نگرانی رسانه‌‌ای ایران از برافراشته شدن پرچم اسرائیل در آذربایجان

العربیه :به دنبال بازپس‌گیری قره‌باغ توسط نیروهای جمهوری آذربایجان در پی جنگی خونین در این منطقه، نظر به روابط مستحکم بین باکو و تل آویو برخی از شهروندان آذربایجانی با شرکت در مراسم شادی، پرچم اسرائیل را برافراشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از رسانه‌های خبری وابسته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و از زیر مجموعه‌های معاونت سیاسی این سازمان در واکنش به این اقدام با پخش ویدیوی که نشان می‌دهد در چند مراسم شادی در جمهوری آذربایجان پرچم اسرائیل برافراشته شده نوشت: «آیا ایران با اسراییل هم مرز شده؟ این همه پرچم اسراییل در باکو چگونه تولید و توزیع می‌شود؟ چه شبکه‌ای این پرچم را بین مردم توزیع می‌کند؟ آیا مردم باکو هر کدام در خانه یک پرچم اسراییل دارند یا این شبکه توزیعی وجود دارد؟ این شبکه توزیع چه کسانی هستند؟»


این در حالی است که جمهوری آذربایجان یکی از مهم‌ترین مشتریان اسلحه از اسرائیل و در مقابل تامین‌کننده 40٪ از نفت مورد نیاز این کشور است.

جمهوری آذربایجان و اسرائیل، مناسبات بسیار نزدیکی دارند که بر منافع دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تسلیحاتی و امنیتی استوار است. با توجه به این‌که آذربایجان حدود 60% از تسلیحات مورد نیاز خود را از اسرائیل وارد می‌کند، ارمنستان اخیرا در گرماگرم جنگ قره‌باغ به ارسال اسلحه از سوی تل آویو به شدت اعتراض کرد اما این اعتراض همچنان بی‌پاسخ مانده است.

به گزارش دویچه وله یکی از مشاوران رئیس جمهور آذربایجان در مصاحبه با وبسایت اسرائیلی Walla، به‌کارگیری پهپادهای اسرائیلی در درگیری‌های قره‌باغ را تصدیق کرده است.

هواپیماهای بدون سرنشین Harop می‌توانند حامل جنگ‌افزارهای تهاجمی بوده و به سرعت هدف خود را مورد حمله قرار دهند. این پهبادها تولید شرکت IAI هستند که مقر آن در یکی از قسمت‌های محافظت شده فرودگاه بن گوریون قرار دارد. اسراییل علاوه بر هواپیمای بدون سرنشین، ظاهرا موشک‌های بالستیک و سیستم رادار نیز در اختیار باکو قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش، روزنامه‌نگاران اسرائیلی در هفته‌های گذشته، بارها از پرواز هواپیماهای باری به باکو با استفاده از پایگاه هوایی نقب (Negev) خبر داده‌اند. وزارت دفاع اسرائیل اما هیچ پاسخی به پرسش‌های مربوط به محموله این هواپیماها نداده است. به این قرار، مشخص نیست که آیا تل آویو در منازعه جدید ارمنستان و جمهوری آذربایجان همچنان به صادرات سلاح ادامه می‌دهد یا خیر.

دویچه وله به نقل از پیتر وزمان، همکار انستیتو تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI) نوشت که 60% تسلیحات و تجهیزات وارداتی آذربایجان به اسراییل تعلق دارد: «این‌ها سلاح‌های فوق پیشرفته با برد بسیار زیاد هستند. جمهوری آذربایجان علاوه بر اسرائیل، از روسیه نیز سلاح دریافت می‌کند. روسیه به ارمنستان هم تسلیحات می‌دهد و این جنگ افزارها، خطر گسترش جنگ را تشدید می‌کنند.»

رابطه میان دو کشور به اینجا محدود نمی‌شود در پایان آوریل 2018 بنیامین ناتانیاهو طی سفرش به واشنگتن از به سرقت بردن اسناد طبقه‌بندی شده هسته‌ای ایران پرده برداشت که همزمان منابع رسانه‌ای در گزارش‌هایی بارها نام جمهوری آذربایجان را در این زمینه تکرار کردند.

در این راستا روزنامه کویتی الجریده در گزارشی در این باره نوشت که اسناد محرمانه مزبور ابتدا به جمهوری آذربایجان و سپس به اسرائیل منتقل شد.

الجریده همچنین یادآور شد که اسناد استخراج شده از حومه تهران، به وسیله دو وانت‌بار از دو مسیر مختلف به سوی مرز ایران و جمهوری آذربایجان برده شد و دو مأمور موساد آنها را تا مرز آذربایجان همراهی کردند و محموله‌ها به مأموران امنیتی منتظر در آن سوی مرز تحویل داده شد.

الجریده البته مدعی شد که مقامات باکو اطلاعی از این عملیات نداشتند که با توجه به روابط نزدیک باکو و تل ابیب بعید به نظر می‌رسد، پس از آنکه گزارش الجریده در روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز منتشر شد، جمهوری آذربایجان واکنش رسمی نشان داد و در آن تاریخ حکمت حاجی‌اف، سخنگوی جمهوری آذربایجان، به خبرگزاری «آذرتاج» در باکو گفت که دولت این کشور ادعای برخی مطبوعات در مورد انتقال اسناد محرمانه هسته‌ای ایران از خاک آذربایجان را به‌طور جدی بررسی کرده این ادعا را تکذیب می‌کند.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع پیشین و رئیس حزب ملی‌گرای افراطی اسرائیل خانه ما است پیشتر در سال 2012 طی اظهاراتی گفته بود «آذربایجان برای اسرائیل از فرانسه هم مهمتر است»، لذا با شناخت عمق روابط باکو و تل ابیب به ویژه در زمینه تسلیحاتی، بر افراشتن پرچم اسرائیل در مراسم جشن و سرور به مناسبت موفقیت‌های نظامی اخیر آذربایجان در قره‌باغ، چندان شگفت‌آور نیست.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۷
Ashkan60 - لندن، انگلستان

خخخ اسراعیل اینجا اسرائیل آنجا اسرائیل همه جا . بزودی پرچم اسرائیل را روی تنکه فاطی هم می افراشند ..بجای صدور انقلاب به آقایان ولایی ورود شد اونهم چه ورودی ! نوش جووونتون
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
۶۴
zarduscht - فرانکفورت، آلمان

ما هم یک زمانی‌ یک شاه داشتیم.خیلی‌ عاقل بود. ضد فلسطین نبود. ولی‌ می‌‌گفت. دشمن دشمن من. دوست من است. منظور. حافظ اسد سوریه. ناصر مصری. و حسن البکر عراقی بود. که هنوز که هنوز در اساسنامه حزب سوسیالیست بحث عربی‌ نوشته شده. ال اهواز و جماهتیه ال خوزستان.این شاه خاهن و بی‌ عرضه.به قول بعضی‌ ها. گفت باشه ال خوزستان می‌‌خواهید.پس بیاد. جلو. حسن البکر هم که توسط شوروی آن زمان و خلقی‌ها خودمان .این‌ها هم سوسیالیست بودند دیگر.مثل حزب بحث. باد کرده بود این حسن .حمله کرد دیگر.سال ۵۲ با کمک همین اسراهیل غاصب.در قصر شیرین. چنان بلاهی از ۴ صبح تا ۱۰ صبح بر سر حسن آورد. که حسن ساعت ۱۱ رفت. سازمان ملل. به گریه. ایران ۱۵۰ کیلومتر از خاک ما را گرفته. پشتیبانی‌ از حسن. شوروی.خلقی‌ها خودمان. بلوک شرق.کوبا.سوریه. مصر. طرف ما. اسراهیل. آمریکا.اروپا غربی. عربستان. خوب شد که مرد. چه رنجی می‌‌کشید. اگر امروز را می‌‌دید.
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
کل ایران دست پاسدارها و آخوندهای یهودی مخفی منطقه یهودیه قدیم (محدوده استان اصفهان و یزد) و مهاجرینی از آنها (محدوده سمنان مثل احمدی نژاد سبورچیان یا حسین روحانی فریدون) اونوقت گیر دادین به پرچمش. اول ثابت کنید شما واقعا مسلمون و ایرانی هستید. لازم به ذکره یهودیان این محدوده نتیجه اجازه حمله به ایرانیان ایران مرکزی از طرف شاه یهودی تبار هخامنشی یعنی خشایار به اصرار استر بوده. نگید حکومت هخامنشیان یا خاخامنشیها یا اصل عبریش حکم منشی یهودی تبار نبودن چون اکثر اطلاعات شما از اونها از کتب عهد عتیق یهود هست. من اصلا مخالف هیچ قوم و مذهب و زبانی نیستم تا زمانی که تو سرشون زرنگی و سرکوب و نابودی دیگر ملل نباشه. اما اون یهودیانی که در ایران مخیفی شدن و حکومت رو دست گرفتن هرکاری دلشون میخواد میکنن. تمایلات اسراییل به آزربایجان هم اصالت خزری (قزری یا هزری یا آزری) یهودیان اروپا که اشکنازی (به تورکی اوشقزی) هم نامیده میشن هست. قوم تورکی جا مانده از تمدنهای قدیمی مثل سکاها و تورانیها و ماننها و خزرها(قزرها یا آزرها) در دوران های مختلف محدوده ها و نامهای مختلف گرفتن.
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
۶۲
Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان
شگردی است که دولت آذربایجان برای خشمگین کردن جمهوری اسلامی استفاده کرد مانند کشورهای حاشیه خلیج فاس. بهتر بود تمام قره باغ تصرف می شد و مشکل کلا حل می شد.
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
۵۳
رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
. نقشه پیروزی‌های باکو و آنکارا در جنگ قره باغ : . ١- سرزمین هایی که در جنگ اخیر به کنترل آذربایجان در آمد . ٢- قرار شد مناطقی که باید تا اول دسامبر ٢٠٢٠ به آذربایجان تحویل داده شوند. ٣- مناطقی که نیروهای حافظ صلح روسیه در آنجا مستقر خواهند شد. نیروهای حافظ صلح در مناطق خوجاوند، آغدره، خانکندی و خوجالی و دهلیز لاچین مستقر خواهند شد. باکو موفق شد کریدور آذربایجان به نخجوان را از مرز مشترک ایران و ارمنستان فعال کند تا تردد ترکیه به باکو با نظارت نیروهای روسیه میسر شود. . این امر بار ترانزیتی ترکیه به آذربایجان و بلعکس که قبلا از مرز ایران انجام می شد را کاهش می دهد و درامد ایران را کمتر خواهد کرد و موفقیتی استراتژیک برای ترکیه است. بعد از شکست اردوغان در جنگ سوریه، اکنون دو پیروزی (زمین قره باغ و زمین لیبی) نصیب سیاست خارجی تهاجمی ترکیه در سال ۲۰۲۰ شده است.
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
۵۳
رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
وقتی میشینیم کنار و دخالت نمی‌کنیم اینجوری حق ما رو میخورن، تازه این اول ماجرا هست ترکیه و آذربایجان میخوان راه ارتباطی ایران به آسیا میانه رو از بین ببرن و راه خودشون رو جایگزین ایران کنن. تازه بعد از ۲ ماه جنگ ما متوجه این موضوع شدیم.
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
۵۳
رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
تاسفانه یکی از مسائلی که باعث این وضعیت و حتی غفلت دولت و نخبگان سیاسی شده نفوذ شدید و عجیب لابی ها و رسانه های وابسته به ترکیه در کشور است که چنین تهدید مهمی را خیلی راحت لاپوشانی کردند تا زمانی که ایران مقابل عمل انجام شده قرار گرفت وتازه مقامات نظامی و سیاسی ما بیدار شدند.معلوم نیست در بعضی رسانه های ایران چه می گذرد. اول گفتن هدف ترکیه و آذربایجان آزادی قره باغ و خاک مسلمین است و حالا که دیگر دیر شده تازه نقاب از چهره افتاده و دقیقا مشخص شده هدف آنها ارتباط خط ترانزیتی بین ترکیه وآذربایجان و دور زدن ایران و این یعنی محروم کردن ایرانو ساکنان استانهای شمالی و غربی از میلیاردها دلار درآمد . و تازه انتقال نفت و گاز و تهاتر و دسترسی ایران به دریای سیاه هم که خسارتش بماند...
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
۶۴
Rosha50 - لانسینگ، انگلستان
تجربه این را نشان میدهد :بدور از هرگونه عقاید مذهبی و سیاسی اکثر مردم اسرائیل آدم های با وجدان معتقد به اصول دمکراسی و آینده نگر وخواهان ترقی و پیشرفت برای عموم میباشند .
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
۵۴
امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان
اونوقت دولت ایران با زیر پا گذاشتن تاریخ طرف اذربایجان رو میگیره.حالا اعراب یا هر کشوری به ایران حمله کنه ایا باکو با ماست.؟ یک بار تو تلوزیون از تاریخ ایران که در گذشته مناطق شمالی را از ایران گرفتن گذارش تهیه نمیشه.اگر تعدادی تبریزیها میگن قره باغ بیزیمدی بله بیزم ایرانین دیرباید گفت..
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
دنیا سالیان دراز است از جنگ های صلیبی و مذهبی فاصله گرفته و فقط عده ای عقب افتاده ی ذهنی در گذشته زندگی میکنند. این شامل چپول های وامانده و درمانده ی ایرانی هم میشود که در زمان استالین و مائو مخشان گریپاژ کرده است. وقتی خود اعراب دارند مسائل قومی نژادی را دور میریزند اخوند ما هنوز مخش در ان دوران کپک زده است. بدتر از این ها چپول های ما هستند که مغزشان در دوران استالین و مائو گریپاژ کرده است. وقتی 20 سال پیش اسب شوروی باخت و از دور مسابقه خارج گردید اینان هنوز روی اسب مرده شرط بندی میکنند!
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
۶۴
zarduscht - فرانکفورت، آلمان
[::امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان::]. [::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. شما دو تا چرا اینقدر داد و قال می‌‌کنید؟ زورتان آمده. که ازرباهیجان شیعه .به سمت شیخ علی‌ نمیاد. بلکه به سمت اسراهیل؟ مگر همه مغز خر خورده. دنبال شیخ علی‌؟ خوب عاقل هستند. درست یا خوب. می‌‌داند. دوست کیست.دشمن کیست.ولی‌ دستشان درد نکند. یعنی‌ تقصیر آارمنی‌ها یا ازربهیجان است. یک مشت عمامه به سر قبرسی به ما حکومت می‌‌کنند.؟ همیشه می‌‌دانستیم حماقت و کهکشان بی‌ نهایت هستند. البته در میان دانشمندان فیزیک زیاد مطمئن نیستند. کهکشان بی‌ نهایت است. می‌‌گویند. یک ته دارد. انگار فقط اون یکی‌ بی‌ نهایت است. کمی‌ انرژی مغز مصرف کنید. درک می‌‌کنید. کی‌ به چی‌ است.در جهان. انرژی مغز مصرف نکنید.همان دسته دوم دیگر. بی‌ نهایت
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
۵۸
ادوینو - گوالف، کانادا
اینکه تعجبی ندارد وقتی شما در کشورهای اروپایی فعالان سیاسی را ترور کردید مثل قاسملو و بختیار آنها بخاطر روابط اقتصادی با شما تروریست شما را با برانکارت فرستاد ایران ،همه کشورها بخاطر منافع کشورشان حرکتی میکنند که خوشایند بعضی کشورها نیست.
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
۴۵
sahandogli - لندن، انگلستان
به غیر از حمایت ایران از ارمنی ها ایران در سالهای گذشته همیشه تلاش کرد تا با نفوذ به آذربایجان ان کشور را به نترل در اورد مثل عراق اما نیروهای موساد مستقر در آذربایجان تمام ان نقشه ها را خنثی کردند. اگر شما از ارمنی ها حمایت کنید انتطار نداشته باشید آذرابایجان با اسراییل دوست نباشد. هر کس دنبال منافع کشور خودش است . مگر ایران به جز عملیات تروریستی چه فایده برای دیگران دارد ؟
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
۲۹
آذرمیانه - آذربادگان، ایران
[::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. اولا شاه دو دوزه بازی میکرد ...به امام موسی صدر پول میداد به یاسر عرفات پول میداد اخی صداش میکرد ولی میگفت در ظاهر بگو شاه بد هست. وقتی جشنهای 2500 ساله شد ملکه انگلیس نیومد شاه گفت حداقل اون چارلز بل بله گوش رو بفرست قبول نکرد ! شوهر زن ذلیلش رو فرستاد با پرنسس آن ...ولی اسرائیل دم و دقیقه پیام میداد میگفت هرکس بخواهی حاضریم بفرستیم شاه قبول نکرد ...
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
لابی های ترک در ایران تبلیغات ضد آمریکایی، اسراییل و روسی و چینی و خلاصه همه دنیا بجز ترکیه می کنند، و اسلام را با تئوری صفوی بر مردم ایران تحمیل می کنند، گول نخورید، این ها در طول تاریخ از اسلام برای تسلط بر مردم نجیب ایران استفاده کردند، ولی خودشان برای منافعشان، حتی با شیطان دست می دهند، هشتاد میلیون ایرانی دهن چند پانترک را خواهند بست
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
۶۴
zarduscht - فرانکفورت، آلمان
[::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. مگر بد بود. مسلمان بود؟ هم مسلمان. هم به قول شما با موسی‌ صدر رابطه. هم دشمن اسراهیل شما به قول شما. زیارت هم که می‌‌رفت. قدرت منطقه هم که بود. وضع هم که مثل امروز نبود . پس مگر کرم داشتید .افتادید دنبال امام ....... ؟ حالا هی‌ نگو من نبودم اون زمان. خودت نبودی.امثال شما بودند. هی‌ رفتید. توی خیابان. شاه مسلمان نیست. نبود. این و آن. حالا .که ..... زد به ایران. سرزنش.که چرا شاه مسلمان بود.؟ اخر چی‌ ؟ مسلمان بود یا نبود؟ این اواخر ما ر امیدوار کرده بودی. یک چیزها می‌‌نوشتی .کم کم امیدوار. که هر گردی ......نیست. دوباره افتادی. توی صدر اسلام.تازه چه ربطی‌ داشت به چیزی که من گفتم.؟خوب شاه به این خوبی. مسلمان.اثنا اعشری. مکه رو. رفتار خوب با آخوند. دست کم فساد و رشوه مثل امروز نبود. عیسی به دین موسی‌ به دین خود. هیچ همسایه توان نداشت.نگاه چپ به ما کند. تو فرودگاه مکه هم شرت ما مکه برو را پاهین نمی‌‌کشیدند.چرا هی‌ پرت و پلا می‌‌گی؟ خوب، درست مثل چیزی که شما صدر اسلام میگی‌. با این تفاوت. که صدر اسلام چاخان بود. صدر اسلام شاهی‌ را ما همه تجربه
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷
۲۹
آذرمیانه - آذربادگان، ایران
[::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. اولا ما نبودیم ...نسل شما بود ...من اگر اونوقت هم بودم تظاهرات نمیرفتم . ثانیا برو مصاحبه شاه رو نگاه کن کتابهاش رو هم بخون ...اصلا معتقده از طرف خدا بهش مستقیم الهام میشه ...یعنی فقط تا حالا حضرت موسی چنین ادعایی کرده بوده ...واقعا پادشاه خرافات و توهم بوده ...آخوند پرور شدید بوده . اصلا میدونستی همین شاه حجم آستان قدس رو با وقف زمین و ساخت کارخانجات و کشت و صنعت و ساخت و ساز ...ده برابر افزایش میده؟ میدونستی تعداد حوزه ها و مساجد در زمان همین شاه چندین برابر میشه؟ خودش اجازه میده مدارس معمولی بصورت مذهبی در بیاند مثل مدرسه حقانی و کمال و امثالشون که توسط مذهبی ها اداره میشدند و آموزش پرورش هم خبر داشته . این دقیقا حرف شاه بوده که دمکراسیهای غربی بزودی متلاشی میشند و همه میفهمند که راه و روش ما درست بوده !!!
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
۳۳
حسنلو - باکو، آذربایجان
اینا همش نتیجه بصیرت و هوش مقام معظم عنتری هست یعنی لامصب هر جا یه شکری خورد صددرصد ضرضراش عکس اون اتفاق افتاد:)))))))))))))) ناعب بر هق عمام ظمان
‌سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.