نیویورک تایمز: سپاه حتی از روحانی هم علت سرنگونی هواپیما را پنهان کرده بود

پذیرش سرنگونی این هواپیما توسط سپاه، با سه روز تاخیر صورت گرفت بی بی سی :روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به شرح وقایع سه روز بعد از سرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکراین با موشک‌های سپاه پاسداران پرداخته است. این روزنامه نوشته حسن روحانی پس از اطلاع از علت واقعه، سپاه را برای اعتراف زیر فشار می‌گذارد.
 

در این گزارش آمده که سپاه، واقعیت را درباره علت سرنگونی هواپیما می‌دانست اما آن را حتی از رئیس جمهوری ایران پنهان نگه داشته بود.

 
روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید این اطلاعات را با مصاحبه با دیپلمات‌های ایرانی، مقامات فعلی و سابق دولت، اعضای علی‌رتبه سپاه و افراد نزدیک به بیت رهبری به دست آورده است.
 
بنا بر این گزارش، وقتی که سرانجام به حسن روحانی اطلاع داده شد، او از سپاه خواست حقیقت را اعلام کند وگرنه استعفا خواهد کرد. گفته می‌شود در این جلسه نماینده‌‌ای از سوی رهبر ایران نیز حضور داشته است.
 
نیویورک‌تایمز می‌گوید ۷۲ ساعت پس از سقوط هواپیما آیت الله علی خامنه‌ای قدم پیش می‌گذارد و به سپاه دستور می‌دهد تا "خطای مهلک" خود را تصحیح کند.
۱۸ دی ماه، ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق که به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی به دست آمریکا بود، یک هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین دقایقی بعد از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران سقوط کرد.
 
پذیرش سرنگونی این هواپیما توسط سپاه، با سه روز تاخیر صورت گرفت. پیش از آن، جاسیتن ترودو، نخست وزیر کانادا گفته بود که شواهد جدی از ساقط شدن هواپیما توسط موشک وجود دارد. ۱۶۷ مسافر و خدمه هواپیما که اغلب آنها مهاجران ایرانی و دانشجویان خارج از کشور بودند، در جریان این سرنگونی کشته شدند. بیش از ۶۳ نفر از مسافران ایرانیان دارای تابعیت کانادایی بودند.
 
در سه روزی که اصابت موشک به این هواپیما از سوی مقامات ایران تکذیب می‌شد، شماری از رهبران جهان از جمله نخست وزیر کانادا، وزیر خارجه آمریکا، نخست وزیر استرالیا و نخست وزیر بریتانیا احتمال دادند که این هواپیما به دلیل شلیک پدافندی ساقط شده باشد.
 
سرتیپ امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در روز پذیرش مسئولیت این حمله گفته بود که پدافند مسقر در نزدیک فرودگاه بین‌المللی تهران، هواپیمای مسافری را موشک کروز تشخیص داده بود. فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفته بود که با اوپراتوری که این شلیک را انجام داده مصاحبه ای انجام شده که از تلویزیون پخش خواهد شد اما این اتفاق نیفتاد.
 
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که زمانی فرمانده پدافند هوایی در جمهوری اسلامی ایران بوده گفته به دلیل آشنایی که با آن دارد اطمینان دارد شلیک اشتباه و سرنگونی هواپیما نمی تواند فقط ناشی از خطای انسانی یک نفر باشد.
 
او خواستار برگزاری "دادگاه ویژه" با "قاضی عالی‌رتبه" برای رسیدگی به این پرونده شده بود.
 
رهبران اوکراین و کانادا خواهان همکاری کامل ایران و مجازات مقصران شده‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۰
007 Azadi - گوتنبرگ، سوئد

روحانی تو اگر شرف داشته باشی و وجدان٫ کله سپاه را منهل کن به جزایه خیانت و هموتن کشی با امواله کشور ننگ بر این سپاه!!
یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
۴۸
شمرالله - مونیخ، آلمان

جالبه بی بی سی میخوپاد حسن اخوند،مواجب بگیر بلاد فخیمه را تبرئه کنه، واقعا اگر دست بی بی سی بود قران را هم میاورد و جلوی چشم دنیا قسم میخورد که هواپیما وخ به خوس سقوط کرده و سپاه پاسداران هرگز این کار را نکرده.فرق بی بی سی با سیمای ملا تلوزیون دیکتاتوری اخوندی اشغالگر ایران فقط در ارم انهاست وگرنه متن اخبارشون یکی است یعنی متنی که بلاد فخیمه اماده میکنه ترجمه میشه یک ورقش میره رادیو بی بی سی و یک ورق میره سیمای اخوندی!
یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
بابا دیگه کور هم با دیدن اون سوراخهای روی بدنه و موتور میفهمه چه خبر بوده. البته بودن تو همین سایت مثل اون کی بود Walter white؟ که سفت و سخت به حالت ایستاده ماله میکشید که نقص فنی بوده
یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱
۵۲
ordak - بن، آلمان
طبق الاعات موسق،علت جلوگیری از فرستادن جعبه سیا هواپیما اکرایینی ۲ چیز است : یکی در یک مکالمه که ۱.۳۶ ثانه بین خلبان هواپیمای اکرایینی با باند فرودگاه خمینی بعد از برخورد اولین موشک به زیر بال راست هواپیمای اکرایینی، خلبان هواپیما اعلام فرود اضطراری و درخواست کمک کرده و از برخورد راکت به هواپیما گفته، انچه که در این مکالمه زیاد مهم است اینکه خلبان گفته که ایشان دوومین راکت(شیئه پرنده) را میبینه که به هواپیما نزدیک میشه، این در زمانی بوده که خلبان قصد بازگشت به فرودگاه را داشته، ظاهرا با وجود اسیب جدی توسط اولین راکت خلبان قادر بوده که هواپیما را به فرودگاه برگرداند....نکته دوم در این مکالمه به قبل از پرواز برمیگرده هنگامی که درهای هواپیما بسته شده بود، ولی ماموران امنیتی فرودگاه از خلبان میخواهند درب هواپیما را باز کند و دو مسافر پرواز را از هواپیما بیرون میبرند، که این مسئله حتی به مشاجره لفظی خلبان اکرایینی با ماموران امنیتی فرودگاه کشیده میشه و خلبان اکرایینی حتی تهدید کرده که پرواز نخواهد کرد ،...
یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
۵۲
ordak - بن، آلمان
...مسئله مکالمه ۱.۳۶ ثانیه خلبان هواپیمای اکرایینی با کنترل پرواز به حدی برای اینها خطرناک استکه حتی تکنسینها سپاه در اوایل میخواستند که جعبه سیاه را با گذراندن از میدان قوی مغناطیسی از بین ببرند.، ولی چون انها قادر نیستند اطلاعات جعبه سیاه را بازخوانی کنند ،مطمئن نیستند که ایا میدان مغناطیسی توانستر اطلاعات جعبه سیاه را نابود کند.
یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
من فکر کنم روحانی حامله است. اصلا خبر بد بهش نمیدن
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۴
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
چه تهدید مسخره ای . گور پدر سپاه روحانی و علی گدا.
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.