عبدالکریم سروش دست از سر گلشیفته برنمی‌دارد

فرارو: می‌گویند این شرمگاه‌نمایی زنان، روح زمانه و رسم هنر مدرن است و نمی‌اندیشند که نه هر مدرنی نیکوست. فاشیسم هم پدیده‌ای بود کلاً و کاملاً مدرن! مارکسیسم هم... به‌علاوه دنیای مدرن حاوی گفتمان‌های گوناگون است. مگر ذاتی و گوهری دارد که به‌دست آنان افتاده و دیگر عقلا از آن بی‌خبرند؟ ازین گذشته اکنون که فیلسوفان دم از جامعه پست سکولار و مدرنیته‌های چندگانه (multiple modernities) می‌زنند.

چندی پیش عبدالکریم سروش در انتقاد از رویه کسانی که خود را اپوزسیون جمهوری اسلامی معرفی می‌کنند، انتقاداتی مطرح و مشخصا گلشیفته فراهانی را به دلیل برهنگی مورد انتقاد قرار داد. تیغ تیز نقد سروش سوی کسانی بود که به نام تن‌مالکی و زنانگی و تنانگی، شرم و حیا و خانواده و اخلاق را از میان برمی‌دارند. در جانب دیگر گروهی به دکتر سروش تاختند که او حق زنان بر بدن خویش را به رسمیت نمی‌شناسد. سروش تا کنون دوبار به انتقادات آن‌ها پاسخ داده است.


به گزارش فرهیختگان، وی در آخرین یادداشت خود دوباره به این موضوع پرداخته که خلاصه‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید:

۱) دوران مدرن و پیشامدرن به ترتیب دوران حق‌مداری و تکلیف‌مداری است... تبدیل انسان تکلیف مدار به انسان حق مدار، ماحصل مدرنیته است. من، دینداری را یک حق، نه یک تکلیف می‌دانم.

۲) چالش بزرگ این دوره چالش حقوق و اخلاق است. شرم پایه اخلاق و بی‌شرمی بنیاد بی‌اخلاقی است.

۳) نقد من به دوران مدرن این است که توازن حق و تکلیف بهم خورده و غلبه مطلق حق بر تکلیف ایجاد شده.

۴) کسانی که از تنانگی و فمینیزمی افراطی دفاع می‌کنند، دشمن شرم و شرف و اخلاق اند. گرفتار حسن و قبح مُدهای زمانه‌اند که گویی حقایقی ازلی و ابدی‌اند و همیشه درست بوده‌اند و درست خواهند ماند! عریانی و عورت نمایی که اکنون به گمان آنان بدل به فضیلت شده، تا چندی پیش یک رذیلت بود، و شاید فردا دوباره ورق برگردد و باژگونه رذیلت شود. گرفتار رسوم زمانه‌اند نه حقایقی جاودانه. نه مقدس اند، نه پایدار.

۵) می‌گویند این شرمگاه‌نمایی زنان، روح زمانه و رسم هنر مدرن است و نمی‌اندیشند که نه هر مدرنی نیکوست. فاشیسم هم پدیده‌ای بود کلاً و کاملاً مدرن! مارکسیسم هم... به‌علاوه دنیای مدرن حاوی گفتمان‌های گوناگون است. مگر ذاتی و گوهری دارد که به‌دست آنان افتاده و دیگر عقلا از آن بی‌خبرند؟ ازین گذشته اکنون که فیلسوفان دم از جامعه پست سکولار و مدرنیته‌های چندگانه (multiple modernities) می‌زنند.

۶) می‌گویند حق آنان است که عریان شوند و بدن برهنه‌شان را به جن و انس و دیو و دد نشان دهند و نمی‌اندیشند که این هم حق آنان است که انتخاب دیگر کنند و آن را نشان ندهند.

۷) می‌گویند کسی حق قضاوت در باره برهنه‌شدنشان را ندارد و قضاوت‌گری را محکوم می‌کنند... نمی‌اندیشند که خود غرق در قضاوت‌اند و آن عمل را نیکو می‌شمارند و ملامتِ ملامت‌گران را بر نمی‌تابند؛ و با این قضاوت، درک ناقص خود از مقوله قضاوت نکردن را آشکار می‌کنند.

۸) می‌گویند برهنه‌شدن، تابوشکنی و سنت‌شکنی است و نمی‌اندیشند که نه هر تابوشکنی و سنت‌شکنی نیکوست. اکنون کسی اگر بَرده شود یا برده‌گیری کند و آن را تابو شکنی بداند، محکوم به ملامت عقلاست.

۹) می‌گویند زن مالک بدن خویش است و حق هر‌گونه تصرفی در آن را دارد و نمی‌اندیشند که این حق مالکیت، همچون حقوق دیگرست و محدود به حدودی است. هیچ‌کس حق ندارد به دلیل مالکیت بر بدن خویش، خود را به فروش برساند و بَرده دیگری شود و یا چشم خود را درآورد، یا تن به ذلت بدهد.

۱۰) گفته‌اند عریان شدن بخشی از هنر مدرن است. به این می‌گویند مغالطه ارجاع معلوم به مجهول! عملی را که چند و چونش معلوم است، به مفهومی ارجاع می‌دهند، یعنی هنر، که هیچ تعریف ثابت و معینی ندارد، و بلکه از نظر بعضی دانایان مدرن و پسامدرن، دوران جدید دوران مرگ یا پایان هنر است (از هگل گرفته تا آرتور دانتو و بسیاری دیگر)

۱۱) می‌گویند این کار مبارزه‌ای‌ست برای رهایی از مردسالاری و تبعیض جنسیتی. بلی، آن رهایی نیکوست، ولی راهش این نیست. می‌دانم بعضی از فمینیست‌ها بدن زن را قدرت زن انگاشته‌اند، و بدن‌نمایی و بی‌پروایی جنسی را از جنس قدرت‌نمایی شمرده‌اند (empowerment)، اما این افسونی شیطانی است که باطلی را به حق می‌آمیزد و نشانی بهشت را از مسیر جهنم می‌دهد. قدرت زن در هنر و دانش اوست نه در نمایش شرمگاه او.

۱۲) درک و دانسته‌های این نافرهیختگان از فرنگستان سطحی و داوری ترازویشان سست است. چیزکی از ارتجاع و قرون وسطا شنیده‌اند. اغلب اینان نه یک‌روز به کلیسا رفته‌اند و نه یک‌بار به جد در کنفرانسی دینی با دانشمندان جهانی نشسته‌اند تا بدانند تاریخ و جامعه مغرب زمین تا چه اعماقی دینی‌ست.

تاریخ آمریکا تاکنون یک رئیس‌جمهور آتئیست یا غیرمسیحی نداشته و کلیسا‌ها و دینداران، به جد و قوت درکارند که چنین نشود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۱
Nabaat - بلک تان، استرالیا

با درود. این مردیکه پوفیوز عبدولی نمیفهمه معنای یک بازیگر و یا هنرمند چیه !!! یک بازیگر خوب باید خودش رو در قالب یک شخصیت خوب جا بزنه تا بیننده و یا شنونده ها اون شخصیت رو درک و جذب کنند و وقتی به فیلم نگاه میکنند انگار اون هنرپیشه واقعا همون شخصیت هستش که فیلم درباره اون درست شده. حالا هی بیا آیه یاسین در گوش خر بخون !! عبدول کریم سروش الدنگ داره مغلطه گری میکنه تا نتنها به چهره یک هنرمند خوب بلکه یک شخصیت اپوزیسیون صدمه بزنه و خراب کنه.
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

از قراره معلوم ، گلشیفته بهش هیزم تر نفروخته ، بلکه هیزم خشک بوده که همینطور خشک خشک ، کرده به اونجای این روشنفکر نمای خُل و چِل !!
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد

حسین حاج فرج‌الله دباغ را ما عبدالکریم سروش کردیم. حال هم اگر توجهی به لغات قلمبه و سلمبه او نکرده و به هیچش بیانگاریم، مجبور است برود و در گوشه ای آنقدر واق واق کند تا جانش به در شود!
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
۴۴
الفارد - وردینگ، انگلستان

و البته کاملا طبیعی است که این ندید بدید بدبخت حالا گلشیفته را دیده و البته قفل کرده و متاسفانه قادر به عبور از گلشیفته نیست! . گرنه که این موضوع نه مسئله روز ایران است و نه اصولا مسئله ای! و البته این خود همان به مقام انسانیت رساندن آرمان های آن امام احمق است. پ.ن اقتصاد مال خر است!
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
۱۰۷
millionaire - منچستر، انگلستان

سروش جون ول کن داداش ، قلمبه سلمبه حرف نزن ، یه سری فمنیست هستند ، یه سری naturist ( طبیعت گرا و لختی ) هستند ، یه سری همجنس گرا و یه سری دیگه غیر همجنسگرا ، یه سری خانم‌ها چند تا همسر دارن مثل نپالی ها ، یه سری هم مردها آزادند چند تا همسر داشته باشن مثل مسلمونها ، یه سری معتقدند بچه ها از ده دوازده سالگی باید با هم بخوابند مثل ملت پاپوا گینه نو ، یه سری دیگه میگن مهم نیست اگه همسرمون گاهی با کس دیگه ای باشه مثل خیلی از اروپایی ها ، خب چه کنیم همه باید یه مدل باشن ؟ اونی که ما میگیم باشن ؟! ماست خودتو بخور چیکار داری به گلشیفته
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
۴۶
کانادا۱۲۳ - ونکوور ، کانادا

من پیشنهادی به شما عزیزان میدهم جهت حمایت از گلشیفته بروید به خواهر و مادر و خانم خودت و بگو برند لخت شوند و م ه م ه ها را نشان دهند و اگر توانایی دارید فراخوان بدهید که کل جامعه زن ایرانی این کار را انجام دهند در این صورت سروش و امثال آن میفهمند که جامعه ایران از دینداری عبور کرده و این حرفها دیگر زدنش بی ارزش است
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
۵۷
گر به خود ایی - کلن، آلمان

همانگونه که جزیی از رسم و عادت و منش روشنفکران!!!! ما ایرانیا شده، از قدیم تا به امروز,. سفسطه و گفتار سنگین و رنگین ، همراه با بیانی زیبا و تیپی عالی، را جایگزین خوبی برای حقیقت می‌بینیم که متاسفانه همین پدر ما رو در آورده. سخنان احساساتی خسرو گلسرخی ، شریعتی و...در زمان قبل از انقلاب.بدون محتوا و نابود کننده. ایشون ( سروش) هم اینجا انشا نوشته در مورد سقوط اخلاق و زیاده روی های جنسی در غرب که خب حقایق زیادی درش هست. ولی مشکل اصلأ این نبود، بلکه ایشون در اوج جنبش بر حق مردم کشور، اتحادی را که برای کمک به این جنبش شکل گرفته بود را موجب توهین و تحقیر فراوان گرفتند ،بدون هیچ دلیل منطقی و دقیقا چون برای اینکارشون هیچ دلیل منطقی پیدا نکردند ،حمله کردند به برهنگی گلشیفته. !!!
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
۴۱
Rozbeh Azad - کشمیر، هندوستان

بهترین روش برای پیرو پاتال های ورشکسته سیاسی و فلسفی همینه که یه موضوع رو بندازن بین مردم و هی بهش انرژی بدن تا زنده بمونه. آقای دباغ همه عمرش به هر دری زده تا یه چیزی بشه که یکی مثل گلشیفته بهش التفات کنه و نشده. شماها هم زیاد بهش توجه نکید. بذارید مزخرف بنویسه و سرش گرم این چند روز عمر بی حاصلش.
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
۴۱
Rozbeh Azad - کشمیر، هندوستان

گر به خود ایی - کلن، آلمان. بهترین حرف رو زدید. این جماعت تو خالی از زمان آریامهر و حتی قبل از آن و اکنون همه تو خالی اند. در حقیقت همه اینها ساخته شده توسط روس ها هستن. همه. امید داریم آگاهی مردم ایران پیشرفت کند و به جای توجه به این خائنین که هر گاه لازم می دانند با بازی با کلمات حواس ها را از موضوعات ضروری پرت می کنند. به خودشان اعتماد کنند و برای پرشیا ( ایران) همه مردم آگاه تصمیم بگیرند.
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد

آقای فیلسوف: شما در بند ۶ خود اینطور می گوهید: می‌گویند حق آنان است که عریان شوند و بدن برهنه‌شان را به جن و انس و دیو و دد نشان دهند و نمی‌اندیشند که این هم حق آنان است که انتخاب دیگر کنند و آن را نشان ندهند. [خُب درست است نشان ندهند! ولی مگر کسی بزور حجاب را از سر خانمها میکشد و می گوید لخت بشوید و چیزی نشان بدهید ؟] پس چرا کسی مثل شماها از اهرم زور استفاده میکیند، و مهساها را می کُشید و می خواهید بزور بر سرشان لچک بگذارید؟
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
۵۶
Azadi hame - تهران، ایران

هنوز شاه دامادت را آزاد نکردند۰۰هی پاچه میگیری ۰۰
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

ایشون هنوز فکر می کند زمان قبل از ۵۷ است و دوران دوران ادبیات جلال احمد است. همان دری وری که جلال ال احمد می نوشت. به همان سبک به همان روشنفکر عوام . به خودش می گوید روشنفکر دینی .اصلا این جمله در اصل پارادوکس است. مثل این که بگیم.کچل مو فرفری.می چسباند به عرفان. سعدی .حافظ مولانا تا ثابت کند امام "ره" با خردترین رهبر ایران در طی ۲۵۰۰ سال گذشته است.نمی دانم این رساله امام را خوانده ؟ بخصوص آن قسمت که می گوید اگر چیزتان را به "ک.." مرغ فرو کنید. مرغ حرام نیست. بعد هم رفته نشسته وسط آمریکا فحش به کافران آمریکا و اروپا می دهد که لخت هستند. بزمجه مرض داشتی رفتی آمریکا؟ عربستان هم بود. هی فرو کن به مرغ بعد کباب کن. سیر نشدی فرو کن به شتر بعد کباب شیشلیک. حالا درک می کنید چیزی که دیروز هم گفتم. ایران سال ۵۷ مثل یک تیمارستان بود. که بیماران همه پزشگ‌ها قتل عام کردند تا خودشان کار را در دست بگرند
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
۳۶
koroshniknam - تهران، ایران

من نمیدونم از اون ایرانیهایی که آمریکا هستن یک مرد پیدا نمیشه این مهره کثیف سید علی رو خفه کنه
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲
۴۸
Ghooloo - آبادان، ایران

آقای عبدالکریم سروش عزیز شما جای نگرانی برای لخت شدن خانم گلشیفته و دیگران که در دنیای غرب آزادانه و به میل خود این کار را انجام میدهند و شما هم آزادانه و به میل خود میتوانید این را ببینید یا نبینید، نگران دختران و زنان هموطن باشید که نه آزادانه و نه به میل خود روسری یا تو سری را باید پذیرا باشند و حکومت، حکومت زور است. بنده میدانم که شما با حجاب اجباری مخالفید ولی جامعه آزاد بهتر شکوفا میشود تا جامعه زور و خفقان! این هم در غرب به اثبات رسیده. حضرت حافظ هم میفرمایند: من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
۴۸
Ghooloo - آبادان، ایران
ادبیات فقط ادبیات خودت را عشق است زلزالک! این فرو کن تو مرغ و بعد کباب کن خودت شاهد بودی یا خودت امتحان کردی؟ حالا اون امام پنجاه سال پیش یک زری تو رساله ش زد تو چرا جدی گرفتی گیر دادی به مرغ بدبخت بزمجه؟ 😂😂
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
۴۸
Ghooloo - آبادان، ایران
ادبیات فقط ادبیات خودت را عشق است زلزالک! این فرو کن تو مرغ و بعد کباب کن خودت شاهد بودی یا خودت امتحان کردی؟ حالا اون امام پنجاه سال پیش یک زری تو رساله ش زد تو چرا جدی گرفتی گیر دادی به مرغ بدبخت بزمجه؟ 😂😂
‌چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
۳۴
BrainWorm - لیون، فرانسه
"شرم پایه اخلاق و بی‌شرمی بنیاد بی‌اخلاقی است" ! برو مردک کثافت پست! شرم بر تو پوفیوز بی مقدار بیشرف باد که از بانیان آخوندیسم کثیف و آن ان غلاب به اصطلاح فرهنگی بودی. تو عامل نابودی دانشگاه های مدرن ایران بودی. خفه خون بگیر که روز رسیدن به حسابت نزدیک است مرتیکه آشغال ملا لغتی فرهنگ دزد.
‌پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
مثلاً خودت خیلی ادب را رعایت میکنی پاچه مالِ روانپریش؟ حالا بیا و ۱۲ تا کامنت در رسای عجوزه چپول و میلیونر عقده ای کپی و پیست کن تا کمی آرام بگیری.
‌پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
اخر ...... شیخ علی‌ سر چه کسی‌ را می‌‌خواهی کلاه بذاری؟ اینقدر ....سروش ..... خوب بگو .....حوزه هستم چرا اینقدر ناز می‌‌کنی‌.
‌پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷
۴۲
paksan - ایران، ایران
روشنفکری بخصوص روشنفکری دینی هم چیز مدرنی بود ولی فهمیدیم روشنفکر دینی فقط در طرز بیان کلمات با رادیکالهای دینی یا همون بیزینس یا دکان داران دینی (آیت الله ها) تفاوت دارند و در اصل هر دو در حال بیزینس با دین و مذهب و خداوند هستند و در واقع دشمن تفکر و دشمن خداوند هستند چون در ته کلامشان معتقدند خودشان در مقام خداوند در زمین هستند و بعنوان نماینده هر چیزی که میگویند درست هستش در حالیکه کلام و عمل آنها باهم متفاوت هستش ولی ملاک آنها کردار آنها نیست و میشه کردار رو توجیح یا تقیه کرد. شاید لخت شدن یک زن بد و غیر قابل بخشش باشه ولی کشتن یک بی گناه یا اعتراض به ظلم دینی به انواع بهانه ها توجیه پذیر و قابل اقماض جماعت دین باز و دین زده و دینخوار.
‌پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.