~ (ادامه....)
‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
۲) بهمن ۱۳۷۸، جشنواره فیلم فجر که تمام شد، مهمانی در هتل شرایتون تهران برگزار شد. برنامه را مستقیم نشان می‌دادند!. یک میز بزرگ مجلل شام چیده بودند، و بازیگران دور آن نشسته بودند. در کنار میز، سن تالار هتل قرار داشت که از طرف کانال دو، آن‌را برای پخش زنده آماده کرده بودند. مجری مراسم، علیرضا شجاع‌نوری بود. آن‌سال مهرجویی با فیلم بامزه‌ی *میکس-۱۳۷۸* در جشنواره شرکت کرده بود، و بعنوان میهمان در کادر دوربین بود. علیرضا شجاع‌نوری شروع کرد به تعریف از فیلم گاو، که بله این تنها فیلمی بوده که از سوی امام از آن‌ تعریف و فرموده شده که در دوران قبل، فیلم خوب هم بوده، برای نمونه گاو. شجاع‌نوری مشغول تعریفی گرم از سخن یادشده بود که ناگهان مهرجویی از کوره در رفت و با عصبانیت گفت؛ بسه دیگه!، چقدر اینو می‌گین!، بس کنین دیگه! ..../ مهرجویی که این‌را گفت، شجاع‌نوری خشک‌اش زده بود، و منه تماشگر در منزل، بلند شدم، دست‌هایم را گذاشتم روی سرم، گفتم وای، الان از بالا می-یان!. خلاصه شجاع‌نوری سریع جمع و جور کرد و گفت که باید سری بزنیم به پخش که برای‌مان نماهنگی ترتیب داده ‌اند، و ماجرا را زود کات کرد ؛)))
‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
۴۰
آریتما - استکهلم، سوئد
😂😂😂😂😂😂😂 پالانی یعنی پالان خر😂😂😂😂
‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران
هم نظرات و هم خاطره شما جالب بودند. من علاوه بر فیلمهایی که از مهرجویی نام بردید فیلمهای دایره مینا ، بانو و لیلا رو هم خیلی دوست دارم. موفق باشید
‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران
هم نظرات و هم خاطره شما جالب بودند. من علاوه بر فیلمهایی که از مهرجویی نام بردید فیلمهای دایره مینا ، بانو و لیلا رو هم خیلی دوست دارم. موفق باشید.
‌سه شنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
سپاس خدمت شما، که با مطرح ساختن فیلم گاو، سبب دیالوگ شدید. من نیز به فضای رمانتیک فیلم لیلا علاقه دارم، و در سالی‌ که اکران شد، دو بار به تماشای‌اش رفتم، بویژه که لیلا در پاییز ساخته شده بود، و در همان فصل نیز، یک سال بعدش اکران شد - تماشای فضای الوان و آذین به برگ‌های زرین که در کادرها بودند، باور‌پذیری خوبی‌ را از فصل پاییزی که در بیرون از سالن سینما نیز بود ایجاد می‌ساخت. اما هیچ‌گاه با شیوه‌ی گفتاری و میمیک‌های خانم لیلا حاتمی در فیلم‌ها نتوانستم ارتباط برقرار کنم. / بهتر می‌‌دانید که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خورشیدی، یک رسم خوبی‌ بود، که وقتی‌ نوار موسیقی‌ در بازار گل می‌کرد، کارگردان‌ها در محتوای فیلم خود نیز آن‌را به‌کار می‌بردند. برای نمونه، استفاده از آهنگ بی‌کلام نوار ترکیه‌ای با نام شب‌های استانبول در فیلم آپارتمان شماره۱۳، استفاده از موسیقی‌ چهار‌مضراب از نوار گل صد برگ در فیلم اجاره‌نشین‌ها (جایی‌که در پشت‌بام کباب می‌پزند) و همچنین استفاده از نوار نیلوفرانه با صدای علیرضا افتخاری در سکانس‌هایی‌ از فیلم لیلا. / آلبوم‌های نیلوفرانه ۱ و ۲، شش میلیون نسخه فروش داشتند!.
‌چهارشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +517شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +378پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +322یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +223نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +182حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +178«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد