پیدا شدن جسد سها رضانژاد ‌ پایان ٢٨روز چشم‌انتظاری + تصاویر

با پیدا شدن جسد سها رضانژاد، مأموریت سخت ٥٥تیم عملیاتی هلال‌احمر در ‏میان کوه‌ها و صخره‌های سرخ جهان نما پایان یافت. پیکر سها رضانژاد بعد از ٢٨روز ‏در بدترین و سخت‌ترین نقطه به لحاظ دسترسی در این کوهستان پیدا شد. خانواده رضانژاد ‏همان کورسوی امیدی را هم که داشتند از دست دادند، با این حال از بی‌خبری و انتظار ‏خلاص شده‌اند. اکنون جسد سها برای اعلام هویت نهایی به مراجع مربوطه تحویل داده شده ‏است.‏

‏«سها رضانژاد» دختر بیست‌وهفت‌ساله اهل کرج بیستم تیرماه‌سال جاری در منطقه «جهان‌نما» ‏کردکوی مفقود شد. این دختر جوان همراه گروه گردشگری از تهران به سمت کردکوی ‏حرکت کرده و با کمک خودروهای آفرود خود را به منطقه رسانده بود. اما صبح روز بیستم ‏تیر ماه به طرز مشکوکی از چادر خارج شد و دیگر بازنگشت. درحالی‌که خانواده‌‏اش فرضیه ربوده‌شدن را محتمل‌تر می‌دانستند، اما درنهایت بعد از گذشت ٢٨ روز جسد ‏سها در میان کوه‌ها پیدا شد و مشخص شد که این دختر جوان از بالا به پایین پرتاب شده ‏است. ‏
مجتبی مروتی، رئیس پلیس آگاهی گلستان درباره آخرین جزئیات پرونده مفقودی گفت: ‏‏«من اطمینان دارم این جسد مربوط به سها ا ست چون لباس‌های جسد با ‏مشخصات این فرد مطابقت کامل دارد. در تحقیقات پلیس مشخص شد این فرد تا ‏ساعات بامدادی صبح روز حادثه بیدار بوده و برای استراحت قرص خواب مصرف کرده و ‏چند ساعت بعد بنا به اظهار همراهانش برای دستشویی و مسواک زدن از چادر خارج ‏شده است. با توجه به خستگی ناشی از طی کردن مسیر، استفاده از قرص خواب، استراحت ‏کم و تحقیقات و مستندات موجود از همان ساعات ابتدایی و درحال حاضر ما تمام  فرضیه‌ها اعم از جنایی بودن و قتل و ‏تجاوز را رد می‌کنیم. منطقه جهان‌نما ‏یکی از مناطق تفریحی و توریستی در استان گلستان است که امنیت بالایی دارد ‏و تاکنون پرونده جنایی با این وسعتی که در فضای مجازی فضاسازی شد رخ نداده است.»‏
رئیس پلیس آگاهی گلستان در پاسخ به این سوال که محل کشف جسد در چه فاصله‌ای از ‏مفقودی «سها رضانژاد» بوده گفت:   «جسد‌هزار متر به پایین پرت شده و در ارتفاعات پایین ‏دست محل کمپ گروه کوهنوردی بوده است. صدها ساعت اقدام اطلاعاتی و پلیسی در این ‏پرونده انجام دادیم و مطمئن بودیم پرونده جنایی نیست و امروز هم گروه‌های کوهنوردی و ‏گردشگری در منطقه پس از استشمام بوی تعفن جسد به سمت منشأ بو رفته و درنهایت ‏با جسد یک زن روبه‌رو شدند و به هلال‌احمر و پلیس گزارش دادند. متاسفانه جسد از چند نقطه ‏در سر و گردن دچار شکستگی و ضربه ناشی از برخورد با جسم سخت شده که نشان‌دهنده ‏پرت شدن جسد از ارتفاع است. جسد دچار فساد ناشی از گذشت زمان شده و ظواهر نشان ‏می‌دهد که مدت زمان بسیار طولانی در فضای باز بوده که به ما اطمینان بیشتر می‌دهد جسد ‏مربوط به «سها رضانژاد» است.»‏
او در پایان با تقدیر از تلاش‌های شبانه‌روزی هلال‌احمر، آتش‌نشانی گرگان، هیأت ‏کوهنوردی استان گلستان و نیروهای مردمی گفت: «تحقیقات بیشتر درحال انجام است و به ‏زودی جزئیات بیشتری را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»‏
تلاش‌های امدادگران حاضر در صحنه ٢٨ روز ادامه داشت. نیروهای خستگی ناپذیر با ‏وجود شرایط جوی بسیار بد و صعب‌العبور بودن منطقه تمام توان خود را به کار گرفتند تا به ‏انتظار خانواده سها پایان دهند و به نتیجه قطعی درباره این پرونده جنجالی برسند. حسین ‏باقری، رئیس شعبه هلال‌احمر کردکوی است که در تمام این ٢٨ روز در کنار امدادگرانش بود ‏و پا به پای آنها به جست‌وجو پرداخت. او درباره جزئیات عملیات در منطقه جهان نما به ‏خبرنگار «شهروند» گفت: «از همان لحظه‌ای که این خبر به ما مخابره شد، بلافاصله نیروها ‏را عازم کردیم. هشت روز به‌طور مستمر از صبح زود تا تاریک شدن هوا، منطقه را گشتیم. با ‏تمام تجهیزات به آنجا می‌رفتیم. چون منطقه بسیار صعب‌العبور و شرایط جوی هم بسیار ‏نامساعد بود.
در آن منطقه هر روز از صبح تا عصر مه غلیظ بود. همین‌طور بارندگی ‏هم بود و این موضوع کارمان را سخت می‌کرد. با این حال دست از تلاش برنداشتیم. تمام ‏مناطق را گشتیم. هر روز دو یا سه تیم در منطقه پایین دست و دو یا سه تیم در منطقه ‏بالادست جست‌وجو را آغاز می‌کردند. خودم هر روز در منطقه بالا دست بودم. تیم آنست و تیم‌‏های کوهنوردی همیشه همراه ما بودند. با این حال اثری پیدا نشد. بعضی از امدادگران به ‏صورت طناب‌کشی از بالا به پایین می‌رفتند و نقاط مختلف را می‌گشتند. هر لحظه برای ‏همه ما خطر وجود داشت. ولی وقتی انتظار این خانواده را می‌دیدیم، هیچ چیز برایمان به ‏جز آرام کردن آنان اهمیت نداشت. برای همین جست‌وجو کردیم تا اینکه روز هشتم به ما گفتند ‏جست‌وجوی مستمر باید متوقف شود.»‏
جست‌وجوی مستمر هلال‌احمر متوقف شد، با این حال خانواده نگران دست از تلاش برنداشتند. ‏دو فرضیه وجود داشت یکی ربوده شدن و دیگری سقوط. ولی وقتی تلاش‌ها و جست‌وجوها به ‏نتیجه نرسید، خانواده سها به ربوده شدن دخترشان بیشتر توجه کردند. با این حال هر نقطه‌ای ‏را که تصور می‌کردند سها ممکن است آنجا افتاده باشد به هلال‌احمر اطلاع می‌دادند: «ما ‏صعب‌العبور‌ترین و غیرممکن‌ترین نقاط را هم به خاطر خانواده سها جست‌وجو کردیم. بعد از ‏آن هشت روز، هر بار خانواده یا فرد دیگری اطلاعاتی می‌داد، بلافاصله با تجیهزات کامل به ‏محل می‌رفتیم. به نقاطی رفتیم که اصلا امکان پرتاب شدن سها به آنجا وجود نداشت. با این ‏حال نمی‌خواستیم حرف خانواده سها را نادیده بگیریم. به‌عنوان مثال از محیط‌زیست اعلام ‏کرده بودند که یک جنگلبان در نقطه‌ای جنگل بویی نامطبوع حس کرده است. با اینکه کاملا ‏مشخص بود جسد سها امکان ندارد در آن منطقه باشد با این حال نیروها را عازم آنجا ‏کردیم. در همانجا بود که خودرویمان آسیب و ٣٠‌میلیون تومان خسارت دید. با این حال ‏گشتیم. با آن جنگلبان به چند نقطه دیگر هم رفتیم ولی جسدی نبود. همچنین در منطقه پایین ‏دست از محل روستای شموشک به سمت قهوه‌خانه مش صفر و امام وردی تا زیر قله چگل ‏سر صندوق پشت و زیر چگل آتشان، در منطقه بالا دست و در محور روستای جهان نما ‏منطقه تنگه در، خرس دره، منطقه قله روسها، جنگل جوزه بند، دزدوال، دره قشقه، ‏ارتفاعات صندوق پشت، چگل سر، چگل آتشان، و خارج از محدوده منطقه چشمه شاه پسند، ‏منطقه اولنگ، جنگل ترکت و غار ترکت مورد جست‌وجو قرار گرفت. حتی همین منطقه‌ای هم که ‏حالا جسد سها در آنجا یافت شده گشتیم، بچه‌ها و یک کوهنورد محلی با طناب به پایین رفتند ‏اما نمی‌دانم چقدر پایین رفتند که جسد را ندیدند. در هر حال جسد در بدترین نقطه یافت شده. ‏نیروهای ما به همراه دو نفر از هیأت کوهنوردی که اتفاقا آنها نیز از نیروهای هلال به حساب ‏می‌آیند، وقتی صدای رودخانه را می‌شنوند، به آنجا می‌روند تا آبی به دست و صورت‌شان بزنند ‏که در همان منطقه با جسد روبه‌رو می‌شوند. خانواده سها بعد از پیدا شدن جسد از نیروهای هلال ‏احمر تشکر ویژه کردند و عموی سها می‌گفت زبانم قاصر است از این همه تلاش نیروهای ‏امدادی؛ با این حال ما وظیفه‌مان را انجام دادیم. البته در این مدت نیروهای محلی، ‏کوهنوردان و آتش‌نشانان نیز کمک زیادی به ما کردند. حتی با ما تماس می‌گرفتند و از ‏شهرها و استان‌های مختلف می‌خواستند که به صورت داوطلبانه در جست‌وجوها به ما کمک ‏کنند. ما هم مانع هیچ کمکی نمی‌شدیم تا زودتر به نتیجه برسیم. در ادامه نیز باید از زحمات ‏نیروهای محلی مثل نعمت لولایی محیط‌زیست کوهنوردان آفرودی‌ها، جنگلبان‌ها، اعضای ‏شورای مدیریت بحران و شورای تأمین شهرستان  هم یاد کرد. همچنین از روز اول به‌طور ‏مرتب وضع ادامه فعالیت توسط شخص فرماندار و حتی استاندار مورد رصد قرار می‌‏گرفت به‌طوری‌که در این ایام سه بار فرماندار در منطقه عملیاتی در جمع امدادگران حضور ‏یافت و معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری به نمایندگی از استاندار حضور داشت و حتی ‏یک روز استاندار به اتفاق مسئولان استانی و شهرستانی به سمت جهان نما آمدند که به‌دلیل ‏شرایط صعب‌العبور بودن منطقه نتوانستند در جمع امدادگران قرار بگیرند.»‏
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
hassan5 - تهران، ایران

جسد در پایین محل اسکان پیدا شده است.یعنی اولین محل احتمال سقوط ،چرا ۲۸ روز طول کشید،مسئله بودار است.
یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +515شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +374پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +318یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +246سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +220نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +176«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد
  • +176حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله