توضیح روحانی درباره خودداری از مکالمه تلفنی با ترامپ: «آمریکا کارشکنی کرد»

رادیو فردا :حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه ضمن تایید خودداری از مکالمه تلفنی با همتای آمریکایی خود، هدف رئیس جمهور آمریکا از این اقدام را «صرفا استفاده داخلی از انجام این مذاکره» توصیف کرد.
 

آقای روحانی روز چهارشنبه، دهم مهرماه، ضمن تشکر از رئیس جمهور فرانسه به دلیل تلاشش برای اتفاق افتادن این مکالمه گفت که در انجام نشدن این مذاکره «نه پاریس مقصر است و نه تهران»، بلکه « آن‌ که کارشکنی کرد کاخ سفید بود».

 
هفته‌نامه آمریکایی نیویورکر روز دوشنبه، هشتم مهر، در گزارشی نوشته بود با این‌ که رئیس‌جمهوری فرانسه مقدمات تماس تلفنی سه‌جانبه با همتایان ایرانی و آمریکایی خود را در نیویورک فراهم کرده بود حسن روحانی از اتاق خود در هتل بیرون نیامد.
 
رئیس جمهور ایران تاکید کرد که رئیس جمهور آمریکا، نه در پیام خصوصی، بلکه باید در مصاحبه علنی اعلام می‌کرد تحریم‌ها را برمی‌دارد و «در این مسئله ذکاوت ایرانی از ما می‌خواست گول پیام خصوصی او را نخوریم».
 
آقای روحانی همچنین گفت که دونالد ترامپ، حداقل باید می‌گفت، «من نمی‌خواهم راه قبلی را ادامه دهم.»
 
آقای روحانی پیش از این نیز گفته بود که آمریکا به شرط برداشتن تحریم‌ها می‌تواند در مذاکرات گروه ۵+۱ حضور داشته باشد.
 
وی اضافه کرد: «خیلی‌ها تلاش کردند مذاکراتی در سطح سران ۵+۱ در سازمان ملل تشکیل شود، ظاهرش این بود که ما بگوییم ما مخالفیم تا همه تقصیرها گردن ما بیفتد، من به ملت بزرگ ایران می‌گویم که آن چه برخی‌ها این روزها در تبلیغات جهانی مطرح می‌کنند با واقعیت فاصله دارد.»
 
آقای روحانی درباره طرح فرانسه و تلاش این کشور برای مذاکره مقامات دو کشور گفت: « اصل این شایعات درست است. رئیس جمهور فرانسه برای بار دوم ظرف ۲۴ ساعت با من ملاقات کرد و این طرح را به من ارائه کرد و من گفتم کلیت این طرح از نظر من قابل قبول است، اما عبارت‌های این طرح را قبول ندارم.»
 
وی اضافه کرد: «گفتند خب عبارت‌هایی که شما می‌گویید وزرای خارجه بنشینند و به یک نتیجه برسند و آن عبارت مبنای مذاکره ما باشد. حالا فرض می‌کنیم که اصلاحات ایران را مد نظر قرار بدهند اما ما به چه اطمینانی وارد این جلسه شویم؟»
 
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، پیش از این گفته بود که دولت آمریکا برای مذاکره دوجانبه وعده داده بود که کل تحریم‌ها علیه تهران را لغو خواهد کرد، اما شکل چنین دیداری قابل قبول نبود.
 
اما ساعتی بعد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، خبر داد که درخواست ایران برای لغو تحریم‌ها پیش از ملاقات دو طرف را رد کرده است.
 
پس از خودداری رئیس‌جمهوری ایران از برقراری تماس مستقیم با دونالد ترامپ، دولت آمریکا ورود مقامات ارشد دولت ایران و اعضای خانواده آنها به ایالات متحده را به حال تعلیق درآورد.
 
آقای روحانی روز چهارشنبه همچنین گفت که اگر «حداقل اعتمادی به کاخ سفید» داشت، حتما مذاکره می‌کرد.
 
وی اضافه کرد: «من به عنوان نماینده ملت ایران برای هرگونه فداکاری که منجر به احقاق حقوق و رفاه مردم شود، آماده‌ام.»
 
وی تاکید کرد: «راه تمام نشده است، مسیر بسته نشده است، باز هم اروپایی‌ها و دیگران تلاش می‌کنند؛ هر زمانی که حقوق ملت ایران مورد احترام و کرامت مورد توجه آنها قرار گیرد و حاضر شوند به عزت این ملت توجه کنند راه بسته نیست و باز هم راه باز است.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
باور عمیق - قم، ایران

آ شیخ حسن، دیر دوزاریت افتاد که حداقل اعتمادی به کاخ سفید نیست . خیلی دیر . اون موقع که حضرت آقا این مسائل رو گوشزد میکرد، چشم و گوشت قفل خورده بود انگار . بعدشم حالا؟؟؟؟ این بابا خودش یه پاش لب گوره . این شمپت رفتنیه
‌چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
[::باور عمیق - قم، ایران::]. حضرت آغا اگر عقل تو سرش بود رو به قبله دراز میشد و میگفت “توبه”. منتهی چون خداوند بجای مغز، پهن داخل جمجمه آخوند و کاسه لیس آخوند گذاشته این هست که کمی کار مشکل شده. اما نگران نباش همینکه خواب شب رو از شما گرفتیم خودش قدم بزرگی هست.
‌چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
با این عمال اولا ثابت شد مکرون خیلی ساده لوح هست. دوما دولت استعمارگر فرانسه فقط به فکر صادرات و بستن دهان چپول های تنبل و مفتخور و زیادت خواه خودش هست
‌چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
[::باور عمیق - قم، ایران::]. قمقمه، حضرت اغا خودش از خاویار مالهای اعظم هستن. منتها چون یه دست نداره میده أمثال شماها وأکس بزنین. یعنی واقعا فکر میکنی این حسن کلید از طرف خودش راه افتاده اومده اینجا؟
‌چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
۷۰
senator x - تهران، ایران
حسن چاخان ,چرا کبرا ضغرا میچینی؟یک کلام,بگو اربابم اجازه نداد,پوتین هم این اجازه را به نوکرش نداد,,خلاص
‌چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.