کیومرث پوراحمد، کارگردان سرشناس ایرانی در بندرانزلی به زندگی خود پایان داده است

یورونیوز: کیومرث پوراحمد، کارگردان نامدار سینما، تلویزیون و تئاتر ایران در سن ۷۴ سالگی به زندگی خود پایان داد.

رسانه‌های ایران خبر داده‌اند که آقای پوراحمد صبح روز چهارشنبه ۱۶ فروردین در بندر انزلی درگذشته است. مجله فیلم امروز به سردبیری هوشنگ گلمکانی خبر داد که کیومرث پوراحمد «از سر افسردگی، ناامیدی، بی‌آیندگی و بیهودگی» خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داده است.


خبرگزاری فارس هم در خبری ضمن تایید خبر خودکشی آقای پوراحمد نوشت که این کارگردان در پی «عارضه‌های عصبی» تصمیم به این کار گرفته است.

همچنین رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که آقای پوراحمد پیش از خودکشی ۸ صفحه یادداشت نوشته که هم‌اکنون در اختیار نیروی انتظامی است.

آقای پوراحمد که کارگردانی را با مجموعه تلویزیونی «تابستان سال آینده» در سال ۱۳۶۰ خورشیدی آغاز کرد در طول بیش از ۴۰ سال فعالیت هنری‌اش آثار متعددی از خود بر جای گذاشت. مجموعه تلویزیونی «قصه‌های مجید» که در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ ساخته شد، یکی از آثار ماندگار این کارگردان سرشناس ایرانی به شمار می‌رود. پروین دخت یزدانیان، مادر آقای پوراحمد در آن سریال در نقش بی‌بی و مادر مجید بازی می‌کرد.

در سینما هم آثار قابل توجهی از کیومرث پوراحمد به جا مانده که از آن جمله می‌توان به فیلم سینمایی «اتوبوس شب» با بازی خسرو شکیبایی اشاره کرد. همچنین فیلم خواهران غریب هم بازی خسرو شکیبایی و افسانه بایگان که بر اساس رمانی با همین نام اثر اریش کستنر ساخته شده بود، در سال ۱۳۷۴ به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال معرفی شد.

پوراحمد همچنین فیلم «شب یلدا» که گفته می‌شود برگرفته از زندگی شخصی کارگردان است نیز را ساخت که با بازی به یادماندنی محمدرضا فروتن خاطرات بسیاری را برای ایرانیان رقم زد.

آقای پوراحمد در طول این سال‌ها به عنوان یک هنرمند در اتفاقات سیاسی هم نسبتا حضور داشته که از آن جمله می‌توان به حمایت فعال او از میرحسین موسوی در جریان انتخابات سال ۱۳۸۸ و جنبش سبز اشاره کرد.

او همچنین در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی نیز تصمیم گرفت از حضور فیلمش در جشنواره فیلم فجر سال ۱۴۰۱ انصراف دهد. آقای پوراحمد در اینستاگرام خود در این خصوص نوشته بود: «تهیه‌کننده و بعضى عوامل فیلم مایل بوده‌اند فیلم «پرونده باز است» در جشنواره باشد، اما من، نویسنده و کارگردان… با این همه داغى که بر دل داریم دیگر چه جشنى، چه جشنواره‌اى !؟»

وی همچنین در ادامه نوشته بود: «چند سالی است که جشنواره فجر دیگر جشن سینمای ایران نیست، بلکه جشن دو سه ارگان خاص است. در این چند سال جشنواره برای من هیچ ارزش و اهمیتی نداشته، به خصوص در این سال خونبار و دردناک. اما تهیه‌کننده به عنوان مالک فیلم می‌تواند درخواست حضور یا عدم حضور در جشنواره را بدهد.»

پس از این اظهار نظر آقای پوراحمد، روزنامه کیهان، در مطلبی به این هنرمند حمله و او را «کارگردانی در سرازیری» دانست. کیهان در این مطلب خود نوشته بود: «از پوراحمد خاطراتی چون «قصه‌های مجید» و سریال سرنخ داریم اما به نظر می‌رسد او با دو فیلم فارسی گل یخ و نوک برج بدجوری در سرازیری قرار گرفت و با فیلم‌هایی چون کفش‌هایم کو، ۵۰ قدم آخر و تیغ و ترمه، فاتحه سینمایش را خواند. فیلم آخر او به نام پرونده باز هم هیچ حرفی برای گفتن ندارد. یک قتل ناخواسته و مسئله قصاص و شعر و شعار‌های گل درشت و غلط‌های تصویری و دادگاه باسمه‌ای و پایان لنگ در هوا.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

خبری خیلی بدی بود اول صبحی. حال همه رو گرفت
‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
۶۰
طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا

بر اثر بی ایندگی در ۷۵ سالگی؟ خودکشی ؟😡🤬😤😠
‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
۶۴
zavareh - رودسر، ایران
باید سنگ باشی تا بتوانی این شرایط جهنمی را که این حکومت اشغالگر و ویرانگر ۴۴ سال بر این مردم بخت برگشته و میهنشان تحمیل کرده است را تحمل کنی.
‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹
۵۴
ایرانی دبش - تهران، ایران
باور کنین همه بریدن همه خدا کمک کنه به ما
‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
۵۴
السا-ب - یزد، ایران
دلم گرفت🖤
‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
۶۳
چلیپا - مسجدجزایرسلیمان، جزایر سلیمان
من تو کف اونام که گفتن در اثر فضای سرکوب خودکشی کرده.چه سرکوبی?چه انقلابی?شما دوقطره خون ببینین از ترس خیس میکنین.یه پخمه هم نشسته توامریکا بالپ تاپ سه هزار دلاری با مادرش درباره ینکه شام بوقلمون بخورن یاغازواردک حرف میزنه.یه عده هم واسش غشو ضعف میکنن.نمیدونن اون بیاد سرکوب بیشترمیشه که کم نمیشه.
‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
ته کشیدن احساسات. بیهودگی. استیصال فکری
‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶
۵۶
kapta - دوسلدرف، آلمان
احتمال قتل بیشتر بهش میخوره تا خودکشی حتما اطلاعات پشتش هست
‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹
۴۲
Chokam - ری، ایران
اینا خیلی کمن، اکثر مردم اینطوری نیستن که هیچ بلکه دیوانه وار و تسلیم ناپذیر انگیزه برای زندگی دارن، از پول ومال بگیر تا مدرک وملک و املاک ایران و ترکیه و خارج، انگار اصلا نمی خواهیم بمیریم ،هی نقشه می کشیم . بنظرم برای ملت ما یه کم پوچگرایی خوبه پوچگرا اینقدر نقشه نمیکنن در نتیجه فساد و رشوه کمتره توشون، خارجیها برای همین کمتر از ایرانیا کلک و دزدی دارن چون پوچگران، امارخودکشی هم بالاتره البته
‌پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
تحلیل جالبی است. حرص و طمع در رفتار ادمیان خیلی موثر است
‌پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
۴۲
Chokam - ری، ایران
بزرگوارین، چشای شماست که جالب میبینه
‌پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +565شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +459پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +344یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +254سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +246ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +245نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +237وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +195حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +171عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم