مولوی عبدالحمید: حاکم اختیارات خدایی ندارد

بی بی سی: مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان خواهان پاسخگویی حکومت ایران در قبال رویدادهای اخیر شد و گفت: «حاکم باید به ملتی که او را یا سیستم حکومتی را انتخاب کرده و رای داده پاسخگو باشد.» او تاکید کرد: «هیچ حاکمی در دنیا اختیار مطلق ندارد.»
 مولوی عبدالحمید: حاکم اختیارات خدایی ندارد امام جمعه اهل سنت زاهدان از سرکوب اعتراضات انتقاد کرد و با درخواست آزادی زندانیان سیاسی، به خصوص زنان و کودکان گفت: «معترضان را با کتک و شکنجه مجبور به اعتراف به پذیرش جرم می‌کنند. چنین مجازات‌هایی فایده‌ای ندارد.»

آقای اسماعیل زهی خواهان آن شد که حکومت به حقوق همه مردم، اعم از زن و مرد و از اقوام و ادیان مختلف توجه کند و گفت: «ملت سه ماه است که اعتراض می کند. بجای زدن و زندان و اعدام بیایید به حرف آن‌ها گوش کنید. این راه را ول کنید، بیایید با آن ها حرف بزنید.»

 مولوی عبدالحمید: به جای حکم زندان، صدای معترضان را بشنوید او در سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه پاسداران گفت: «این اتفاق که ۱۷۶ نفر انسان‌های توانمند و متخصص و دانشجو را از بین برد، یکی از بزرگترین مصیبت‌ها برای ملت ایران بود. این اتفاق دردآور است.»
 مولوی عبدالحمید: چه در سرنگونی هواپیما و چه الان حکومت صادقانه رفتار نمی‌کند مولوی عبدالحمید با اشاره به مسئولیت‌های مقام‌های ایران در زمان حمله به پایگاه آمریکا در عراق گفت: «وقتی به پایگاه آمریکا موشک شلیک کردید، باید متوجه می‌بودید که آمریکا با توانایی بیشتری که دارد ممکن است موشک شلیک کند. باید پروازها را لغو می‌کردید. احتمالات را باید در نظر می‌گرفتید. این کوتاهی بود که از تهران پرواز انجام می‌شود. باید با با صداقت این تقصیر را می‌پذیرفتید. در تمام کشورها اشتباه صورت می‌گیرد. رئیس جمهور، مسئولین قبول می‌کنند و استعفا می‌کنند.»

حال‌وش، یکی از رسانه‌های فعالان بلوچ، گزارش داده که امروز نیروهای امنیتی با برپایی ایست بازرسی برخی از مسیرها به سوی مصلی مسجد مکی را مسدود کردند.

حا‌ل‌وش که اخبار سیستان وبلوچستان را پوشش می‌دهد می‌گوید که امروز جمعه ۱۶ دی ماه، نیروهای نظامی امنیتی با برپایی ایست و بازرسی مسیرهای شیرآباد و کریم آباد به زاهدان را مسدود کردند تا شهروندان نتوانند به مصلی مسجد مکی بروند.

مولوی عبدالحمید هم در سخنان قبل از نماز خود به ایجاد محدودیت برای علما و مردمی که برای دیدار با او قصد سفر به زاهدان را داشتند اشاره کرد.

مولوی عبدالحمید گفت مردم و این علما میخواستند بیایند اینجا و به ما تسلیت بگویند.
معترضان زاهدان: «ظلم پایدار نمی‌ماند»
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خطبه‌ها گفت: «روزنامه نگاران، اهل قلم، سیاستمداران، ادیان و اقوام همه احتیاج به آزادی دارند. همه حق شهروندی و انسانی دارند.»

به گفته او: «مردم ناراضی بی‌دین نیستند. دیندار هم ناراضی است. ایران برای همه است. حتی کسی که به دین اعتقادی ندارند هم ملت ایران هستند. ایران فقط برای نمازخوان‌ها نیست. ایران برای همه اقلیت‌های دینی است. نمی‌شود بگوییم فقط کسانی که در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند راضی باشند. آنکه رای داده، آنکه رای نداده، همه ایرانی هستند. همه را باید در نظر گرفت.»

مولوی عبدالحمید با انتقاد از اینکه «مردم نان ندارند بخورند، آزادی ندارند» خطاب به حکومت گفت: «ملت اگر اعتراض می کند ، دشمن شما نیست. صدای اعتراض او را بشنوید. ملت درد دارد، ملت مشکل دارد. ما اگر این ها را می‌گوییم خیرخواه و دلسوزیم»
 شعار مردم در زاهدان: استاندار بسیجی و جیره‌خوار نمی‌خوایم فعالان بلوچ می‌گویند که پس از نماز جمعه، معترضان همانند هفته‌های گذشته تظاهرات کردند و شعارهایی علیه حکومت دادند.

شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر جمهوری اعدامی» و «نه کولبری، نه سوخت‌بری، آزادی و برابری» سردادند.

بر روی پلاکاردهای آنها نیز شعارهایی مانند«ظلم پایدار نمی‌ماند.» «دردها فراموش می‌شوند، اما کسانی که باعث شدند درد بکشیم هرگز...» دیده می‌شد.
 شعار مرگ بر سپاهی و دیکتاتور در شهر زاهدان معترضان در این تجمع‌ها شعارهای «مرگ بر جمهوری اعدامی» و «نه کولبری، نه سوخت‌بری، آزادی و برابری» سردادند.

دیروز یک رسانه محلی که اخبار سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کند گزارش داده که همزمان با بازداشت گسترده و سرکوب مردم زاهدان، مولوی عبدالحمید تحت «فشار شدید» دستگاه‌های امنیتی و نظامی است تا در نماز جمعه سخنان انتقادی نگوید.

به گزارش گروه رسانه‌ای حال وش «دستگاه های امنیتی و نظامی از مولوی عبدالحمید خواسته‌اند تا به اعتراضات جمعه‌های بلوچستان خاتمه داده و از خطبه‌های انتقادی دست بکشد که وی این شروط دستگاه های امنیتی را نپذیرفته و رد کرده است».

اسما بلوچ، فعال بلوچ با انتشار ویدئویی از بازداشت گروهی مردم بلوچستان خبر داد و خواهان همبستگی مردم ایران با اهلی بلوچستان شد.

به گزارش حال‌وش پیش از برگزاری نماز جمعه امروز، ۱۶ دی ماه ۱۴۰۱، تعداد زیادی از نیروهای نظامی و لباس شخصی در مدارس سطح شهر زاهدان مستقرشدند.

گزارش شده که در روزهای اخیر بیش از صد نفر از شهروندان، از جمله چند کودک زیر ۱۸ سال بلوچ در مناطق مختلف شهر زاهدان بازداشت شده‌اند که از وضعیت آنان اطلاع چندانی دردسترس نیست.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاک، دانمارک

یه نفر اینجا تاریخ این نوشته را قایم کنه. پشت این مولوی (عمری) عرعرستان ایستاده و پیسه به حسابش انتقال می‌کنند.
جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
۲۵
romano - تهران، ایران

والا ملاها کاری کرده‌اند که این بنده خدا هرچه بگوید مردم میگویند حتما کاسه‌ای زیر نیم کاسه است. اما واقعیت این است که مردم در سیستان از ایرانی ترین ایرانیانند ولی بندگان خدا کارشون به جایی رسیده که مثل یهودیها در کشورهای دیگه اگر چند هزاره هم زندگی کرده باشند انگار غریبه اند. تا حرف هم بزنند به اسم قاچاقچی و جدایی طلب اعدامشان میکنند. دوست بلوچم به فامیل رودینی یکی از بهترین مردمی بود که در زندگی دیدم در کردها و بلوچها شما میتوانید روح و جان ایرانیت را ببینید. رودینی میگفت ملاهای کثیف دوتا جوجه بسیجی بی همه چیز را با بلندگو میفرستند وسط عبادت مردم رکیک ترین توهین ‌ها را به باورهایشان کنند فردا هم هیچ کسی نیست جلویشان را بگیرد میگویند خودسرند. باور کنید اگر دوست خوب از اینها داشته باشید درد زندگی کوتاه انسان برایتان آسانتر و شیرینتر میشود. حداقل چیزی که این آقا مولوی برای کشور من کرده اجازه نداده جوانان بلوچ رادیکال و جذب طالبان و پول پاشیهای سلفی عربستان شوند. حاکمان ایران بسیار مردمان کثیف و بی هویتی هستند که لیاقت مردم نجیب خاک کهن را ندارند.
جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاک، دانمارک

مرد باش و پاسخ بده! فقط یکی از همان توهین‌های رکیک را نوشته کن تا از کتاب‌های خود جماعت عمریه بکریه ثابت کنم که حقیقت داره!!! فرار هم نکن!!
جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
۳۴
2023Azadi - لینز، اتریش
..... شاید اینطورى سوزه اونجات کم بشه!. مردم شریف زاهدان و ملوى جان تو این انقلاب خیلى شجاعت نشان دادن و خواهند گذاشت😉. تو فاطى لتفاً ببند دره .. خانه رو!. غیر از آه ناله چیزى نصیب تو بچه هات نخواهد شد😉. به امیده به درک واصل شدن تک تک بیسواد هایه مثل تو و همفکر تو آمین یا رب عالمین .
جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
۳۴
گارد جاویدان - فرانکفورت، آلمان
همینکه از کلمات افغانی استفاده میکنی ثابت میکنه که چه مارمولکی هستی و حالا داری به دیگران تهمت میزنی
جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاک، دانمارک
بحث را عوض نکن. بگو چه توهینی کرده‌ایم؟ این پرسان شامل گارد جاویدان هم می‌شود. مرد شوید و پاسخگویی کنید!
جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
۳۴
2023Azadi - لینز، اتریش
پاسخ شما ضد انسان ها را خدایه یگانه اینشالله تو همین دنیا خواهد داد. شکى یا تردیدى درین نیست😉
جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاک، دانمارک
پس تو هم همانند بقیه جماعتتون جواب نداری. فقط خزعبلات و سفسطه. یکی از اون توهین‌ها رو بگو. تو که سهلی، مولوی‌هاتون هم اسم من رو می‌شوند، الفرار همانند بزکوهی.
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
۳۴
2023Azadi - لینز، اتریش
جواب تو نادان را خدایه پاک اینشاالله بزودى خواهد داد ولى خیلى بى سروصدا😉
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاک، دانمارک
بقول خودتون آدم کچل بشه، کنفت نشه. خوب میدانید که ما هر چه می‌گوییم از کتب مرجع خودتان است. ولی تعصب به عمر و عایشه شماها را کور و کر کرده. بر چشم‌های‌تان پرده‌ای و بر گوشتان مهر خورده. برای بار آخر پرسان میکنم، یکی از توهین‌ها را ذکر کن!!!
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
۳۴
2023Azadi - لینز، اتریش
یکى از توهین ها اینکه شما افغان ها هیچ حقى ندارید که در مورد ایران نظر بدید😉. بهتره که در مورده افغانیستان و طالبان نظر بدى😉.
یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.