مهاجرت از پایتخت به سمت شهرستان‌های استان تهران تغییر جهت داده‌

رادیو فردا :رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران می‌گوید پیش از این، مهاجرت به سمت شهر تهران بود، اما به دلیل مشکلات اقتصادی، مهاجرت از پایتخت به سمت شهرستان‌های این استان تغییر جهت داده‌است در حالی که این مناطق با مشکلات و چالش‌های زیرساختی مواجه هستند.
 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، نعمت‌الله ترکی گفت افزایش جمعیت استان تهران نگران کننده است و مشکلات حریم شهرها و حتی روستاهای استان تهران از چالش‌های پیش رو محسوب می‌شود.

 
آخرین گزارش مرکز آمار که ۱۹ تیرماه منتشر شد و تنها آمارهای سال ۹۵ و پیش از آن را شامل می‌شود، حاکی است که طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ تقریباً ۴۰۵ هزار نفر از مهاجران به شهر تهران وارد شده‌اند و طی همین دوران تقریباً ۳۶۹ هزار نفر از مهاجران نیز تهران را ترک کرده‌اند.
 
مقصد حرکت مهاجران خارج شده از شهر تهران به ترتیب نزولی فراوانی نسبی، شهرهای کرج (۱۱٬۶۹ درصد)، پردیس (۴٫۶۸ درصد)، پرند (۴٫۱۸ درصد)، شهریار (۲٫۷۹ درصد)، مشهد (۲٫۵۷ درصد)، قم (۲٫۳۸ درصد)، رشت (۱٫۹۷ درصد)، اسلامشهر (۱٫۸۹ درصد)، سمنان (۱٫۸۸ درصد) و پاکدشت (۱٫۸۱ درصد) بوده‌است. همچنین ۵۱٫۶ درصد از مهاجران خارج شده از تهران به سایر شهرهای کشور مهاجرت کرده‌اند.
 
بدین ترتیب، حداقل در سال‌های پیش از ۹۵ ، مهاجرت به شهر تهران منفی نبوده‌است.
 
دی‌ماه ۹۶ روزنامه همشهری طی گزارشی نوشته بود دود و آلودگی هوا، بوق و سر و صدا، شلوغی شهر و خیابان و ازدحام، بسیاری از شهروندان را از وضع این شهر خسته کرده و «موج مهاجرت» از شهر تهران آغاز شده‌است.
 
مرکز آمار در گزارش دیگری نیز نرخ بیکاری استان تهران در سال ۹۷ را حدود ۱۲٫۲ درصد ارزیابی کرده، در حالی که این رقم در سال ۹۶ حدود ۱۱٫۱ درصد بوده‌است. بدین ترتیب، نرخ بیکاری افزایش قابل توجهی داشته و از متوسط نرخ بیکاری کشور (۱۲ درصد) نیز بیشتر بوده‌است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۹
Sepas - تهران، ایران
استان تهران دیگه جا نداره برید استانهای زیبا و بزرگتر مثل گیلان اذربایجان کهکیلویه کردستان واقعا هنوز بکر اونجاها چابهار یادم رفت بهتون توصیه کنم
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
تهران یک شهر سرطانی بی ریشه هست و فرقی هم بین تهران و شمیران و کرج و حومه نمی بینم. من اگر ساکن ایران بودم برای اقامت اول انزلی و دوم کرمان و سوم شهمیرزاد را انتخاب میکردم
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.