بایدن: گفتم از طالبان کمک بگیریم که القاعده نباشد، می‌بینید که حق با من بود

بی بی سی:وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه نسخه محرمانه گزارش خود در مورد خروج آشفته از افغانستان را بعد از حدود دو سال منتشر کرد که در آن از «اشتباهات» دولت بایدن در مدیریت بحران تخلیه از کابل «شدیدا انتقاد» شده است.

در گزارش آمده که تصمیم‌های دو رئیس جمهور آمریکا برای خروج از افغانستان، دیپلمات‌های وزارت خارجه را با چالش‌های جدی مواجه ساخت که در پی حضور قوی و دوام‌دار در کابل بودند.


در پایان یک کنفرانس خبری در کاخ سفید در روز جمعه از جو بایدن در مورد خروج از افغانستان نیز سوالی پرسیده شد، که آقای بایدن به طور مشخص به یافته‌های این گزارش یاد نکرد اما گفت:

«نه، نه. همه شواهد در حال بازیابی هستند. یادتان است در مورد افغانستان چه می‌گفتم؟ گفتم القاعده [باید] آنجا نباشد. گفتم که آنجا نباشد. گفتم از طالبان [در این زمینه] کمک بگیریم. حالا چه رخ داده؟ چه می‌گذرد؟ رسانه‌ خود را مرور کنید. حق با من بود.»

وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای با این برداشت از سخنان جو بایدن که «گروه‌های مسلح در افغانسنتان نیستند» از آن استقبال کرده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفته است: «ما اظهارات جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در مورد عدم وجود گروه های مسلح در افغانستان را به منزله اعتراف به واقعیت می‌دانیم و اعلام می‌کنیم که گزارش اخیر تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل مبنی بر حضور و فعالیت بیش از بیست گروه مسلح در افغانستان را رد می‌کند.»

گزارش چهاردهم کمیته تحریم‌های سازمان ملل که براساس گزارش‌های اعضای شورای امنیت در اوایل ماه جون/ژوئن منتشر شد، می‌گوید ارتباط میان حکومت طالبان و شبکه القاعده و «تحریک طالبان پاکستان» (تی‌تی‌پی) «همچنان قوی و به‌هم پیوسته» مانده و در حکومت طالبان «طیفی از گروه‌های تروریستی آزادی مانور بیشتری» دارند و حکومت طالبان «به‌خوبی از آن بهره‌برداری» می‌کند.

گزارش شورای امنیت افزوده که «خطر تروریسم هم در افغانستان و هم در منطقه در حال افزایش است.»

زلمی خلیلزاد، نماینده وقت آمریکا در امور صلح افغانستان در سال ۲۰۲۱ نیز در توییتی گفته است که اظهارات آقای بایدن براساس ارزیابی جدید اداره امنیت ملی آمریکا است که سه نکته از آن را خاطرنشان ساخته از جمله: «القاعده تاسیسات کمی در افغانستان دارد و احتمال کمی دارد که قابلیت حمله مستقیم از افغانستان در سال ۲۰۲۴ را داشته باشد. و القاعده در صورتی که تصمیم به حمله در سطح جهانی بگیرد روی توانایی گروه‌های وابسته خود در خاورمیانه و آفریقا حساب می‌کند.»
بررسی محرمانه وزرارت خارجه آمریکا چه می‌گوید؟
تخلیه آشفته آمریکا از کابل در آگست ۲۰۲۱ جدی‌ترین بحران خروج از زمان سقوط سایگون، پایتخت ویتنام جنوبی در سال ۱۹۷۵ است که سایگون بدست نیروهای ویتنام شمالی افتاد.

در دو سال اخیر تصمیم نهایی پایان دادن به ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان از سوی جو بایدن و نحوه خروج آخرین سربازان و روند تخلیه آشفته در روزهای پایانی ماه آگست ۲۰۲۱ با انتقادهای زیادی از جمله از سوی دونالد ترامپ مواجه شده است.

یافته‌های بررسی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید «تصمیمات ترامپ و بایدن، رئیسان جمهور برای پایان دادن به مأموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان پیامدهای جدی برای دوام دولت افغانستان و امنیتش داشت.»

در بررسی وزارت خارجه فاش شده که زمانی که طالبان سریعا در حال پیشروی به سمت کابل بود، مقام‌های آمریکایی تخمین‌های متفاوت در مورد زمان مقاومت در برابر طالبان داشتند و به نحو موثری برنامه‌ای برای بدترین سناریو نداشتند و متکی به «تضمین‌های» رئیس جمهور وقت افغانستان شده بودند که «تمرکز بر دفاع از کابل می‌کند و می‌توانند طالبان را مدتی دور نگه دارند.»

در بررسی وزارت خارجه مانند بررسی پیش‌تر کاخ سفید به گزارش‌های دیپلمات‌های آمریکایی در ماه جولای/ژوئن سفارت آمریکا در کابل اشاره شده که در مورد سقوط قریب الوقوع حکومت اشرف غنی هشدار می‌دادند و خواستار تسریع روند تخلیه می‌شدند.

در ماه اپریل کاخ سفید بخش‌هایی از بررسی خود را منتشر کرد. وزارت خارجه و کنگره نیز بررسی خود را انجام داده‌اند.

خلاصه‌ای از بررسی وزارت خارجه به صورت روشن‌تری بیان کرده که رئیس جمهور «روند یک تصمیم گیری سنجیده‌شده، سریع، دقیق و فراگیری را روی دست گرفت» اما توسط سلف خود، دونالد ترامپ محدود شده بود.

با تغییر دولت در واشنگتن در بررسی اشاره شده که بسیاری از افسران کلیدی سفارت تنها چند هفته پیش‌تر از سقوط به افغانستان آمده بودند.

وزارت خارجه آمریکا حدود یک چهارم (۲۱ صفحه) از گزارش ۸۰ صفحه ای محرمانه خود را بر اساس مصاحبه با ۱۵۰ مقام از دولت فعلی و قبلی آمریکا منتشر کرده است.

سفارت آمریکا در کابل از بزرگترین نمایندگی‌های این کشور در جهان تا پیش از آگست ۲۰۲۱ بود و پس از روی کار آمدن طالبان به دوحه قطر منتقل شده است.

در بخشی از یافته‌های این بررسی آمده است: «زمانی که دولت ترامپ قدرت را ترک کرد، سؤالات کلیدی در مورد اینکه چگونه ایالات متحده مهلت می ۲۰۲۱ را تکمیل کند، بی پاسخ ماند؛ ضرب‌الاجل برای خروج کامل نظامی، چگونه ایالات متحده حضور دیپلماتیک خود را در کابل حفظ کند و برای کسانی که واجد شرایط برنامه ویزای مهاجرت ویژه (اس‌آی‌وی) و همچنین سایر افغان‌های در معرض خطر چه باید کرد.»

رسانه‌های آمریکایی که بخش‌های این گزارش وزارت خارجه را دیده‌اند، گزارش داده‌اند که خروج سریع از پایگاه‌ بگرام در حومه کابل و میدان‌هوایی/فرودگاه کابل در آگست ۲۰۲۱ به عنوان تنها راه عملیات تخلیه از کشور دیپلمات‌ها را مواجه با «دشواری‌های درهم» کرده بود.

حمله انتحاری در ۲۷ آگست که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، بیش از ۲۰۰ کشته و حدود ۴۰۰ زخمی برجا گذاشت از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند که جو بایدن با انتقادهای زیادی مواجه کرد.

بررسی وزارت خارجه نشان می‌دهد که «نابسامانی در بالاترین سطوح دولت» وجود داشت. در حالی که در گزارش کاخ سفید به دستور آمادگی در «همه موارد احتمالی» به آژانس‌های آمریکایی یاد شده بود.

روشن نیست که این گزارش کنگره آمریکا را که به طور جداگانه یک بررسی خروج از افغانستان را کار می‌کند را راضی می‌کند یا نه.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

فکر میکنم که آقای بایدن رو از برق کشیدند ولی با باطری خیلی ضعیف هنوز ادامه میده!
شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
۶۳
mina minavand - هانور، آلمان

انتخاب ایشون بین طاعون و وبا بوده(القاعده یا طالبان) خدا شفاش بده که به دنیا گند زد.
شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
۵۱
اخوند شیپیشو - اندیمشک، استرالیا

امریکا الان در حال حاضر بدرده جرز لای دیوار هم نمیخوره . فقط گنده گویی. چین الان با امریکا مقایسه کنید . عملا کل دنیا گرفته یک جا تو دنیا نیست که چینی و جنس چینی نباشه . دیر یا زود امریکا حرفی برای گفتن نخواهد داشت . همین الانشم خودشون فهمیدن که اوضاع چطوره . امریکا هیچ وقت برای هیچ کشوری پشت بانه مفید و قابل اطمینانی نبوده . الان هم کشورهای حوزه خلیج فارس کاملا فهمیدن و رفتن سمت چین و روسیه . ٤٠ ساله امریکا داره میدوشه .
شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
۵۸
ادوینو - گوالف، کانادا

یا نمیفهمند یا به قصد کارهایی میکنند که آخر بضرر خودشان و گذاشتن هزینه بر گورده مردم امریکا هستند امریکا تا الان در هیچ جنگی پیروز نشده یعنی به اون منافعی که به دنبالش بود نرسیده فقط کافیست به تاریخچه امریکا در ۵۰ سال گذشته رجوع وتا امروز را مرور کنید اشتباه محاسباتی یکی پس از دیگری که چهره دولت امریکا در جهان را مخطوش کرده و اعتماد به این ابر قدرت از بین رفته حتی بین متحدینشان مانند اسراییل که هیچ اعتمادی به آنها ندارند اما بخاطر استفاده از تکنولوژی امریکا تلویحا دوست وشریک همدیگرند البته با نگاه های متفاوت.
شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا

فکر خوبیه.بعدش هم با القاعده رفیق میشیم که دانش نباشه.بعدش میریم با دانش رفیق میشیم که بوکوحرام نباشه و....آخرش همه دور هم خوشیم
شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
۴۸
محسن ۵۵ - گنت، بلژیک

چقدر دنیا بدبخت شده که در قدرتمندترین گشور جهان یه آدم حسابی پیدا نمیشه که از گند زدن به خودشون و بقیه دست بردارن
شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
یا اینکه گفته بود القاعده که از خودمون است باید از طالبان تعهد بگیریم اونها را بیرون نکنند
شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
۵۲
ordak - بن، آلمان
این جنتی امریکایی درست مثل اخوندهای ایران چیزی جز بک ویترین بی ارزش و ارزان‌قیمت نیست که وظیفه داره پشت اون ویترین بنشینه و طوری وانمود کنه که انگار عددی است.اینها در واقع چیزی جز کاغذ توالت کنسرت‌هایی مثل ریتون و لاکهید مارتین و جنرال الکتریک و گروگان و جنرال موتور و هیوز و سیکورسکی نیستند که بنا به اقتضای زمان ۴ سال یا ۸ سال برای پاک کردن کثافتی که به دنیا میزنن ازشون استفاده می‌کنند و بعد خیلی راحت بیرونش میاندازند کاغذ توالت دیگری انتخاب مبکنند
شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
۴۲
paksan - ایران، ایران
این دقیقا سیاست خاورمیانه ای آمریکاست که از زمان اوباما شروع شد. افرادی احمقی مثل خامنه ای این سیاست رو به ضعف آمریکا تعبیر کردند ولی الان واضح خودشون میگند. در عراق اوباما نظرش این بود که ایران و‌عربستان و ترکیه باید هزینه های امنیتی عراق بعد از صدام رو‌بدهند و آمریکا نقش نظارتی و نظارت بر هزینه کرد درآمدهای نفتی عراق و پرداخت خسارتها رو داشته باشه که در صورت خطر بزرگ فقط دخالت کنه. ترامپ این سیاست رو به کل خاورمیانه توسعه داد و گفت آمریکا الان خودش بزرگترین تولیدکننده نفت هستش نیازی به هزینه کردن برای امنیت کشورها نداره و چین و اروپا و خود کشورهای متنفع مثل ایران ،پاکستان و روسیه باید هزینه ها رو بپردازند و اگر میماند اونم از افغانستان خارج میشد و بایدن فقط دنباله روی کرد.چین به نفت خاورمیانه نیاز داره و الان مجبور شده هزینه کنه و ایران هم که سی میلیارد رسمی و خیلی بیشتر غیر رسمی هزینه کرده،قطر عربستان امارات ترکیه روسیه میلیاردها هزینه کردن و آمریکا هزینه هاش رو کم کرده چون دلیلی نداره هم دشمن فرض بشه همه برای این ملتها هزینه کنه.
شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷
۷۰
senator x - تهران، ایران
اگه گفته طالبان کی هستو کجا زندگی میکنه گوگولی؟درضمن میدونی کشورال قاعده کجا واقع شده؟.
شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
۴۲
Chokam - ری، ایران
این دوست داره خودش رو مهم جلوه بده، ولی مقصر خود افغانها بودن، اصلا قبل این ترامپ به این نتیجه رسیده بود توی کوه صعب العبور نمیشه حریف طالبان چریک شد، امریکاییها توی صحرا جنگجویان قابلی بودن، نه کوه های و غار های مخفیگاه افغانستان.عبدالله عبدالله هم با غنی دعوا داشت ، کوتاه هم نیومدن،رسیده بودند به فروپاشی، به این زاغه نشینا و محلات بدبخت افغان نمی رسیدن ، طالبان حمایت این بدبختها رو بدست آورد کل کشور رو گرفت. عین ۵۷ شاه دنبال کلاس بود یه عالم روستایی و دهاتی آمده بودن تهران، بیکار و علاف،خمینی با همونا انقلاب کردباصطلاح مستضعفین
یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • عکس روز: گاف ملی‌پوشان با انتشار نقشه ایران بدون دریاها و خوزستان و بخشی از فارس
  • شبکه اسرائیلی «کان ۱۱ نیوز»: ایران یک‌سوم موشک‌های پیشرفته خود را در حمله به اسرائیل مصرف کرده
  • داریوش اقبالی در کنسرت وین: در کوله مهمات سربازان خارجی، آزادی برای سرزمینی دیگر وجود ندارد
  • هشدار درباره تلاش ایران برای ترور و خرابکاری در بریتانیا،تهران اتهام MI۵ را رد کرد
  • ترس و نگرانی جمهوری اسلامی از همکاری نظامی کشورهای عربی با اسرائیل و «افزایش تولید نفت»
  • مقایسه تکان‌دهنده قیمت‌ها در سال ۱۳۸۲ و ۱۴۰۳: با پول سکه طلا در سال ۸۲ الان میشه ۴ کیلو پیاز خرید
  • جنجال پرواز هواپیمای مسافربری فرانسه همزمان با حمله موشکی ایران به اسرائیل
  • (تصاویر) کیف‌های لاکچری سحر دولتشاهی با قیمت‌های باور نکردنی
  • گزارش رویترز از استخدام تبهکاران در جهان توسط جمهوری اسلامی برای عملیات
  • گربه کمیاب پالاس توسط اداره محیط زیست خراسان زنده گیری شد ولی در قفس کوچک پرندگان مُرد
  • +541شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +408پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +331یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +249سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +234‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +230نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +216وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +211کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +201ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +187حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله