نیویورک تایمز: ایران درحال اجرای مذاکرات سری با واشنگتن برای مبادله زندانی است

العربیه :با وجود کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در اوایل سال جاری و بالا گرفتن جنگ لفظی ایران علیه آمریکا، تهران سرگرم انجام مذاکرات پنهانی بر مبادله زندانی با واشنگتن است که این روند، در بر دارنده دلالت‌های متعددی است.

یک مقام بلندپابه ایرانی فاش کرد که هدف از این گفت‌وگوهای پنهانی تهران با آمریکا، آزادی متقابل زندانیان طرفین نزد همدیگر است.


به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، یک مقام مسئول ایرانی و سخنگوی خانواده یک آمریکایی زندانی شده در ایران، عنوان کردند که دو کشور در حال مذاکره بر سر توافقی پیرامون آزاد سازی یکی از تفنگ داران دریائی پر سابقه آمریکایی در ازای یک پزشک ایرانی بازداشت شده در آمریکا هستند.

براساس این گزارش، با توجه به افزایش تنش‌ها و تهدیدها در خصوص بکار گیری نیروی نظامی که در روابط دو کشور میان دولت ترامپ و ایران بوجود آمده، این مذاکرات جنبه‌ای غیر عادی دارد.

مهرآبادی، مقام رسمی ایرانی و معاون مدیر دفتر حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان در واشنگتن، گفت که این مذاکرات به هدف مبادله مایکل وایت ( 48 ساله) تبعه آمریکایی بازداشت شده در ایران از دو سال قبل با یک پزشک ایرانی است که هویت او را مشخص نکرد.
مهر آبادی : مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است
جاناتان فرانکس سخنگوی خانواده وایت عنوان نمود که او نیز در جریان این مذاکرات محرمانه قرار دارد؛ هر چند جزئیات بیشتری نمی داند.

فرانکس افزود: «اگر ایرانی ها توافق نامه ای را آماده کرده باشند، ما علاقمندیم که که دولت به آن ترتیب اثر بدهد تا بتوانیم مایکل را به خانه اش بازگردانیم.»

ایران دست کم 4 آمریکایی را زندانی کرده که سه تن از آنها، ایرانی تبار هستند. ایران نیز عنوان ساخته، حدود 24 ایرانی در آمریکا گرفتار هستند.

چه بسا بروز پاندمیک کرونا در مذاکرات مربوط به زندانی های طرفین، نقش ایفا کرده باشد. وایت که در زندان به کرونا ویروس مبتلا گردید، در اواخر ماه مارس به عنوان بخشی از مرخصی به زندانیان برای کمک به کنترل ابتلاء به کرونا، به طور موقت آزاد گردید. وی در سفارت سوئیس در تهران در دربازداشت بسر می برد که حافظ منافع آمریکا در ایران است.
هرچند مذاکرات مربوط به زندانیان طرفین، در جریان است اما تمام ابعاد دیگر روابط میان ایالات متحده و ایران در حال فروپاشی است.

دولت ترامپ از زمان خروج از برجام که توافق هسته ای مورد مذاکره از سوی دولت أوباما در سال 2015 بود، یک سری تحریم ها را علیه ایران اعمال کرده که منجر به تضعیف شدید اقتصاد ایران شده است. مقامات کاخ سفید به دلیل بحران ناشی از کرونا ، خواسته های ایران و دیگر اطراف برای کاستن از این مجازات ها به دلایل بشردوستانه را رد کرده است. مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا در ماه اکتبر خواهان تجدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی سازمان ملل شد.

ایران نیز متقابلا، موضع دفاعی و تحریک آمیزتری در شکل غنی سازی اورانیوم بالاتر از حد تعیین شده در توافق هسته ای، پرتاب ماهواره نظامی و افزایش پشتیبانی از شبه نظامیان وابسته به خود در خاورمیانه اتخاذ کرد.

ترامپ ماه گذشته در توئیت خود نوشت که به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده، در صورت ایجاد مزاحمت از سوی قایق های توپ دارایران در اب های خلیج برای کشتی های آمریکایی، این شناور ها را هدف قرار دهند. فرماندهان نظامی ایران نیز در واکنش خود تاکید کردند، در این صورت ایران مبادرت به پاسخگویی خواهد کرد.

مورگان اورتاگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بازگشت آمریکایی های بازداشت شده به خانه، برای پرزیدنت ترامپ از اولویت برخوردار است. اورتاگاس افزود: «ما هر روز با سوئیسی ها در مورد سلامت، ایمنی و آزادی شهروندان آمریکایی که به شکل ناعادلانه در ایران در بازداشت هستند، تماس داریم.»

هنوز جزییات در مورد این پزشک ایرانی که تهران در صدد مبادله او با وایت هستند، مشخص نیست. مهرآبادی، دیپلمات ایرانی در واشنگتن ، گفت که این پزشک با قرار وثیقه، آزاد شده و تابعیت دوگانه ایرانی آمریکایی دارد. او افزود که زندانیان دو تابعیتی که در حال حاضر در ایران در بازداشت هستند، مشمول این دور از مذاکرات نمی شوند.

تمام زندانیان ایرانی-آمریکایی بازداشت شده در ایران، به اتهامات مبهم جاسوسی متهم شده اند که تماما از سوی انها تکذیب شده است، از جمله بابک نمازی بازرگان ایرانی و پدر او باقر نمازی که یک مقام بازنشسته سازمان ملل متحد است. مراد طاهباز، پژوهشگر زیست محیط و بازرگان ایرانی آمریکایی نیز از جمله دو تابعیتی های زندانی در ایران است.

وایت، نجات یافته از سرطان، از سال 2018 به دلیل توهین به رهبر ایران و نقض حریم خصوصی، به 10 سال زندان محکوم شده . او به ایران سفر کرده بود تا با زنی ملاقات کند که خانواده وی گفته بودند او در اینترنت با این زن، آشنا و دلباخته وی شده است.

ایران همچنین به دنبال آزاد سازی سیروس عسگری 59 ساله دانشمند ایرانی-آمریکایی در ایالات متحده است که هفته گذشته در جریان بازداشت در اداره مهاجرت و گمرک آمریکا برای اخراج از این کشور، به کرونا مبتلا شد.

عسگری، نوامبر گذشته در دادسرای فدرال از اتهام سرقت اسرار تجاری به دلیل نقض تحریم، هنگام بازدید از دانشگاه آمریکایی در اوهایو به عنوان استاد تمام وقت، تبرئه شد. وی پس از رد پرونده اش توسط مأمورین اداره مهاجرت و گمرک بازداشت شده بود.

در حالی که به نظر می رسد عسگری مشمول مذاکرات مبادله زندانیان نشده اما سرنوشت او کاملاً هم جدا از این موضوع نیست. مهرآبادی تاکید کرد که وی به طرف های آمریکایی گفته است که آزادی سریع آقای عسگری باعث بازگشت فوری آقای ویت به میهن خود خواهد شد. مهرآبادی گفت: «این سه مورد عسگری، وایت و پزشک ایرانی، در حکم پرونده ای درهم تنیده و مرتبط با هم هستند.

پرونده عسگری در ایران، بسیار مورد اهتمام قرار گرفته و رسانه های رسمی ایران گزارش دادند که کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز دوشنبه 4 مه، طی جلسه ای، این پرونده را به بحث گذاشت.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در ماه مارس طی توئیتی در مورد او، ایالات متحده را به خاطر بازداشت آقای عسگری و سایر دانشمندان ایرانی به مثابه «گروگان» و در نظر نگرفتن وخامت حال او به خاطر ابتلاء به کرونا، محکوم کرد.

عسگری مدرک دکترا خود را در ایالات متحده گرفته و در دانشگاه شریف تدریس می کرد. او کارشناس مهندسی موتورهای جت غیر نظامی و دفاعی است.

عسگری طی بازداشت در مصاحبه تلفنی، اظهار داشت که هیچ ارتباطی با دولت ایران یا نیروهای مسلح ندارد، اما پژوهش هایی و پروژه های قراردادهای را با صنایع هواپیمایی و مدنی و دفاعی ایران، انجام داده است.

عسگری گفت که مقامات ایرانی چندین بار با خانواده اش تماس گرفته اند تا نام او را در روند مبادله زندانیان وایت و زو وانگ، پژوهشگر چینی- آمریکایی ا وارد سازند. وانگ در دسامبر گذشته در ازای آزادی دانشمند ایرانی دیگری آزاد شد. عسگری تاکید کرده که با مشارکت در هرگونه مبادله با دیگر زندانیان مخالف است زیرا او مرتکب هیچ مورد خلافی نشده است.

مأمورین اداره مهاجرت و گمرک آمریکا در ماه مارس اقدام به بازگرداندن اجباری او به ایران کردند، اما لغو پروازهای ناشی از پاندمیک کرونا ، این اخراج را غیرممکن کرد و درنتیجه وی در بازداشت باقی ماند. اداره مهاجرت و گمرک در بیانیه ای اعلام کرد که «زمانی که وی مجاز به مسافرت شود و پروازها به وضعیت عادی بازگردد،عسگری اخراج خواهد شد.»
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.