حسن روحانی: قاسم سلیمانی می‌توانست ژنرال‌های آمریکایی را بکشد اما نکشت

سخنرانی حسن روحانی در دیدار سفیران کشورهای خارجی و روسای سازمان‌های بین‌المللی در تهران رادیو فردا :رئیس جمهوری اسلامی ایران می‌گوید قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، که توسط ارتش آمریکا کشته شد می‌توانست ژنرال‌های آمریکایی را در عراق و افغانستان بکشد اما این کار را نکرد.
 

حسن روحانی روز دوشنبه ۲۱ بهمن در جمع سفرای خارجی و روسای سازمان‌های بین‌المللی در ایران اظهار داشت: «اگر سردار سلیمانی می‌خواست ژنرال‌های آمریکایی را بکشد بسیار برایش انجام این کار در افغانستان، عراق و در هر جای دیگر بسیار آسان بود اما هیچ وقت این‌کار را نکرد».

 
این مقام بلندپایه ایرانی مدعی شد که قاسم سلیمانی «به دنبال ثبات و آرامش در منطقه بود».
 
قاسم سلیمانی همراه با ۹ نفر دیگر روز ۱۳ دی امسال وارد فرودگاه بغداد شد که توسط پهپادهای آمریکایی در نزدیکی این فرودگاه هدف قرار گرفت و کشته شد.
 
وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، بلافاصله مسئولیت این حمله را پذیرفت و آن را اقدامی دفاعی در راستای حفاظت از پرسنل نیروهای ایالات متحده دانست.
 
در همین حال، علی اکبر صالحی،‌ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است که کشتن قاسم سلیمانی پیکار علیه داعش را در منطقه تضعیف کرده است.
 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای صالحی روز دوشنبه در جریان نشستی در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت، ‌دولت آمریکا به مسائل موجود در منطقه و شرایط میدانی پی نبرده است.
 
او افزود: «بدانید همان‌طور که کشورم یک بار به شدت تلافی کرد،‌ در صورت ضرورت، هرگز برای حمله‌ای دیگر تامل نخواهد کرد».
 
کشته شدن قاسم سلیمانی موجی از واکنش‌های داخلی و خارجی را به‌دنبال داشت و سپاه پاسداران بامداد ۱۸ دی علیه دو پایگاه‌ عراقی دست به حمله تلافی‌جویانه زد که مقر نیروهای نظامی ایالات متحده بود.
 
ساعاتی پس از حمله، وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد که بیش از دوازده موشک به پایگاه عین‌الاسد و یک پایگاه دیگر در اربیل شلیک شده است.
 
حسن روحانی در سخنان روز دوشنبه خود با اشاره به نگرانی کشورهای غربی از برنامه موشکی ایران مدعی شد که ایران یک بار این موشک‌ها را علیه گروه داعش و یک بار برای حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد استفاده کرده است.
 
او افزود: «ما هیچ گاه موشک برای تجاوز نساختیم و انبار نکردیم. به همه همسایگان و مردم منطقه اطمینان می‌دهیم خواست ما همزیستی مسالمت‌آمیز است».
 
به‌دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی حملات راکتی به منطقه سبز بغداد شدت گرفته است.
 
فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام)، نیز روز ۱۱ بهمن گفت که فعالیت‌های «شریرانه» ایران در افغانستان شدت یافته که این موضوع تهدیدی برای نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در این کشور است.
 
در همین حال، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، گفته است که بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی «ما اصلاً دنبال بهانه بودیم که اگر ایران را بمباران کنند اسرائیل را بزنیم».
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۰
senator x - تهران، ایران

دروغی برای قرنها. ثبات وآرامش؟ پس چرا نماینده مردم در مجلس افغانستان ,سلیمانی را آدم کش در افغانستان خطاب کرد؟پس چرا عراقیها سپاه پاسداران را که سلیمانی فرمانده شان (سگ)خطاب میکنند؟ خاورمیانه را چندین سال است که بآشوب کشیده اید,آنوقت صحبت از ثبات و آرامش میکنی؟خجالت که نمیکشی پس نقاب بر خاک بکش
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
۳۸
scandal - برلین، آلمان
خدا، آخر و عاقبت ایران را بخیر کن! «ما اصلاً دنبال بهانه بودیم که اگر ایران را بمباران کنند اسرائیل را بزنیم»! فقط پهلوان حریف اینهاست، وگرنه بدبختی از آن ماست.
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
۲۲
یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک

بله، بزرگ شهید ولایت منتظران، حاج قاسم همانند سهراب بود که رستم را بر زمین زد، ولی از کشتنش صرف‌نظر کرد. ولی رستم ناجوانمردانه سهراب را شهید کرد. حاج قاسم تو هم همانند آقا وحید تا ابد در قلب مان زنده‌ای.
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
۵۳
آزاذه - تهران، ایران

جمع کنید بساط دروغ بافی هاتونو. شیاد تر از آخوند خود پستشه
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
۵۸
ادوینو - گوالف، کانادا

چلمک برای شما که بد نشد هم اون به آرزوی شهادت رسید که این همه دنبالش بود هم شماحالا مظلوم نمایی میکنید در دنیا البته اگه هواپیمایه مسافربری را نمی زدید.
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
۴۷
haghighatdana - فارسی ، فرانسه

آره جون عمه ات. دروغ که واسه شما حناق نیست. قاسم کتلت سوخت. والسلام
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد
یعنی ما باید حرفتو قبول کنیم؟
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰
۵۷
همایون شایان - اسلو، نروژ
دیدار سفیران کشورهای خارجی ؟ خداییش اسم این کشورارو یه بار بگو . اگه رو نقشه ی کره ی زمین دیدی هرچی میخواستی بگو . میرن هرچی دره پیته پیدا میکنن و پول میدن که بگن ما با دنیا هنوز رابطه داریم . اگه دوتا کشوره مطرحه اروپایی دیدی تو راست میگی .
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
ژنرال های آمریکایی هنوز اونجا هستند، برید بکشید، ببینم چجوری میکشید.
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
حتما روحانی راست میگوید. این ها اگر توان داشتند حتی یک تخم گنجشک را زنده باقی نمی گذاشتند چون بشدت فاشیست و داعشی شیهه هستند
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸
۷۶
hassan5 - تهران، ایران
قاسم با بمب های کنار جاده ای سربازان امریکایی را میکشت، چطور ممکن است که سران نظامی امریکایی را میتوانسته بکشد و نکشت؟!؟
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۳
۶۳
Parinaz Iran - پراگ، چک
مردک حقه باز اگر یک میلیونیم شرف انسانی در وجود نحس تو بود و کمی سواد باید می دیدی که چگونه اطرافیان هیتلر همسان خود اوتقاص جنایات خود را پس دادند تو نیز روزی هنگامیکه سیاهی دین ننگینت و ملایان اشغالگر به پایان رسید به نیستی السلام و علیکم خواهی گفت۰
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰
۴۲
freedom of the press - تهران، ایران
شما بتونید کسی را بکشید و نکشید. اول تو ‌راست میگی جون عمه ات. دوم اگه هم می تونسته و‌ نکشته از ترس اینکه نکنه آمریکا کلا جمعتون کنه بندازتون تو‌ سطل آشغال.
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
۶۰
007 Azadi - گوتنبرگ، سوئد
امیدوارم اون گلها که جلوته گلهایه تابوتت باشه بیشرف چقدر نیرنگ تو واقعن خواب داری کفتار؟؟
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۸
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
بابا اخه داش قاسم مرام گذاشت! حسن جون، جوابت یه کلمه است: خاویار
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳
۱۰۷
Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
می توانست، ولی چون کلا مأموریت ما نابودی مردمان خاورمیانه است نه خدای نگرده ایجاد مزاحمت برای ژنرالهای امریکایی! بهمین خاطر بلافاصله بعد از اینکه حاجی ریق رحمت را سر کشید و به آسمان پر کشید و دستش از کشتن مردم روی زمین کوتاه شد، ما آستینها را بالا زدیم و ‌یک هواپیمای پر از مسافر را رو هوا زدیم زدیم که هم جبران چند روز فقدان حاجی را کرده باشیم و هم با کد «از این رضا به اون رضا» به کشور دوست و برادر اسرائیل و نتانیاهو داده باشیم که فقدان حاجی مشکلی در «مأموریت تاریخی شیعه-آریایی» ما ایجاد نخواهد کرد .
‌سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۹
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
زرشششششششک. از خودش نتونست دفاع کنه
‌سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.