اسطوره بازیهای کامپیوتری چین در ۲۳ سالگی بازنشسته شد
رأی دهید
جیان ژیائو که از او به عنوان اسطوره بزرگ بازیهای کامپیوتری در چین یاد میشود گفته مشکلات جسمی علت کنارهگیری او بوده است. اعتیاد به بازیهای کامپیوتری و مشکلات جسمی و روانی ناشی از آن، یکی از پدیدههای بزرگ قرن بیست و یکم در چین و بسیاری از نقاط جهان است.
او از سال ۲۰۱۲ بازیکن حرفهای دنیای بازیهای کامپیوتری بود و توانسته بود در لیگ اسطورههای جهان با نام مستعار اوزی - Uzi- شرکت کند.
تصمیم او برای کنارهگیری از دنیای بازیهای کامپیوتری در شبکه اجتماعی سینا ویبو که در چین شهرت دارد اعلام شد. جایی که آقای ژیائو حدود ۵ میلیون دنبالکننده دارد.
اعتیاد به بازیهای کامپیوتری یکی از مشکلات بزرگ جامعه چین عنوان شده و دولت چین آن را یکی از علل زمینهساز به مشکلات جسمی و نقصان سلامت کودکان این کشور میداند.
پکن ماه نوامبر گذشته برای مقابله با این پدیده حتی ساعات منع بازی کامپیوتری برای کاربران زیر ۱۸ سال وضع کرد به طوری که آنها اجازه بازی میان ساعات ۱۰ شب تا ۸ صبح را نداشتند.
جیان ژیائو که با نام کاربری اوزی و لقب سگ وحشی به علت سبک تهاجمی بازیاش شهرت دارد در حساب کاربری خود در شبکه سینا ویبو نوشت: "متاسفانه باید به اطلاع شما برسانم من با افتخار تصمیم گرفتم که خودم را بازنشسته کنم".
"به علت شب بیداریهای متداوم طی سالیان گذشته و رژیم غذایی چرب و همچنین تحت استرس فراوان بودن، سال گذشته متوجه شدم که به دیابت نوع دو مبتلا شدهام."
او در ادامه گفته که برنامه روزانه خود را عوض کرده بوده و علاوه بر دارو درمانی به ورزش هم روی آورده اما در طول یک سال گذشته تغییر چندانی در وضعیتش پیش نیامده است.
"وضعیت روانی من دیگر به خوبی گذشته نیست... دکتر هشدار داده که اگر به همین وضعیت ادامه دهم عواقب جدی برایم خواهد داشت. خیلی ممنون از همه حمایتهای شما و برای مهربانیتان در همه این سالها."
صدها هزار طرفدار جیان ژیائو با آرزوی سلامتی برای او در زیر پست خداحافظی آن واکنش نشان دادهاند.
یکی از آنها نوشته: "اسطوره کنار میرود اما افسانه همچنان پابرجاست."
پست کناره گیری او حدود ۳۰۰ هزار کامنت در بر داشته و هشتگ اوزی بازنشسته میشود تا کنون ۶۰۰ هزار بار به کار گرفته شده است.
رسانههای دولتی چین در بازتاب این خبر تلاش کردند با احتیاط ضمن تقدیر از جیان ژیائو، به خطرات سلامتی اعتیاد به بازیهای کامپیوتری هم بپردازند.
چین دومین بازار بزرگ بازیهای کامپیوتری در جهان است اما دولت این کشور بارها از تاثیرات منفی این بازیها بر نسل جوان خود سخن گفته است.
سازمان جهانی بهداشت "اختلال بازیهای کامپیوتری" را یک وضعیت تهدیدکننده سلامت روانی و اختلال رفتاری خوانده اما انجمن روانپزشکی آمریکا هنوز این وضعیت را به عنوان یک بیماری در طبقهبندیهای خود قرار نداده و آن را "مستلزم تحقیقات بیشتر" دانسته است.