افزایش خطر ابتلا به آریتمی قلبی با نوشیدن روزانه الکل

دویچه وله :تاکنون نوشیدن الکل در حد متوسط به عنوان راهی برای حفظ سلامت قلب شناخته می‌شد، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه الکل حتی در اندازه متوسط، خطر فیبریلاسیون دهلیزی یا آریتمی قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش گاردین؛ از جمله علائم و نشانه‌های این اختلال می‌توان به تپش قلب، تنگی نفس و احساس ضعف اشاره کرد. این اختلال بلافاصله تهدید کننده زندگی نیست، اما با گذشت زمان، می‌تواند منجر به سکته مغزی شود.


محققان مرکز قلب و عروق دانشگاه هامبورگ آلمان با مطالعه بر روی ۱۰۸ هزار بزرگسال فاقد فیبریلاسیون دهلیزی دریافتند افرادی که روزانه کمتر از ۱۲ گرم اتانول، معادل یک گیلاس شراب ۱۲۰ میلی‌‌لیتری، یک قوطی آبجو ۳۳۰ میلی‌‌لیتری، یا ۴۰ میلی‌‌لیتر مشروب الکلی تقطیرشده، مصرف می‌‌کنند، در مقایسه با دیگران، ۱۶ درصد بیشتر در معرض آریتمی قلبی هستند. این خطر  در افرادی که به طور متوسط ​​دو نوشیدنی در روز مصرف می‌کنند، ۳۶ درصد و در کسانی که ۳ بار در روز نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنند، ۵۲ درصد بیشتر از سایرین است.

تجزیه و تحلیل محققان این اعتقاد دیرینه را تأیید کرده که اگرچه مصرف مقدار کمی الکل در روز در برابر نارسایی قلبی محافظت می‌کند، اما منجر به کاهش خطر ابتلا به آریتمی قلبی نمی‌شود.

دکتر رناته اشنابل، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: توصیه به مصرف منظم الکل برای محافظت از قلب، دیگر نباید بدون در نظر گرفتن خطرات احتمالی باشد. برای کسانی که روزانه یک لیوان کوچک الکل مصرف می‌کنند، افزایش خطر آریتمی قلبی کم است، اما هیچ‌کس نباید به امید بهبود سلامت قلب خود شروع به نوشیدن الکل کند.

نتایج این مطالعه ۱۳ ژانویه در مجله قلب اروپا منتشر شده است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.