تفکیک بسته‌‎های اینترنتی در ایران؛‌ رفتن به سایت‌های خارجی گران‎تر تمام می‌شود

بسته‌های اینترنتی در ایران به تفکیک داخلی و خارجی فروخته می‌شود بی بی سی :خدمات‌دهندگان موبایل و ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت ثابت در ایران "اینترنت بین‌الملل" را گرانتر از "اینترنت ملی" می‌فروشند. بررسی بسته‌های اینترنت دو اوپراتور ایرانسل و همراه اول نشان می‌دهد که مشتریان در ازای پرداخت مبلغی یکسان، حجم بیشتری از "اینترنت ملی" نسبت به "اینترنت بین‌الملل" دریافت می‌کنند.
 

بررسی فهرست فروش بسته‌های اعتباری ترکیبی هفتگی و ماهانه دو اوپراتور ایرانسل و همراه اول نشان می‌دهد که مشتریان در ازای پرداخت مبلغ یکسان، حجم بیشتری بر بستر شبکه ملی اطلاعات ایران دریافت می‌کنند.

 
بسته‌های اعتباری ترکیبی به مقادیری پیش تعیین‌شده از دقیقه‌های پیش‌فرض برای مکالمه، تعداد پیامک (اس‌ام‌اس) و حجم مشخصی از اینترنت واقعی که این شرکت‌ها آن را "اینترنت بین‌الملل" می‌نامند، به اضافه حجم مشخصی از دیتای مورد استفاده بر روی شبکه اینترانت داخلی ایران گفته می‌شود.
 
ارائه‌دهندگان اینترنت ثابت و موبایل پیشتر نیز در محاسبه هزینه استفاده از اینترنت بین‌الملل و اینترنت ملی، ضریب‌های حدود دوبرابری به‌ کار می‌بردند اما بسته‌های تفکیک‌شده اینترنت به مشتریان، به تازگی در قسمت فروش خدمات‌دهندگان موبایل ارائه می‌شود.
۱ گیک بین‌الملل یا ۲ گیگ ملی
بررسی درگاه فروش شرکت ایرانسل نشان می‌دهد که مثلا مشتری در ازای پیش‌پرداخت ۱۴ هزار تومانی، می‌تواند یکی از این دو بسته پیشنهادی را انتخاب کند: ۳ گیگابایتی ترکیبی از یک گیگابایت اینترنت بین‌الملل به اضافه دو گیگابایت اینترنت داخلی،‌ یا ۲ گیگابایت دیتای غیرترکیبی.
۱۰ گیگابایت اینترنت به مبلغ ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان؛‌ به همان قیمت، می‌توان ۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل خرید بررسی بسته‌های ارائه شده در وبسایت همراه اول نشان می‌دهد مشتری این شرکت در ازای پیش‌پرداخت مبلغ یکسان، اگر استفاده از شبکه اطلاعات داخلی ایران را انتخاب کند، دو برابر حجم اینترنت بیشتری می‌‍تواند بخرد. در فهرست فروش بسته‌های اینترنت وبسایت همراه اول مشتری این شرکت با مبلغ ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان می‌تواند از میان این دو بسته برای یک ماه انتخاب کند: ۱۰ گیگابایت یا ۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل.
 
آرش زاد، پژوهشگر اینترنت در توییتی نوشته است: "قبلا حجم کل بسته‌های اینترنت رو به طور مساوی با اینترانت تقسیم می‌کردن. الآن دو سوم حجم بعضی بسته‌های ایرانسل مربوط به شبکه داخلی و فقط یک سومش اینترنت واقعیه. یک سری بسته هم هست که دسترسی به آپارات و گپ رو در کنار اینترنت تعریف کرده"
فروش اینترنت به تفکیک داخلی و بین‌الملل حق انتخاب؟
شرکت ایرانسل دراین مورد با اشاره به حق انتخاب میان بسته‌های دو قسمتی و تفکیک‌نشده در توییتی نوشته است: "در نظر داشته باشین برخی از بسته‌های ارائه شده به‌صورت دو قسمتی (بین‌الملل و داخلی) در اختیار مشترکان عزیزمون قرار داده شده. همچنین شما می‌تونین بسته‌های تفکیک‌نشده موجود رو از طریق لینک زیر (درگاه فروش این شرکت) بررسی کنین."
ایران در چند سال گذشته "شبکه ملی اطلاعات ایران" یا اینترنت ملی را توسعه داده است که به معنی استفاده وبسایت‌های داخلی مانند آپارات، فیلمیو و اسنپ از سرورهای داخلی به جای خارجی است. این موضوع در نگاه نخست اقدامی لازم و از نظر اقتصادی به صرفه به‌نظر می‌‎رسد؛ اما نگاهی به عملکرد حکومت ایران در جریان بروز اعتراض‌های خیابانی از جمله در آبان‌ماه امسال، نشان می‌دهد که حکومت (در مورد آبان شورای امنیت کشور ایران به ریاست وزیر کشور دولت حسن روحانی) دسترسی شهروندان به اینترنت را مسدود کرده بود.
 
شرکت نت بلاکس که میزان دسترسی به اینترنت در جهان را بررسی می‌کند اعلام کرده بود که در جریان اعتراض‌های آبان، دسترسی از داخل ایران به اینترنت جهان حدود یک هفته قطع شده و به ۴ درصد کاهش یافته ‌بود.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.