دانشمندان توانستند از هیچ ماده بسازند

معمولا گفته می‌شود که نمی‌توان از «هیچ» چیزی ساخت، اما در حقیقت قوانین فیزیک این امکان را ایجاد کرده‌اند تا از هیچ، چیزی ساخته شود.

دانشمندان چندین دهه است تلاش می‌کنند تا از هیچ، چیزی بسازند. آنها اخیرا توانستند ثابت کنند فرضیه‌ای که حدود هفتاد سال قبل در این باره مطرح شده بود، درست است، و شاهدش هم این است که چنین اتفاقی در عالم واقع افتاده است.


در اوایل سال 2022، گروهی از محققان میدان‌های الکتریکی بسیار قوی در محیط آزمایشگاهی ایجاد کردند و با استفاده از آن توانستند از هیچ، ماده تولید کنند. آنها این کار را با اِعمال نیروی الکتریکی بر روی ماده‌ای به نام «گرافن» انجام دادند، که باعث شد جفت‌های «ذره-ضد ذره» از هیچ تشکیل شوند.

این کشف ثابت کرد فرضیه‌ای که اولین بار جولیان شوینگر، یکی از بنیانگذاران نظریه «میدان کوانتومی» بیش از هفتاد سال پیش مطرح کرده بود درست است، و ایجاد ماده از هیچ ممکن است. دانشمندان امیدوارند با درک بهتر این فرایند، بتوانند کشف کنند که کیهان چگونه از هیچ، چیز می‌سازد.

نظریه‌های زیادی درباره چگونگی ایجاد ماده از هیچ وجود دارد. فیزیکدانان کوانتوم تلاش کرده‌اند تا «مهبانگ» یا حادثه اولیه که موجب ایجاد کیهان شد را بر اساس یکی از همین نظریه‌ها توضیح دهند.

برخورد دو ذره در فضای خالی گاهی اوقات می‌تواند باعث ظهور ذرات اضافی شود. حتی تئوری‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه میدان الکترومغناطیسی بسیار قوی می‌تواند از هیچ «ماده و پادماده» ایجاد کند.

کیهان چند قانون فراگیر فیزیکی دارد که بر انرژی، بار، تکانه و امثالهم صدق می‌کنند. در تلاش مستمر خود برای ایجاد ماده از هیچ، دانشمندان سالیان دراز این قوانین را بررسی و دستکاری کردند تا در نهایت به هدف خود دست یافتند. بشر پیشتر توانسته بود ماده را نامرئی کند، اما ایجاد ماده از هیچ دستاوردی کاملا تازه است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.