کم رونقی راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن - نه گفتن مردم به علی خامنه ای

مردم ایران مراسم ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۱ را برخلاف خواست علی خامنه‌ای و نظام جمهوری اسلامی تحریم کردند. آژانش عکس تهرانایندیپندنت فارسی: مراسم راه‌پیمایی امسال با وجود تهدید قابل‌توجه کارمندان دولتی سرد و بی‌رونق برگزار شد

تلاش مقام‌های جمهوری اسلامی در اجبار کارکنان، کارمندان و دانش‌آموزان برای شرکت در برنامه حکومتی ۲۲ بهمن شکست خورد و مردم ایران حاضر نشدند در این مراسم حکومتی شرکت کنند.


عمیق‌تر شدن فاصله مردم ایران با جمهوری اسلامی و فرو ریختن کامل پایه‌های مشروعیت این نظام، روحانیون حاکم را به استفاده بیشتر از ابزار‌های تشویقی و تنبیهی علیه مردم، با هدف به نمایش گذاشتن ظاهری حمایت از چنین نظامی، مجبور کرده است.

انتشار نامه اداره آموزش و پرورش یکی از مناطق استان آذربایجان غربی بر ضرورت حضور فرهنگیان در راهپیمایی ۲۲ بهمن از تازه‌ترین این اقدامات است.

در این نامه خطاب به معلمان آمده است شرکت آن‌ها در مراسم ۲۲ بهمن، یکی از ملاک‌ها و امتیاز‌ها برای رتبه‌بندی و ارزشیابی شغلی آن‌ها محسوب می‌شود.

این نامه که بازتاب‌ها و حواشی فراوانی به همراه داشت، در نهایت با اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش به برکناری مدیری که چنین نامه‌‌ای را ابلاغ کرده بود منجر شد.

در اطلاعیه این وزارتخانه ادعا شده است که شرکت در مراسم ۲۲ بهمن «نیاز به ارزشیابی و ملاک برای رتبه‌بندی» ندارد و «نگارش چنین نامه‌ای ناشی از عدم شناخت درست مسئله» است.

مقام‌های جمهوری اسلامی وزارت آموزش و پرورش را مهم‌ترین منبع تامین نیروی انسانی برای اجرای برنامه‌ها و راه‌پیمایی‌های حکومتی در ایران می‌دانند و چهار دهه است که دانش آموزان و معلمان را با هر ترفند و روشی، به شرکت در برنامه‌های خود مجبور می‌کنند.

علاوه بر این، کارمندان و کارکنان بسیاری از نهاد‌های دولتی و حاکمیتی هم با انواع فشار‌ها، تهدید‌ها و مشوق‌های مالی برای شرکت در برنامه‌هایی نظیر راه‌پیمایی ۲۲ بهمن مواجه‌اند.

اما در مقابل اگر کارمندان، دانش‌آموزان و دانشجویان در تجمعات اعتراضی شرکت کنند و فعالیتی اعتراضی داشته باشند، به اخراج یا از دست دادن بسیاری از حقوقشان تهدید می‌شوند.

در این میان معلمان به‌دلیل برگزاری تجمعات صنفی و شرکت در اعتراض‌های سراسری اخیر، با انواع تهدید‌های مقام‌های دولتی، امنیتی و اطلاعاتی مواجه شده‌اند.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ گفته بود که تجمعات اعتراضی معلمان را «غیرقانونی» می‌داند و  تهدید کرد شرکت‌کنندگان در این تجمع‌ها را «اخراج» می‌کند.

مهم‌ترین خواسته معلمان شاغل و بازنشسته در ایران، اجرای کامل طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد هیئت‌علمی دانشگاه‌ها برای معلمان شاغل و اجرای همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته است که مقام‌های جمهوری اسلامی از این ابزار برای تهدید و کنترل معلمان هم سوء‌استفاده می‌کنند.

این طرح پس از ۱۱ سال پیگیری تعداد زیادی از فعالان صنفی معلمان به اجرا درآمده است، اما دولتی‌ها از آن ابزار فشاری علیه معلمان ساخته‌اند.

روزنامه «شرق» دی‌ماه ۱۴۰۱ با انتشار گزارشی نوشت برخی فعالان انجمن صنفی معلمان به‌دلیل اینکه «​​در ماه‌ها و سال‌های گذشته، اعتراض و فعالیت‌های صنفی» داشته‌اند، از مزایای رتبه‌بندی برخوردار نشده‌اند.

علاوه بر استفاده مقام‌های وزارت آموزش و پرورش از این ابزار برای تنبیه و تهدید معلمان، تشویق و تطمیع آن‌ها با این ابزار برای همراهی با نظام جمهوری اسلامی هم به‌تازگی به کارنامه حکومت اضافه شده است. ابزاری که به نظر می‌رسد در همه ابعاد کارکردش را از دست داده است و با وجود تلاش‌های مضاعف مقام‌های جمهوری اسلامی دیگر نمی‌تواند در برگزاری برنامه‌های حکومتی نقشی اساسی ایفا کند.

علی خامنه‌‌ای هم که چند روز پیش در واکنش به پیام شاهزاده رضا پهلوی به مردم ایران برای تبدیل روز ۲۲ بهمن به «باشکوه‌ترین روز در تقویم انقلاب ملی ایران»، از حامیان خود خواسته بود این روز را «مظهر اتحاد ملی» کنند، در تحقق این خواسته خود ناکام ماند.

تصاویری که از مراسم ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۱ از تهران و سایر شهر‌های ایران در رسانه‌ها منتشر شده است، آشکار می‌کند که مردم ایران این مراسم را تحریم کرده و حاضر به شرکت در آن نشده‌اند.

این تحریم فعال هم‌سو با خواسته شاهزاده رضا پهلوی و گفتن نه بزرگ به علی خامنه‌‌ای و نظام جمهوری اسلامی است که همچون گذشته تلاش داشتند از این برنامه برای خود مشروعیتی کسب کنند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۱
Nabaat - بلک تان، استرالیا

با درود. حالا این خبرنگارهای جیره خور حکومتی و سیمای آخوندی بیاند از راهپیمایی میلیونی دم بزنند!! یه شیشکی !! چلاقعلی و بقیه آخوندهای زپلشکی برید گم شید که دیگه حناتون رنگ نداره.پایگاه مردمی ندارید.🖕🖕
شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
۲۹
sara_moshiri - برلین، آلمان

دیگه فتوشاپ هم به دادشون نمی رسه. با اومدن نرم افزار های پیشرفته هوش مصنوعی برجسته ترین ادیتور ها هم نمیتونن از زیر ذره بین تشخیص فیک یا واقعی بودن هوش مصنوعی فرار کنن. مثل اون عکس پایگاه زیر زمینی که تازگی منتشر شده بود. که تشخیص داده شد کاملا فیک بوده. هاهاهاها اسکلن دیگه
شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
۱۸
siavash786 - قلب نگین، هندوستان

با زور و تهدید ، اعمال تشویقی و تنبیهی ، اتوبوس مجانی ، ساندیس و سیب زمینی به همراه آبروریزی و سرافکندی ۲۲ بهمن هم پایان رسید. روسیاهی برای نظام و فاطی که خیلی اشتیاق چنین روزی را داشت با کامنت در اینجا . اگر رژیم با عذر خواهی خودش را کنار بکشد ، شاید در آینده بتواند بالای منبرها ۱۰۰۰ تومانی جمع کند.
شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
۴۸
Ghooloo - آبادان، ایران
چه کردند این طرفداران رضا پهلوی! مثل مور و ملخ ریختند تو خیابان اصلا جای سوزن انداختن نیست 😁
شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
آخ که اگر کارون رو هم به سمت تو جاری کنند امروز دیگه سوزش تو التیام پیدا نمیکنه. حق به حقدار رسید.
شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
۴۲
mitra55 - تهران ، ایران
خنگول قولو منظور شاهزاده در ایران نبود بلکه خارج از ایران بود . آ ی کیو داشتن هم خوب چیزیه ها
شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
۴۸
Ghooloo - آبادان، ایران
سبک عقلک من اصلا مهم نیستم، مهم مردم هستند که به فراخوان شازده ات لبیک گفتند و سر تا پاتون را آبیاری کردند ولی باز هم از رو نمیری مشنگ! تاره میگه حق به حقدار رسید هاهاها تو چی میرنی دربدر توهم؟؟ هاهاهاهاها
شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
این الان با اتش نشانی کنترات بسته! ....
شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
۴۸
Ghooloo - آبادان، ایران
آیکیو خانم، تو که خنگ نیستی بگو ببینم فایده اش چیه؟ مردم خارج کشور پس از مرگ مهسا امینی بارها و بارها راهپیمایی و همدردی با مردم داخل کشور کردند الان این چه ربطی به رضا پهلوی دارد؟! چرا یک فراخوان برای مردم داخل ایران نمیدهد؟ چون خودش هم میداند هیچکس به بند کفشش هم حسابش نمیکند! تو این آشوب و بلوا سوار موج احساسات مردم شدن که هنر نیست !
شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
۴۲
mitra55 - تهران ، ایران
پیشنهاد میدم سطح دانش سیاسیت رو بالا ببری. این همه فایل و فیلم و سند و مدرک تو اینترنت موجود است . اگر جمهوری اسـ... نت روقطع میکنه از وی پی ان استفاده کن تا همه اخبار درست رو ببینی و بشنوی که نادرست قضاوت نکنی.
یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۲
۴۸
Ghooloo - آبادان، ایران
تو که سطح دانش سیاسیت تا زیر ریش پروفسور بالتازار است این الان چه ربطی به سوال من داشت؟؟ من میگم چرا یک فراخوان برای داخل ایران نمیده تو میگی برو اخبارهای جهان را ببین!! هاها کوچولو ما خودمون کانال خبری داریم خدای وی پی ان و اینجور چیزها هستیم اون زمان که تو به سیب زمینی میگفتی تیپ تاپ ما واسه همه ماهواره و وی پی ان وصل میکردیم.
یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
۴۲
mitra55 - تهران ، ایران
همین دیگه وقتی میگم نمیدونی یعنی اینکه نمیدونی چرا فراخوان نمیده. بابا برو چند تا ازمصاحبه هاش رو ببین و گوش کن دست کم از ۱۵ سال پیش به این طرف. بخوصوص از۳ سال پیش تا به الان. شاهزاده رضا پهلوی هرگز ادعای رهبری نکرده که حالا فراخوان بده اماهمیشه راهنمایی و حمایت از معترضان کرده و گفته هرزمان نیاز باشه از طرف مردمی که بهش وکالت داده اند به نمیاندگی آنان با مجامع بین المللی گفتگو خواهد کرد. این آخرین کا منت من برای تو گوگولی مگولی است. کسی که خواب هست را میشه بیدار کرد. اما کسی که خودش رو عمدا به خوا ب زده را نمیشه.دیگه خود دانی, وسلام .
یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
۴۸
Ghooloo - آبادان، ایران
حاجیه خانم خیلی واقعا زحمت کشیدید کامنت برای من گوگولی مگولی دادید معلومه کاملا جونت به لبت رسیده تا همین چهار تا جمله را بنویسی احتمالا بخاطر سواد سرشارتان است که جای مطالعه فقط مصاحبه گوش میکنی! خدمتت عرض شود که مگر من بیکارم که بشینم چرندیات تکراری این شازده را گوش کنم آدم قحطیه؟ حیف وقت آدم نیست؟ ولی فکر کنم همه اطلاع دارند که رضا پهلوی مثل نقل و نبات فراخوان صادر میکند و این اتفاقا تنها کاری است که بلد است وگرنه ما که کار دیگری ازش ندیدیم، شما اگر دیدید ما را هم در جریان بگذارید! یک سوال؛ شما بهش وکالت دادید؟ اگر دادید وکالت بابت چه چیزی دادید به کسی که ادعای رهبری ندارد و خودش هم نمیداند میخواهد چکار کند؟ پس این همه سال که وکالت نداشت چرا اصلا فراخوان میداد؟
یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +567شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +477پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +353یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +266ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +257سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +248نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +245وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +199حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +195عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم