سازمان هواپیمایی: شی مورد اشاره در فایل صوتی، هواپیمای سرنگون شده بود نه موشک

رادیو فردا :سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به فایل صوتی منتشر شده درباره مشاهده موشک شلیک شده به هواپیمای اوکراینی اعلام کرد که شی مشاهده شده توسط خدمه پرواز هواپیمای شرکت آسمان، هواپیمای سرنگون شده بوده، نه موشک.
 

این سازمان روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن، در اطلاعیه ای اعلام کرد: «مکالمات متعددی در برج مراقبت ثبت و ضبط شده‌ که حاوی اشاره یکی از خلبانان پرواز ورودی به تهران مبنی بر رویت نورهایی شبیه موشک یا یک گوی گداخته است که در آسمان حرکت می‌کرده و سپس منفجر شده است.»

 
اطلاعیه سازمان هواپیمایی درباره ورود هواپیمای شرکت آسمان به تهران همزمان با پرواز هواپیمای اوکراینی در حالی است که پیش از این وزیر راه و شهرسازی ادعا کرده بود که «پرواز شرکت آسمان بعد از حادثه هواپیمای اوکراین انجام شده» است.
 
بر اساس اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری، «خدمه پروازی شرکت هواپیمایی آسمان، به دلیل اشاره به کلمه موشک، جهت تشریح دقیق مشاهدات خود مورد مصاحبه قرار گرفته و اظهار داشتند نوری را در آسمان مشاهده نموده که حدود یک دقیقه و نیم در حال حرکت و گسترش بوده و سپس منفجر شد».
 
به گفته سازمان هواپیمایی کشوری، خدمه این هواپیما اعلام کردند که «مدت زمان حرکت نور در آسمان به اندازه‌ای طولانی بوده که یکی دیگر از عوامل پروازی را به درون کابین دعوت و با او نیز مشورت کرده‌اند».
 
بر اساس این اطلاعیه، «اعضای گروه بعد از مشاهده فیلمِ آتش گرفتن هواپیما، نتیجه گرفتندکه شیء رویت شده، همان هواپیمای آتش گرفته بوده که بعداً به زمین اصابت کرد و منفجر شد».
 
سازمان هواپیمایی اعلام کرد که «بر اساس نظر کارشناسان سازمان احتمال آتش‌سوزی موتور یا انفجار در درون هواپیما به عنوان منشاء آتش سوزی بوده و به همین دلیل تا قبل از اعلام اطلاعات رسمی از مراجع نظامی، احتمال آتش‌سوزی در هواپیما تشخیص داده شد».
 
شامگاه یک‌شنبه تلویزیون اوکراین یک فایل صوتی مربوط به یکی از پروازهای نزدیک به هواپیمای اوکراینی سرنگون‌شده در نزدیکی تهران منتشر کرد.
 
در ابتدای مکالمه، خلبان پرواز ۳۷۶۸ شرکت آسمان (شیراز – تهران) از برج مراقبت درباره عادی بودن وضعیت و و «اکتیو» بودن منطقه پروازی می‌پرسد و سپس در توضیح به «یک سری نورهایی مثل موشک» اشاره می‌کند. در جایی از این مکالمه نیز خلبان به تاکید می‌گوید آن‌چه می‌بیند موشک است.
 
پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین که روز ۱۸ دی با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سقوط کرد، حامل ۱۴۶ شهروند ایرانی، ۶۱ شهروند کانادایی که عمدتاً تابعیت دوگانه داشتند، ۱۱ شهروند اوکراینی، و نیز تعدادی از اتباع افغانستان، سوئد و بریتانیا بود که همه آنها کشته شدند.
 
اوکراین چندبار خواستار تحویل جعبه سیاه هواپیمای سرنگون‌شده با موشک سپاه پاسداران شده و تن دادن احتمالی به این خواسته را نشان‌دهنده تعهد جمهوری اسلامی به تحقیقات بی‌طرفانه دانسته است. مقامات جمهوری اسلامی این درخواست را رد کرده‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۸۰
P.O.P - تهران، ایران

عذر بد تر از گناه. حالا چه فرقی میکنه که خدمه پرواز آسمان چی دیده. شما اگه جراتشو دارین جعبه سیاه رو بفرستین بیرون, همه چی روشن میشه.
‌چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۳
۴۶
Omide por jalal - لس‌انجلس، ایالات متحده امریکا

مردمِ ِ دنیا هم گاو هستن حتما!!! شما هم که سنگِ پایِ قزوین !
‌چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸
۴۸
شمرالله - مونیخ، آلمان
این امکان وجود داره که اخوندها و اخوندکها خوک زاده هاشون باور کردند که در ایران با ۸۰ میلجون ۴پا که روی دو پا میاستند سروککار دارند؟
‌پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.