توقیف «خانه پدری»؛ «مرتکبین و مقصرین» صدور مجوز نمایش فیلم تحت تعقیب قرار گرفتند

 مهدی هاشمی (نفر جلو) و شهاب حسینی در نمایی از فیلم «خانه پدری» که فقط به مدت ۱۰ روز اجازه نمایش پیدا کرد. رادیو فردا :ساعاتی پس از توقیف فیلم «خانه پدری» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی کیانوش عیاری، دادستانی تهران اعلام کرد که «مرتکبین و مقصرین» صدور مجوز نمایش این فیلم تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند.
 

دادستانی تهران روز دوشنبه ششم آبان در اطلاعیه‌ای مدعی شد که اکران این فیلم «بازتاب بسیار منفی و گسترده‌ای در اذهان جامعه بشری به دنبال داشته» است.

 
در این بیانیه ادعا شده که فیلم خانه پدری به «اعتقادات مذهبی جامعه ایران» توهین کرده و «ترویج خشونت علیه زنان و زیر سوال بردن سنن، رسوم و فرهنگ ناب ایرانی-اسلامی و ارائه تصویر وارونه و کذب از خانواده ایرانی در این فیلم مشهود» است.
 
توقیف این فیلم که تنها ۱۰ روز از نمایش مجدد آن می‌گذشت پس از آن صورت گرفت که برخی از رسانه‌های اصولگرا بویژه روزنامه «کیهان» به آن حمله کرده بودند.
 
در اطلاعیه دادستانی تهران همچنین ادعا شده که پخش این فیلم «سلامت روحی و روانی جامعه را به مخاطره انداخته به نحوی که با واکنش منفی اقشار و گروه‌های مختلف در جامعه همراه بوده» است.
 
در مقابل حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی، گفت: «اعضای شورای پروانه نمایش و قاطبه منتقدان و جامعه‌شناسان، خانه پدری را فیلمی در ترویج خشونت نمی‌دانند».
 
داستان فیلم «خانه پدری» درباره یک قتل ناموسی است و این فیلم از سال ۹۳ اجازه پخش نداشت و پس از حذف برخی از صحنه‌ها در نهایت امسال اکران شده بود.
 
کیانوش عیاری در مصاحبه با رسانه‌های ایران گفته که بخش‌هایی از این فیلم برای اکران حذف شده است.
 
آقای عیاری درباره اکران این فیلم نیز گفته بود: «باز شدن این حصار نه تنها برای فیلمساز، بلکه برای کل جامعه، ایجاد دلخوشی می‌کند. این گشایش و باز کردن فضا برای مردم هم جذابیت دارد».
 
رئیس سازمان سینمایی نیز گفت که «بار تصویری خشن صحنه‌های ابتدایی آن، کاسته و با تمهیدات تصویری و صوتی، اصلاح شد».
 
وی اضافه کرد: «جای تعجب است که عده‌ای می‌گویند هیچ اصلاحی در این فیلم صورت نگرفته است».
 
با این حال دادستانی تهران به نقل از «گزارش مراجع نظارتی» اعلام کرد که فیلم «اصلاح» نشده است.
 
در این اطلاعیه اعلام شده که به دستور دادستانی «علاوه بر جلوگیری از پخش فیلم مذکور، کلیه مرتکبین و مقصرین نیر تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند».
 
دادستانی تهران اعلام نکرده که چه کسانی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
دادستانی تهران مدعی شد که اکران این فیلم «بازتاب بسیار منفی و گسترده‌ای در اذهان جامعه بشری به دنبال داشته» است..خخخخ ولی صحنه های اعدام در خیابان و یا قطع عضو و دعوت از پیر و جوان و کودکان برای دیدن و رفتن به پیک نیک اعدام و قطع دست و پا بازتابش فرق میکنه چون در تازی نامه ی جعلی تاکید شده
دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
ملتی که از حقیقت بگریزد و همه چیز را به زیر فرش جارو کند عاقبتی بهتر از حالت فعلی ایران نخواهد داشت
دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
ملتی که از حقیقت بگریزد و همه چیز را به زیر فرش جارو کند عاقبتی بهتر از حالت فعلی ایران نخواهد داشت
دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
۳۶
sara-de - برلین، آلمان
یه جا خوندم که این داستان زندگی‌ خود کارگردانه ،خواهرش رو اینجوری کشتن با پدرش گویا.اگه این باشه توف بر او
‌سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
[::sara-de - برلین، آلمان::]. روزنامه های زرد هر چه بخواهند مینویسند گیریم که اینطور باشد چرا تف بر او میفرستید تف به کسانی که در ملا عام انسانها را اعدام میکنند و کودکان همراه خانواده برای تماشای جان کندن و دست و پا زدن یک انسان بین هوا و زمین دست و جیغ و هورا میکشند و صلوات میفرستند تف بر کسانی که دست یک انسان را برای دزدی قطع میکنند آنهم در ملا عام .کی میخواهیم یاد بگیریم ندانسته قضاوت نکنیم
‌سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۱
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
[::sara-de - برلین، آلمان::]. شما بهتره به ایران برگردید و به تماشای اعدام در خیابان ها بروید .فکر نمیکنم شما اهل فیلم باشید و بشناسید فیلم سازان بزرگی همانند میشل هانکه که در فیلم هایش خشونت و تلخی را شاهد هستیم و جایزه هم میگیرد و امثال هانکه بسیار هستند کارگردانهای خوب و از طرف هموطن هایشان حمایت و تقدیر هم میشوند نه مانند مملکت ما که به گفته های روزنامه های زرد و یا مسئولین اسلامی بیسواد توجه میکنند و قضاوت میکنند شما اول فیلم را ببین بعد توهین کن شما لیاقتت فیلمهای دوزاری صدا و سیما ست و رفتن به خیابانها برای دیدن صحنه های جان کندن انسانها بر چوبه دار
‌سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.