عصبانیت و حمله ظریف به خامنه‌ای: اولین ضربه را از روسیه خوردیم


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی ظاهرا از اظهارات علی خامنه ای به شدت عصبانی است.
 
ظریف: اولین ضربه را از روسیه خوردیم

زیتون:  محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی، می‌گوید علی خامنه‌ای در ریز جریان مذاکرات هسته‌ای قرار داشته و همه شروط او درباره برجام اجرا شده است.


ظریف روز سه‌شنبه، شانزدهم خرداد، در گفتگویی در «کلاب‌هاوس» اعلام کرد رهبر جمهوری اسلامی ۹ شرط برای توافق هسته‌ای قرار داده بود که بیشتر آن‌ها «مربوط به این بود که آمریکا زودتر از ما اقداماتش را انجام دهد.»

وی با بیان اینکه از دیدگاه او، حسن روحانی، رییس جمهوری وقت و علی اکبر صالحی، کارشناس فنی تیم مذاکره کننده، تمامی این شروط اجرا شده، افزود:«شاید از دیدگاه ایشان (خامنه‌ای) این مسئله کامل نبوده».

ظریف در توضیح افزود:«تمام مذاکرات و صورت جلسات را برای رهبری می‌فرستادیم؛ ایشان هر وقت می‌خواستند نظر می‌دادند و هر موقع می‌خواستند نظر نمی‌دادند. رهبری در هر مورد مخالف بود می‌گفت و ما حتی در مواردی که توان پیگیری مطالبه ای را نداشتیم، اول به ایشان اطلاع می دادیم و پس از کسب مجوز اقدام می‌کردیم.»

وزیر امور خارجه پیشین در ادامه اظهاراتش گفت خامنه‌ای خواستار لغو تمامی تحریم‌ها علیه ایران بوده اما «به‌دلیل این که مذاکره ما در حوزه حقوق بشر و موضوع تروریسم نبود در موضوع برجام یک شرط گذاشتیم که هیچ تحریمی که با توجه به مذاکرات برجام رفع شده دیگر نمی‌تواند برگردد.»

ظریف همچنان فاش ساخت دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، دو مرتبه خواستار ملاقات با او بوده اما این دیدار مورد موافقت مقامات «سطوح پایین» قرار نگرفته بود.

وی گفت:«من می‌دانستم دیدار با ترامپ برای من می‌توانست یک خودکشی سیاسی باشد. اما من حاضر بودم این کار را انجام بدهم. تحلیل من این بود که دیدار وزیر امور خارجه ایران با رئیس جمهوری آمریکا در این سطح طوری نیست که کسر شان برای کشور باشد.»

ظریف همچنین با دفاع از عملکرد خود در مسئله برجام افزود:«می‌گویند دیوانه‌ای سنگی انداخته در چاه که صد عاقل نمی توانند درش بیاورند. اگر اینطور است چرا این عاقل‌های شما همچنان دنبال همان برجام هستند؟»

وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی مقایسه توافق هسته‌ای ایران با گروه «پنج به‌علاوه یک» با عهدنامه ترکمانچای را نادرست خواند و اظهار داشت کشور در شرایط «خیلی بدی» به برجام پیوسته‌است.

وی افزود:«اگر قرار است بررسی شود باید این مسئله بررسی شود که چه کسانی قطعنامه‌ها را کاغذ پاره خواندند و ما را مجبور کردند که برای خروج از این تحریم‌ها مذاکره کنیم.»

ظریف در ادامه خطاب به مخالفان توافق هسته‌ای گفت:«اگر برجام اینقدر خیانتی بدتر از ترکمنچای است چرا آن را دور نمی‌اندازید؟ پاره کنید و دفنش کنید. ما دو سال است کاره‌ای نیستیم هنوز دوستان به دنبال همان برجام هستند.»

جواد ظریف در بخشی دیگر از اظهاراتش به نقش مخرب روسیه در جریان مذاکرات هسته‌ای پرداخت و گفت:«در مذاکرات اولین ضربه را از روسیه خوردیم که گفتند تمام نیاز بوشهر برای تمام دوره حیاتش را تامین کردیم…(روسیه) با گفتن اینکه ما همه سوخت را تامین کردیم، دست ما را بست. یعنی در مذاکرات ما را در موضع ضعف قرار دادند به همین دلیل نتوانستیم در دوره برجام به بالاتر از ۶ هزار سو برسیم.»

وی همچنین با اشاره به جنگ میان روسیه و اوکراین، اقدام مسکو را «تجاوز» دانست.

ظریف در جایی دیگر از سخنانش به شلیک سپاه به هواپیمای اوکراینی پرداخت و از مواضع خود در قبال این حادثه مرگبار دفاع کرد.

وی گفت:«در رابطه با هواپیمای اوکراینی که گفتم به من بگویید من علاج کنم‌. به این توجه کنید که من اعلام نکردم هواپیما نقص فنی داشته است. به من می‌گفتند مرعوب هستی و تحت تاثیر غربی‌ها قرار گرفتی. اما من مقاومت کردم. اصرار کردم حقیقت باید اعلام شود. علاج من عذرخواهی از دنیا بود. توئیت من موجود است که گفتم مسببین باید مشخص شوند‌.»

این دیپلمات با تجربه جمهوری اسلامی همچنین از اظهارات پیشین خود درباره متهمان جرایم سیاسی دفاع کرده و گفت:«من گفتم هیچکس را به جرم سیاسی در ایران محاکمه نمی‌کنند چون جرم این افراد امنیتی است. من به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی وقتی این سوال مطرح می‌شود باید چه پاسخی بدهم؟».
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا

تو رژیم اسلامی همه نون به نرخ روز خور هستن ، همتون هم تقصیر ها رو میندازین گردن همدیگه ، تو از اون اشغال تر اونم از تو و تمام کسانی که با این رژیم دارن همکاری میکنن از هنرمند گرفته تا کارمند دولت و غیره .
‌پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
۴۴
ایرانی مرده پرست - لندن، انگلستان

به این میگن منفور و رسوای دو عالم. نه حاکمیت گردنش میگیره نه در بین مردم آبرو و حیثیت و احترامی داره. تف بر شرف نداشته ات .
‌پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
۵۴
خدا شاه میهن - ایروان، ارمنستان

عنتر، قرارداد چین و ایران رو چی میگی، تو اونقدر ضربه زدیدبا این قرارداد که از ده تای ترکمنچای بد تره. کثافت آشغال، هر چی باشه باز تو وزیر امور خارجه یه رژیم دیکتاتوری هستی و همکاری کردی و هموز هم داری پشت پرده همکاری میکنیدبازرهبر چلاقت. نوبت دادگاهی کردن تو عنتر هم میرسه. نه یادمون میره نه میبخشیم.
‌پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
۴۶
رک و راست - لندن، انگلستان

تو حاکمیتی که هرکس اعم از وزیر امور خارجش به سبب صرفأ انجام وظایفش بدون گرفتن دستور از طبقه حاکم آخوندیان، به راحتی کلش رو به عنوان مختلف (خودکشی، تصادف، سرطان و …) میکنند زیر آب، زریف هم صرفأ به دستوراتشون گوش کرده تا نفس بکشه. یادتون نره که علاج کار فقط در نابودی آخوندیان و اسلامیان طالب اداره کشور میباشد. اسلامیان طالب = طالبان ایرانی
‌پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
توی صیغهزاده از نمکنشاسی به شاه ثابت کردی که لگر ۷۰ بار هم کود حسین رو سرت بریزن حتی به درد کود نمی‌خوری پفیوز شاه می‌دونست صیغهزاده های مثل تو ادم بسو نیستند ولی بجای اینکه بگزاره تو هم شغل ابا و اجدادیت یعنی ی برای اعراب را پیس بگیری فرستادت فرنگ تا ساید ادم بشی ولی تو نمک هوردی و نمکدان را به اجیت تقدیم کردی و افتادی دنبال ماتحت خمینی سیکزاده و صیغهزاده های نجف و جبل امل
‌پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
۵۴
hamid4053 - اصفهان، اتریش
خفه شو کثافت خاین نامت در تاریخ ایران همیشه با لعنت برده خواهد شد. بیشرم تو از طرف دولت پهلوی بورسیه شدی تا برگردی و به کشور خدمت کنی بیشرم اما نه تنها خدمت نکردی بلکه خیانت را پیشه کردی
‌پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا
تو از سگ کمتر هستی.سگ اگر یه لقمه از دست کسی خورد تا ابد اون دستو گاز نمیگیره و تو کثافت نصف بیشتر عمرت رو در آمریکا خوش گذروندی و پول در آوردی و خونه میلیون دلاری خریدی و با امکانات آمریکایی در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کردی و مدرک گرفتی و رفتی با چینی‌ها برای به چالش کشیدن آمریکا ائتلاف کنی و نقشه بکشی
‌پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +553شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +425پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +335یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +252سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +236‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +235نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +231وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +226ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +190حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله