تنش در بازار موبایل ایران در پی افزایش قیمت دلار؛ آیفون ۱۳ «صد میلیون تومان»+ ویدیو

 پاساژ علاء‌الدینرادیو فردا: افزایش قیمت دلار در بازار ایران سبب افزایش شدید در قیمت موبایل نیز شده است، تا آنجا که قیمت آیفون ۱۳ به صد میلیون تومان رسیده است.

این یکی از اتفاقاتی است که روز چهارشنبه، هفتم دی‌ماه، سبب تعطیلی برخی فروشگاه‌های موبایل در تهران شد.


به نوشته وب‌سایت انتخاب در روز هفت دی، فروشندگان موبایل در بازار موبایل علاء‌الدین پس از آن دست از کار کشیدند که «قیمت دلار در بازار‌های مالی کشور ساعت به ساعت تغییر می‌کرد».

همین وب‌سایت به نقل از یکی از فروشندگان علاءالدین نوشت: «از صبح که قیمت دلار زیاد شد، آیفون ۱۳ پرو مکس که تا دیروز قیمت حدود ۸۰ تا ۸۲ میلیون داشت به صد میلیون تومان رسید. در این شرایط هیچ مشتری سراغ چنین گوشی نمی‌آید. این در حالی است که این نوسان قیمت دلار چند روزی بود که باعث خوابیدن بازار گوشی‌های تلفن همراه به خصوص آیفون شده بود.»
بازار تلفن همراه در سال جاری سال پرتنشی را پشت سر می‌گذارد. در سال جاری برخی تلفن‌های همراه با مشکل ریجستر شدن و واردات هم روبه‌رو بودند.

در ابتدای سال، آیفون ۱۴ به تعداد زیاد به ایران وارد و فروخته شد. اما در ادامه مشخص شد که آیفون ۱۴ ریجستر نمی‌شود، همین موضوع در کنار افزایش قیمت دلار سبب افزایش قیمت آیفون ۱۳ شده است.

یک فروشنده موبایل روز هفت دی‌ماه به سایت زومیت گفت: «هیچ چشم‌اندازی برای آینده وجود ندارد، نه خریدار می‌تواند حرکتی کند و نه فروشنده‌. همه همکاران دست نگه ‌داشتند تا ببینند چه پیش می‌آید. مگر می‌شود در عرض یکی دو ساعت حدود ده میلیون تومان روی یک محصول برود. صبح که کار را شروع کردیم قیمت آیفون ۱۳ پرومکس یک ترا ۹۲ میلیون تومان بود و کمتر از دو ساعت بعد به صد میلیون تومان رسید.»

در چند سال اخیر حکومت ایران به دنبال ممنوعیت واردات آیفون و برخی گوشی‌های پرچمدار به ایران بوده است، به همین دلیل به طور پلکانی سخت‌گیری روی واردات این محصولات را افزایش داده است.

در همین زمینه احسان‌الدین تقی‌زاده رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد به ایسنا گفته است: «قیمت گوشی‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار مانند گوشی‌های آیفون به دلیل نوسانات قیمت ارز در حال تغییر است. گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار یا پرچمدار با ارز نیمایی وارد نمی‌شود.»

دولت ایران اعلام کرده است به دنبال تولید گوشی‌های بومی با اندروید ایرانی است، چنین سیاستی باعث اعلام خطر برای برخی کارشناسان شده است. این کارشناسان اعتقاد دارند احتمال تکرار شدن وضعیت بازار خودرو برای بازار موبایل ایران وجود دارد.
 خبرگزاری‌های ایران از تعطیلی پاساژ علاءالدین در تهران در پی افزایش قیمت دلار خبر داده‌اند
پایگاه خبری انتخاب گفته که در پی افزایش قیمت دلار، فروشندگان موبایل در پاساژ علاءالدین دست از کار کشیدند.
در این ویدیو هم که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کرکره‌مغازه‌ها پایین کشیده شده و صدای افرادی شنیده می‌شود که می‌گویند «ببندید، ببندید.»
 
با وجود وعده‌های مسئولان دولتی در ایران برای کاهش التهاب بازار ارز، روند صعودی قیمت‌ها در این بازار ادامه یافته است و هر دلار آمریکا در معاملات امروز در بازار آزاد با ثبت رکوردی جدید به بالای ۴۳ هزار تومان رسیده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۱
chris.it.dude - شیکاگو، ایالات متحده امریکا

اندروید همین جوریش هم پر از حفره های امنیتی هست چه برسه به اینکه ایرانیزه هم بشه… واویلا…
‌پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
۴۵
Herzl - امستردام، هلند
چرا فروشگاه تعطیل می کنند همان طور که دلار بالا پائین میشه جنس رو به دلار بفروش دلار دادی خریدی به دلار بفروش تا بتوانی از سرمایه خودت حفظ کنی بدون ضرر.
‌پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
۴۳
ولش کن - تهران، ایران
به امید آیفون دویست میلیونی ملت کم کم باید بفکر گونی پول باشن
‌پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.