دیده‌بان حقوق بشر: حمله به اماکن فرهنگی ایران جنایت جنگی است

دویچه وله :سازمان دیده‌بان حقوق بشر به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در مورد امکان حمله به ۵۲ نقطه ایران از جمله اماکن فرهنگی واکنش نشان داد. این سازمان تصریح کرد که چنین اقدامی جنایت جنگی خواهد بود.
 

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز یکشنبه ۱۵ دی (۵ ژانویه) با انتشار بیانیه‌ای به اظهارات تهدیدآمیز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با امکان حمله به ۵۲ نقطه ایران واکنش نشان داد.

 
این سازمان در بیانیه خود تصریح کرد، تهدید ترامپ به نابود کردن اماکن و میراث فرهنگی ایران در صورتی که عملی شود، جنایت جنگی خواهد بود.
 
دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه خود دولت آمریکا را فراخواند که تهدیدات خود را مورد تجدید نظر قرار دهد و به قوانین جنگی بین‌المللی پایبند باشد.
 
ترامپ روز یکشنبه (۱۵ دی / ۵ ژانویه) در رشته پیام‌های توئیتری به تهدیدهای مکرر مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای گذشته پاسخ داده و به آنان هشدار داد که در صورت حمله به شهروندان یا منافع آمریکا ۵۲ نقطه ایران "خیلی سخت و خیلی سریع" هدف قرار می‌گیرد.
 
آندرا پراسو، مدیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در واشنگتن در ارتباط با اظهارات ریاست جمهوری آمریکا گفت: «پرزیدنت ترامپ باید تهدید‌های خود علیه اماکن و میراث فرهنگی ایران را به‌طور علنی پس بگیرد و شفاف اعلام کند که هیچگونه دستوری برای ارتکاب چنین جنایات جنگی نخواهد داد».
 
پراسو همچنین تصریح کرد، "وزارت دفاع آمریکا باید به‌طور علنی بر تعهدات خود تأکید کرده و اعلام کند، به قوانین جنگی بین‌المللی پایبند است و تنها دستورهای نظامی مطابق با این قوانین را اجرا خواهد کرد".
 
طبق قوانین جنگی بین‌المللی اماکنی که میراث فرهنگی محسوب می‌شوند و اماکنی غیرنظامی که مورد استفاده نظامی قرار ندارند، نباید مورد حمله قرار گیرند. این نکته در ماده ۵۳ پروتکل ۱ کنوانسیون ژنو گنجانده شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۹
kadash - استکهلم، سوئد
متاسفانه ترامپ با این حرف احمقانه دقیقا خدمت کرد به آخوندها و باعث میشه مردم مخالف اونها هم ازشون حمایت کنن.در عمل چنین کاری نمیکتونه بکنه چون حتی دستور اینکارو بده وزارت دفاع آمریکا و وکلایش خواهد دونست اینکار = جنایت جنگی و دقیقا مثل کشتن عمدی غیر نظامیها و انجام نمیده.میشه گفت بدترین حرفی که تا بحال زده این بوده.
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
۵۶
حاج حمید الله - وین، اتریش
اماکن فرهنگ اسلامی ایرادی ندارد
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
منظور ترامپ اماکن فرهنگی اسلامی هست، مثل مقبره ملعون خمینی و امثلهم. ولی از لحاظ زبان دیپلماتیک رعایت میکند و نام اسلام را نمیاورد.
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
[::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. همانطوریکه فرمودید مقصود مقبره ی خمینی و حوزه های الاغ پروری هست و نه اینکه دانشگاهی را بزنند.
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
۳۹
kadash - استکهلم، سوئد
منظور من مکانهای مربوط به فرهنگ ایران و باستان هست،اماکن فرهنگی اسلامی که دلیل بدبختی و ضد فرهنگ واقعی ایران هست و باید نابود بشن.
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
۶۴
zarduscht - فرانکفورت، آلمان
من نمی‌‌دانم .این توله بسجی‌ها چرا همه با هم.یک دفعه. طرفدار میراث فهرهنگی ایرانی‌ شده؟ حالا اگر ما حتا قبر این و آن توله امام را میراث فهرهنگی دانیم. مگر روس‌ها زمان مشروطیت گنبد محبت خانه رضا را به توپ نبستند.اولین کسی‌ که به سفارت انگلیس پناهنده شد.همین آخوند ها بودند. از ترس. حالا یک دفعه همه با هم کورشی شدند. پس مگر مرض دارید. مقبره کوروش را مسدود .تا کسی‌ بر سر آن نرود. هم خدا را می‌‌خاهید .هم خرما را ؟ حالا ترامپ دیوانه. قمار باز. مگر مغز خر خورده. که با موشک به نقش جهان .در بیابان زند. اگر از مناطق فهرهنگی منظورش قبر این و آن است. بزند. دو بار بزند. قبر امام امت را با خاک یک سان کند. دست کم زمین آزاد می‌‌شود. برای خانه سازی. اخر مگس مغز بسیجی‌ .کجا قبر امام شده .میراث فهرهنگی ما؟
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
[::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. چه نام با مسمایی برای حوزه انتخاب کردید، حوزه الاغ پروری! 😅
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
۲۹
آذرمیانه - آذربادگان، ایران
[::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. شما دو تا هم با این یه لقمه نون که امریکا میندازه جلوتون آماده آتش به اختیار برای نوکری ترامپ هستید که هر گفته ای رو یه جوری تفسیر کنید که به نفع اون باشه. حالا از کجا معلوم تخت جمشید رو نزنه؟ وقتی زد شما میائید چی میگید؟ ... حالا میخواد نوکر آخوند باشه یا نوکر امریکا فرق نداره نوکری ذاتا بد هستش
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
۵۳
Bozorgmehr - سیاتل، ایالات متحده امریکا
تهدید دونالد ترامپ به حمله به ۵۲ نقطه ایران از جمله اماکن فرهنگی جنبه ای عمیق تر داره. آمریکا چند دهه است که برای تجزیه کشورهای خاورمیانه به کشورهای کوچک برنامه ریزی کرده و خوب می دونه که برای از بین بردن "هویت ملی" ملت های این منطقه باید آثار و میراث فرهنگی که مثل چسب هر ملت این منطقه بهم وصل کرده از بین ببره. فراموش نکنیم که آمریکا داعش پدید آورد و یکی از نخستین کارهای داعش نابود کردن آثار و میراث فرهنگی عراق و سوریه بود‌. برای نابودی هویت ملی ایرانیان نیز باید آثار و میراث فرهنگی این ملت بزرگ از بین برد.
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
[::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. حالا صبر کن، اگر تخت جمشید رو زد من ملامت. ولی راست میگی نوکر بودن خیلی بده، بخصوص وقتی آدم حلقه به گوش باشه ولی انکار هم بکنه.
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
[::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. نکنه روت نمیشه بگی که قاسم خان قهرمان بود و داعش رو شکست داد؟ نگران نباش،‌حرف دلت را بزن، ما نمیگیم آخوند یه لقمه نون جلوت پرت کرد که قهرمان میشناسیش.
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
۲۹
آذرمیانه - آذربادگان، ایران
[::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. ببین داداش من درسته سنم از تو کمتره ولی مطمئن باش اگه چیزی رو معتقد باشم درسته هر جوری شده میگم و پنهان نمیکنم.. درکل بهت گفتم که من آدم خودم هستم مثل بعضیا خودم رو نه به آخوند میفروشم نه به ولیعهد نه به ترامپ ...هرچیزی هم اونا بگن سبک سنگین میکنم ببینم درسته یا غلط اگه درست بود تائید میکنم اگه غلط بود رد میکنم...زت زیاد
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
[::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. اخوی تو اب نمی بینی تا شنا کنی. به من پیشنهاد معاونت وزیر را هم داده اند اما حرام باشد اگر حتی یک لقمه نان دولتی خورده باشم یا از کسی باج گرفته باشم و یا یک ریال برای منافع شخصی شعر گفته و یا قلم بچرخانم. ملت ازادیخواه و مهربان امریکا بدون کوچکترین توقعی به من پناه داده اند و کوچکترین تماس فرهنگی عقیدتی هم با من ندارند . در کشور ایران تا یک افغانی را به سیخ نکشند و یا برای کشته شدن به سوریه بسیج نکنند چیزی به او نمی دهند. رفتار شما با هموطنان بهائی هم تابلو هست. شماها فاشیست شیعی هستید
‌سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵
۵۸
ادوینو - گوالف، کانادا
چه اسکولایی هستید شما این رییس حمهور رمزی صحبت میکنه هل ورتون نداره نمیتونه علنی بکه مرقد امام اون میدونه چی میگه مرقد امام مرکز فرهنگی آخونداست شما چقدر چلمک هستی مگه در مرکز فرهنگی ایرانیان نه آخوندای عربپرست اسلحه یا موشک میسازن که شما داد میزنید واون بیچاره را محکوم میکنید
‌سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴
۲۹
آذرمیانه - آذربادگان، ایران
[::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. من خودم بخاطر یه افغانی رفتم دعوا کردم با یه ایرانی بعد به کمن میگی فاشیست؟ اصلا تو عمرم تا حالا یه بهایی ندیدم بیشترشون توی شیراز و اینا هستن که من بخوام اذیتشون بکنم.. شما اینقدر خودتونو میزنید به کوچه علی چپ بخاطر نوکر مآبی خودتون که تشخیص ندید اگه ترامپ میخواست مرقد و حوزه رو بزنه میگفت مراکز دینی نمیگفت مراکز فرهنگ ایرانی
‌سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۹
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
[::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. خیر عزیزم. گفتارت فاشیستی هست. یعنی از کسانی که فاشیست هستند طرفداری میکنی. شما روی مرز حرکت میکنی و دوقطبی شده ای. میزان درجه ی انسانیت در شما خیلی بالا ولی هنوز گرفتار توحش اسلامیت هم هستی. به همین دلیل وقتی دنبال عقلانیت میروی انسانی مثبت و باشکوه میشوی ولی وقتی جلاد خونخواری مثل علی را قهرمان می بینی در اینجا از ارثیه ی اعتقادات موروثی پدران آذری ات متاثر میشوی. در مجموع انسان خوبی هستی. خیلی سخت هست بپذیری که کسی را که بعنوان همای رحمت در نوزادی به تو تزریق کرده اند فقط یک جلاد خون اشام بوده که قاتل زنش فاطمه هم هست و یک کلام از کتاب ارزشمند نهج البلاغه هم نوشته ی او نیست
‌سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
۲۹
آذرمیانه - آذربادگان، ایران
[::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. خیلی باحاله ...من شما دوتا رو در حین ارتکاب جرم مچ گیری کردم بجای پذیرش میایید همون سفسطه های آخوندی میارید که بظاهر ازش بدتون میاید تا من را محکوم کنید!! یعنی گناهکار در دادگاه رفته شروع به محکوم کردن قاضی میکند!!
‌سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
۲۹
آذرمیانه - آذربادگان، ایران
[::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. جل الخالق...ابزار شما هم نژادپرستانه برعلیه آذریهاست ..آذری تقی زاده و کسروی و ستارخان و باقرخان و سید کاظم شریعتمداری به دنیا داده است...شماها اگر به حرف شریعتمداری گوش میدادید امروز ایران از ژاپن جلوزده بود ..ای نسل خطاکار که زندگی هفت پشت ما را تباه نمودید.
‌سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
[::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. خیر عزیزم. عاشق اذری ها هستم. بهترین دوستان من اذری بوده اند. عیب ان ها را هم میدانم. بالای حرف پدرشان یک کلمه نمی گویند. حتی اگر پدرشان بگوید ماست سیاه هست. پدر برای یک اذری بالاتر از خداست و حرف او نباید حتی مورد شک قرار بگیرد. البته بزرگانی مثل کسروی هم اذری بوده اند اما من بافت اکثریت را می بینم
‌سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.