آیا خانواده های آمریکایی آن طور که آیت الله خامنه ای می گوید پربچه هستند؟

تصویر خانواده پربچه از الگوی خانواده مطلوب آمریکایی ها در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به خانواده کم بچه تغییر یافته است بی بی سی :ده سال پیش یکی از شبکه های تلویزیونی در آمریکا برنامه پربیننده ای داشت که زندگی روزانه زن و شوهری با ۱۷ فرزند را به تصویر می کشید.
 

جیم و میشل دوگار، زوج مسیحی معتقدی بودند که از وسایل و داروهای جلوگیری از بارداری استفاده نمی کردند و می گفتند تعیین تعداد فرزندانشان را به خدا به سپرده اند.

 
خانواده دوگار در ایالت آریزونا زندگی می کند. فرزندان این خانواده به مدرسه نمی روند و در خانه از پدر و مادرشان درس می گیرند تا با آموزه های دینی و ارزش های اخلاقی مسیحی بزرگ شوند.
 
زمانی که این برنامه پس از هفت سال در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید، تجیم و میشل نوزده فرزند داشتند.
 
میشل دوگار نخستین فرزندنش را در ۲۲ سالگی به دنیا آورد و آخرینشان را در ۴۳ سالگی. اختلاف سنی میان فرزند ارشد و ته تغاری خانواده ۲۱ سال بود.
 
برنامه "هفده تا و بیشتر" که به "نوزده تا و بیشتر" تغییر نام داد، در جذب مخاطب موفق بود و بیشتر دو میلیون نفر بیننده داشت.
 
همزمان،برنامه دیگری از یک شبکه تلویزیونی آمریکا پخش می شد که زندگی روزمره یک مرد، چهار همسر وی و ۱۸ فرزندش به تصویر کشیده می شد که به همان اندازه پر طرفدار بود.
 
چند همسری در آمریکا غیرقانونی است ولی در بین بعضی از پیروان آیین مورمون رواج دارد و معمولا در چنین خانواده هایی، مردان خانواده در کنار یک همسر قانونی، چند همسر غیررسمی دارند که همگی زیر یک سقف زندگی می کنند.
 
اما در همان زمانی که واقع نمایی تلویزیونی از چند خانواده پرفرزند، مشتریان شبکه های کابلی را افزایش داده بود، میزان زاد و ولد در آمریکا به خاطر بحران اقتصادی و مشکلاتی که گریبانگیر خیلی از خانواده ها شده بود، رو به کاهش بود.
فرزندآوری در آمریکا
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی در فروردین ماه که متن آن به تازگی منتشر شده، در جمع گروهی از زوج های جوان آنها را به فرزندآوری تشویق کرده بود.
جیم و میشل دوگار  آیت الله خامنه ای در بخشی از سخنانش گفته است: در آمریکا خانواده‌ای پانزده تا بچه دارند، بیست تا بچه دارند و از این قبیل، تشویق می‌شوند و هیچ کس مذمتشان نمی‌کند. اما نوبت به کشور ما که می‌رسد، این طرف قضیه تشویق میشود، کم‌فرزندی و مانند این.
 
پیش تر، زهره امینیان، نماینده مجلس هشتم در تبلیغ کمپین "مادران شریف" در توییتر نوشته بود: خانواده های متعددی در آمریکا ۱۰-۱۲ فرزند دارند و داشتن ۵-۶ فرزند معمول است.
 
این سخنان خانم امینیان با واکنش بعضی از کاربران توییتر همراه بود.
 
اما آمارها در آمریکا تصویری کاملا متفاوت با سخنان آیت الله خامنه ای و بعضی از هواداران او مانند خانم امینیان را ارائه می دهد.
 
بر اساس آمار رسمی در آمریکا، هر خانواده در این کشور در سال ۲۰۱۸ به طور متوسط ۱.۹ فرزند داشته است. این رقم در سال ۱۹۶۵ یعنی ۵۴ سال پیش، ۲.۴ بود.
 
یعنی حتی در زمان شکوفایی اقتصادی دهه ۱۹۶۰ هم متوسط خانواده های آمریکایی کمتر از ۳ فرزند داشته اند.
 
این رقم در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ که اوج بحران اقتصادی سال های اخیر بود، به ۱.۸ کاهش یافت که پایین ترین رقم در ۵۵ سال گذشته است.
فرزندان یک جامعه متکثر
آمریکا جامعه یکدستی ندارد و از نظر نژادی، باورهای دینی و اقتصادی کشور متکثری است.
 
به همین خاطر، شرایط خانواده ها، از جمله تعداد فرزندان آنها متفاوت است.
بهبود تحصیلات و فرصت های اجتماعی زنان به کاهش تعداد فرزندانشان منجر شده است- تصویری از یک خانواده روستایی در غرب میانه آمریکا در سال ۱۹۱۷ به عنوان مثال، تعداد فرزندان خانواده های مذهبی و سنتی بیشتر از متوسط جامعه است.
 
بخش سنتی تر پیروان آیین مورمون و یهودیان به شدت سنتگرا (حریدی) از جمله پربچه ترین خانواده های آمریکایی هستند.
 
متوسط تعداد فرزندان خانواده های حریدی حدود ۴ فرزند است. در حالی که این رقم میان یهودیان غیرسنتی مانند متوسط جامعه آمریکاست. علت پربچه بودن این خانواده ها، منع دینی کاربرد لوازم جلوگیری از بارداریست.
 
این رقم در میان مورمون ها هم حدود سه و نیم فرزند است. در میان مسلمانان آمریکا هم خانواده ها به طور متوسط ۲.۴ فرزند دارند.
 
آمار نشان می دهد که علاوه بر شرایط اقتصادی، افزایش تحصیلات زنان و گسترش فرصت های اجتماعی برای آنها به کاهش تعداد فرزندان در خانواده ها منجر شده است.
 
به عنوان مثال در دهه ۱۹۷۰ چهل درصد از زنان که در سنین باروری قرار داشتند، دست کم چهار فرزند داشتند. این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۱۵ درصد کاهش یافت.
 
با این حال، در سال های اخیر با خروج از بحران اقتصادی علاقه زنان تحصیل کرده به داشتن فرزند بیشتر از قبل شده است و حدود ۴۰ درصد از آمریکایی ها تعداد مطلوب فرزندان خانواده را سه فرزند یا بیشتر می دانند.
 
اما این رقم بسیار کمتر از ۵۰ سال پیش است که اکثریت جامعه یک خانواده مطلوب را خانواده ای پربچه تصور می کردند.
* درتهیه این گزارش از آمار سازمان سرشماری و موسسه نظرسنجی پیو بهره گرفته شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

مورمون ها و سیاهان معمولا بیشتر بچه میسازند. خانواده های خیلی مذهبی یهودی هم چنین هستند. اما مقایسه ی امریکا با ایران مطلقا درست نیست چون امریکا امکان زیست برای بالای 500 میلیون نفر را هم دارد
‌سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۷
۵۴
حسین سلطانزاده - برلین، آلمان

من موندم کی این اطلاعات .... رو به این میده این بیچاره هم بلغور میکنه این نمیدونه امروز مردم با یک کلیک توی اینترنت میتونن سرچ کنند وچرت بودن حرفاشو بفهمند خریت که فقط علف خوردن نیست
‌سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶
۵۰
ابن ملجم - مونیخ، آلمان
عاقا میگه امام زمان خیالی هم میاد، عاقا میگه ما دنیخا رو گرفتیم بعد از یک بس امام زمانی دور منقل سلطنتنی، عاقا میگه تو مملکت ایران هیچکس بخاطر عقیدش زندان نیست، اخه این غلط خوردنهای عاقا ارزش تامل داره ؟
‌سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
۷۰
parvin-artemis65 - مادرید، اسپانیا
وقتی بیسوادی عدم مطالعه باشدمیشود پالون و خر سواری۰۰ اگر چند فرقه ی مذهبی خل و چل مثل موش بچه پس میاندازند چه ربطی به مردم عادی دارد که به یکی دو بچه راضی هستند این سوسمار اشغال خر منه یی که با همکاری مجاهدین و توده ایها برمسند قدرت نشست چون از طبقه ی نوادگان عرعرهای۱۴۰۰ سال پیش بود چرند می بافد و تعدادی احمق هم باورمیکنند۰ همانگونه در عنقلاب کثافت شد۰۰ سیصد هزار زندانی سیاسی۰۰۰۰۰ چند کامیون ناخن های کشیده در ساواک۰۰ تونل از زیر کاخ نیاوران به زندانها که شاه و ملکه بروند و از شکنجه ی زندانیان لذت ببرند۰۰۰۰۰ با همین دروغهای کثافت که خر کندخنده۰۰۰۰ خمینی جنایتکار قدرت گرفت و شد ایران امروزی با تعدادی سوسمار عرعر در قله ی بالای قدرت۰۰۰مرگ بر عنقلابتان مجاهدین توده ایها و حزب الله که خودتان در خارج تمرگیده و ادامه ی دروغها
‌سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.