مشاور آیت‌الله خامنه‌ای: ارمنستان باید مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان را تخلیه کند

علی اکبر ولایتی گفته راه حل اختلاف بر سر منطقه قره باغ "به هیچ وجه نظامی نیست"
بی بی سی :علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر ایران، گفته است که ارمنستان باید مناطق اشغال شده جمهوری آذربایجان در قره باغ را تخلیه کند و سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع، نیز به طرف های درگیری هشدار داده که از اصابت بیشتر خمپاره و گلوله‌های این درگیری به خاک ایران جلوگیری کنند.

آقای ولایتی درباره درگیری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ به روزنامه کیهان، چاپ تهران، گفته است: "در این مورد خاک کشوری به دست کشور دیگری اشغال شده است. بخش‌هایی در جنوب جمهوری آذربایجان، حدود ۷ شهر، توسط ارمنستان اشغال شده است. در این مورد چهار قطعنامه در سازمان ملل تصویب شده است که همه این‌ها ملزم می‌کند ارامنه‌ای که این بخش‌ها از خاک آذربایجان را اشغال کرده‌اند آنجا را ترک کنند و به مرزهای بین‌المللی برگردند".


مشاور رهبر ایران گفته: "همه ما که عضو سازمان ملل هستیم باید به این اصول گردن بنهیم. پس ما می‌خواهیم که ارمنستان این بخش‌های اشغال شده را به جمهوری آذربایجان بازگرداند".

اظهارات آقای ولایتی کمتر از یک هفته پس از بیانیه کم سابقه چهار نماینده آقای خامنه‌ای در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی و زنجان است که طی آن مناطق اشغال شده قره باغ را متعلق به "کشور اهل بیت" یعنی جمهوری آذربایجان خوانده و تلاش برای بازپس گیری آن را "کاملا قانونی و شرعی" توصیف کرده بودند.
اختلاف و درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان نزدیک به ۳۰ سال است که ادامه دارد. ایران تاکنون تلاش کرده بود که در این نبرد سیاست بی‌طرفی داشته باشد و بین دو همسایه خود میانجیگری کند. با اظهارات کم‌سابقه اخیر نمایندگان آقای خامنه‌ای و اکنون مشاور وی درباره لزوم تخلیه قره‌باغ از سوی ارمنستان به نظر می‌رسد که موضع ایران به حمایت صریح از جمهوری آذربایجان تغییر کرده است.

آقای ولایتی گفته راه حل اختلاف بر سر منطقه قره‌باغ "به هیچ وجه نظامی نیست" و از اسرائیل، فرانسه و ترکیه به دلیل حمایت‌شان از درگیری‌ها انتقاد کرده است.

بر اثر درگیری میان دو کشور روزانه خمپاره‌هایی به شهرها و مناطق مرزی ایران هم اصابت می‌کند. مشاور رهبر ایران گفته: "تحمل جمهوری اسلامی ایران هم حدی دارد. اینکه گاهی یک ترکشی یک گلوله‌ای به داخل خاک ایران شلیک می‌شود این نمی‌تواند ادامه پیدا کند. ما محکم جلوی این ناامنی‌های ایجاد شده توسط عوامل بدخواه منطقه خواهیم ایستاد".

سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع ایران، هم در این باره گفته "جان شهروندان و امنیت خاک مقدس ایران اسلامی یک موضوع مهم و حیاتی است و به هیچ وجه قابل قبول نیست که به علت کم دقتی و بی‌توجهی گلوله به خاک کشورمان اصابت کند".

آقای حاتمی گفته "چنانچه این موارد و این بی دقتی ها توسط کشورهای طرف مناقشه ادامه پیدا کند قطعا تمهیدات بیشتری اتخاذ خواهد شد".
از زمان آغاز مجدد درگیری های بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان چند گلوله خمپاره به شهرهای مرزی ایران در آذربایجان شرقی اصابت کردهاز زمان شروع درگیری های بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، ایران در برخی محافل متهم بوده است که از ارمنستان حمایت می‌کرده است. وزارت خارجه ایران جانبداری از یکی طرفداری درگیری و انتقال تجهیزات نظامی روسی به ارمنستان را تکذیب کرده است.

ایران روابط حسنه ای با ارمنستان دارد و در ده ها طرح مشترک از جمله تامین برق با این کشور همکاری می کند. در ارتباط با جمهوری آذربایجان، روابط دو طرف در مقاطعی شکننده بوده است.

همکاری وسیع جمهوری آذربایجان با اسرائیل و اختلافاتی بر سر تعیین حدود آب های ایران و جمهوری آذربایجان در دریای خزر، از جمله مهمترین عوامل اختلافات دو کشور بوده است. در برهه هایی ایران و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به حمایت از جدایی طلبان و افراطی های مذهبی هم متهم کرده اند.

در سال های اخیر روابط ایران و جمهوری آذربایجان عمدتا آرام و به دور از تنش بوده است و روابط با ارمنستان هم به شکل سنتی گرم و نزدیک دنبال شده است.

شهروندان کشور ارمنستان عمدتا ارمنی و مردم جمهوری آذربایجان اکثرا مسلمان شیعه هستند
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۳
Parinaz Iran - پراگ، چک

مشاور سوسمار اعظم خر منه. ...شما عرعرهای ۱۴۰۰ سال پیش گورتان را از میهن ایرانیان گم کنید فضولی در موارد دیگر موقوف. بیش از ۴۰ سال دزدی ظلم جنایت .
‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
۵۱
gerexan - لندن ، انگلستان

در سی سال پیش چرا لال بودید حالا هم فهمیدید که پس گیری قره باغ حتمی هست به خود شیرینی پرداخته اید ولی از زیر دست برای ارامنه اشغالگر تدارکات بلاعوض می فرستید . دنیا عوض شده دیگر ترکیه مثل ایران فقط قدرت منطقه نیست بلکه مثل فرانسه قدرت گلوبال هست که در اروپا ترمز دستی استعمار فرانسه را کشیده . وقتی ارمنستان مسلح با همکاری لشگر روس با اذربایجانی های دست بیست درصد خاک را گرفتند و تصمیم داشتند کل اذربایجان را اشغال کنند با مداخله ترکیه اشغالگری ارمنی و پشت صحنه روسیه و فرانسه عاجز ماندند ، زمانی که ارامنه با کلاش روی مردم اذربایجان تیر می انداختند و اذربایجانی ها با تفنگ شکاری خوک و خرس جواب ارمنی و روس را می دادند ولی حالا اذربایجان با پهباد در هوا و ما موشک های نقطه زن پیش رفته ترکیه و اسرائیل و ارمنستان با کلاش به پهباد تیراندازی می کند و هر جرات بیرون امدن از سنگر را ندارد فقط موقع فرار بیرون می ریزند که در صد بیشتر انها هلاک می شود .
‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا

باز بی بی سی حرف زد، ارمنی ها در ناگورنا از اول تاریخ زندگی کرده اند، حتی در دوران شوروی منطقه خودمختار بوده است، چرا باید بمباران شوند؟ و چرا باید خانه های پدری شان را ترک کنند؟ با احترام به حقوق مردم هر دو طرف، که الان قربانی سیاست های اردوغان شده اند، در ضمن منافع آذربایجان ربطی به ما ندارد، افغانستان و تاجیکستان حتی که پاره ی تن ما هستند به حال خود رها هستند، حالا چرا من غصه ی آدم های زورگو را بخورم؟
‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
۵۳
shild - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا

[::gerexan - لندن ، انگلستان::]. اردکخان ترکیه بره واسه امریکا و اسراییل دمی تکون بده شاید یه تکه استخون بندازن جلوش قدرت دنیا پیشکشش شما هم تو لندن یه کم کمتر بی بی سی گوش کن تا واقعت ها رو بیشتر ببینی هنوزبعد ده روز حمله سه کشور به ارمنستان هیچ غلطی نتونستن بکنن
‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد

تو برو تریاکتو بکش!
‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱
۴۸
الف.ی - اوکلاهما، ایالات متحده امریکا

ارمنی ها انسانهای بسیار قابل اعتماد و دوست داشتنی هستند. و همیشه در طول تاریخ هم از بهترین دوستان ما بوده اند.
‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶
۴۵
sahandogli - لندن، انگلستان

این حرفها خیلی مسخره و توهین آمیز است در حالی که ایران در حمایت ارمنستان از هیچ کاری دریغ نمی کند . این حرفها درنتیجه احساسات ضد ایرانی در بین آذربایجانی ها و دیگر ترکهای ایران به خاطر حمایت ایران از ارمنستان زده می شود اما در واقع عکس ان از ایران عمل می شود . بعد از قره باغ عروسی در ایران شروع خواهد شد و ما فهمیدیم که دشمن اصلی ما ایران و فارسها هستند
‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
۴۵
sahandogli - لندن، انگلستان

حمایت ایران از ارمنستان بدون هیچ مشترکاتی فقط به خاطر نفرت و ترس انها از ترکها و آربایجانی هاست. اما این کارشان بیشتر به رشد آگاهی و استقلال طلبی در آذرابایجان جنوبی منجر می شود و بازی بسیار خوبی در ایران شروع خواهد شد و ایران تاوان این نفرت را بد جوری خواهد پرداخت
‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
۶۰
007 Azadi - گوتنبرگ، سوئد
بمیر!
‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
[::sahandogli - لندن، انگلستان::]. هیچ ایرانی از هیچ ملتی نفرت و ترس ندارد، ناسیونالیسم تنفرانگیز و پانتورکها البته در اتشی که بر پا کرده اند خودشان بدست خودشان نابود خواهند شد، برای تو از خدا عقل درستی خواهانم، آمین
‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
۴۲
paksan - ایران، ایران
مرتیکه مفنگی برو همون تبلیغات مبارزه با کرونات رو بکن. دکترای کودکان این آدم رو کی بهش داده؟ و حالا گیرم بگیم متخصص و دکتر بوده ولی واقعا کجای دنیا دیدید یک متخصص کودکان بشه وزیر خارجه و اصلا بر اساس چه دانشی درباره مسائل سیاسی و مهم کشور این آدم باید اظهار نظر کنه؟فقط از احمدی نژاد و خامنه ای بر میاد آیا درسته یکی مثلا دکتر بچه اش این یارو بوده باشه و بعد یهو بیارش تو دولت ؟ مشخص نیست بر اساس چه علم و دانشی این طرف میشه رئیس بیمارستانی که هیچ ربطی به تخصصش نداره. تو جمهوری اسلامی و مسئولینش هرکسی که دکتر بود شک نکنید به اندازه یک بچه دبیرستانی هم دانش و فهم نداره اینا همه با زدوبند دکتر شدن و دقت کنید هر مسئولی می بینی دکترا داره ولی وضعیت کشور از قانون گذاری بگیر تا اقتصاد و علم و دانش و حکومت داری در حد کشورهای آفریقایی هم نیست. اینا فقط دکترای بودجه بازی و تقسیم پول و البته تهمت زدن و زندانی و اعدام کردن دارند.
‌چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۳
۴۲
paksan - ایران، ایران
[::sahandogli - لندن، انگلستان::] عروسی که ادعاش رو داری صدام با تمام قدرت و ارتش سرتاسر مسلحش به گور برد شماها و اون اردوغان که انگشت کوچیکه اونم نیستید. ما آذری ها مالک ایرانیم و قطعا تا پس گرفتن مناطق جدا شده و اشغال شده توسط روسهای آذری نما آرام نخواهیم شد خیلی ادعا داری برو مزار شهدای آذربایجان برو ببین ما ملتی هستیم که واسه ایران خون که هیچ جون دادیم و میدیم و عثمانی های استعمارگر و مهاجر همیشه حسرت به دلشون میمونه که استعمارشون رو تکمیل کنند و مثل همیشه تاریخ خوار و ذلیل خواهند ماند. اردوغان تا سقوط فاصله ای نداره و این درگیری های ساختگی با یونان در لیبی در آذربایجان اشغالی و سوریه و عراق همه برای پرت کردن حواس مردمش هستش . عثمانی با بدهی خارجی بی سابقه و عدم توانایی در بازپرداخت بدهی هاش فعلا با تفس مصنوعی قطری ها و وام گرفتن برای باز پرداخت وامهای کلانشون زنده اند و خیلی خیلی زود خواهی دید این ...... فقط برای چاپیدن علی اف و نفت باکو هستش وگرنه عثمانی ها براشون مهم نیست قره باغ دست کی باشه چون میدونند نفت مجانی میتونه شرایط سقوط رو به تعویق بیاندازه.
‌چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۱
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
بهترین سیاست برای ایران باید بی طرفی کامل و سعی در خواباندن غائله باشد
‌چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۴
۴۲
rahjoo - مازندران، ایران
استید تجزیه طلب سایت زیاد خودتونو جرر ندین دنیا مکان دادودهش هست.از هر دستی بدی از همون دست میگیری.نمیدونم چرا این تو کله اسلامیستها و ترکان عثمانی نمیره.عاقبت عثمانیتون چی شد؟شدین یه تیکه بنام ترکیه که بزودی اونم به چند قسمت مساوی تقسیم میشه.میگی نه.تو مرده ما زنده بشینو تماشا کن
‌چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
۴۵
sahandogli - لندن، انگلستان
من در مورد آذری ها صحبت نکردم و نمی دانم چک.نه ملتی هستند و به چه زبانی صحبت مب کنند. من در مورد ترکها صحبت می کنم و وضعیت ایران زیاد هم تعریفی ندارد که این قدر با جسارت صحبت می کنید
‌چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
۵۱
gerexan - لندن ، انگلستان
[::الف.ی - اوکلاهما، ایالات متحده امریکا::]. همین طور هست البته برای روسها که جاسوس قسم خورده انها در جنگ با عثمانی و جنگ با ایران بودند که هنوز هم شکست ایران در مقابل روسیه را جشن می گیرند عوام بودن هم حتی دارد شماها ارمنستان را دوست داشتید که مرزهای شمالی دست انها بافتد تا استقلال اذربایحان جنوبی طول بکشد ولی چنان نشد تا چند ماه دیگر ارمنستان هیچ مرزی با ایران نخواهد داشت چون ترکیه کبیر با روسیه در عمل به توافق رسیده اند که ارمنستان را هم بخاطر ایران تنبه کنند تا در دوره تجزیه ایران پناهندگان فارس به ارمنستان و روسیه سرازیر نشوند !
‌چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
جوری میگه انگار از مهر ننش حرف میزنه، ارمنیها باید اب و خاکش ون را ترک کنند چون این رفاله مغل میگه!
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.