حسن روحانی: در صورت تداوم برجام می‌توانیم سلاح بخریم و بفروشیم

آقای روحانی برجام را 'توافق همه نظام' خوانده بی بی سی :حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، با دفاع از عملکرد دولتش در رسیدن به توافق هسته‌ای، گفته در صورت باقی ماندن برجام ایران می‌تواند از سال آینده وارد بازار جهانی تجارت اسلحه شود.
 

آقای روحانی گفت: "این توافق اگر تا سال آینده باقی بماند تمام تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به طور کامل برداشته می شود و این یعنی هر سلاحی را می‌خریم و می فروشیم و آماده هستیم برای خرید هر نوع سلاح."

 
مطابق توافق ایران و قدرت‌های جهانی، که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده، پنج سال پس از آغاز اجرای برجام، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران لغو می‌شود.
 
آقای روحانی گفته ایران به کاهش مرحله به مرحله تعهداتش در برجام ادامه می‌دهد و در عین حال بین مراحل فرصت‌هایی برای مذاکره با طرف‌های دیگر در نظر می‌گیرد.
 
رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش برجام را توافقی مورد پذیرش "همه" نهادهای حکومتی ایران دانسته است. چندی پیش آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، برای خود مسئولیت ناچیزی در برجام قائل شد.
 
با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها، ایران برخی از تعهداتش در برجام را کاهش داده است. البته قدرت‌های اروپایی گفته‌اند که عبور از سقف‌های تعیین‌شده در برجام را تاکنون تهدید‌آمیز ارزیابی نکرده‌اند.
 
ایران هشدار داده که در مراحل بعدی باز هم اجرای تعهداتش را کاهش می‌دهد. در ما‌ه‌های اخیر مذاکراتی برای به جریان انداختن مبادلات بانکی و احیای بازار نفت ایران در جریان بوده است.
با توجه به محدودیت‌های تسلیحاتی، ایران روی تولید فناوری‌های نظامی خود سرمایه‌گذاری قابل توجهی کرده حسن روحانی در سخنرانی خود در تبریز گفته توافق هسته‌ای اهمیت زیادی دارد و اگر ادامه پیدا کند محدودیت‌هایی که در خصوص فناوری‌های دوگانه (با قابلیت استفاده صلح‌آمیز و نظامی) علیه ایران وضع شده هم برطرف می‌شود.
 
آقای روحانی با اشاره به اینکه با تداوم برجام ایران می‌تواند از سال دیگر سلاح بخرد افزود: "البته مقدمات این کار را هم آماده کرده‌ایم."
 
با آغاز اجرای برجام بخشی از محدودیت‌های تسلیحاتی تغییر کرد و ایران می‌تواند با تایید شورای امنیت سازمان ملل مورد به مورد برای خرید سلاح از کشورهای دیگر اقدام کند.
 
اگر برجام حفظ شود و ایران بتواند سال آینده مطابق آن سلاح‌های متعارف را از کشورهای دیگر بخرد، این امکان برایش فراهم خواهد بود که زرادخانه موشکی، پدافند هوایی و موشکی، ناوگان هوایی و دریایی خود را تقویت کند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۰
parvin-artemis65 - مادرید، اسپانیا
بله سلاح سلاح سلاح کامل۰۰۰صلاح مملکت صفر۰۰خاک وطنت عرعرستان بر سرت
‌پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

طوری با استیصال حرف میزنند که مثل اینکه با دسته ی کورها مواجه هستند. شما که از روز اول انقلاب تاجر مواد مخدر بودید. به هر کجا هم که توانستید اسلحه فروختید. دیگر این حرف ها کم از گریه کردن نیست. اخوند مادرش را هم برای تداوم شریعت کثیف اسلام می فروشد. باید بانید مطاع شما در دنیای امروز مشتری ندارد و 40 سال هم زیادی عمر کرده اید
‌پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

شما سال آینده سنگ نمک بار الاغ کنید و با کاغذ روزنامه با مردم معاوضه کنید و محله به محله خر چرخک بزنید، بیشتر بهتون میاد!
‌پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱
۵۳
rood120 - منچستر، انگلستان
خدایا تو مخ این ها که که گذاشتی یا چیز ه دیگر ، یارو تو فکر این هست که سال دیگر سلاح صادرات کنه حتما f35 هم می خواهد وارد کنه هاهاهاها .
‌پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
آره حتی میتونید زناتون هم با روسیه و سوریه و عراق و چین و لبنان ووو تبادل کنید. به هرحال زنای آخوندا و پاسدارا خوب چیزایی هستن.
‌پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
۵۰
ابن ملجم - مونیخ، آلمان
شما که میگین همه چیز را میسازید از قاطر ۳۱۳ تا انرژی اتمی تو قابلمه در اشپزخانه،گاوچه جماران نه ناوچه ،چی شد حالا میخواهید سلاح بخرید؟
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
۵۰
ابن ملجم - مونیخ، آلمان
[::rood120 - منچستر، انگلستان::]. نا اینها قسطر ۳۱۳ دارن از اف ۳۵ پیشرفته تر است ،تنها مشکلش اینه که نمیتونه بپره، باید بآ سیم بکلسل تراکتور رومانیایی اونو رو باند فرودگاه بکشه، روزهای بارونی نباید بیرونش بیارن ،چون اگر خیس بشه .خاعذ و چوبها استفاده شده باد میکنند، البته وقتی در انبار است رادر گریز که هیچی حتی چشم گریز هم هست .چون در داخل انبار هیچ چشمی نمیتوننه اونو از بیرون ببینه.
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
همه این رجز خوانیها بخاطر این است که امریکا را ناچار کنن به میز مذاکرات برجام برگردد.
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.