لیبراسیون: خامنه‌ای می‌داند که رژیم او به زودی با شورش گرسنگان روبرو خواهد شد

رادیو فرانسه،ناصر اعتمادی
 لیبراسیون : فقدان آزادی در کنار گرسنگی ایرانیان را به این باور خواهد رساند که دیگر هیچ چیز برای از دست دادن ندارند و مُردن در مقابل گلوله بهتر از مرگ تدریجی در انفعال عمومی است. مذاکرات جاری مخفیانه تهران با آمریکا نتیجه نگرانی رهبران ایران از خطر شورش گرسنگان در آینده نزدیک است. خامنه‌ای می داند که رژیم اسلامی به زودی با دوره‌ای از بی ثباتی‌های گسترده روبرو خواهد بود و برای حفظ بقای خود چاره‌ای جز توسل به خشونت و زور در مقابل مردم ناراضی نخواهد داشت.  

"لیبراسیون" در شماره امروز خود مطالب مفصلی را به وضعیت کنونی ایران و شورش‌های آتی گرسنگان در این کشور اختصاص داده است. روزنامه صبح پاریس در سرمقاله خود با عنوان "ایران کشور انباشت بحران‌ها" نوشته است که مشکلات معیشتی ایرانیان و استیصال آنان در مقابل بیماری به رنج‌های ملتی فرسوده زیر بار سرکوب و فقدان آزادی اضافه شده است.  


سرمقاله‌نویس "لیبراسیون" افزوده است : این که جمهوری اسلامی ایران به دلیل اعدام‌های خودسرانه‌اش دیگر عنوان اصلی جراید و رسانه‌ها را به خود اختصاص نمی‌دهد، علتش بازگشت نظم و آرامش به این کشور نیست. بالعکس، به نوشته "لیبراسیون"، مردم ایران بیش از پیش گرسنه‌ و ناتوان در مقابل بیماری هستند و سایه ناامیدی و نبود دورنمای روشن تغییر چنان بر روح آنان سنگینی می‌کند که برخی برای گریز از درماندگی یا به فروش اعضای بدن خود روی می‌آورند یا دست به خودکشی می‌زنند و در صورتی که خودکشی به مرگ منجر شود خانواده‌ها حتا توان تأمین هزینه کفن و دفن مرده را ندارند.

"لیبراسیون" افزوده است که تورم در ایران، برخلاف نرخ رسمی نه به ۵٠ درصد که به ۱٧٠ درصد رسیده است و این نرخ تورم مایحتاج روزمره مردم فقیر را نیز شامل می شود. روزنامه فرانسوی تصریح می‌کند که مسبب این وضعیت فقط تحریم‌های بین‌المللی نیست : این بیلان فاجعه‌بار ثمره سوءمدیریت و فساد رهبران بی حیای جمهوری اسلامی است.

سرمقاله‌نویس "لیبراسیون" بعید ندانسته که وضعیت فاجعه‌بار اقتصادی ایران، از جمله قطع یارانه‌های سوخت، منشاء موج جدیدی از انفجار خشم عمومی باشد. به نوشته "لیبراسیون"، فقدان آزادی در کنار گرسنگی ایرانیان را به این باور خواهد رساند که دیگر هیچ چیز برای از دست دادن ندارند و مُردن در مقابل گلوله بهتر از مرگ تدریجی در انفعال عمومی است.

سرمقاله‌نویس "لیبراسیون" در ادامه افزوده است که مذاکرات جاری مخفیانه تهران با آمریکا برای آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی در خارج نتیجه نگرانی رهبران ایران از خطر شورش گرسنگان در آینده نزدیک است.

در گزارشی جداگانه روزنامه صبح پاریس درماندگی ایرانیان را در مقابل بحران اقتصادی کشورشان بی‌سابقه دانسته و به نقل از محمدرضا جلیلی، استاد بازنشسته مؤسسه مطالعات عالی بین‌المللی و توسعه در ژنو، افزوده است که جمهوری اسلامی ایران برای مهار بهتر تحولات داخلی کشور که می‌توانند آینده رژیم اسلامی را به خطر بیندازند، می‌کوشد از فشارهای خارجی بکاهد.

در گزارش خود "لیبراسیون" افزوده است که مردم ایران می‌دانند که افزایش آتی قیمت سوخت اجتناب‌ناپذیر است و افزایش دوباره قیمت‌ها، تشدید تورم مهارگسیخته و نهایتاً بحران بزرگ اقتصادی را در پی خواهد داشت. به نوشته "لیبراسیون" چنین تحولی سرآغاز موج جدید اعتراض‌های سراسری بی سابقه و بسیار قدرتمند خواهد بود. به نوشته گزارشگر "لیبراسیون" در فضای فروپاشی اقتصادی تقریباً همه اقشار جامعه به مخالفان بالقوه و متحدان جنبش زنان تبدیل خواهند شد و موج جدید اعتراض‌ها نتایج غیرقابل‌پیش‌بینی و برگشت‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

"لیبراسیون" همچنین با کسری اعرابی، مدیر تحقیق درباره ایران در بنیاد تونی بلر، نیز مصاحبه‌ای انجام داده که در آن کارشناس مسائل ایران، انقلاب آتی در این کشور را به یک دو استقامت تشبیه کرده و گفته است که تمام شاخص‌ها به ویژه شاخص‌های اقتصادی از وقوع موج جدید اعتراض‌های سراسری در ایران خبر می‌دهند. اعرابی با اشاره به نتایج یک نظرسنجی به روند شتابان عرفی شدن جامعه ایران نیز اشاره کرده و گفته است که تنها ۲٦ درصد شهرنشینان و ٣٣ درصد ساکنان مناطق روستایی ایران ابتدایی‌ترین مناسک دینی، یعنی نماز خواندن، را به جا می‌آ‌ورند. کسری اعرابی سپس افزوده است که هسته اصلی رأی‌دهندگان جمهوری اسلامی روز به روز کوچکتر می‌شود به طوری که اعتراض‌های خیابانی سال‌های گذشته علیه حکومت مذهبی تهران بعضاً در پایگاه‌های اصلی این حکومت، یعنی شهرهای مشهد و قم، روی دادند. به گفته کسری اعرابی این تغییر نشان می‌دهد که پایه های حکومت اسلامی روز به روز پوسیده‌تر می‌شوند و ادامه این روند نارضایتی را به صفوف تحتانی و میانی نیروی انتظامی، ارتش، بسیج و بدنه سپاه پاسداران منتقل خواهد کرد.

کسری اعرابی سپس تصریح کرده است : البته هنوز وارد چنین مرحله‌ای نشده ایم دلیل آنهم تصفیه‌های گسترده‌ای است که علی خامنه‌ای در سال ۱٣٩۸ در درون ساخت قدرت به اجرا گذاشت و در نتیجه آن همه مریدان ایدئولوژیک را در داخل رژیم برکشید و حول خود متحد ساخت. با این اقدام خامنه‌ای، به گفته کسری اعرابی، کوشیده خود و نظام خود را از پی‌آمدهای سه تهدید بزرگ، یعنی تجزیه درونی حکومت پس از مرگ رهبر، قیام مردم ناراضی و خطرهای خارجی به ویژه خطر اسرائیل، در امان نگه دارد. به گفته کسری اعرابی، انتصاب علی اکبر احمدیان، به دبیری شورای عالی امنیت ملی آخرین پرده از همان تصفیه‌های درونی رژیم اسلامی است. به گفته پژوهشگر ایرانی-بریتانیایی، آخرین انتخابات شهرداری‌ها هدفی جز تقویت وزن سپاه پاسداران در مناطق و محلات نداشت. خامنه‌ای کوشید از این رهگذر هماهنگی میان مناطق و شهرستان‌ها، از یک طرف، و حکومت را از طرف دیگر تقویت کند، زیرا خامنه‌ای می داند که رژیم اسلامی به زودی با دوره‌ای از بی ثباتی‌های گسترده روبرو خواهد بود و برای حفظ بقای خود چاره‌ای جز توسل به خشونت و زور در مقابل مردم ناراضی نخواهد داشت.  

"لیبراسیون" در یکی از گزارش های خود با اشاره به نتایج یک تحقیق تصریح کرده است : حدود ۸۵ درصد معترضان در ایران خواستار یک دولت عرفیگرا هستند و در عین حال تحقق این آرزو را در جمهوری اسلامی ناممکن می‌دانند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
خشایار1980 - شیراز، ایران

خامنه ای خیالش راحت باشه،رضا پهلوی حواسش ۶ست
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
۵۰
دو کلمه حرف حساب - حصارک، ایران
دولت لعنتی امریکا دست از پشتبانی ملا های جنایتکار بردارید. روزی نه چندان دور شما پاسخگوی این خیانت به عدالت و انسانیت خواهید بود.
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
۲۶
elnazpishu - لندن، انگلستان

لیبرالیسیون تحت تاثیر اپوزیسیون خنگ ما لابد فکر کرده مردم ایران گرسنه بشند انقلاب میکنند. نمیدانند یک ضرب المثل هست که میگه عرب رو سیر نگه دار و ایرانی رو گرسنه. سال 57 هم اگر گشنه بودند انقلاب نمیکردند. همانطور که در عصر قجر قحطی آمد و به علفخواری افتادند و باز دم نزدند.
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
۴۵
سیمرغ ایران - برلین، آلمان

بقول بزرگی مردم روزی شورش می‌کنند که متوجه بشند تنها چیزی که در راه قیام از دست خواهند داد زنجیری است که به دست و پایشان بسته شده
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
۵۰
دو کلمه حرف حساب - حصارک، ایران
تا جایی میتوانید به نظر من منفی بدهید که پاره پاره بشوید.
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
۳۷
Jerusalem - بیت المقدس،اورشلیم، اسرائیل
******* به روز رسانی شده ********. روبرویی آغاز گشته است!
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
۳۷
Jerusalem - بیت المقدس،اورشلیم، اسرائیل
طفلک اون مردم ، دل همه دنیا برا مردم یتیم ایران کبابه . خدای بزرگ به حق توراه صبرتون بده. آمین
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
۶۰
اسرار زرسالاران - مونیخ ، آلمان
. خامنه‌ای چه شد و چگونه میرطاهر جانشین او گردید؟ . نکته؛ پس چرا صدایشان یکی است؟ نخیر! صدای سالهای گذشته او (قبل از۹۳) را در کنار ۹۴به بعد بگذارید متوجه خواهید شد، در نظر بگیرید دائما با میکروفن صحبت می کند ، می‌شود بصورت فنی با اکولایزر صدا را یکسان نمود! میرطاهر حرامی !. چنان در نقش خامنه‌ای گور به گور شده غوطه ور شده است که امروز جایگاه فرعون را پشت سر گذاشته و نام دجال زمان و جهان بر پیشانی این ملعون کریه المنظر نقش بسته است.اسرار خامنه ای . بیماری خامنه ای . زمان مرگ . جانشینی میر طاهر . و بدل دیگر . محل دفن . فرزندان جعلی و …این خامنه‌ای است که زیر خروارها خاک خوابیده و امروز این یارو، هرزه بدلی را که می بینید اسمش میرطاهرِ که حسابی در نقش آن مفلوکی که می‌گفت ؛ «باید خون گریست بر جامعه‌ اسلامی که حتی احتمال کسی مثل‌ بنده در اون مطرح بشه» فرو رفته.با افشای خبر مرگ خامنه‌ای در سال ۱۳۹۳ رخ داده است و جانشینی بدل وی میرطاهر که در شب گذشته بیان گردید نام افرادی چون ، آیت الشیطان جنتی و خرازی ، محسن رضایی ، قالیباف ، رئیسی و اژه‌ای آورده شد ایشان تنها افرادی می‌باشند که از مرگ خامنه‌ای مطلع
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷
۶۰
اسرار زرسالاران - مونیخ ، آلمان
مطلع اند و با دسیسه میرطاهر را به تخت ولایت وقیحی نشاندند. همانطور که مستحضرید این افراد دقیقا از همان سال مملکت را مصادره کرده‌اند و امور را بشدت کنترل می کنند تا زمان انتصابات ۱۴۰۰ با آوردن رئیسی یکدست شدند تا «سِر بزرگ» فاش نشود!. و بعد از آن برای خرد کردن کمر مردم در پی اجرای سناریوهای مختلف با اعضای جعلی بیت دجال بوده اند و ریاست سه قوه را به دست گرفتند. مشکل از آنجا شروع شد که شاه و شیخ واقعی را ندیدیم و بدل‌ها را به ما غالب کردند، هیچ احساسی در مقابل مردم ایران نداشتند و تا توانستند این عناصر مجعول الهویه بدلی و دست نشانده‌ی باندتبهکارجهانی جنایت کردند و کشتند و بردند و غارت نمودند.
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
۴۴
antifascism - تهران، ایران
اونی که شما میفرمایید در زمان محمدرضا پالانی رخ داد و با محاصره تورکهای ایران اونزمان یک سوم جمعیت ایران رو از گشنگی کشتن و همشون هم تورک بودن و اینگونه شد که فارسهای هندی زاده جمعیتشون با تورکهای کهن ایران برابر شد. نسل کشی و فاشیسم در ذات حکومت پرشین عاریایی انگلیسی دست نشانده پالانی و جمهوری اسلامی بوده و هست.
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲
۵۴
زنده باد رضاشاه دوم‌ پهلوی - پاریس، فرانسه
این سید مفعول دست نشانده آمریکا و انگلیس و اروپا و اسراییل است! خود اسراییل در دوران اعتراضات و کشته شدن جاویدنام مهسا امینی خفه خون گرفته بود! حتی در حد حرف زدن هم یک توییت نکرد دولت اسراییل و سرانش. تمامش بازی است. اینها تا زمانیکه ببینند جمهوری اسلامی در قدرت است با آن قرارداد می بندند و صحبت می کنند! مثل طالبان‌.
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • مشاور فرمانده سپاه می‌گوید حدود ۲۰ جنگنده اف۳۵ اسرائیل را نابود کرده‌اند
  • عیادت نمایندگان خامنه‌ای از سفیر ایران در لبنان؛ چهره امانی در عکس‌ها به‌طور کامل مشخص نیست
  • رئیس بسیج جامعه پزشکی ایران: زوج‌هایی را که قصد سقط جنین دارند شناسایی می‌کنیم
  • رأی‌گیری کابینه اسرائیل در مورد «حمله تلافی‌جویانه احتمالی علیه ایران»
  • عکس روز: گاف ملی‌پوشان با انتشار نقشه ایران بدون دریاها و خوزستان و بخشی از فارس
  • شبکه اسرائیلی «کان ۱۱ نیوز»: ایران یک‌سوم موشک‌های پیشرفته خود را در حمله به اسرائیل مصرف کرده
  • داریوش اقبالی در کنسرت وین: در کوله مهمات سربازان خارجی، آزادی برای سرزمینی دیگر وجود ندارد
  • (تصاویر) کیف‌های لاکچری سحر دولتشاهی با قیمت‌های باور نکردنی
  • هشدار درباره تلاش ایران برای ترور و خرابکاری در بریتانیا،تهران اتهام MI۵ را رد کرد
  • ترس و نگرانی جمهوری اسلامی از همکاری نظامی کشورهای عربی با اسرائیل و «افزایش تولید نفت»
  • +546شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +415پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +333یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +250سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +235‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +232نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +224وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +216ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +211کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +188حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله