فایل صوتی از کیومرث پوراحمد: حاکمیت آرزوی مرگ ما را دارد

صدای آمریکا: انتشار یک فایل صوتی از کیومرث پوراحمد، سینماگر سرشناس ایرانی که چهارشنبه گذشته در ۷۴ سالگی درگذشت بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

این فایل صوتی که «عبدی‌مدیا» آن را منتشر کرده ظاهراً مربوط به جلسه‌ای عمومی است که با حضور کیومرث پوراحمد در ۱۹ آبان ۱۳۹۸ در رشت برگزار شده است.


پوراحمد در بخشی از این فایل صوتی می‌گوید :«عشق، نان شب، و نفسم فیلم‌سازی است، همه زندگی برای من ابتدا فیلم‌ است و بعد جنبه‌های دیگر، ولی دیگر نمی‌توان فیلم ساخت و‌ شرایط به شدت بد شده است.»

او در ادامه می‌گوید: «من در دهه ۶۰ و ۷۰ سالی یک فیلم می‌ساختم و اگر سه سال فیلمی نمی‌ساختم، ۱۲ قصه مجید ساختم که ۱۶ هفته پخش شد. اما الان هر پنج، شش، یا هفت سال یک فیلم می‌سازم، و نمی‌توان کار کرد.»
کیومرث پوراحمد در این فایل صوتی می‌گوید: این شرایط به‌خصوص برای نسل ما که پنج، شش نفر هم بیشتر نیستیم، وجود دارد، و حاکمیت آرزو می‌کند که ما زودتر منقرض شویم، سکته کنیم و بمیریم. حتی جوانان هم اگر ذره‌ای مستقل باشند، حاکمیت دوست دارد آنها هم تصادف کنند و بمیرند و موی دماغش نباشند.

او در ادامه می‌گوید: حاکمیت فیلم‌های بی‌خاصیت، کمدی شاخ‌پشمی، رحمان و فلان فلان دوست دارد، هیچ علاقه‌ای به ذره‌ای تفکر و اندیشه نیست و دوست دارد تا ما منقرض و نابود شویم.
کیومرث پوراحمد در بخش دیگری از این فایل در پاسخ به پرسشی درباره تخریب میراث و بافت تاریخی شهر رشت، از بین رفتن جنگل‌ها و منابع طبیعی، و آلودگی محیط زیست در این منطقه گفت: «اینکه شهر را در معرض خطر قرار دادند، فقط مختص به رشت نیست، کل ایران را در معرض خطر قرار دادند، واقعا دریاچه ارومیه چرا خشک شد؟ به نظر من دست‌های پنهانی هست که می‌خواهد محیط زیست ایران، و خیلی چیزهای دیگر را هم از بین ببرد.»

این سینماگر در این فایل می‌گوید: «قطعاً دست‌های پنهانی هست. عده زیادی از این بچه‌های محیط زیست در زندان هستند، واقعاً این ماجرا خیلی مشکوک است، و فقط در رشت نیست، در همه جای ایران شاهد چنین وضعی هستیم.»

در بخشی که مربوط به پایان جلسه است، مجری برنامه که از اظهارات بی‌پروای کیومرث پوراحمد غافلگیر شده است در تلاش برای تلطیف شرایط می‌گوید که «انشالله خوب می‌شود.»

کیومرث پوراحمد نیز در پاسخ می‌گوید که «حتما خوب می‌شود، غیرممکن است خوب نشود، مگر می‌شود که بد شود.»

در پایان حاضرین به شدت کیومرث پوراحمد را تشویق می‌کنند و هفتاد سالگی او را تبریک می‌گویند.
تشییع کیومرث پوراحمدگزارش‌های ضد و نقیضی درباره علت مرگ کیومرث پوراحمد منتشر شده است. در ابتدا علت مرگ به نقل از خانواده او ایست قلبی عنوان شد.

اما پس از مدتی رسانه‌های داخلی ایران به نقل از دادستان گیلان از خودکشی این سینماگر خبر دادند. همچنین گفته می‌شود که هشت صفحه یادداشت از او پیش از «مرگ خودخواسته» باقی مانده که هم اکنون در اختیار مأموران انتظامی است.

در روزهای اخیر برخی از کاربران در فضای مجازی احتمال قتل کیومرث پوراحمد را مطرح کردند که البته هنوز هیج مقام رسمی یا خانواده او در این زمینه اظهار نظری نکردند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۳
چلیپا - مسجدجزایرسلیمان، جزایر سلیمان

اینمرحوم فکر میکرد فقط خودش خوبه وبقیه بد.چارتا فیلم ساخته بود فکرکرده بود شده تارانتینو یا آلمودووار ? اگه هم قصههای مجید خوب ازآب دراومد اونم چون هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده خوبیه.برادرزاده من 17 سالشه.هرچی بهش میگن ونصیحتش میکنن میگه فقط من خوبم وبقیه شماهابدید.ورد زبون جوونای امروزی همینه.آخرشم میشن یکی مثل اینمرحوم.بچههای الان به پدرمادرشونم احترام نمیذارن.
شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱
۴۸
Aztek - قم، ایران
کاملا واضحه که به قتل رسیده و حتی گفته شده یکی از کارگردان ها که در زمان انقلاب به دیدن خمینی در نوفل لوشاتو رفته بود در جریان این قتل بوده .
شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱
۲۶
elnazpishu - لندن، انگلستان

والا این جانیان سابقه داری که ما دیدیم هیچ بعید نیست این پیرمرد رو هم جهت زهرچشم گرفتن از بقیه کشته باشند.
شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳
۲۵
romano - تهران، ایران

خوب مردک حکومت رو به آرزوش رسوندی و ملتت رو یتیم کردی. بقول لسان الغیب حافظ: خود را شکفته دار به هر حالتی که هست / خونی که می خوری به دل روزگار کن. مپسند شمع دولت بیدار را خموش/ خاک سیه به کاسه خواب خمار کن. هر چند زخم می چکد از تیغ روزگار/ این درد را دوا به می خوشگوار کن. سر حبیب همین بلا رو آوردن سر فریدون فروغی همین آدم هرچی بزرگتر میشه باید بیشتر بجنگه. نباید میدون رو برای دوتا شغال خالی کنه.
شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن
حیف و صد حیف از این سرمایه ها که بخاطر ظلم و جنایات رژیم ضد ایران و ایرانی ، مفت و مسلم از بین میرن و تنها یاد و نام و یادگارهاشون باقی می مونه !! چه هنرمند خوش مشربی بود !؟ یادش گرامی و روحش شاد .
یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۳
۵۶
Azadi hame - تهران، ایران
چرا بهش اهانت میکنی۰۰ اول این مرد را زجر کش کردند و بعد آویزانش کردند۰۰ با یک دست شکسته مگ کسی میتونه خودش ا آویزان کنه۰۰۰ عکس هم گرفتند۰۰تا هشدار به خیلی ها بدهند۰۰
یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۳
۵۴
Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه
در مورد یک مرحوم نباید زیاد مته به خشخاش گذاشت،ولی متاسفانه ایشان خیلی بدزبان و تندخو بودند.فحش در دهان این مرحوم مانند نقل ونبات بودکه پخش میکرد(نقل ازهمکاران قدیمی).حتی یک خبرنگار که بااومصاحبه کرد حتی یک سطر بدون فحش پیدانکردکه خلاصه آنرا در سایت بنویسد.(نقل ازهمان وبسایت)
یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +564شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +452پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +344یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +254سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +245نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +245ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +237وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +195حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +169نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند