حمله سایبری به ماهان؛ انتشار گزارش‌هایی درباره همکاری ماهان و سپاه

خبرگزاری مهر گزارش داده است که در ساعات گذشته برخی از مشتریان شرکت هواپیمایی ماهان پیامکی درباره «حمله سایبری» دریافت کرده‌اند و سایت این شرکت نیز از دسترس خارج شده است.

امیرحسین ذوالانواری، مدیر روابط عمومی شرکت ماهان، با تایید خبر حمله سایبری به این شرکت، به خبرگزاری ایرنا، گفته است «تقریبا برای چندمین بار است که این حمله رخ می‌دهد و هر بار شرایط توسط شرکت کنترل شده است».


در همین حال، یک گروه با عنوان «هشیاران وطن» در اطلاعیه‌ای کوتاه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نوشته است که این حمله سایبری را انجام داده و «مدارک محرمانه‌ای» درباره همکاری هواپیمایی ماهان با «فعالیت‌های مجرمانه» سپاه پاسداران به دست آورده است.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز با تایید وقوع حمله سایبری، اعلام کرده است که پس از این حمله «اختلالی در سامانه های عملیاتی» شرکت ماهان ایجاد ولی «اقدامات اصلاحی» انجام شده است.
این گروه که در اولین بیانیه خود در روز ۲۶ آبان خود را «ما مردم اهواز» معرفی کرده، در بیانیه تازه خود درباره حمله سایبری به ماهان، نوشته است که نیروی قدس سپاه پاسداران از شرکت ماهان برای پوشش نقل و انتقال سلاح استفاده می‌کند و این شرکت باید «هزینه سنگینی» برای همکاری خود با سپاه بپردازد.

این گروه روز یکشنبه ۳۰ آبان نیز در کانال تلگرامی خود گزارشی را منتشر کرد از برخی اسنادی که می‌گوید در این حمله سایبری به دست آورده است.

این گروه بر اساس این اسناد مدعی است که «از سال ۱۳۹۶ تا کنون حدود هفتاد هزار بار مسافری به نام "آقای همره همره" در مسیر فرودگاه امام خمینی تهران به دمشق سفر کرده و در بعضی موارد، صدها نفر با همان نام به طور همزمان با هم پرواز کرده‌اند».

به‌گفته این گروه، «تمامی پروازهای آقای همره را یک آژانس مسافرتی ایرانی به نام یوتاب‌گشت رزرو کرده بوده است» و «نامه‌هایی با سربرگ یوتاب‌گشت خطاب به اشخاص ثالث اما به نام شرکت همره در میان فایل‌های به‌دست آمده به چشم می‌خورد».

با این حال و به ادعای این گروه، «در اینترنت اثری از شرکتی با نام همره با تمام اشکال نامش که در مدارک داخلی ماهان قابل مشاهده است، یافت نمی‌شود».

هواپیمایی ماهان از سال ۲۰۱۱ به اتهام «کمک به سپاه پاسداران در انتقال مخفیانه سلاح و نیرو به مناطق مختلف از جمله سوریه» در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

این شرکت دوباره در سال ۲۰۱۹، به‌اتهام حمل‌ونقل غیرقانونی تسلیحات کشتار جمعی تحت قوانین سازمان ملل، هدف تحریم آمریکا قرار گرفت.

دولت آمریکا در عین حال چندین شرکت ایرانی و غیرایرانی همکار با هواپیمایی ماهان را نیز در سال‌های اخیر در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

گروه موسوم به «هوشیاران وطن» وعده داده است که در روزهای آینده گزارش‌های دیگری از بررسی اسناد به‌دست‌آمده در حمله سایبری به شرکت هواییمایی ماهان منتشر خواهد کرد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.