دختر بچه ۱۳ ساله اهل سراوان در حین زایمان جان خود را از دست داد

 عکس تزئینی استیک کودکِ ۱۳ ساله متأهل در سیستان و بلوچستان هنگام زایمان جان خود را از دست داد.

به گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، این دختر ۱۳ ساله که «حدیثه سپاهی»، اهل سراوان، معرفی شده روز ۴ تیرماه پس از مراجعه به بیمارستان و در حین زایمان جان باخته است.


درباره دلایل مرگ این کودک، تاکنون گزارش دقیقی منتشر نشده است.

بر اساس گزارش این کمپین، خانم سپاهی سال گذشته در سن ۱۲ سالگی ازدواج کرده و سه ماه پس از آن باردار شده بود.

به گفته فاطمه فاضلی، مدیرکل بانوان استانداری سیستان و بلوچستان، این استان رتبه سوم کودک‌همسری در کشور را دارد.

خانم فاضلی در حالی این آمار را اعلام کرده است که به گفته او ۳۰ درصد ازدواج‌ها در این استان ثبت نمی‌شود.

بر اساس شرع اسلام، سن بلوغ دختران، ۹ سال تمام و برای پسران ۱۵ سال تمام است.

مقام‌های حکومت ایران به طور معمول با ازدواج کودکان دختر بالای ۱۳ سال موافق هستند.

در سال‌های اخیر برخی از نمایندگان زن مجلس تلاش کردند که سن ازدواج در قوانین ایران را تغییر دهند، اما با مقاومت سایر نمایندگان و روحانیون روبه‌رو شدند.

در همین راستا، لایحه «منع ازدواج با کودکان» سال ۹۷ در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی رد شد.

تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان اجتماعی کشور، بهمن سال گذشته اعلام کرده بود که در ۹ ماهه اول سال ۹۹، ۲۵ هزار ازدواج در کشور، مربوط به افراد ۱۳ و ۱۴ ساله بوده است.

فرشید یزدانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان پیشتر درباره افزایش آمار کودک‌همسری به دلیل «تشدید فقر و نابرابری پس از شیوع کرونا» در کشور هشدار داده بود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

خیر، ما آدم بشو نیستیم.
شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

شتر سواری دولا و دولا نمیشود. یا اسلام و یا آدمیت!
شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
۳۴
Reza9118 - شهرکرد، ایران

کی قراره شر اسلام از سر این مملکت کم بشه..خیلی وحشتناکه این خبر..
شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
۵۴
نسل بی سواد - اسلو، نروژ

[::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. دوست عزیز انسان حیوان صفت که از قوانین اینچنینی سو استفاده کنه در تمام دنیا موجود هست. اگر ما مردم قوانین انسانی داشتیم اکثریت پیروی می‌کردند و آدم هم می‌شدیم. حکومت درستی نداریم و قوای سه‌گانه دردست ما نیست. اکثریت مردم اگر حکومت درستی داشته باشیم و وضعیت معیشتی مناسب ، با ازدواج جگر گوشه شون در این سن مخالف خواهند بود. دوست من. از همین غرب متمدن سالیانه هزاران توریست به مناطقی از دنیا سفر می‌کنند برای سو استفاده جنسی از دختران و زنان فقیر و حتی زیر سن قانونی . تعدادی از اونها هم حتی بچه باز یا پدوفایل هستند. این مساله فقط در کشور ما نیست و در غرب متمدن هم تعدادی از مردمشون برای فرار از قانون به راه‌های دیگه ای متوسل میشن.
شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
۳۸
siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا

[::Reza9118 - شهرکرد، ایران::]. هسته اولیه ایران ۷۰۰ سال قبل از میلاد تشکیل شد تا اینکه کوروش امپراتوری آنرا بنیاد نهاد.پس ازحمله اسکندر مقدونی تا حمله اعراب ایران دستخوش نابسامانی های زیادی شد تا اینکه بدست این رژیم گرفتار شد . اما اگر به همه دوران این قرنها نگاه کنی هیچ سلسله ایی یکشبه بوجود نیامد و از بین نرفت.خونها ریخته شد ظلمها ایجاد شد و با قیام ملت سرنگون شدن تا دوباره ایرانی در لباس و زبان عربی بر کشور حکومت کرد که از بدو پیدایش بچه باز بودند . هیچ دیکتاتور و نظام فاسدی از بین نمیرود مگربا قیام مردم نه با دسته و حزب وگروهای مردم که تشنه پست و مقام هستن.
شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
۵۳
رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
سیستان و نواحی سنی نشین تحت تاثیر این وهابی ها و این امام جماعت هاشون یه چند سالی هست کارخانه تولید مثل راه انداختن به طرز فجیع واسع تغییر بافت جمعیتی ایران.
شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
چقدر دردناک است . این دین اهریمنی و سنت های ارتجاعی ، اول کودکی یک بچه را دزدیدند ، لذت عاشق شدن را در زمانی که قرار بود بالغ بشه ازش دزدیدند ، و بعد هم زندگیش را ازش گرفتند . کشوری که که از بیرون آمدن یک تار موی زن هراس داره ، اما بی تفاوت به این همه ظلم و جنایت به دختر بچه گان ایران زمینه
شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.