نماینده مجلس ایران: طرح ممنوعیت به کارگیری دوتابعیتی‌ها رد شد

العربیه :یک نماینده مجلس ایران، با اشاره به رد شدن طرح ممنوعیت به کارگیری دوتابعیتی‌ها، علت مردود شدن آن را عدم اعتقاد برخی نمایندگان به آن دانست.
 

حسن نوروزی، نماینده مجلس ایران، در نشست دوشنبه‌های انقلاب که قرار است هر دو هفته یک بار به تبیین زوایای مختلف بیانیه رهبر جمهوری اسلامی در چهل سالگی انقلاب بپردازد، در مجتمع ولی عصر، با بیان اینکه 12 طرح علیه آمریکا تصویب شده، گفت: «چرا فرزندان مسئولان در انگلیس تحصیل می‌کنند و تا زمانی که فکر انگلیسی و آمریکایی از این مملکت زدوده نشود، درست نخواهد شد. در مسکو فقط 200 دانشجو تحصیل می‌کند در حالی که در غرب و اروپا سه میلیون نفر هستند.»

 
این نماینده مجلس، با اشاره به رد شدن طرح ممنوعیت به کارگیری دوتابعیتی‌ها، علت مردود شدن آن را عدم اعتقاد برخی نمایندگان به آن دانست.
 
طی یک گزارش مهم در مجلس ایران، مشخص شد که 210 مدیر دوتابعیتی در این کشور وجود دارد.
 
موضوع دوتابعیتی بودن مدیران در ایران، از زمانی شروع شد که خاوری مدیرعامل اسبق بانک ملی ایران پس از روشن شدن پرونده فساد سه‌ هزار میلیاردی از سمت خود استعفا داد و به ‌واسطه تابعیت کانادایی خود و خانواده‌اش ایران را ترک کرد و هیچ‌گاه برای پاسخگویی درباره تخلفات اقتصادی خود به ایران بازنگشت. از همان زمان، دغدغه مدیران دوتابعیتی در ایران مطرح شد.
 
نمایندگان مجلس ایران، در نخستین اقدام در سال 1391، طرح «ممنوعیت شغلی دوتابعیتی‌ها» را مطرح کردند که دوفوریت آن در صحن مجلس تصویب شد اما کلیات این طرح در صحن علنی، رد شد.
 
در زمستان 1393، دوباره موضوع «دوتابعیتی‌ها» خبرساز شد و 13 نماینده مجلس در جلسه علنی بهمن ماه در تذکری به حسن روحانی، خواستار جلوگیری از ادامه فعالیت مسئولان دوتابعیتی شاغل در دولت یازدهم و ممانعت از فعالیت دوتابعیتی‌ها در مناصب دولتی شدند. دولت در پاسخ به نمایندگان تاکید کرد که در نهاد ریاست‌جمهوری هیچکس دوتابعیتی نیست.
 
اما نمایندگان در ادامه، طرح «تحقیق و تفحص از مسئولان دوتابعیتی دولت» را کلید زدند اما در نهایت این طرح به‌ صلاح‌دید هیئت ‌رئیسه از دستور کار نهمین دوره مجلس خارج شد.
 
اما پس از به جریان افتادن دوباره آن مشخص شد 100 مدیر تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز که دارای تابعیت مضاعف بودند، در نهاد ریاست‌جمهوری ایران فعالیت می‌کنند.
 
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران، آنچه را «خودباختگی سیاسی و فرهنگی در بین مسئولان» نامید، مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که «عدم حسابرسی اموال مسئولان در شورای نگهبان سبب شده برخی نمایندگان مجلس تریلیاردر شوند.»
رسیدگی به حساب‌های شهرداری‌ها
از سوی دیگر نوروزی خواستار رسیدگی به حساب‌های شهرداری‌ها در ایران شد و گفت: «شهرداری تهران سه هزار و 700 میلیار د تومان ارزش افزوده گرفته ولی هیچ جایی حساب و کتاب نمی شود.»
 
او افزود: «آرزوی من این است که آقای رئیسی از مسئولان بخواهد تا اموالشان را اعلام کنند. امروز دادستان‌ها اعلام کنند و سپاه پاسداران و نیروی انتظامی نیز ناظر باشند. بنابراین باید برای مبارزه با فساد جلوی آن را گرفت و اعدام چند نفر مشکلی را حل نمی‌کند.»
 
گفتنی است، از دیدگاه سازمان شفافیت بین‌الملل، جمهوری اسلامی ایران، از نظر فساد داخلی در زمره فاسدترین کشورهای جهان قرار دارد.
طبق روال هر ساله، سازمان بین المللی شفافیت گزارشی را پیرامون وضعیت فساد در بین کشور‌های دنیا تهیه و منتشر می کند. این گزارش که مربوط به سال 2018 می‌باشد نشان می‌دهد که اوضاع ایران به لحاظ فساد در مقایسه با سال 2017 بدتر شده است و نمره ایران از 30 به 28 تنزل یافته است. به همین خاطر رتبه ایران در بین کشور‌های دنیا نیز از 130 به 138 رسیده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
Zaall - اصفهان، ایران
بخاطر این که ۹۹٪ مجلس گرین کارتی هستند! حـ... ها
‌سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.