حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران؛ «جمهوری آذربایجان تمام کارکنانش را از تهران خارج می‌کند»

بی بی سی: خبرگزاری فرانسه و رویترز به نقل از مقامات وزارت خارجه آذربایجان اعلام کردند که این کشور تمامی کارکنان سفارتش را از تهران خارج می‌کند.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که جمهوری آذربایجان «ایران را مسئول حمله مسلحانه می‌داند» و «در حال تخلیه کارکنان سفارت خود در تهران است».


خبرگزاری رویترز هم به نقل از وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گزارش کرده که وزارت خارجه این کشور پیشتر درخواست «تقویت امنیت سفارت تهران» را کرده بود و تهران را به «بی‌توجهی» در این خصوص متهم کرد.
الهام علی‌اف: حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است
الهام علی‌اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در واکنش به حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران در بیانیه‌ای گفته: «اقدام تروریستی امروز علیه سفارت کشورمان در تهران را به شدت محکوم می‌کنم.»

او همچنین با خانواده یکی از کارکنان که به هنگام حفاظت از سفارت کشته شد، ابراز همدردی کرده است.

آقای علی‌اف همچنین گفته: «ما خواستارآن هستیم که این اقدام تروریستی هر چه سریع تر بررسی و عوامل آن مجازات شوند. حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.»

سرپرست دادسرای جنایی تهران: فرد مهاجم تصور می‌کرده همسرش در سفارت جمهوری آذربایجان بوده

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران دررابطه با حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفته که در تحقیقات اولیه متهم مدعی شده که در «فروردین ماه امسال همسرم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است.»

و انگیزه اش از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان این بوده که در «مراجعات مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم که همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران است و حاضر به دیدار با من نیست.»

آقای شهریاری همچنین گفته: «فرد مهاجم در تحقیقات اولیه مدعی است انگیزه‌اش از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران کاملا شخصی بوده است.»
ویدیو لحظه حمله مهاجم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران
خبرگزاری فارس این ویدیو را از لحظه حمله مهاجم مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران منتشر کرده است.
صبح امروز ۷ بهمن یک مهاجم مسلح به سفارتخانه جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرد که گفته شده است در نتیجه این حمله «مسئول حراست سفارت کشته و دو مامور نگهبانی نیز زخمی شده‌اند.»

مسئولین امنیتی گفته‌اند تحقیقات ابتدایی نشان می‌دهد که انگیزه مهاجم از این حمله «شخصی» بوده است.

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران گفته فرد مسلح «صبح امروز با ۲ فرزند خردسال خود به سفارت جمهوری آذربایجان» رفته بود.

دادسرای جنایی تهران اعلام کرده است که فرد حمله کننده گفته همسرش از فروردین که به سفارت آذربایجان مراجعه کرده دیگر بازنگشته است و او فکر می‌کرده از آن زمان همسرش در سفارت است و نمی‌خواهد او را ببیند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه: از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان شوکه شدیم
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه حادثه حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم کرد.

خانم زاخارووا در کانال تلگرامی خود نوشت: «ما از حمله‌ به سفارت جمهوری آذربایجان که منجر به کشته شدن یک نفرشد، شوکه شدیم».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به همتایان جمهوری آذربایجانی خود تسلیت گفته و نوشته است که بزودی در این خصوص اظهار نظر دقیق‌تری خواهد کرد.

در حمله صبح امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران یک فرد مسلح با تیراندازی و کشتن یکی از نیروهای امنیتی، دو نفر از آنها را نیز زخمی کرد و در نهایت پلیس اعلام کرد که وی را دستگیر کرده است.
اوکراین حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران را محکوم کرد
در ادامه واکنش‌ها به حادثه صبح امروز در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که منجر به کشته شدن یک نفر شد، اولگ نیکولنگو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین هم در حساب توییترش این حمله را محکوم کرده است.

آقای نیکولنگو با تسلیت به خانواده کشته شده این حادثه با مجروحان ابراز همدردی کرده است.

در حمله صبح امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران یک فرد مسلح با تیراندازی و کشتن یکی از نیروهای امنیتی، دو نفر از آنها را نیز زخمی کرد و در نهایت پلیس اعلام کرد که وی را دستگیر کرده است.
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان سفیر جمهوری اسلامی ایران را احضار کرد
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرده که عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی در باکو را در ارتباط با حمله مسلحانه امروز به سفارت این کشور در تهران احضار کرده است.

صبح امروز در جریان حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران یک نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.
امام جمعه تبریز: حادثه سفارت جمهوری آذربایجان نباید خللی در دوستی دو کشور ایجاد کندمحمدعلی آل هاشم، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای و امام جمعه شهر تبریزمحمدعلی آل هاشم، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای و امام جمعه شهر تبریز در واکنش به حمله صورت گرفته به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با محکوم کردن آن خواستار برقرار ماندن «رابطه دوستی دو کشور» شد.

به گزارش رسانه‌های ایران وی در نمازجمعه این هفته تبریز گفته است: «فردی با سلاح به سفارت آذربایجان وارد شده است و باعث کشته شدن یک فرد شده است؛ این حرکت را محکوم کرده و از مسوولین دیپلماسی و امنیتی کشور درخواست داریم تا مساله را پیگیری کنند».

آقای آل هاشم در ادامه گفته است که «نباید اجازه داد تا دشمن خدایی ناکرده از این امر که به خاطر مساله شخصی بود خللی به روابط دوستی دو کشور وارد کند.»

در حمله صبح امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران یک فرد مسلح با تیراندازی و کشتن یکی از نیروهای امنیتی، دو نفر از آنها را نیز زخمی کرد و در نهایت پلیس اعلام کرد که وی را دستگیر کرده است.
خبرگزاری تسنیم: همسر فرد مهاجم ابتدای سال به جمهوری آذربایجان رفته بود
در ادامه خبرهای مختلف در خصوص انگیزه فرد مهاجم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه در خبری نوشته است که «در ابتدای سال همسر فرد مهاجم با کمک دو نفر دیگر از اعضای خانواده‌اش به جمهوری آذربایجان می‌رود و دیگر برنمی‌گردد.»

اعلام این موضوع با خبرهای دیگر که فرد مهاجم می‌پنداشته همسرش در سفارت بوده و برای همین به آنجا حمله کرده در تناقض است.

تسنیم نوشته است همسر فرد مهاجم «فروردین ماه امسال به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مراجعه کرده و از آن پس به منزل مراجعه نکرده» و «با مراجعات متعدد متهم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و عدم دریافت پاسخ مناسب از سوی مسئولان سفارت، متهم سرانجام تصمیم به حمله به سفارت می‌گیرد.»

به گفته این خبرگزاری مهاجم «در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ شکایتی را مبنی بر مفقودی همسرش در ارومیه ثبت کرده» بود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: موضع گیری رئیس جمهور آذربایجان عالمانه بوده
وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران ضمن محکوم کردن حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفته که موضع گیری رئیس جمهوری آذربایجان در مورد این حادثه «عالمانه بوده».

او گفته انتظار ما از مقامات دولت جمهوری آذربایجان این است که با «خویشتنداری و با نگاه به روابط دو کشور موضع بگیرند.»

او درباره «تروریستی»‌ بودن این حادثه هم گفته که اطلاعات اولیه بر «شخصی بودن این حادثه دلالت دارد» ولی اظهارنظرهای قطعی منوط به بررسی کامل دستگاه‌های ذیربط است.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در واکنش به این حمله آن را اقدامی «تروریستی» خوانده و خواستار بررسی هر چه سریع تر این حادثه و مجازات عاملان آن شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۸
سعید رحیم زاده - برلین، آلمان
به درک. گور بابای کشور جعلی آذربایجان. سفارتتون رو از ایران جمع کنید و برید. هنوز یادمون نرفته صحبت های نماینده مجلس آذربایجان رو در مورد نابودی ایران. و همچنین بگم گور بابای کشور ترکیه که میگه کنار آذربایجان وایساده.شما چشم دیدن ایران و ایرانی رو ندارید ،البته بگم دنیا شماها رو هم به آدم حساب نمیکنه. شما کثافتها دشمن ما ایرانی ها هستید. شما حرومی ها جیب مردمی که از روی درماندگی بهتون پناه آوردن رو زدید و توهین کردید. روزی هم نوبت زبون درازی ما میرسه و نسل جدید در ایران حافظه تاریخی خوبی خواهد داشت. درود بر ایران و ایرانی ونابود باد دشمن ایران زمین
جمعه ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
۴۵
مهرداد2538 - تهران، ایران
دست اون آقای باعث و بانیش درد نکنه. کاش زودتر این مسلمون پیدا میشد این کره خرها رو از ایران جمع می کرد.
جمعه ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

حمله به سفارت ها فقط کار جمهوری اسلامی هست که به هیچ قاعده ای پایبند نیست
جمعه ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴
۶۴
zavareh - رودسر، ایران
تکرار سناریو تیراندازی شاه چراغ شیراز و ترفندهای انحرافی که از اتاق فکر سیدعلی مفعول بیرون آمده است. دست بردارید، سالهاست که آن دستهای خونین تان پیش همه رو شده است.
جمعه ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
۵۱
ساتراپ11 - تهران، ایران
آذربایجان نصف تهران جمعیت داره و یک بیستم ایران مساحت،،، متمعن باشید از خداشون هست که اجازه دارن در تهران سفارت داشته باشند....قپپی الکی میان.
جمعه ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
۴۵
Azadi@Iran - برمینگام ، انگلستان
من متوجه نشدم چطور داخل شد آن هم روز جمعه و با یک کلاشینکف. تا آنجا که من دیده ام، معمولا درهای سفارتها بسته و نیروی انتظامی یک باجه و یک سرباز مسلح دم سفارت دارد و دوربین در اطراف.
جمعه ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
جالب است که توی فیلم یکی می دود در را باز می کند و یارو به او تیر نمی زند، اون هم که جلو تر می رود می خواهد در را بروی همکارش( مقتول) ببندد! کاملا برنامه ریزی شده، تیر انداز هم اهل باکو، مانند مهاجم شاه چراغ، داعش هم که حسابش روشن است، قاتلان ناموفق مسیح علی نژاد هم چچنی ترکی از اب در امد، چاوش هم تویتر خودش را پیش از حمله به سفارت نوشته بود! جهان دارد از خواب بیدار می شود.
شنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.