حضور جمع کثیری از مقامات محلی در مراسم خاکسپاری فرزند شهیدی که خودسوزی کرده بود

تصویری از مراسم خاکسپاری روح‌الله پرازیده که روز جمعه برگزار شدبی بی سی :روح‌الله پرازیده که در برابر ساختمان بنیاد شهید شهر یاسوج خودسوزی کرده بود، روز جمعه با حضور گروه بزرگی از مقام‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به خاک سپرده شد.

روح‌الله پرازیده، فرزند گل‌محمد پرازیده بود که در جنگ ایران و عراق کشته شد. او ۳۸ ساله بود و سه فرزند داشت.


آقای پرازیده در روز سه‌شنبه در برابر ساختمان بنیاد شهید شهر یاسوج دست به خودسوزی اعتراضی زد و بعد از دو روز، در بیمارستانی در این شهر درگذشت.

او از اهالی منطقه زیلایی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که به عنوان یکی از "مناطق محروم" این استان شناخته می‌شود.

از مراسم تشییع و خاکسپاری آقای پرازیده تصاویر زیادی منتشر شده که در همه آنها، حضور مقام‌های حکومتی مشهود است. اما همسر و فرزندان روح‌الله پرازیده در هیچ یک از این عکس‌ها دیده نمی‌شوند.

روز جمعه و همزمان با این مراسم، بیانیه‌ای به نقل از خانواده آقای پرازیده منتشر شد که در آن از شهروندان خواسته شده بود تا به دلیل اتفاقی که رخ داده دست به اعتراض نزنند.

خودسوزی در اعتراض به وضعیت اقتصادی، نقطه آغاز اعتراض‌های کشور تونس در سال ۲۰۱۱ بود که در نهایت به سرنگونی زین‌العابدین بن‌علی، رهبر تونس و همچنین سلسله اعتراض‌های "بهار عربی" منجر شد.

همزمان ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان‌دهنده فقر قابل توجه برخی از شهروندان در منطقه زیلایی است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۹ حدود ۱۱٪ بوده که از متوسط میزان سراسر کشور در این سال (۹ و شش دهم درصد) بیشتر است.
از مراسم خاکسپاری روح‌الله پرازیده تصاویر تبلیغاتی بسیاری منتشر شده که در همه آنها مقام‌های حکومتی دیده می‌شوندجزئیات خودسوزی
به گفته مقام‌های محلی، روح‌الله پرازیده به عنوان یک "ایثارگر" روز سه‌شنبه برای پیگری درخواستش ابتدا به استانداری کهگیلویه و بویراحمد مراجعه کرده و سپس به بنیاد شهید رفته است.

"ایثارگر" عنوانی رسمی است و برای کسی استفاده می‌شود که "شهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده" شناخته شود. این افراد در کنار اعضای خانواده‌شان، از مزایای ویژه‌ای برخوردارند.

منصور موسوی که در زمان این حادثه مدیرکل بنیاد شهید استان کهگیلویه و بویراحمد بود به خبرگزاری ایسنا گفت که آقای پرازیده در روز سه‌شنبه ابتدا به بالای ساختمان این نهاد در شهر یاسوج رفته و قصد داشته که خود را به پایین پرتاب کند، اما کارکنان بنیاد شهید موفق شده‌اند او را از این کار منصرف کنند.

به گفته آقای موسوی، روح‌الله پرازیده به کارکنان بنیاد شهید گفته که مشکلش، بیکاری است.

بر اساس روایت آقای موسوی، او در نهایت ساختمان بنیاد شهید را ترک کرده، اما حدود نیم ساعت بعد برگشته و در برابر ساختمان خودسوزی کرده است.
واکنش‌های رسمی
در روز سه‌شنبه و ساعتی بعد از انتشار خبر خودسوزی این شهروند، استانداری کهگیلویه و بویراحمد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که علی احمدزاده، استادندار این استان دستور داده که مساله "سهل‌انگاری" در برخورد با روح‌الله پرازیده بررسی شود.

استاندار همچنین گفت: "بی‌توجهی به مطالبات و خواسته‌های خانواده شهدا به هیچ وجه پذیرفتنی نیست."

در نهایت در روز پنج‌شنبه و بعد از درگذشت آقای پرازیده، دو نفر از مقام‌های محلی شامل مدیرکل بنیاد شهید استان کهگیلویه و بویراحمد، و معاون امور اجتماعی این بنیاد از مقام خود برکنار شدند.

همچنین امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس‌ بنیاد شهید در نامه‌ای از استاندار کهگیلویه و بویراحمد درخواست کرد که مشاور امور ایثارگران استانداری اخراج شود که اندکی بعد توسط استانداری عملی شد.

یکی از مددکاران بنیاد شهید نیز در روز پنج‌شنبه اخراج شد.

شرف‌الدین ملک‌حسینی، نماینده این استان در مجلس خبرگان، روز جمعه با انتشار پیامی، علاوه بر فقر و بیکاری، "بهم ریختگی مناسبات اجتماعی و عدم آموزش صحیح در تعدیل عاطفه‌های انسانی" را از دلایل چنین اتفاقاتی دانست.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Democ.IR - تهران، ایران
جواب روشن است: تا زمانی که زنده بود و راه می رفت، یک شهروند بود. یعنی وبال گردن حکومت، دردسر، هزینه. حالا که پیچیدنش لای پتو و حالا هم زیر خاک و بتون روی قبر، دیگر دردسری نیست. یک پیکر بی جان و حالا وقت شوآف و شهید شهید کردن است، باور بفرمایید با نیروهایشان هم چنین برخوردهایی دارند. این را هم احتمالا وصل کنند به تبعات دولت روحانی. اینها که تبحر دارند، بعد 43 سال گندکاری های حکومت اسلامی را وصل می کنند به حکومت شاه.
جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
۴۴
Democ.IR - تهران، ایران
به نظر من اگر خودسوزی یک دستفروش، نقطه انفجار و آغاز بهار عربی بود، اما متاسفانه در ایران همین مورد مشابه در موقعیت مشابه، دقیقا دست آویزی خواهد شد برای رانت، فساد و استمرار بی عملگی سابق. به اسم حمایت از خانواده شهدا، گونی گونی پول غیب می شده، حالا هم چنین شود. انتظار بیشتری نداشته باشیم.
جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.