عباس: کلیه روابط با آمریکا و اسرائیل را قطع می‌کنیم

رادیو فردا :رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به "معامله قرن"، اسرائیل و آمریکا را به قطع همه روابط از جمله همکاری‌های امنیتی تهدید کرد. دبیرکل اتحادیه عرب نیز با محکومیت طرح ترامپ، آن را شکلی از آپارتاید علیه فلسطینیان نامید.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در آستانه نشست اضطراری اتحادیه عرب در قاهره، اسرائیل و آمریکا را به قطع همه مناسبات سیاسی و امنیتی تهدید کرد. این نشست به منظور پشتیبانی از مواضع فلسطینی‌ها در مخالفت با طرح صلح خاورمیانه دونالد ترامپ تشکیل شد که به "معامله قرن" موسوم است.

 
محمود عباس در دسامبر ۲۰۱۷ نیز دولت آمریکا را به دلیل تصمیم ترامپ برای انتقال محل سفارت ایالات متحده به  اورشلیم به قطع مناسبات سیاسی و  یک بار نیز تل آویو را به قطع همکاری‌های امنیتی تهدید کرده است. این تهدیدها هیچوقت عملی نشده‌اند و بخصوص همکاری‌های امنیتی فلسطین و اسرائیل به صورت دوفاکتو و غیررسمی هم‌چنان ادامه یافته‌اند.
 
روز شنبه اول فوریه، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، "معامله قرن" را محکوم کرد و آن را طرحی خواند که فلسطین را در اشغال همیشگی اسرائیل نگاه می‌دارد. ابولغیط در قاهره گفت: «این طرح حقوق مشروع فلسطینی‌ها را نادیده می‌گیرد و به صلح کمکی نمی‌کند، بلکه موجب یک قرن کشمکش و رنج بیشتر می‌شود.»
 
او اعلام کرد که این طرح فلسطینی‌ها را شهروندان درجه دو به حساب آورده و حالتی از آپارتاید ایجاد کرده است. ابوالغیط از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواست با کمک همدیگر راه حل قابل قبولی برای حل کشمکش بیابند.
 
محمود عباس گفته که این طرح ناقض پیمان‌اسلو است. در این پیمان که سپتامبر ۱۹۹۳ در واشنگتن با حضور یاسر عرفات، اسحاق رابین و بیل کلینتون به امضا رسید، مسائلی چون وضعیت بین‌المقدس، آوارگان فلسطینی، آبادی‌های یهودی‌نشین، مسائل امنیتی و تعیین مرزها باید در توافقی دایمی حل و فصل می‌شدند. ساف در این پیمان دولت اسرائیل را به رسمیت شناخت و اسرائیل نیز ساف را نماینده قانونی مردم فلسطین دانست.
 
دونالد ترامپ روز سه‌شنبه ۲۰ ژانویه طرح صلح خاورمیانه خود را در نشست خبری مشترکی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل رونمایی کرد. این طرح ۱۸۱ صفحه‌‌ای که قرار است مناقشه ۷۰ ساله طرفین را پایان دهد، راهکار دو کشور مستقل را در نظر گرفته است، بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل می‌شناسد و به ازای منضم کردن شهرک‌های کرانه باختری رود اردن و دره اردن به اسرائیل، با تشکیل کشور مستقل فلسطین در نیمه دیگر کرانه باختری، نوار غزه و چند محله از بیت‌المقدس شرقی موافقت می‌کند. طرح هم‌چنین تاکید دارد که کشور آتی فلسطین نباید ارتش داشته باشد.
 
عربستان سعودی و امارات متحده عربی که متحدان نزدیک واشنتگن محسوب می‌شوند از این طرح استقبال کرده‌اند. ریاض از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواسته که زیر نظر آمریکا به مذاکره مستفیم با یکدیگر پرداخته و اختلاقات را از این طریق حل کنند. امارات متحده و مصر نیز خواستار بازگشت فلسطینی‌ها به مذاکره شده‌اند.
 
محمود عباس گفته هیچ سرزمین فلسطینی بدون آن که بین‌المقدس پایتخت آن باشد، قابل تصور نیست.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۲۶
iRONiC - استکهلم، سوئد

به چشم چپ مغام موزم رهبری ..!
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

اقای محمود عباس جان عمه ات روابط فلسطینیها را با امریکا و اسرائیل قطع نکن اگر قطع کنی امریکا و اسرائیل از بین خواهند رفت.
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳
۵۷
همایون شایان - اسلو، نروژ
یادمه یاسر عرفاتم از این زر زرایه مفت زیاد میزد یه جوری اسرایئل سرطانیش کرد که نفهمید از کجا مریض شده . دیگه نمیتونست حتی حرف بزنه . اگه تو هم دوست داری اون بلا به سرت بیاد بازم دستاتو بیشتر باز کن و هارت و هورت کن
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
۳۹
winnie1987 - بيرمنگهام، انگلستان
این مردک عباس باید هم این حرفارو بزنه، اگه یک حکومت مردمی در فلسطین باشه که این یابو بطور مادام العمر رئیس نمیمونه. من نمیگم این طرح ترامپ منصفانه هست، ولی تشکیل یک کشور به طور رسمی مورد قبول همه کشورهای جهان با اقتصاد قوی و دولت خوب و روابط سیاسی درست خیلی بیشتر به احقاق حقوق فلسطینیها کمک میکنه تا ریاست یک مشت تروریست فسیل شده که هیچ جای دنیا اینهارو قبول نداره. از سال ۱۹۴۸ جنگ و خونریزی بوده و کشمکش قومی مذهبی. لبنان و اردن و سوریه هم با آوارگان فلسطینی مثل حیوان رفتار کرده ان، نه به اینها اجازه زندگی حسابی میدهند نه قادر هستند اینهارو به کشورشون بفرستند. شما فکر کن چندین دهه در کمپ و چادر زندگی کنی با کمترین امکانات اولیه. به نظر من طرح بدی نیست و اگه فلسطینیها ذره یی عقل داشته باشند میفهمن که دنیا خیلی وقت هست که دیگه برای مظلوم نمایی شون تره هم خرد نمیکنه. این چند صباح هم پول مردم مظلوم و بی‌پناه ایران بوده که خرج حماس و کوفت و زهر مار شده، وگرنه اگه آمریکا و اروپا کمک‌هاشون رو قطع کنن همین عباس باید بره گدایی.
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
۴۳
Alphabet - پترس، یونان
ما چشم براه انتخاب یکبار دیگه ترامپ ایم. به کوری چشم ناپاک آخوندهای پلید و کثیف, زنده باد ایران بزرگ, پاینده امریکا و درود بر اسرائیل. بزودی شاهدپیوندتون باشیم و این اتحاد پیشاپیش مبارک.
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
۴۴
اسپیسر - لندن، انگلستان
عباس بیخیال بابا
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۴
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
هیچ رهبری در فلسطین جرات ندارد که این طرح را بپذیرد ولی به تدریج و در طول 5 سال این طرح جا خواهد افتاد و فلسطینی ها با عمل انجام شده مواجه خواهند شد
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۳
۲۹
آذرمیانه - آذربادگان، ایران
[::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. مهمترین دلیلی که باعث شد آخوندا حکومت اسلامی درست بکنن همین تشکیل حکومت یهودی بود. دعوا بین آخوند و خاخام هستش این وسط اون پاپ هم زیر زیرکی کار میکنه
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۷
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
[::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. عزیزم موضوع خیلی عمیق تر از این حرف ها هست
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
۴۶
زاگرس۴۳ - لیدز، انگلستان
کلیت تازی و تازی پرستی وحشی بدوی تروریست جنایت کار برین به جهنم .
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.