مدیریت دارالعلوم زاهدان: ادعاهای بی‌اساس رسانه‌های حکومتی را تکذیب میکنیم

 مولوی عبدالحمیدرادیو فردا: دارالعلوم زاهدان ادعای اخیر رسانه‌های حکومتی را «بی‌اساس» و «در راستای فشار و تسویه حساب سیاسی» خواند و همزمان از جامعه المصطفی در قم که مخصوص طلاب شیعه است و همچنین «اصالت غیر ایرانی» برخی مقام‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

دفتر مدیریت دارالعلوم زاهدان که زیر نظر مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران اداره می‌شود، روز چهارشنبه ۲۱ تیر با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «ادعای رسانه‌های حکومتی مبنی بر جعل هویت توسط برخی اساتید و طلاب دارالعلوم زاهدان خلاف واقع و کذب محض است.»


در این بیانیه آمده است: «حضور برخی طلاب افغان در دارالعلوم زاهدان امری طبیعی است؛ زیرا میلیون‌ها مهاجر افغان با مدارک قانونی در ایران اقامت دارند و فرزندان همین مهاجرین در مدارس دولتی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مختلف تحصیل می‌کنند، و اکثر طلاب مهاجری که در دارالعلوم زاهدان تحصیل می‌کنند، خانواده‌هایشان در ایران اقامت دارند.»
رسانه‌های حکومتی همچون خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران و صداوسیمای جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گزارش یکسانی را مبنی بر شناسایی ۱۳۲ نفر از اساتید و طلاب مدرسه دارالعلوم دارای «هویت جعلی» منتشر کردند.

این رسانه‌ها به عنوان سند، اعترافات اجباری کسانی را پخش کردند که ادعا شده طلاب و استادان این مدرسه هستند.

اما دارالعلوم زاهدان خبر داد که این افراد برخی از اساتید و طلاب این مدرسه بودند «که اکنون از کشور اخراج شده‌اند».

دارالعلوم زاهدان افزود که این افراد «پیش از این پیغام فرستاده‌اند که تحت فشار نهادهای امنیتی مجبور به بیان بعضی مطالب خلاف واقع شده‌اند. وضعیت زندانیان در بازداشتگاه‌ها و نوع اعتراف‌گیری از آنها در کشور ما برای هم‌وطنان پوشیده نیست. کسی که با اجبار و تهدید سخنانی را به زبان می‌آورد، و سپس همان اظهاراتش با تقطیع پخش می‌شود، سخنانش هیچ ارزش عرفی و قانونی ندارد.»

بر اساس بیانیه این مدرسه، «اساتید و طلاب اخراج‌شده در مورد سرگذشت خود و نحوه اعتراف‌گیری از خودشان به زودی روشنگری خواهند کرد.»

در فروردین‌ماه، فعالان مدنی و حقوق بشری در سیستان و بلوچستان خبر دادند که با گذشت نزدیک به ۴۰ روز از بازداشت رضا و عبدالرئوف رخشانی دو تن از استادان مدرسه دارالعلوم زاهدان بی‌خبری از آنها ادامه دارد و همزمان ده‌ها طلبه افغان این مدرسه نیز پس از پایان تحصیل خود و در حالی که قصد بازگشت به افغانستان را داشتند به «اردوگاه الغدیر» منتقل شده و در بازداشت قرار گرفتند.
انتقاد از جامعه المصطفی و «اصالت غیر ایرانی» مقام‌های جمهوری اسلامی
مدیریت دارالعلوم زاهدان در پاسخ به ادعای رسانه‌های حکومتی، به مدرسه المصطفی در قم اشاره کرد که بودجه دولتی هنگفتی دریافت می‌کند و به تربیت طلاب شیعه برای تبلیغ ایدئولوژی جمهوری اسلامی در جهان می‌پردازد.

دارالعلوم زاهدان نوشت: «طلابی از حدود ۱۳۰ کشور من‌جمله افغانستان و شیعیان دیگر کشورها در حوزه علمیه جامعة المصطفی جذب و ثبت نام می‌شوند؛ صدها جوان اهل سنت هم از کشورهای مختلف جذب این حوزه علمیه می‌شوند و توسط مدرسان غیر اهل سنت، به گفته برخی از مسئولان این حوزه، «معارف شیعه» به آنها آموزش داده می‌شود.»

این مدرسه علمیه اهل سنت افزود: «امثال این حوزه‌ علمیه که سالانه صدها میلیارد تومان بودجه از بیت‌المال به آن اختصاص داده می‌شود، و عملکردشان برخلاف وحدت بین مسلمانان است از نگاه گردانندگان رسانه‌های حکومتی عیب نیست و اشکال ندارد، اما اگر تعدادی از طلاب اهل سنت به مدارس دینی هم‌کیشان و هم‌مذهبان خود برای تحصیل مراجعه کنند، حساسیت نشان می‌دهند و سروصدا راه می‌اندازند.»

همچنین دارالعلوم زاهدان تاکید کرد که طلاب این مدرسه برخلاف طلاب مدرسه‌های علمیه حکومتی «در مسائل جاری کشور هیچ نوع دخالتی ندارند و صرفا مشغول تحصیل و درس خواندن هستند.»

رسانه‌های حکومتی بدون ارائه جزئیات و اسناد همچنین مدعی شدند که «برخی افراد وابسته به جریان خاص در اخذ اسناد هویتی غصبی نقش داشته‌اند».
اما مدرسه دارالعلوم نوشت: «هزاران ایرانی‌الاصل در سیستان‌ و بلوچستان زندگی می‌کنند که مسئولان از اعطای مدارک هویتی به آنها امتناع کرده‌اند و پرونده‌هایشان در ادارات ذی‌ربط موجود است. سه تن از اساتید دارالعلوم زاهدان که از کشور اخراج شده‌اند، تابعیت کشوری دیگر را ندارند و متولد همین کشور هستند و آنها معتقدند ایرانی اصیل هستند. لذا اتهامات مطرح‌شده در رسانه‌های وابسته به حکومت در این زمینه بی‌اساس است.»

مدرسه دارالعلوم به برخی سیاستمداران جمهوری اسلامی که در خارج از ایران متولد شده‌اند نیز اشاره کرد و گفت: «این اتهام در حالی علیه اساتید و طلاب دارالعلوم زاهدان مطرح می‌شود که از بدو انقلاب تاکنون برخی از افراد مشغول در نهادهای مختلف اصالت غیر ایرانی دارند؛ این افراد که بعضا سمت‌هایی مهم داشته‌اند، هویتشان برای مردم مشخص است، اما برخوردهایی که با مجموعه مسجد مکی صورت می‌گیرد در راستای فشار و تسویه حساب سیاسی است.»

فشارهای حکومت علیه اطرافیان و هواداران مولوی عبدالحمید در هفته‌های گذشته افزایش یافته و پس از حمله اخیر به یک کلانتری در زاهدان نیز حملات رسانه‌های حکومتی شخص آقای عبدالحمید را نشانه گرفته‌اند.

رسانه‌ها در ایران صبح روز شنبه، ۱۷ تیر، خبر دادند که «افراد مسلح» به کلانتری ۱۶ زاهدان در نزدیکی مسجد مکی حمله کرده‌اند. در این حمله دو مأمور نیروی انتظامی و هر چهار مهاجم کشته شدند.

با وجود این که مولوی عبدالحمید بلافاصله این حمله را محکوم و از هرگونه خشونت اعلام برائت کرد، نورنیوز رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی ایران تهدید کرد که این حمله «بدون تقاص نخواهد ماند».

علاوه بر خبرگزاری تسنیم که تاکنون بارها علیه مولوی عبدالحمید موضع گرفته، روزنامه «جمهوری اسلامی» نیز روز یک‌شنبه مدعی شد که حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان «نتیجه مستقیم سخنان افراطی کسانی است که در چند ماه گذشته با سوء‌استفاده از تریبون‌های نماز جمعه و سایر امکانات تبلیغاتی استان سیستان و بلوچستان تلاش کردند بذر بدبینی در جامعه بپاشند.»

در حالی که پیش از این حمله، موج بازداشت‌ها برای فشار بر مولوی عبدالحمید آغاز شده بود، پس از این حمله نیز ادامه یافت.

وب‌سایت حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کند، روز چهارشنبه گزارش داد که چند نفر از روحانیون و فعالان اهل‌ سنت خراسان جنوبی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

این وب‌سایت نوشت: «این بازداشت‌ها پس از آن صورت گرفته که جمعی از علمای بخش گزیک شهرستان درمیان روز دوشنبه ۲۲ خرداد با مولوی عبدالحمید در دفتر ایشان دیدار کردند و ضمن قرائت بیانیه‌ای، حمایت خود را از دیدگاه‌ها و مواضع ایشان اعلام کردند.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
بچه‌ها اینجا تو سایت که فیلم رو اکتیو میکنم، صدا هست ولی تصویر سبز. باید گزینه یوتیوپ، پایین سمت چپ رو بزنم. بعد میره از یوتیوب نشون میده. دستگام هم اندروید و قبلا اینجوری نبوده، یه چند هفتست این مشکل اومده. آپدیت هم کردم. چیکار کنم؟
‌پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
ولی تو گوشیم این مشکل رو ندارم. سیستم گوشیم هم اندرویده. ولی تو تبلت این مشکل رو دارم.
‌پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
گورت را از سایت اینها گم کن و برم تو غارهای لوگر پیش همکیشان هزارت ات
‌پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
تو پست پیشین گفتم برای ادله‌ات سند جور کن، خاموش شدی! پس همان خاموش مانده شو!
‌پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.