اردوغان در پیام تویتتری ارتش ترکیه را «سپاه محمدی‌» خواند

العربیه :رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، شامگاه چهارشنبه در توئیتی که برای ادای احترام به ارتش این کشور نوشت سربازان کشورش «سپاه محمدی» خواند.
 

این توئیت که گفتمان اسلامگرایی سیاسی را ترویج می‌کند جنجال بزرگی را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت. برخی منتقدان رجب طیب اردوغان با انتقاد از اینگونه توئیت‌ها رئیس جمهور ترکیه را به تناقض گویی متهم کردند.

 
منتقدان اردوغان می گویند اردوغان با بکارگیری واژه مذهبی الهام گرفته از تشکیلات اخوان المسلمین تلاش می کند تا مسلمانان و عرب‌ها را قانع کند که او برای حمایت کشور ترکیه وسوری‌های مسلمان از خطر تروریست و کردها که از سوی آمریکا و غرب حمایت می‌شوند، وارد کارزار شده است تا مانند خیلی از رهبران جنگ‌ها در تاریخ با دادن جنبه حق و باطل به حمله نظامی به خاک سوریه اشغالگری خود را توجیه کند.
«سپاه محمدی»
اردوغان در یک توئیت به عربی خطاب به ارتش ترکیه نوشت:«من پیشانی همه شما افراد ارتش را بوسه می‌کنم شما قهرمانان «سپاه محمدی» که عملیات «سرچشمه صلح» شرکت کرده‌اید، برای همه شما آرزوی موفقیت می کنم کما اینکه از کسانی که در این عملیات در کنار ترکیه بودند نهایت تشک را دارند.
 
اردوغان واژه «سپاه محمدی » را در زبان ترکی نیز بکار برد . اما اردوغان در بکارگیری واژه ها در صفحه انگلیسی توئیتر خود هیچ اسمی از «ارتش محمدی» نیاورد بلکه حتی شبه نظامیان اسلامگرای سوری وابسته به ترکیه را «ارتش ملی سوریه » نامید. چون اردوغان خوب می داند که کشورهای غربی چقدر از شبه نظامیان اسلامگرای تندرو که در سوریه فعالیت می کردند، متنفر هستند.
ایدئولوژیک متعصب یا عملگرا؟
در همین راستا ایریک جان زوشر نویسنده و پژوهشگر و کارشناس در امور ترکیه، نوشت، گفتمان ایدئولوژی اردوغان با هدف بسیج عمومی ترک‌ها برای غرب تکان دهنده است.
 
این نویسنده در مقاله‌ای در باره اوضاع ترکیه نوشت، طی سال‌های گذشته، محافل سیاسی و افکار عمومی در اروپا و ایالات متحده از شیوه گفتمان رئیس جمهوری رجب طیب اردوغان و توصیف غرب به عنوان دشمن مسلمان در سخنرانی‌هایش برای مردم عامی ترکیه، شوکه شده بودند.
 
ده‌ها سال سیاست مداران و اندیشمندان غرب به ترکیه به دیده متحدی قوی در برابر اتحاد جماهیر شوروی و کشوری مدرن در خاورمیانه نگاه می‌کردند اما با سرنگون شدن اتحاد جماهیر شوروی اوضاع تغییر کرد.
 
آیا گفتمان ضد غربی اردوغان یک ابزار سیاسی برای بسیج کردن هوادارانش در ترکیه است یا با هدف اعمال فشار بر غرب، یا واقعا یک باور عمیق ایدئولوژیکی برای اوست؟.
 
گفتنی است که این نخستین باری نیست که اردوغان ارتش ترکیه را «سپاه محمدی» می نامد، بلکه در سال 2016 پس از کودتای ناکام او نیروهای ترکیه که در توطئه کودتا شرکت نکرده بودند را سپاه محمدی خواند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

اگر سپاه محمدی باشند که بیش از حد وحشی هستند و به وفور سر می برند و برده فروشی میکنند
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵
۴۶
زاگرس۴۳ - لیدز، انگلستان
اتفاقا دقیق و درست گفته . مسلم برادر نیبر هود یا اخوان المسلمین فرقه وحشی بدوی بربر جانی تروریست چند سر دارد . یکی مصر مانند شیخ عبدو و محمد مرسی. یکی خمینی دجال و دنباله اش یکی گروه تروریست عدالت و توسعه در ظاهر همین گولن اردغان قاتل و بقیه این اوباش نمونه ترکی عثمانی . یکی حکومت شیخ نشین قطر که پول کلان خرج ترویست های اخوانی می کنند . اون جمال قاشق چی هم که عربستان کشتش عضو برجسته از گروه سعودیش بود . اینها تروریستهایی با ماسکهای مختلف و به صورت چراغ خاموش همیشه در حال نفوذ بوده و هستن . در واقع همان سیستم خلافت اسلامی محمد هستن .
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
۴۴
Liberte - ارومیه، ایران
حتما خودت هم پیامبر اسلامی ما خبر نداشتیم . اَلدنگ.
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶
۵۰
ابن ملجم - مونیخ، آلمان
مردک توله مغل، حالا میخواهی به فلانجای عربها آویزان بشی، نماز خوندن مغلهای هم قبیلت در عید قربان نشان داد که از اسلام وپ سپاه م،حمد چی میدونی. چرا نمیگی تروریستهای داعش، هنوز از شکستن کمر داعش توسط بچه مدرسه ایهای کوبانی را فراموش نکردی و میخواهی انتقام فک و فامیلی داعشیت را از کردها پس بگیری. بدبخت یک نگاه به دور و برت کن، سال ۹۱ مادلین ابرایت یک جمله گفت، بعضی کشورهای منطقه بیش از حد بزرگ شدن، ما وارد منطقه شدیم که این مسئله تغییر کند، اول عراق نابود شد، بعد سوریه بود، حالا رسیده بیخ گوش توی مغلک. همانطور که گفتم، کارخانه های چرمسازی چین در انتظارت هستند. باید انتقام نتسل کشی ار منیها را هم پس بدی نه تنها نسل کشی از کردها
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
۵۲
ordak - بن، آلمان
سپاه داعش هم میگفت سپاه محمد.چرا راست و پوسکنده نمیگی که میخواهی برادرهای داعشیت را از زندان کردها نجات بدی
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::ordak - بن، آلمان::]. [::ابن ملجم - مونیخ، آلمان::]. موزیگری و دروغ جزو شخصیت ذاتی کردهاست لذا در زندانهای کردها داعشی وجود نداره بلکه عربهایی رو که از سوریه فرار نکردن رو اسیر کردن. کردها خانه های اعراب رو غصب کردن. در گذشته هیچ کردی در سوریه نبوده. تعدادی در سالهای اخیر به سوریه مهاجرت کرده بودن که بهشون شناسنامه داده نشده بود. این جنگ بهانه ای شد برای کردها تا به تخیلات خودشون یعنی غصب مناطقی از سوریه عمل کنن. ترکیه اگر میخواست کردها رو بی خانمان کنه کردهای ترکیه رو بیرون میکرد یا از زادو ولدشون جلوگیری میکرد.
یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.