تابلو پیکاسو در موزه ملی ایران، جعلی از آب درآمد!
رأی دهید
پژوهشگران مرمت آثار تاریخی تایید کردند تابلوی منسوب به «پیکاسو» که در موزه ملی ایران نگهداری میشود، اصل نیست.
کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی ـ درباره اصالتسنجی این تابلوی نقاشی که به پابلو پیکاسو، نقاش اسپانیایی منسوب شده و در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، به ایسنا گفت: این پژوهش و اصالتسنجی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و با همکاری موزه ملی ایران انجام شده است که نتیجه آن در هفته پژوهش رسما اعلام شد. در این پروژه با توجه به یک داده مجهول با عنوان «یک اثر نقاشی منسوب به پابلو پیکاسو، نقاش معروف اسپانیایی» که در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، روشهای شناخت و اصالتسنجی آثار نقاشی انجام شد.
او این توضیح را اضافه کرد که این پژوهش به بررسی روشهای اصالتسنجی و چالشهای پیشروی این روشها و چگونگی شناخت آثار جعل و اصلی میپردازد و با توجه به فرضیه اثر منسوب به پیکاسو به معرفی این هنرمند مشهور و آثار و تکنیکهای هنری و بررسی آثار معروف او پرداخته شد تا شناخت بیشتری با بررسی دقیقتر اثر منسوب به او به دست آید.
این پژوهشگر مرمت افزود: برای اصالتسنجی اثر مورد مطالعه، روشهای لازم از قبیل مستندنگاری و عکاسی پیشرفته و تحلیلهای میکروسکوپی و آزمایشهای دستگاهی انجام شد و نتایج این آزمایشها و بررسی منجر به این شد که این تابلو یک چاپ دستگاهی روی کرباس در حدود ۵۰ سال پیش بوده است.
نیازی در پاسخ به این پرسش که تابلوی منسوب به پیکاسو در موزه ملی را یک اثر جعلی میتوان دانست، اظهار کرد: نمیتوان از عبارت جعلی استفاده کرد؛ جعل یعنی عینا تابلوی پیکاسو را از روی اثر با توجه به تکنیک و رنگهای به کار رفته و امضای نقاش جعل و اعلام کنید که این تابلو متعلق به پیکاسو بوده است.
او ادامه داد: در گذشته شرکت و کارخانهای در ایتالیا با مدیریت یک بانوی سیاستمدار و فرهنگی بود که آثار نقاشان و هنرمندان مشهور بهویژه از دوره رنسانس را روی کرباس چاپ میکرد، نقاشیهای پیکاسو هم جزوی از این آثار چاپی بود. ما در ابتدا تصور میکردیم تابلوی منسوب به پیکاسو که در مخزن دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، اصل باشد، اما پس از بررسی متوجه شدیم این تابلو، نمونه چاپ دیجیتال از همان شرکت ایتالیایی است که اواخر دوره پهلوی احتمالا از یک حراجی خریداری شده است.
کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی ـ درباره اصالتسنجی این تابلوی نقاشی که به پابلو پیکاسو، نقاش اسپانیایی منسوب شده و در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، به ایسنا گفت: این پژوهش و اصالتسنجی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و با همکاری موزه ملی ایران انجام شده است که نتیجه آن در هفته پژوهش رسما اعلام شد. در این پروژه با توجه به یک داده مجهول با عنوان «یک اثر نقاشی منسوب به پابلو پیکاسو، نقاش معروف اسپانیایی» که در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، روشهای شناخت و اصالتسنجی آثار نقاشی انجام شد.
این پژوهشگر مرمت افزود: برای اصالتسنجی اثر مورد مطالعه، روشهای لازم از قبیل مستندنگاری و عکاسی پیشرفته و تحلیلهای میکروسکوپی و آزمایشهای دستگاهی انجام شد و نتایج این آزمایشها و بررسی منجر به این شد که این تابلو یک چاپ دستگاهی روی کرباس در حدود ۵۰ سال پیش بوده است.
نیازی در پاسخ به این پرسش که تابلوی منسوب به پیکاسو در موزه ملی را یک اثر جعلی میتوان دانست، اظهار کرد: نمیتوان از عبارت جعلی استفاده کرد؛ جعل یعنی عینا تابلوی پیکاسو را از روی اثر با توجه به تکنیک و رنگهای به کار رفته و امضای نقاش جعل و اعلام کنید که این تابلو متعلق به پیکاسو بوده است.
او ادامه داد: در گذشته شرکت و کارخانهای در ایتالیا با مدیریت یک بانوی سیاستمدار و فرهنگی بود که آثار نقاشان و هنرمندان مشهور بهویژه از دوره رنسانس را روی کرباس چاپ میکرد، نقاشیهای پیکاسو هم جزوی از این آثار چاپی بود. ما در ابتدا تصور میکردیم تابلوی منسوب به پیکاسو که در مخزن دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، اصل باشد، اما پس از بررسی متوجه شدیم این تابلو، نمونه چاپ دیجیتال از همان شرکت ایتالیایی است که اواخر دوره پهلوی احتمالا از یک حراجی خریداری شده است.
دیدگاه خوانندگان
۴۶
پسر بختیاری - هنگ کنگ، هنگ کنگ
مثل خیلی چیزهای جعلی دیگه که تحمیل شده، حکومت جعلی، پرچم جعلی، هر چی بوده دزدیدند فرستادن زادگاهشون انگلیس
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
۵۰
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
اونجای آدم دروغگو ، یکی از دوستان عکاس که با موزه ها همکاری میکرد تعریف میکرد ، که بطور سیستماتیک آثار باستانی را این بیشرف ها می دزدند
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
۳۲
chris.it.dude - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
من که میگم خود عمله جات رژیم دزدیدن و آبش کردن منتها الان به نحوی گندش در اومده.
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
۵۵
100Haloo - تهران، ایران
خداییش چیزی هست که این حـ... ها ندزدیده باشند؟! اینها اگر بشود چوب حراجی رازبه تن مونثان فامیلشان خواهند زد.
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
۴۹
Aztek - قم، ایران
وقتی رهبر مملکت مفعوله میخوای تابلوی نقاشی اصل باشه؟
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹
۶۱
اسرار زرسالاران - مونیخ ، آلمان
سخنگوی موزه لطفأ داستان سرائی نکن. تشخیص یک کار هنری رنگ روغن بر بوم در وحله اول کار کارشناس تجربه دار است که اغلب با یک ذره بین ۱۰ یا ۲۰ برابر کل نقاشی را از بوم تا انواع روش کار نقاش و حتی نوع رنگ هارا تشخیص میدهد. اصالت کار مرحله بعدی ست که مسلتزم قیاس آثار موی قلم ، امضاء و کیفیت رنگها و نیز قدمت بوم و خود نقاشی است. چنانچه در این مراحل به نتیچه قطعی نرسند ملزم به آزمایش میکروسکوپی، طیف رنگها و نیز مطابقت میکرسکوپی امضاء و سایر مشخصات اند. پس از این مراحل میتوان گواهی اصالت کاررا صادر کرد. چاپ ها ۱۹۷۰/۱۹۶۰...براحتی با ذره بین ۲۰/۱۰قابل تشخیص اند.مسئولین موزه هنرهای معاصرحدود۱۵سال پیش مصمم بودند مجموعه غربی و مدرن موزه را به قیمت ۵۰۰/۴۰۰ ملیون دلار عرضه کنند و ۱۰الی ۱۵ درصد پورسانت دریافت نمایند که دست بالا بود و معامله انجام نشد.به احتمال زیاد تابلوی اصلی همان اوائل فروخته شده و این چاپ را جایش گذاشتند.سلامت باشید
شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
۵۰
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
مشکل اخوند تقلبی است و ادم تقلبی در ایران، اخوند را به اسم ادم جا زدن و عراقی و جبل املی و هندی و افغانی را به اسم ایران حاکم بر جان و مال ناموس ملت شده حالا شما ناراحتید که تابلوی پیکاسو جعلی است، نه رفیق اصلیش و مدتها پیش فروختن پولش را یا به عراق فرستادن یا به لبنان
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
۵۰
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
مشکل اخوند تقلبی است و ادم تقلبی در ایران، اخوند را به اسم ادم جا زدن و عراقی و جبل املی و هندی و افغانی را به اسم ایران حاکم بر جان و مال ناموس ملت شده حالا شما ناراحتید که تابلوی پیکاسو جعلی است، نه رفیق اصلیش و مدتها پیش فروختن پولش را یا به عراق فرستادن یا به لبنان
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
۶۱
اسرار زرسالاران - مونیخ ، آلمان
سخنگوی موزه لطفأ داستان سرائی نکن. تشخیص یک کار هنری رنگ روغن بر بوم در وحله اول کار کارشناس تجربه دار است که اغلب با یک ذره بین ۱۰ یا ۲۰ برابر کل نقاشی را از بوم تا انواع روش کار نقاش و حتی نوع رنگ هارا تشخیص میدهد. اصالت کار مرحله بعدی ست که مسلتزم قیاس آثار موی قلم ، امضاء و کیفیت رنگها و نیز قدمت بوم و خود نقاشی است. چنانچه در این مراحل به نتیچه قطعی نرسند ملزم به آزمایش میکروسکوپی، طیف رنگها و نیز مطابقت میکرسکوپی امضاء و سایر مشخصات اند. پس از این مراحل میتوان گواهی اصالت کاررا صادر کرد. چاپ ها ۱۹۷۰/۱۹۶۰...براحتی با ذره بین ۲۰/۱۰قابل تشخیص اند.مسئولین موزه هنرهای معاصرحدود۱۵سال پیش مصمم بودند مجموعه غربی و مدرن موزه را به قیمت ۵۰۰/۴۰۰ ملیون دلار عرضه کنند و ۱۰الی ۱۵ درصد پورسانت دریافت نمایند که دست بالا بود و معامله انجام نشد.به احتمال زیاد تابلوی اصلی همان اوائل فروخته شده و این چاپ را جایش گذاشتند.سلامت باشید
شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
۴۹
Aztek - قم، ایران
وقتی رهبر مملکت مفعوله میخوای تابلوی نقاشی اصل باشه؟
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹
۵۵
100Haloo - تهران، ایران
خداییش چیزی هست که این حـ... ها ندزدیده باشند؟! اینها اگر بشود چوب حراجی رازبه تن مونثان فامیلشان خواهند زد.
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
۳۲
chris.it.dude - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
من که میگم خود عمله جات رژیم دزدیدن و آبش کردن منتها الان به نحوی گندش در اومده.
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
۵۰
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
اونجای آدم دروغگو ، یکی از دوستان عکاس که با موزه ها همکاری میکرد تعریف میکرد ، که بطور سیستماتیک آثار باستانی را این بیشرف ها می دزدند
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
۴۶
پسر بختیاری - هنگ کنگ، هنگ کنگ
مثل خیلی چیزهای جعلی دیگه که تحمیل شده، حکومت جعلی، پرچم جعلی، هر چی بوده دزدیدند فرستادن زادگاهشون انگلیس
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
۴۶
پسر بختیاری - هنگ کنگ، هنگ کنگ
مثل خیلی چیزهای جعلی دیگه که تحمیل شده، حکومت جعلی، پرچم جعلی، هر چی بوده دزدیدند فرستادن زادگاهشون انگلیس
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
۵۰
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
اونجای آدم دروغگو ، یکی از دوستان عکاس که با موزه ها همکاری میکرد تعریف میکرد ، که بطور سیستماتیک آثار باستانی را این بیشرف ها می دزدند
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
۳۲
chris.it.dude - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
من که میگم خود عمله جات رژیم دزدیدن و آبش کردن منتها الان به نحوی گندش در اومده.
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
۵۵
100Haloo - تهران، ایران
خداییش چیزی هست که این حـ... ها ندزدیده باشند؟! اینها اگر بشود چوب حراجی رازبه تن مونثان فامیلشان خواهند زد.
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
۴۹
Aztek - قم، ایران
وقتی رهبر مملکت مفعوله میخوای تابلوی نقاشی اصل باشه؟
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹
۶۱
اسرار زرسالاران - مونیخ ، آلمان
سخنگوی موزه لطفأ داستان سرائی نکن. تشخیص یک کار هنری رنگ روغن بر بوم در وحله اول کار کارشناس تجربه دار است که اغلب با یک ذره بین ۱۰ یا ۲۰ برابر کل نقاشی را از بوم تا انواع روش کار نقاش و حتی نوع رنگ هارا تشخیص میدهد. اصالت کار مرحله بعدی ست که مسلتزم قیاس آثار موی قلم ، امضاء و کیفیت رنگها و نیز قدمت بوم و خود نقاشی است. چنانچه در این مراحل به نتیچه قطعی نرسند ملزم به آزمایش میکروسکوپی، طیف رنگها و نیز مطابقت میکرسکوپی امضاء و سایر مشخصات اند. پس از این مراحل میتوان گواهی اصالت کاررا صادر کرد. چاپ ها ۱۹۷۰/۱۹۶۰...براحتی با ذره بین ۲۰/۱۰قابل تشخیص اند.مسئولین موزه هنرهای معاصرحدود۱۵سال پیش مصمم بودند مجموعه غربی و مدرن موزه را به قیمت ۵۰۰/۴۰۰ ملیون دلار عرضه کنند و ۱۰الی ۱۵ درصد پورسانت دریافت نمایند که دست بالا بود و معامله انجام نشد.به احتمال زیاد تابلوی اصلی همان اوائل فروخته شده و این چاپ را جایش گذاشتند.سلامت باشید
شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
۵۰
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
مشکل اخوند تقلبی است و ادم تقلبی در ایران، اخوند را به اسم ادم جا زدن و عراقی و جبل املی و هندی و افغانی را به اسم ایران حاکم بر جان و مال ناموس ملت شده حالا شما ناراحتید که تابلوی پیکاسو جعلی است، نه رفیق اصلیش و مدتها پیش فروختن پولش را یا به عراق فرستادن یا به لبنان
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
۳۲
chris.it.dude - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
من که میگم خود عمله جات رژیم دزدیدن و آبش کردن منتها الان به نحوی گندش در اومده.
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
۵۰
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
اونجای آدم دروغگو ، یکی از دوستان عکاس که با موزه ها همکاری میکرد تعریف میکرد ، که بطور سیستماتیک آثار باستانی را این بیشرف ها می دزدند
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
۴۶
پسر بختیاری - هنگ کنگ، هنگ کنگ
مثل خیلی چیزهای جعلی دیگه که تحمیل شده، حکومت جعلی، پرچم جعلی، هر چی بوده دزدیدند فرستادن زادگاهشون انگلیس
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
۴۹
Aztek - قم، ایران
وقتی رهبر مملکت مفعوله میخوای تابلوی نقاشی اصل باشه؟
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹
۵۵
100Haloo - تهران، ایران
خداییش چیزی هست که این حـ... ها ندزدیده باشند؟! اینها اگر بشود چوب حراجی رازبه تن مونثان فامیلشان خواهند زد.
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
۶۱
اسرار زرسالاران - مونیخ ، آلمان
سخنگوی موزه لطفأ داستان سرائی نکن. تشخیص یک کار هنری رنگ روغن بر بوم در وحله اول کار کارشناس تجربه دار است که اغلب با یک ذره بین ۱۰ یا ۲۰ برابر کل نقاشی را از بوم تا انواع روش کار نقاش و حتی نوع رنگ هارا تشخیص میدهد. اصالت کار مرحله بعدی ست که مسلتزم قیاس آثار موی قلم ، امضاء و کیفیت رنگها و نیز قدمت بوم و خود نقاشی است. چنانچه در این مراحل به نتیچه قطعی نرسند ملزم به آزمایش میکروسکوپی، طیف رنگها و نیز مطابقت میکرسکوپی امضاء و سایر مشخصات اند. پس از این مراحل میتوان گواهی اصالت کاررا صادر کرد. چاپ ها ۱۹۷۰/۱۹۶۰...براحتی با ذره بین ۲۰/۱۰قابل تشخیص اند.مسئولین موزه هنرهای معاصرحدود۱۵سال پیش مصمم بودند مجموعه غربی و مدرن موزه را به قیمت ۵۰۰/۴۰۰ ملیون دلار عرضه کنند و ۱۰الی ۱۵ درصد پورسانت دریافت نمایند که دست بالا بود و معامله انجام نشد.به احتمال زیاد تابلوی اصلی همان اوائل فروخته شده و این چاپ را جایش گذاشتند.سلامت باشید
شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
۵۰
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
مشکل اخوند تقلبی است و ادم تقلبی در ایران، اخوند را به اسم ادم جا زدن و عراقی و جبل املی و هندی و افغانی را به اسم ایران حاکم بر جان و مال ناموس ملت شده حالا شما ناراحتید که تابلوی پیکاسو جعلی است، نه رفیق اصلیش و مدتها پیش فروختن پولش را یا به عراق فرستادن یا به لبنان
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
۵۰
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
مشکل اخوند تقلبی است و ادم تقلبی در ایران، اخوند را به اسم ادم جا زدن و عراقی و جبل املی و هندی و افغانی را به اسم ایران حاکم بر جان و مال ناموس ملت شده حالا شما ناراحتید که تابلوی پیکاسو جعلی است، نه رفیق اصلیش و مدتها پیش فروختن پولش را یا به عراق فرستادن یا به لبنان
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
۶۱
اسرار زرسالاران - مونیخ ، آلمان
سخنگوی موزه لطفأ داستان سرائی نکن. تشخیص یک کار هنری رنگ روغن بر بوم در وحله اول کار کارشناس تجربه دار است که اغلب با یک ذره بین ۱۰ یا ۲۰ برابر کل نقاشی را از بوم تا انواع روش کار نقاش و حتی نوع رنگ هارا تشخیص میدهد. اصالت کار مرحله بعدی ست که مسلتزم قیاس آثار موی قلم ، امضاء و کیفیت رنگها و نیز قدمت بوم و خود نقاشی است. چنانچه در این مراحل به نتیچه قطعی نرسند ملزم به آزمایش میکروسکوپی، طیف رنگها و نیز مطابقت میکرسکوپی امضاء و سایر مشخصات اند. پس از این مراحل میتوان گواهی اصالت کاررا صادر کرد. چاپ ها ۱۹۷۰/۱۹۶۰...براحتی با ذره بین ۲۰/۱۰قابل تشخیص اند.مسئولین موزه هنرهای معاصرحدود۱۵سال پیش مصمم بودند مجموعه غربی و مدرن موزه را به قیمت ۵۰۰/۴۰۰ ملیون دلار عرضه کنند و ۱۰الی ۱۵ درصد پورسانت دریافت نمایند که دست بالا بود و معامله انجام نشد.به احتمال زیاد تابلوی اصلی همان اوائل فروخته شده و این چاپ را جایش گذاشتند.سلامت باشید
شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
۵۵
100Haloo - تهران، ایران
خداییش چیزی هست که این حـ... ها ندزدیده باشند؟! اینها اگر بشود چوب حراجی رازبه تن مونثان فامیلشان خواهند زد.
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
۴۹
Aztek - قم، ایران
وقتی رهبر مملکت مفعوله میخوای تابلوی نقاشی اصل باشه؟
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹
۴۶
پسر بختیاری - هنگ کنگ، هنگ کنگ
مثل خیلی چیزهای جعلی دیگه که تحمیل شده، حکومت جعلی، پرچم جعلی، هر چی بوده دزدیدند فرستادن زادگاهشون انگلیس
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
۵۰
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
اونجای آدم دروغگو ، یکی از دوستان عکاس که با موزه ها همکاری میکرد تعریف میکرد ، که بطور سیستماتیک آثار باستانی را این بیشرف ها می دزدند
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
۳۲
chris.it.dude - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
من که میگم خود عمله جات رژیم دزدیدن و آبش کردن منتها الان به نحوی گندش در اومده.
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶