شروع ماموریت سرمربی پرتغالی؛ دو برنده ویژه در بازگشت کی‌روش به تیم ملی

کارلوس‌ کی‌روش ماه شهریور دوباره سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شدبی بی سی: بهروز شریف
پوستر خبرساز بازی با سنگال

پس از ورود کی‌روش به ایران، همه منتظر بودند تفاوت نخستین فهرست بازیکنان از سوی این مربی را با فهرست قبلی اسکوچیچ ببینند.


دعوت برخی بازیکنان حاضر در لیگ برتر به اردوی تیم ملی از سوی اسکوچیچ، بارها باعث انتقادات شدید و حتی اتهام‌‌زنی به این مربی کروات شده بود.

با همه اینها فهرست بازیکنان داخلی دعوت شده از سوی کیروش، تفاوت چندانی با فهرست‌های یک سال گذشته اسکوچیچ نداشت.

دعوت دوباره کی‌روش از بازیکنانی مثل مهدی شیری و مهدی حسینی، عملا از سرمربی کراوت پیشین تیم ملی رفع اتهام کرد.

نکته ویژه در فهرست ابتدایی کیروش اما بازگشت رامین رضائیان بود؛ بازیکنی که از زمان آغاز کار اسکوچیچ در تیم ملی ایران، از تیم ملی دور شده بود و حتی یک بازی هم در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ انجام نداده بود.

رضائیان یکی از چند بازیکنی بود که ماه گذشته در شبکه‌های اجتماعی، عملا در گروه بازیکنان منتقد اسکوچیچ قرار گرفته بود و رفتار او، حتی مورد انتقاد مستقیم سردار آزمون قرار گرفته بود.

رضائیان می‌دانست که در صورت برکناری اسکوچیچ و بازگشت کی‌روش به ایران، شانس زیادی برای پوشیدن پیراهن تیم ملی و حضور در جام جهانی دارد؛ اتفاقی که خیلی زود رخ داد.

اما اتفاق جالب‌تر در پوستری که روابط عمومی فدراسیون فوتبال ایران برای بازی دوستانه ایران-سنگال طراحی و منتشر کرد، رخ داد.

در این پوستر، تصویر ۳ بازیکن از ایران دیده می‌شد؛ رامین رضائیان، مجید حسینی و کریم انصاری‌فرد. اولی که رسما به تیم ملی برگشته بود و سومی که به اردوی پیشین تیم ملی یعنی قطر دعوت نشده بود، حتی پیش از اعلام اسامی بازیکنان شاغل در خارج، تصویرش در پوستر بازی ایران-سنگال قرار گرفت تا مشخص شود انصاری‌فرد هم یکی از برندگان بزرگ جدایی اسکوچیچ و بازگشت کیروش به تیم ملی است.
در این پوستر، تصویر ۳ بازیکن از ایران دیده می‌شدند؛ رامین رضائیان، مجید حسینی و کریم انصاری‌فرد.روزی که ایران با پیروزی مقابل عراق، سریع‌ترین صعود خود به ادوار مختلف جام جهانی را ثبت کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد دراگان اسکوچیچ، سرمربی وقت ایران، فقط پس از چند هفته، در خطر برکناری قرار بگیرد اما این روند خیلی زود شکل واقعی به خود گرفت.

لغو اردو و بازی‌های دوستانه ایران در کانادا، باعث شد فدراسیون فوتبال ایران قطر را جایگزین کانادا کند.

حضور تیم ملی در اردوی قطر و شکست مقابل الجزایر، حواشی زیادی به دنبال داشت و هرچند اسکوچیچ از فشار شدید روزهای پس از اردوی قطر، به سلامت عبور کرد اما با تغییرات رسمی در ریاست و بدنه فدراسیون فوتبال، مهدی تاج، رئیس جدید فدراسیون، سرانجام اسکوچیچ را برکنار کرد و بار دیگر کارلوس کی‌روش را به ایران برگرداند.

کی‌روش در بازگشت به ایران، خیلی زود تمرینات تیم ملی را آغاز کرد و ابتدا فهرست بازیکنان حاضر در لیگ برتر ایران را اعلام کرد و پس از برگزاری چند جلسه تمرین، چند بازیکن از این جمع را خط زد و بازیکنان شاغل در لیگ‌های خارجی را به فهرست اضافه کرد.
چالش جدی برای خلیل‌زاده و محرمی
دعوت انصاری‌فرد به تیم ملی، با خط خوردن یک مهاجم دیگر یعنی مهدی قایدی همراه شد؛ مهاجم استقلال که یک فصل را در«شباب الاهلی» امارات گذرانده بود و چند جلسه هم زیر نظر کی‌روش تمرین کرد اما نتوانست این مربی پرتغالی را قانع به حضور در اردوی اتریش کند.

مروری کنیم بر فهرست بازیکنان تیم ملی برای اردوی اتریش:

دروازه بان ها: علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده، حسین حسینی،پیام نیازمند

مدافعان: رامین رضاییان، صادق محرمی، صالح حردانی، حسین کنعانی زادگان، مجید حسینی، مرتضی پورعلی گنجی، شجاع خلیل زاده، ابوالفضل جلالی، میلاد محمدی، امید نورافکن

هافبک ها: امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی، میلاد سرلک، سامان قدوس، احمد نوراللهی، احسان حاج‌صفی، وحید امیری مهاجمان: علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی، مهدی طارمی، کریم انصاری فرد، سردار آزمون.

از انصاری‌فرد و رضائیان به عنوان برندگان بازگشت کی‌روش به تیم ملی نام بردیم اما چند نفر هم با تغییر کادرفنی تیم ملی، احتمالا احساس نگرانی می‌کنند.

یکی شجاع خلیل‌زاده که هرچند در دو سال گذشته جایگاه باثباتی در اردوها و بازیهای تیم ملی داشته، در دوره قبلی حضور کی‌روش در تیم ملی، به دلیل اختلافاتی که با این مربی پیدا کرد، نامش در فهرست نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ و جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا قرار نگرفته بود.

البته نام خلیل‌زاده برای اردوی اتریش، در فهرست کی‌روش قرار گرفته اما دو طرف باید خاطرات تلخ چالش دوره قبلی را فراموش کنند.

صادق محرمی، دفاع راست ثابت تیم ملی در دو سال گذشته هم با بازگشت رضائیان به تیم ملی، حالا رقیبی مهم در اردوی پیش رو خواهد داشت.

محرمی در دو هفته گذشته در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، مقابل چلسی و میلان در ترکیب اصلی دینامو زاگرب قرار داشت و به خصوص در جریان پیروزی یک بر صفر تیمش مقابل چلسی که منجر به برکناری توماس توخل هم شد، نمایش خوبی داشت.
مورد ویژه نوراللهی
ایران نخستین بازی دوستانه خود در اردوی پیش رو را روز ۲۳ سپتامبر (یکم مهر) در ورزشگاه اِن‌وی آره‌نا واقع در شهر سنت‌پولن اتریش برگزار می‌کند. ایران پس از این دیدار در تاریخ ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر) در اتریش به مصاف سنگال خواهد رفت.

نکته ویژه اینکه قرار است بازی دوستانه با اروگوئه به دلیل آنچه مقررات امنیتی عنوان شده، پشت درهای بسته و بدون تماشاگر برگزار شود.

به نظر می‌رسد در این دو بازی مقابل سنگال و اروگوئه، کی‌روش تا حد زیادی به ترکیب مورد نظرش خواهد رسید، چون او فرصت چندانی تا جام جهانی برای آزمون و خطا ندارد.

یکی از مشکلات کیروش در خط میانی است. احمد نوراللهی باثبات‌ترین هافبک میانی تیم ملی در دو سال گذشته، به دلیل صادر نشدن ویزای اتریش، فرصت همراهی تیم ملی در این اردوی پیش رو را از دست داده و با توجه به اینکه فقط دو ماه و دو اردو تا جام جهانی باقی مانده، نبود او در نخستین اردوی تیم ایران با سرمربیگری کیروش، یک ضربه بزرگ به آماده‌سازی فنی تیم ملی محسوب می‌شود.

بازگشت کی‌روش به تیم ملی ایران، حتی پیش از قطعی شدن قرارداد او با فدراسیون فوتبال ایران هم حواشی متعددی ایجاد کرده بود اما به نظر می‌سد حالا به تدریج فضای کار برای او در تیم ملی ایران تا حدودی آرام شده و و همه منتظر دو بازی دوستانه مقابل سنگال و اروگوئه هستند تا چهره کلی تیم ملی را در فاصله زمانی اندک باقی مانده تا شروع جام جهانی ببینند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.